Hvor mange hester trengs over Alpene?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av erik m »

Svaret finner vi i januarutgaven av Tourenfahrer. I et lite koronaåpent vindu sist sommer bestemte en 46 år gammel hjerteoperert (nytt hjerte!) yrkesskolelærer fra Bayern seg for en Italiatur etter et par måneders rekonvalesens. Han krysset over gjennom Tyrol/Südtirol med en 40 år gammel DAX som etter en gjennomgang greide 2,1hk. Først i 2.500 meters høyde fikk den pusteproblemer, og måtte få hjelp av følgesykkelen, en langt sterkere Monkey med hele 9,4hk. Han ble tauet de siste høydemeterne gjennom hårnålssvingene av den!
Etter turen München-Comosjøen tur-retur sa han at den største utfordringen var ryggen. Han målte nemlig godt over to meter.
DAx 2,1hk.docx
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av AJ »

:knegg
Artig historie og helt klart en gla'sak :thumleft .

Men for å svare på spørsmålet.
160 HK er omtrent det som trengs for å forsere de høyeste alpepassene ;e :ohyeah: .
Neida, bare tuller, selvfølgelig.

Både Moto Guzzi Stelvio med sine 105 HK og KTM SA med sine 160 HK, som er de syklene jeg har kjørt i disse områdene, hadde ingen pusteproblemer i de østerrikske, italienske og sveitsiske alpepassene.

Men tror neppe jeg ville lagt ut på tur med f.eks. en Honda CB 125, som jeg testkjørte for moen måneder siden. Den slet faktisk litt i stigningen opp mot Lygna på rv. 4... :-k .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av erik m »

Med 2,1 hk kom han opp til 2.500meter. De siste høydemeterne ble han dratt med slepetau av en Monkey 9,5hk. Så Monkeyen greide altså både seg sjøl og å slepe denne digre mannen på den lille DAX'en!
dax2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av dypen »

En hest skulle gå bra det :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 23 jan 2021, 18:18 En hest skulle gå bra det :)
Egentlig et veldig bra svar :) .
Men siden dette ikke er et forum om hest og for hestinteresserte, selv om det kanskje finnes noen av dem her inne, så får vi kanskje holde oss til tohjulinger, være seg en Dax eller kraftmaskin av en MC med 200 HK ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av AJ »

Om jeg ikke husker feil så har det vært medlemmer her inne som har kjørt alpepass med ensylindringer som KTM 690.
Kunne vært interessat å høre deres erfaringer med disse syklene opp i 2500 - 2700 meters høyde.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 23 jan 2021, 19:31 Om jeg ikke husker feil så har det vært medlemmer her inne som har kjørt alpepass med ensylindringer som KTM 690.
Kunne vært interessat å høre deres erfaringer med disse syklene opp i 2500 - 2700 meters høyde.
690SMC er kanonbra i Alpene, ler av hårnåler :thumleft Så lenge du ikke er redd for å gire...

Greia er at, joda, mister kanskje litt effekt på +2.000moh men som ser her så holder det jo med et par hk så om mister 10-15hk så har man i praksis likevel nok, har aldri følt det som problem hverken med 70hk eller 150hk.

Er nok mer problem med forgasser som jukser, enn innsprøytning men min Fazer1000 hadde forgasser og var jo bare å gire ned litt tidligere og jukse litt med clutchen om turtallet blir lavt i hårnålene.

Mener jeg da :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av Joachim »

Det aner meg at her er det lett å blande to forhold. Den gamle Dax'en hadde nok forgasser. Jo høyere man kommer, jo mindre oksygen. En følge av det er at alle forgassermotorer, selv de best justerte, får fetere og fetere blanding jo høyere man kommer. Med innsprøytning justeres blandingen av sensorene i systemet, blandingen blir aldri for fet. Konklusjonen er derfor at selv 0.5 hk er nok, og 170 hk kan by på trøbbel hvis det er en motor med forgassere

ZZR-Erling

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av ZZR-Erling »

Joachim skrev: 23 jan 2021, 21:18 Det aner meg at her er det lett å blande to forhold. Den gamle Dax'en hadde nok forgasser. Jo høyere man kommer, jo mindre oksygen. En følge av det er at alle forgassermotorer, selv de best justerte, får fetere og fetere blanding jo høyere man kommer. Med innsprøytning justeres blandingen av sensorene i systemet, blandingen blir aldri for fet. Konklusjonen er derfor at selv 0.5 hk er nok, og 170 hk kan by på trøbbel hvis det er en motor med forgassere
Men alle får mindre oxygen okke som, og derved mindre av både bensin og luft.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av Kjellrf »

Det blir lavere og lavere lufttrykk i høyden, det gir lavere Venturi hastighet på lufta i forgasseren, og det suges inn mindre bensin. Det må kompenseres med større hoveddysa, så det blir lettere å duge bensin.
I tillegg til mindre oksygen 🙂
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av FredrikE24 »

Kjørt trimma moped over 1000 høydemeter på hytta siden jeg gikk i barnehagen. Min erfaring fra det, er at mopeden går bedre i bygda enn på fjellet. Man merker stor forskjell. I tillegg må luftfilteret være mer åpent og dysene større.

En slapp DAX med Honda firetakt er ikke noe særlig å dra på høydeturer med. Skulle heller valgt totakter.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av erik m »

Kjellrf skrev: 24 jan 2021, 10:27 Det blir lavere og lavere lufttrykk i høyden, det gir lavere Venturi hastighet på lufta i forgasseren, og det suges inn mindre bensin. Det må kompenseres med større hoveddysa, så det blir lettere å duge bensin.
I tillegg til mindre oksygen 🙂
Ja, det framgår av artikkelen at det var "surstoffmangel". egentlig en veldig morsom artikkel, mye svart humor og sjølironi av en mann som nylig hadde skifta hjerte! Han underviste i motorlære på yrkesskolen, og hadde sjøl overhalt sin gamle DAX. Det var nok enklere å bli slept en kilometer opp enn å begynne å justere blandinga. Og ja, det hadde nok vært bedre med en totakter, men dette var hans ungdoms sykkel, han hadde den gangen drømt om å kjøre den til Italia, og nå følte han at han ikke burde utsette det lenger.
Det som imponerte meg mer, var at en 9hk Monkey faktisk greide å trekke dem den siste kilometeren over 2500 meters høyde!
Men dette ble en lærdom, i hvertfall for meg; man MÅ ikke ha en 1250GSA for å komme over de høyeste Alpepassa.
Hvis man bare ikke blir stressa av å holde maks 30km/t.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kunne nok kjørt min 350 med 23HK overalt oppi fjellene der, eller rundt ellers. Problemet er at man ønsker å cruise i høyere fart enn 80-90km/t der man kan

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av pingvin »

Har jo faktisk også kjørt kinesisk 250 crosser på 5.000 moh i Nepal og DA merket man det godt :D Men de justerte faktisk aldri forgasserne, påsto at disse enkle crosserne var mer robuste slik sett enn mer hi-end egentlig løpsmaskiner vi er vant til her på berget (selv om både 4T og 2T nå er med innsprøytning så vil tro bedre).

Forøvrig ikke bare crosseren som merket høyden, så lenge moderat aktivitet så greit nok men når måtte løfte og dytte litt ble man fort andpusten, ja :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av MGR1 »

Jeg har kjørt flere ganger i alpene med en Suzuki GSX400 med ca. 35 hester. Også vært på tre andre Europaturer med en Honda NV400. Null problem. Men jeg pakker lett da. Ser at enkelte har svære sekker bakpå, med telt, bord, stoler og hele pakka. Jeg har stort sett skiftetøy, litt vann, mobillader og kreditkort. Holder i massevis :knegg.

Svar