MCsidens tour-treff 2021. Avsluttet

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: MCsidens tour-treff 2021. Treffuken.

Legg inn av Audi Mannen »

Bjerknez skrev: 24 aug 2021, 06:52 Ingen tvil om at dere har hatt det gøy på tur :)

Til neste år er det jo også mulighet for at en rappkjefta Østfolding slår seg med på hele eller deler av turen :)
Det blir morro :twothumbs: .
Men med det sykkelvalget det ser ut for at du tar så må vel neste års treff ligge i "østfold"? Det er vel begrenset for hvor lange etapper en slik doning kan klare :lol .
Fyrer løs her jeg vettu.....
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens tour-treff 2021. Treffuken.

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 24 aug 2021, 08:54
Bjerknez skrev: 24 aug 2021, 06:52 Ingen tvil om at dere har hatt det gøy på tur :)

Til neste år er det jo også mulighet for at en rappkjefta Østfolding slår seg med på hele eller deler av turen :)
Det blir morro :twothumbs: .
Men med det sykkelvalget det ser ut for at du tar så må vel neste års treff ligge i "østfold"? Det er vel begrenset for hvor lange etapper en slik doning kan klare :lol .
Fyrer løs her jeg vettu.....
Ja, det blir nok vanskelig og komme seg lenger vekk enn Tyrigrava med en slik. Skal man på lange turer så er det nok bare traktor som gjelder. Men da tenker jeg at jeg helt fint skal leve med kortere turer :knegg

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MCsidens tour-treff 2021. Treffuken.

Legg inn av Domino »

Du kan jo ta sykkelen på tilhenger og parkere bil og henger ei mil unna. Eller en kilometer?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens tour-treff 2021. Treffuken.

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 24 aug 2021, 09:50 Du kan jo ta sykkelen på tilhenger og parkere bil og henger ei mil unna. Eller en kilometer?
Litt usikker på om jeg får den opp på en henger. Den er jo ganske lav. Siden den kun har 80ish hester så tror jeg det kan bli vanskelig og få kjørt den opp på hengeren også.

Dessuten har jeg jo ikke slike digre tåppbåkser, og da får jeg ikke med meg hele kokesettet til Primus og halve kjøleskapet heller. Nei, jeg må nok bare innse at jeg må holde meg i Østfold. Kanskje aller helst i Fredrikstad.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MCsidens tour-treff 2021. Treffuken.

Legg inn av Domino »

Mulig du må stroppe den på en palle og kjøpe deg en gaffeltruck.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens tour-treff 2021. Treffuken.

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 24 aug 2021, 10:30 Mulig du må stroppe den på en palle og kjøpe deg en gaffeltruck.
Har tenkt tanken. men jeg tror ikke den tåler å bli stroppet til en pall. Er jo ingen traktor. Dessuten er jeg redd for å få riper i en eller veldig flott sykkel. med en traktor spiller det jo liten trille hvordan den ser ut. Det med estitikk er viktigere for oss som ikke har traktor.

Jeg må nok krype til korset og si at slaget er tapt. Men jeg skal se om jeg får tatt meg en tur til Tyrigrava med den. Siden den trolig ikke kan holde følge med vanlig trafikk, så tenker jeg at jeg kjører nattestid.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tour-treff 2021. Treffuken.

Legg inn av AJ »

Noen bilder fra turen nordover og sørover:
tour21 1.JPG
Første stopp for Tore L og meg på Fagernes etter fellesstarten på Dokka.
tour21 2.JPG
tour21 3.JPG
Regn, regn og enda mer regn... Men heldigvis med noen gløtt av opphold innimellom.
tour21 4.JPG
Et spansk par vi møtte på et av fergeleiene. Blide folk som fortalte at de var lei varmen i Spania...
tour21 5.JPG
tour21 6.JPG
Sjelden kuriositet fra MC-historien på det private motorsykkelmuseet vi var innom. En britisk Douglas med boksemotoren plassert på samme måt som den mer moderne franske Midual.
tour21 7.JPG
Tore L i prat med museumsbestyreren.

