Hvor mange hester trengs over Alpene?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
ZZR-Erling

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hu her har 24hk på feks Sør Amerika->Alaska, Østen->Vesten.:
https://www.itchyboots.com/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av Bjerknez »

Å dra på ut av hårnåler i oppoverbakke med 24HK'er hadde nok ikke gitt meg gåsehud akkurat. Selv om sikkert turen i seg selv hadde vært fin :)

ZZR-Erling

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av ZZR-Erling »

..men man "trenger" heller ikke dra på ut av hårnåler ;)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av Snikendeugle »

AJ skrev: 23 jan 2021, 19:31 Om jeg ikke husker feil så har det vært medlemmer her inne som har kjørt alpepass med ensylindringer som KTM 690.
Kunne vært interessat å høre deres erfaringer med disse syklene opp i 2500 - 2700 meters høyde.
Når jeg turet rundt i alpene med min Duke 690 (2013) var det null problem eller merkbare forskjeller oppe i disse høydene så vidt jeg kan huske i hvert fall :-k
Vi kjørte ikke "bånn pinne" heller, med relativt krappe hårnåler og en del bagasje på stussen.

DSC00330.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av Audi Mannen »

Ikke det at jeg er noe spesielt merke bevisst og opptatt av det :crazy: , men Yamaha :-J i sin tid solgte en egen utgave av XT600 i Sveits. Denne hadde litt mindre hk og hadde en litt annen forgasser og luftfilterboks nettopp for å kompensere for høyden i alpene. Resultere i noe mindre bensinforbruk også uten at det bekymrer de fleste tenker jeg. Så problematikken rundt tynn luft er ikke uvesentlig og produsentene prøver vel å ta hensyn til det så langt det lar seg gjøre vil jeg tro.
Ducati Multistrada V4S - 2021

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 26 jan 2021, 09:05 Å dra på ut av hårnåler i oppoverbakke med 24HK'er hadde nok ikke gitt meg gåsehud akkurat. Selv om sikkert turen i seg selv hadde vært fin :)
Når du treffer en bil som kjører forbi en buss i svingen så trenger man ikke 24 hk for å få gåsehud akkurat... eller 1200GSer med alukofferter som kjører forbi i blinde svinger.. så det er spennende uansett fart i alpene.. :P
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Legg inn av ZZR-Erling »

Audi Mannen skrev: 26 jan 2021, 10:26 Ikke det at jeg er noe spesielt merke bevisst og opptatt av det :crazy: , men Yamaha :-J i sin tid solgte en egen utgave av XT600 i Sveits. Denne hadde litt mindre hk og hadde en litt annen forgasser og luftfilterboks nettopp for å kompensere for høyden i alpene. Resultere i noe mindre bensinforbruk også uten at det bekymrer de fleste tenker jeg. Så problematikken rundt tynn luft er ikke uvesentlig og produsentene prøver vel å ta hensyn til det så langt det lar seg gjøre vil jeg tro.
Kompressor hjelper :knegg men herregud, hvor travelt skal en ha det i høyden? De hårnålene og høydene er som regel fine utsiktspunkter som perler på ei snor synes jeg da.."raser" heller litt nede i dalførene :knegg
Har vel uansett nok motor i mine maskiner tenker jeg.

Svar