Rundtur i Norge - hjelp til planlegging

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Rundtur i Norge - hjelp til planlegging

Legg inn av oivindg »

En barndomsvenn fra USA og jeg har begynt å snakke om å ta en motorsykkeltur etterhvert som koronaen tillater litt mer reising. Foreløpig har vi kommet så langt at vi er enige om å starte i begynnelsen av juni ett eller annet år og å bruke rundt to uker. Så er spørsmålet, hvor langt kommer vi på to uker? Rekker vi både nedom Lindesnes og opp til Nordkapp, eller blir det altfor mye kjøring pr. dag?

Ser for meg at vi kan lage ei rute som tar meg seg de vanlige turistfellene i første halvdel, og så litt mer transportetappe hjem igjen. Så langt har jeg notert følgende steder:
- Oslo
- Telemark
- Lysebotn
- Stavanger
- Rosendal
- Bergen
- Flåm
- Tindevegen
- Fjærland
- Geiranger
- Trollstigen
- Atlanterhavsveien
- Trondheim
- Kystriksveien
- Bodø
- Reine
- Bjerkvik
- Alta
- Nordkapp
- Dovrefjell
- Valdresflye
- Oslo

Lista bærer preg av at jeg ikke har vært veldig mye rundt i Norge, så jeg har sikkert glemt en del plasser det er fint å få med seg.

Hva tror dere?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging

Legg inn av AJ »

Ser ut til at du har fått med deg det meste her :) .
Selv er jeg blitt ganske begeistra over området sør for Hardanger, Rogalandskysten og Nordsjøveien.
Dit skal jeg definitivt tilbake neste år!
Kystriksveien står også høyt på lista. Og kanskje også videre nordover siden jeg aldri har vært på Nordkapp... :redface

Og når det gjelder ca. to uker på turen, så vil man komme langt på disse dagene uten å "kjøre seg ihjel" hver dag... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging

Legg inn av oivindg »

AJ skrev: 03 okt 2020, 21:23 Ser ut til at du har fått med deg det meste her :) .
Selv er jeg blitt ganske begeistra over området sør for Hardanger, Rogalandskysten og Nordsjøveien.
Dit skal jeg definitivt tilbake neste år!
Kystriksveien står også høyt på lista. Og kanskje også videre nordover siden jeg aldri har vært på Nordkapp... :redface

Og når det gjelder ca. to uker på turen, så vil man komme langt på disse dagene uten å "kjøre seg ihjel" hver dag... ;)
Kanskje Seljord-Treungen-Kristiansand, og så Nordsjøveien til Stavanger med en avstikker til Lysebotn?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging

Legg inn av FredrikE24 »

Si at dere i snitt orker 350km om dagen i 14 dager, så blir det 4900km. En kollega har imidlertid kjørt det dobbelte uten å synes det var så ille. Dog er han en harding.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging

Legg inn av kjellv »

Norge er langt.. Veier som er interessante å kjøre med motorsykkel er ikke de veiene som er raskest å kjøre.
Det er her jeg finner en del hull i lista di. Det er ramset opp 20-30 stedsnavn i noenlunde geografisk rekkefølge. Jeg vet ikke om alle disse stedene er nevnt fordi det er ett eller annet dere vil oppleve eller se der, eller om det er det bare er tenkt en gjennomkjøring.

Jeg tror jeg ville gjort det litt anderledes: Innskrenk lista di til 4 eller 5 interessante områder som dere bruker to til tre dager på, så transportetappe til neste område. F.eks to dager på Oslo, Telemark-Sørlandskysten. Transportetappe nordover til neste område du ser for deg. Slike områder bør ha flere interressepunkter det er verd å besøke. På denne måten kan dere variere dagene med noen dager mye kjøring, og andre dager noe kortere dagsetapper og mer opplevelser. Kystriksveien beregner du 2,5 - 3 dager på. Her er det mange ferger, og flere av dem har ikke anløp hver halvtime for å si det sånn. Påregn en del ventetimer underveis.
Lofoten- Vesterålen-Andøya-Senja er et naturlig område for å ta det litt med ro. Her er det mye å se, og er været bra så bruk tid på dette.

Å oppleve hele Norge på to uker er ikke mulig. Det er bare å innse før dere starter. Dere må prioritere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 03 okt 2020, 21:23
Og når det gjelder ca. to uker på turen, så vil man komme langt på disse dagene uten å "kjøre seg ihjel" hver dag... ;)
Men så er det også slik at man skal oppleve litt annet enn bare å beskue landet fra MCsalen fra tidlig morgen til sein kveld...
Så enig med kjellv; det må en god prioritering til.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging

Legg inn av kjellv »

Du får prøve å Google litt.. Finne ut hva som står om Norge i amerikanske turistbrosjyrer fra Norge og planlegge litt ut fra dem. Men ikke planlegg for mye, la det være ledige rom for å finne på ting underveis.
En annen ting som også kan være smart for å unngå transportetappen fra Nordkapp til Oslo helt til slutt er at når dere er ferdige med sørlandet og vestlandet på tur nordover, kjør E6 raka vegen f.eks. til Narvik og gjør unna Lofoten-Nordkapp. Så transportetappe ned igjen til Bodø og videre langs kystriksveien sørover. Så E6 fra Trondheim til Oslo.
Men som sagt tidligere, legg ikke opp denne turen alt for ambisiøs. Få med noen av de mest kjente turistfellene, og gi ham en smakebit på hva Norge kan tilby. Få med litt variert natur. Fjelloverganger, høyfjell, lange trange fjordarmer, byer og tettsteder ytterst langs kysten. Du trenger ikke overplanlegge dette, din venn vil ganske sikkert oppleve en tur han aldri glemmer uansett hva dere gjør :thumleft

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging

Legg inn av oivindg »

Håper ikke jeg fornærmer de som bor nordpå, men jeg må nesten spørre. Hvis vi får med oss Lofoten og ender opp innerst i Ofotfjorden, er det verdt 1400 kilometer kjøring for å få med seg Finnmark og Nordkapp, eller blir det mest en transport etappe?

Og lenger sør. Er det asfalt fra Åndalsnes til Eresfjord og Eikesdalen, eller må vi over på grus? Og hvordan er veiene videre fra Eresfjord til Trondheim, er det noen fine strekninger?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging

Legg inn av Audi Mannen »

oivindg skrev: 04 okt 2020, 15:02 Håper ikke jeg fornærmer de som bor nordpå, men jeg må nesten spørre. Hvis vi får med oss Lofoten og ender opp innerst i Ofotfjorden, er det verdt 1400 kilometer kjøring for å få med seg Finnmark og Nordkapp, eller blir det mest en transport etappe?

Og lenger sør. Er det asfalt fra Åndalsnes til Eresfjord og Eikesdalen, eller må vi over på grus? Og hvordan er veiene videre fra Eresfjord til Trondheim, er det noen fine strekninger?
Asfalt helt inn til Eikesdal, nydelig strekning med masse svinger og en fantastisk natur. Kjører du over Aursjøen til Sunndalsøra så er det grus over fjellet, men jeg kjører fint der med dekk som ikke er egnet til grus.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging

Legg inn av oivindg »

Audi Mannen skrev: 04 okt 2020, 15:25
oivindg skrev: 04 okt 2020, 15:02 Håper ikke jeg fornærmer de som bor nordpå, men jeg må nesten spørre. Hvis vi får med oss Lofoten og ender opp innerst i Ofotfjorden, er det verdt 1400 kilometer kjøring for å få med seg Finnmark og Nordkapp, eller blir det mest en transport etappe?

Og lenger sør. Er det asfalt fra Åndalsnes til Eresfjord og Eikesdalen, eller må vi over på grus? Og hvordan er veiene videre fra Eresfjord til Trondheim, er det noen fine strekninger?
Asfalt helt inn til Eikesdal, nydelig strekning med masse svinger og en fantastisk natur. Kjører du over Aursjøen til Sunndalsøra så er det grus over fjellet, men jeg kjører fint der med dekk som ikke er egnet til grus.
Det jeg lurte litt på var å kjøre Åndalsnes-Eresfjord og så innover Eikesdalen for å kikke litt, men å kjøre tilbake igjen til Eresfjord før vi kjører videre til Eidsvåg og Sunndalsøra. Så er spørsmålet hva som er beste løsning fra Sunndalsøra til Trondheim. Er det noe skikkelige mc-veier, eller er det greiest å kjøre til Oppdal og ta E6 nordover til Trondheim? Tenkte å ta E39 og Atlanterhavsveien på vei tilbake igjen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har vert veldig mye i Finnmark (med bil) og jeg ville regelrett droppet å bruke tid nord for Lofoten. Laaaange strekninger og langt fra sted til sted. Noe som tar mye tid. Det er enkelte flotte steder der oppe, helt klart, men det er også mye sletter og ikke veldig mye svinger slik jeg husker det.

Nordkapp er for meg ikke verdt et besøk med tanke på kjørestrekningen og tiden det tar å komme dit. Ikke verdt det spør du meg. Jeg ville heller brukt litt mer tidd på vestlandet og i fjellheimen der. Men Lofoten er verdt et besøk, helt klart. Men lenger nord? Njæææh... ikke for meg vertfall.

Husk at enkelte amerikanere ikke er bortskjemt med den kystlinjen vi har her til lands. Det kan tenkes at norskekysten er langt mer verdt rent visuelt, enn Nordkapp for en amerikaner. Men nå synser jeg litt altså :roll

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging

Legg inn av kjellv »

oivindg skrev: 04 okt 2020, 15:36
Audi Mannen skrev: 04 okt 2020, 15:25
oivindg skrev: 04 okt 2020, 15:02 Håper ikke jeg fornærmer de som bor nordpå, men jeg må nesten spørre. Hvis vi får med oss Lofoten og ender opp innerst i Ofotfjorden, er det verdt 1400 kilometer kjøring for å få med seg Finnmark og Nordkapp, eller blir det mest en transport etappe?

Og lenger sør. Er det asfalt fra Åndalsnes til Eresfjord og Eikesdalen, eller må vi over på grus? Og hvordan er veiene videre fra Eresfjord til Trondheim, er det noen fine strekninger?
Asfalt helt inn til Eikesdal, nydelig strekning med masse svinger og en fantastisk natur. Kjører du over Aursjøen til Sunndalsøra så er det grus over fjellet, men jeg kjører fint der med dekk som ikke er egnet til grus.
Det jeg lurte litt på var å kjøre Åndalsnes-Eresfjord og så innover Eikesdalen for å kikke litt, men å kjøre tilbake igjen til Eresfjord før vi kjører videre til Eidsvåg og Sunndalsøra. Så er spørsmålet hva som er beste løsning fra Sunndalsøra til Trondheim. Er det noe skikkelige mc-veier, eller er det greiest å kjøre til Oppdal og ta E6 nordover til Trondheim? Tenkte å ta E39 og Atlanterhavsveien på vei tilbake igjen.
Jeg skal ikke si noe ufordelaktig om Eikesdal. Dette er en av bygdene som burde vært med i programserien "der ingen skulle tru..osv). Meget spesielt sted, og interessant vei inn dit. Smal, svingete, bratt og med lange mørke tuneller. Vel verd turen.
Men om dere ikke tenker å kjøre over Aursjøveien, så ville jeg anbefalt en annen strekning gjennom vårt fylke ettersom dere må legge en prioriteringsliste:
Stryn-Strynefjellet-Geiranger-Trollstigen-Bud-Atlanterhavsveien-Kristiansund. Fortsett så via Tustna-Aure-Kyrksæterøra, og videre langs E39 mot Trondheim.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging

Legg inn av oivindg »

kjellv skrev: 04 okt 2020, 20:06 Jeg skal ikke si noe ufordelaktig om Eikesdal. Dette er en av bygdene som burde vært med i programserien "der ingen skulle tru..osv). Meget spesielt sted, og interessant vei inn dit. Smal, svingete, bratt og med lange mørke tuneller. Vel verd turen.
Men om dere ikke tenker å kjøre over Aursjøveien, så ville jeg anbefalt en annen strekning gjennom vårt fylke ettersom dere må legge en prioriteringsliste:
Stryn-Strynefjellet-Geiranger-Trollstigen-Bud-Atlanterhavsveien-Kristiansund. Fortsett så via Tustna-Aure-Kyrksæterøra, og videre langs E39 mot Trondheim.
@kjellv: Det er ruta vi lurer på å ta på hjemveien, altså sørover. :) På vei nordover er alternativet enten å ta kjappeste vei over Dovre til Trondheim, eller å få med oss Trollveggen, Åndalsnes (har noen bekjente der) og Eikesdalen.

Etter tips lurer jeg nå på å ta Valdresflye-Dombås-Åndalsnes-Trondheim for så å ta Kystriksveien opp til Bodø. Ferja til Moskenes og så kjøre innover til Bjerknes og snu hjemover igjen. E6 tilbake til Trondheim og så ta kysten nedover til Molde før vi tar med oss Trollstigen og Geiranger, Fjærland og Turtagrø med Tindevegen. Så kan vi se an hvor mye tid vi har igjen om vi får med oss Flåm og turen til Bergen og videre sørover, eller om det blir å sette nesa hjemover for eksempel over Hemsedal.

Er det forresten vanskelig å få hytter eller hotellrom på sparket i første halvdel av juni?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging

Legg inn av kjellv »

oivindg skrev: 04 okt 2020, 20:43 Er det forresten vanskelig å få hytter eller hotellrom på sparket i første halvdel av juni?
Nei :prf

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging

Legg inn av kjellv »

Men det er et annet problem dere må ta høyde for når dere planlegger så lang tur så tidlig på sommeren. Vinteren har ikke sluppet taket overalt så tidlig. De viktigste fjellovergangene er sannsynligvis åpne, men er været dårlig kan det snø kraftig på fjellet. Andre fjelloverganger kan fortsatt være stengt. Jo høyere fjell og jo lengre nord dere kommer kan dette problemet bli større. I sommer åpnet ikke Trollstigen før 4. juni, men mange fjelloverganger er langt høyere enn dette.

Svar