Og veldig mange flere bilder ble det ikke knipset på turen, men det kommer et par til sammen med en oppsummering og noen tanker og refleksjoner etter årets vellykkede MCsiden forum-tour, den lengste i løpet av de fem vi har hatt etter at vi tok opp igjen forumturtradisjonen.

Ekstra hyggelig at Solo-rider slang seg med også denne gangen etter å ha å ha "funnet tilbake" til oss etter flere års opphold. Det er velsånn ca. 10 år siden han var med på et av de første og største forumdagstreffene vi hadde på den tiden.

Så om nettopp du er en fra forumet som har holdt deg borte en stund, men kanskje vegrer deg for å bli med oss på tur igjen, en hele turen eller deler av den, så ikke betenk deg; slenge deg med! Jeg er ganske så trygg på at du vil føle deg velkommen straks du møter oss igjen.
Og det samme gjelder nye forummedlemmer. Ingen grunn til å aktivere bremsehendelsen! Hopp i det, gi gass og bli med :thumleft !
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: MCsidens tour-treff 2021. Treffuken.

Legg inn av Audi Mannen »

Tomkrn skrev: 23 aug 2021, 14:00 Etter nesten 100 mil på 12 timer i går så passet det bra å vaske sykkelen litt.

Gjorde godt for både kropp og sjel.


Liker bedre bilen i bakgrunnen jeg da :twothumbs: .

Men over til noe helt anna, er det Galaxy Tab Active du bruker til navi? Vurderer en slik selv med holder for å få litt fleksibilitet på hva man kan bruke og gjøre. fint "vinter prosjekt" å få noe slikt kjøpt inn og montert klart for neste sesong. Har du brukt oppsettet som Adventure Thor bruker? https://www.advthor.no/tabactive-montering/
Ducati Multistrada V4S - 2021

Tomkrn
Innlegg: 38
Registrert: 16 jul 2017, 10:58
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 2018 + KTM SAS 1290 2023

Re: MCsidens tour-treff 2021. Treffuken.

Legg inn av Tomkrn »

Audi Mannen skrev: 24 aug 2021, 13:51
Liker bedre bilen i bakgrunnen jeg da :twothumbs: .

Men over til noe helt anna, er det Galaxy Tab Active du bruker til navi? Vurderer en slik selv med holder for å få litt fleksibilitet på hva man kan bruke og gjøre. fint "vinter prosjekt" å få noe slikt kjøpt inn og montert klart for neste sesong. Har du brukt oppsettet som Adventure Thor bruker? https://www.advthor.no/tabactive-montering/
Fat Etron er fin den :)

Galaxy Tab Active 3.

Bruker nesten samme oppsett. Har en også Wunderlinq med en Ram kule påskrudd med AMPS festet. Brodit holderen har en kuleholder på baksiden som går på 25mm kule.

Min Broditholder er aktiv, litt svak lader i den, kan ikke kjøre med ekstra lysinnstilling på over 100% av normalen med den, har montert den opp ned siden den er assymetrisk og løfter nettbrettet mere opp fra display sånn.

Greit fornøyd til nå, men det siger litt ned av og til ved hard gruskjøring, så da legger jeg det oftest i tankboksen og kjører bare med mobil en stund.
2023 KTM SAS 1290
2018 Husqvarna 701 Enduro
x2013 KTM 990 SMT
x2021 BMW R1250GS
x2016 BMW S1000XR
x2018 KTM 790 Duke
x2010 KTM 990 SMT
x2014 KTM 690 Duke
x1991 Yamaha TDM 850

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tour-treff 2021. Treffuken.

Legg inn av AJ »

Her to bilder til.
Det første fra en beinstrekk på Trofors.
Det andre taler for seg selv:
tour21 8.JPG
tour21 9.JPG
Så en kort oppsummering fra meg:

Flott kjøredag på tirsdag med riktig fint sommervær på turen til Kviltorp.
Det eneste vi bomma på var samkjøringen med niko fra der vi hadde planlagt. Tore L og jeg var noen minutter for sent ute på Dombås. Men rett etter Åndalsnes smatt niko innimellom etter å ha venta på oss.

Fra onsdag og fram til vi kom til Saltstraumen var det mye kjøring i regn.
Men uten uhell og farlige situasjoner, så langt jeg kunne registrere.
Felleskjøringen fungert greit.
Men! jeg synes noen av strekkene før pause ble for lange. En beinstrekk i timen er det jeg selv prøver å få til som hovedregel når jeg kjører tur alene. I tillegg tar jeg med tid til den tiden det tar når jeg skal fylle bensin. På årets tour synes jeg det ble litt vel mye... hva skal si? utålmodighet, kanskje? for å få fylt tanken fortest mulig for å så kjøre videre eller til et spisested som ikke alle i reisefølget hadde fått med seg.
Så står man der, alene eller sammen med et par andre, mens resten er forduftet...

Litt mindre hastverk og bedre orientering til alle om hvilket spisested de gangene det var aktuelt, bør være på plass for at ingen skal oppleve at pausene blir mer stress enn nyttig pause.
Ser ikke bort fra at flere kan være uenig med meg når det gjelder dette. Men dette er nå min mening ut fra hva jeg selv opplevde under felleskjøringen denne gangen.

Ellers var det et veldig bra treff med flere interessante samtaler underveis. Noe som er viktig, hyggelig, nyttig og til og med lærerikt :crazy: når det gjelder det sosiale på en slik tur.

Så vidt jeg vet var det ingen som hadde problemer med sykkelen i løpet av turen. Selv fikk jeg en "General Failure" melding i displayet ved innløpet til en tunnel hvor bakhjulet slo hardt ned i en hump i veidekket. Rett etter kom feilmeldingen. Men merket ingenting på sykkelen. Så forsvant feilmeldingen etter noen minutter for så å dukke opp igjen to ganger til og sluknet av seg selv igjen på strekningen vi kjørte uten pause.
Etter pausen forble den borte og har ikke dukket opp siden.
Så for ordens skyld ga jeg kontakten på bakdemperen en ekstra dytt i denne pausen siden jeg trodde og fortsatt tror at det var denne som årsaken til feilmeldingen.

Bensinforbruket på 1290'en var 0,43 l/m da jeg startet på turen. Underveis var jeg oppe i 0,46 på det meste og da jeg kom hjem i går kveld viste kjørekomputeren 0,44. Absolutt innafor sett i forhold til kjøreforholdene med blant annet en del regn.
Og Mitas Terra Force-R dekkene blir jeg bare mer og mer fornøyd med.

Alt i alt ble det lengste forumtreffet så langt siden vi startet opp med slike treff igjen i 2017, et bra treff jeg kommer til å tenke tilbake på med glede.
Så takk for touren alle mann :thumleft !
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MCsidens tour-treff 2021. Treffuken.

Legg inn av rolf-arne »

Tore L skrev:
rolf-arne skrev: 23 aug 2021, 17:37
kjellv skrev:
rolf-arne skrev:Vestby....blei litt seint på Oslomc bilde fortellrBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Jøss. Har du handla din luring..?

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Tenker mårådeføre mæ med Tore og nån til..Bilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Ikke i tvil Rolf Arne - RT hadde passet deg perfekt - jeg hadde ikke vurdert GS, ikke for at den ikke er en bra sykkel, for det er egentlig en helt fantastisk sykkel, uansett hva enkelte mener om GS'en her på forumet. Men en RT ville passe deg helt perfekt Rolf Arne, så hvis du har mulighet for å kjøpe en RT - så er det bare å klinke til :)

Den er vesentlig letter en den du har i dag, og det tror jeg du vil merke godt og trives med. Men du må prøve den og finne ut om Bokser motor er noe du vil trives med i forhold til V-4 du har i dag. Husk at BMW har sine problemer med ABS'en på en del modeller.
Hvem års Model er det du har sett på, Rolf Arne?
2019

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MCsidens tour-treff 2021. Treffuken.

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev:Ingen tvil om at dere har hatt det gøy på tur :)

Til neste år er det jo også mulighet for at en rappkjefta Østfolding slår seg med på hele eller deler av turen :)
Telemark neste år, det er vel innafor rekkevidde, noen og 30 mil , jeg får ca 240 mil...da kommer du.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens tour-treff 2021. Treffuken.

Legg inn av Bjerknez »

rolf-arne skrev: 25 aug 2021, 09:54
Bjerknez skrev:Ingen tvil om at dere har hatt det gøy på tur :)

Til neste år er det jo også mulighet for at en rappkjefta Østfolding slår seg med på hele eller deler av turen :)
Telemark neste år, det er vel innafor rekkevidde, noen og 30 mil , jeg får ca 240 mil...da kommer du.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Har ingen problemer med å kjøre langt jeg. Så lenge jeg har mulighet og faktisk har en sykkel :thumleft

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: MCsidens tour-treff 2021. Treffuken.

Legg inn av Viffern94 »

AJ skrev: 24 aug 2021, 17:44 Så vidt jeg vet var det ingen som hadde problemer med sykkelen i løpet av turen.
Kan legge til at jeg fikk en liten hickup med sykkelen. Jeg hastet den sammen i siste liten til turen, etter full overhaling av motor, samt lakk som nesten fortsatt rant.
Regnet nesten med at noe skulle skje, da dette var mitt første ordentlige prosjekt.
Litt lugging på tomgang og ved 4-5000 omdreininger var det eneste jeg kunne merke, så jeg tenkte det var ikke så ille allikavel.
Igår reiste jeg fra Senja etter 1 1/2 dag med flott vær(dog kaldt), fornøyd med å ha fått med meg hele Lofoten.
Det været vi snakket om kom sannelig, selve syndefloden.
Over Saltfjellet i 5grader, stiv kuling og kraftig regn.
Endte opp med å svinge inn til Mo i Rana for en natt på hotell, etter 65mil(hvorav 55 med hakkende tenner) for en varm dusj.
I rundkjøringen inn til Mo smalt det i andre gir, bare rusing av motor. Første jeg tenkte, pokker hva gjorde jeg feil da jeg monterte…
Virket rart at den har holdt ut 2000km for så å ta kvelden. På tomgang rullet jeg sakte og lente meg ned for å se, heisann noe vesentlig manglet.
69A9C3C6-BF33-4828-960B-BC9C3C2D7028.jpeg
Så da stod jeg der søkkvåt, uten framdrift, med hotellet i sikte. Kikket på kjede, dette får jeg ikke fikset nå.
Bilberging tok ca 3min fra jeg ringte, sønnen til bilbergeren hentet meg og kjørte til hotellet mens sykkelen ble kjørt til Skjærvik MC. Litt av en service som jeg virkelig satte pris på.

Idag er det sol, jeg har fått varmen og venter på beskjed hvorvidt verkstedet får fikset/byttet kjede.

Litt uflaks må man ha på tur. Jeg er bare glad dette ikke skjedde på Saltfjellet, i 140 med låsing av hjul.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tour-treff 2021. Treffuken.

Legg inn av AJ »

Du verden, Viffern94 :O !

Det der var skikkelig hell i uhell!

Ganske nytt kjede, eller? Ser sånn ut på bildene.

Edit:
Ser nå at du skrev at kjedet kun har gått 2000 km.
Spent på å høre hvilket merke dette kjedet er...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar