Tur/retur Nordkapp

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Tur/retur Nordkapp

Legg inn av xses »

Hei alle.
Sitter med tanken om en tur til Nordkapp neste vår /sommer og trenger litt tips fra denne erfarne gjengen.

Utgangspunkt er øvre Romerike og tanken er å få sett litt av Norge.
For å korte ned litt på antall dager så er grunntanken å ta korteste/raskeste vei enten opp eller ned.
Bortsett fra Nordkapp og et stopp i Narvik (for å se hvor familien er fra) så er det vel Lofoten som må med.
Er vel noen av dere som har kjørt ruta før.. Hvor bør jeg kjøre?
Hvor mange dager brukte dere?
Fine telt /hytte plasser?
Sverige på vei opp eller ned?


Sent fra min Huawei p20pro via Tapatalk

1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
Connie
Innlegg: 92
Registrert: 06 jun 2017, 22:40
Motorsykkelen din: 1978 XT500, 2017 Z1000SX

Re: Tur/retur Nordkapp

Legg inn av Connie »

Dersom det er raskeste vei så er det bare å komme seg inn på E6 og følge denne nordover. Kjørte ruta selv nå i sommer. Overnattet i telt i Alta, og tok turen til Nordkapp som en dagstur, og overnattet samme sted etterpå, da lot jeg teltet bare stå.. Fint å stoppe for en matbit i Skaidi.

Deretter ble det transportetappe til Senjaområdet, besøkte blant anna Senjahopen. Tok deretter ferge fra Gryllefjord til Andenes og overnattet på Stave Camping.

Hele ruta kan du se her https://locatoweb.com/map/single/1204212993

Det er litt raskere å kjøre via Sverige og eventuelt Finland, men da må du vel i karantene. I fjor kjørte jeg Helgelandskysten, det tar mye lenger tid, men er verdt det.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Tur/retur Nordkapp

Legg inn av pingvin »

Ta Korgen-Majavatn istedenfor E6, akkurat like lang men bruker nok litt lengre tid. Men morsom vei og fin natur :thumleft

Bilde

Ellers selvfølgelig Helgelandskysten/Kystriksveien, ja. Vi delte den i 2, opp på kystriksveien til Mo i Rana og E6 derfra videre Nordover, og fra Bodø og sør til Mo i Rana på kystriksveien sørover og så E6, da fikk vi fordelt både kjedelig vei og ferger litt (MYE ferger på kystriksveien så kan bli litt væl mye på en gang selv om veier og natur er bra).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Tur/retur Nordkapp

Legg inn av FreewheelBurning »

Mye bra som er nevnt her. Du kan ha ruten fleksibel og ta den kjedeligste veien hvis det blir regn, og den fineste veien tilbake, eller motsatt. Alta er fint å bli i to dager, så er nordkapp bare en dagstur. Det er ganske godt med campingplasser oppover, så du trenger ikke planlegge veldig nøye. Vil særlig anbefale NAF campingen i Mo i Rana. De hadde greie fasiliteter, service og fine vaskemaskiner til klær.

Jeg brukte 8 dager opp og 4 dager ned. Det var fra lindesnes til nordkapp, inkludert en del fine omveier på vei opp (kystriksveien, lofoten). Raskeste vei hjem ble E6.

Det finnes også greie museer å besøke langs veien hvis du vil ha avbrekk fra kjøring. Det er rekonstruksjon av langhus fra vikingtiden på Lofoten, og helleristninger i Alta for eksempel.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tur/retur Nordkapp

Legg inn av kjellv »

Spenstig plan dette xses, men absolutt gjennomførbar :thumleft
Norge er et langt land. Veldig langt! Værmessig kan det også være veldig store forskjeller i løpet av denne turen, og det er slett ikke sikkert du treffer finværet på turen din. Men gjør du det vil du ha minner for livet :prf
Men du kommer på forumtreffet :D Dette kan vi snakke mye om, og det er mange treffdeltakere som har kjørt mye :twothumbs:

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Tur/retur Nordkapp

Legg inn av xses »

kjellv skrev: 02 aug 2020, 23:03 Spenstig plan dette xses, men absolutt gjennomførbar :thumleft
Norge er et langt land. Veldig langt! Værmessig kan det også være veldig store forskjeller i løpet av denne turen, og det er slett ikke sikkert du treffer finværet på turen din. Men gjør du det vil du ha minner for livet :prf
Men du kommer på forumtreffet :D Dette kan vi snakke mye om, og det er mange treffdeltakere som har kjørt mye :twothumbs:
Ja, gjør det. Sitte med sånn diktafon tenker jeg så jeg husker alle stedene som blir nevnt, denne turen så kan det blir alt fra 1-2 stk til kanskje 10? (jiiiyyeks) motorsyklister.
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tur/retur Nordkapp

Legg inn av kjellv »

xses skrev: 02 aug 2020, 23:31
kjellv skrev: 02 aug 2020, 23:03 Spenstig plan dette xses, men absolutt gjennomførbar :thumleft
Norge er et langt land. Veldig langt! Værmessig kan det også være veldig store forskjeller i løpet av denne turen, og det er slett ikke sikkert du treffer finværet på turen din. Men gjør du det vil du ha minner for livet :prf
Men du kommer på forumtreffet :D Dette kan vi snakke mye om, og det er mange treffdeltakere som har kjørt mye :twothumbs:
Ja, gjør det. Sitte med sånn diktafon tenker jeg så jeg husker alle stedene som blir nevnt, denne turen så kan det blir alt fra 1-2 stk til kanskje 10? (jiiiyyeks) motorsyklister.
På en så lang tur er det best om du/dere velger noen få deltakere med omhu! Kjør sammen med en eller to andre som du kjenner godt og som du har kjørt mye sammen med før. Disse bør ha noenlunde samme kjørestil som deg, og dere trives med å kjøre omtrent like lange etapper. Grupper på 10 stk på en slik tur som dette blir bare et slit. Dette er noe som egner seg best på kortere turer.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tur/retur Nordkapp

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 03 aug 2020, 00:26
xses skrev: 02 aug 2020, 23:31
kjellv skrev: 02 aug 2020, 23:03 Spenstig plan dette xses, men absolutt gjennomførbar :thumleft
Norge er et langt land. Veldig langt! Værmessig kan det også være veldig store forskjeller i løpet av denne turen, og det er slett ikke sikkert du treffer finværet på turen din. Men gjør du det vil du ha minner for livet :prf
Men du kommer på forumtreffet :D Dette kan vi snakke mye om, og det er mange treffdeltakere som har kjørt mye :twothumbs:
Ja, gjør det. Sitte med sånn diktafon tenker jeg så jeg husker alle stedene som blir nevnt, denne turen så kan det blir alt fra 1-2 stk til kanskje 10? (jiiiyyeks) motorsyklister.
På en så lang tur er det best om du/dere velger noen få deltakere med omhu! Kjør sammen med en eller to andre som du kjenner godt og som du har kjørt mye sammen med før. Disse bør ha noenlunde samme kjørestil som deg, og dere trives med å kjøre omtrent like lange etapper. Grupper på 10 stk på en slik tur som dette blir bare et slit. Dette er noe som egner seg best på kortere turer.
Helt enig.

Jo flere kokker jo mere søl. :thumleft

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Tur/retur Nordkapp

Legg inn av pingvin »

+1. Men om mange, del i mindre kjøregrupper på typisk 4 personer/gruppe basert på kjøretempo, gjort det mye og fungerer bra :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tur/retur Nordkapp

Legg inn av Bjerknez »

Det er hyggelig å kjøre flere på tur, men jeg synes det passer best på kortere turer. Som feks. ettermiddagsturer etc. På langturer hvor man skal krysse land og strand ville jeg vært meget selektiv på hvem jeg kjørte sammens med.

Det blir fort en de llogistikk når den ene i gruppa vil stoppe hver tredje mil og ta bilder, den andre sliter med blæra og må pisse en gang i timen, den tredje kan kjøre verden rundt i strekk uten å bry seg og den fjerde har sukkersyke og må ta medisiner etc.

Hver eneste stopp som tas sliter veldig på han stakkaren som bare vil kjøre og omvendt.

Bli vertfall enige om faste mål og legg opp en plan på hvor langt dere skal kjøre etc.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tur/retur Nordkapp

Legg inn av kjellv »

Det er også praktiske problemer som lett oppstår, kanskje spesielt i forbindelse med overnatting. En så stor flokk kan ikke forvente å finne overnatting på samme sted i et område som allerede har stort innrykk av turister. I Nord Norge er det også en del ferger som går i røfft farvann der det er påkrevd at motorsykler stroppes fast under overfart. Kommer det et stort følge så kan dere ikke forvente at alle får bli med, og noen kanskje må vente i to timer på neste avgang.
Dessuten blir det gjerne gnisninger innad i en så stor flokk i løpet av turen. Man blir sliten av turen, noen mer enn andre. Det tærer på humøret, og faren for at kameratskapet mellom enkelte i følget får permanente skader er absolutt tilstede.
Men del opp de 10 deltakerne i to eller tre grupper og avtal heller å møtes hele gjengen et par ganger underveis :thumleft

Brukeravatar
Connie
Innlegg: 92
Registrert: 06 jun 2017, 22:40
Motorsykkelen din: 1978 XT500, 2017 Z1000SX

Re: Tur/retur Nordkapp

Legg inn av Connie »

Selv kjører jeg alltid alene på lange turer. Som nevnt over så er ferge et godt eksempel, da kjører du med få unntak rett inn på fergen foran hele køen. Er det flere MC så tar de like mye plass som et vogntog og bør stille seg i køen.

Folk har forskjellige vaner, selv så diller jeg MYE og lenge før jeg kommer meg avgårde om morgenen/formiddagen, har veldig godt tid. Men når jeg først har kommet meg på sykkelen så kjører jeg langt og effektivt med færrest mulig stopp. Jeg har heller aldri lagt en turplan som ikke har blitt vesentlig endret underveis. Nå sist skulle jeg kun raskest mulig til Andøya, men havnet på Nordkapp.

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Tur/retur Nordkapp

Legg inn av xses »

Ser den med antall mennesker. Har testa 9stk på tur tidligere. Det som er 6 timer kjøring fra a til b tok brått 12 timer fra plass til plass ink matpause, røyke pause og drivstoff

Sent fra min Huawei p20pro via Tapatalk

1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tur/retur Nordkapp

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 03 aug 2020, 09:39 Det er også praktiske problemer som lett oppstår, kanskje spesielt i forbindelse med overnatting. En så stor flokk kan ikke forvente å finne overnatting på samme sted i et område som allerede har stort innrykk av turister. I Nord Norge er det også en del ferger som går i røfft farvann der det er påkrevd at motorsykler stroppes fast under overfart. Kommer det et stort følge så kan dere ikke forvente at alle får bli med, og noen kanskje må vente i to timer på neste avgang.
Dessuten blir det gjerne gnisninger innad i en så stor flokk i løpet av turen. Man blir sliten av turen, noen mer enn andre. Det tærer på humøret, og faren for at kameratskapet mellom enkelte i følget får permanente skader er absolutt tilstede.
Men del opp de 10 deltakerne i to eller tre grupper og avtal heller å møtes hele gjengen et par ganger underveis :thumleft
Veldig sant. Jeg har til gode å oppleve gnisninger på de turene jeg har vært på hvor vi har vert 10-15 stk. i følget, men det er nok fort gjort gjort hvis ikke alle klarer og ta hensyn til hverandre. Dette er nok ikke like enkelt for alle, noe jeg forstår. Jeg har selv vært litt småirritert noen ganger, men jeg har svelget det i meg. Mest fordi jeg visste det var en liten dagstur bare. Hadde dette vært en ukestur, så hadde jeg nok mått si ifra eller tatt det opp med en gang så vi kunne lage noen "kjøreregler" :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Tur/retur Nordkapp

Legg inn av rolf-arne »

Når jeg tenker etter så minner en del av de utfordringer som nevnes som "pakketurismens" utfordringer--- og da kommer spørsmålet, var det det jeg ville med å kjøpe mc.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar