Utforskning og teltturer med MC på Vestlandet

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
boma
Innlegg: 2
Registrert: 18 feb 2021, 13:06
Motorsykkelen din: Honda CB500X

Utforskning og teltturer med MC på Vestlandet

Legg inn av boma »

Hei!

Har ambisjoner om å få meg noen turer rundtom på vestlandet med telt, øl og fiskestang i løpet av sesongen. Har endelig fått meg motorsykkel etter mange års savn etter følelsen fra lett-sykkel i ungdomstida. Kjørte mye rundtom alene i fjor og tenkte eg skulle sjekke om det finnes likesinnede sjeler på vestlandet som kunne tenke seg å bli med. Har enda ikke klart å overbevise mine venner om at motorsykkel er en kjempegod ide :crazy:

Mine planer er å utforske grusveiene rundtom i fjellene her i sør. Kunne også veldig gjerne tenkt meg å kjøre TET ruten her i Norge og Sverige om ikke corona setter en stopper for det.

Den kjøringa jeg liker best er "adventure" sjiktet. Finne småveier rundtom og utforske nye steder tett på naturen.

Er 36 år, kjøpte meg en brukt CB500X i fjor. Sikler allerede etter større sykler, men har bestemt meg for å holde meg i A2 inntil videre av HMS årsaker.

Så om du kunne tenke deg å hive deg med på en tur, eller planlegge noe i lag så gi meg et pling. Så ser vi utover våren & sommeren om vi kan danne en liten gruppe av likesinnede adventurefiskeøldrikkende MC sjåfører. Ellers hiver jeg meg lett med andre som skal på tur :thumleft

Ellers, er det noen som har noen kjekke grusveier å kjøre her på vestlandet? Har søkt meg ihjel på nett, men vanskelig å finne konkrete tips

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Utforskning og teltturer med MC på Vestlandet

Legg inn av Sir Limpalot »

Jeg tror det er et meget fornuftig HMF-valg (Helse, Miljø og Flaks), selv om du mangler noen år på å være helt i den verste kategorien, statistikkmessig.
Feil sykkel og feil kant av landet, her, men kommer til å slenge inn en melding på forumet om jeg kommer meg vestover i sommer.
Du har forøvrig dølle venner. ;)
God sommer!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Utforskning og teltturer med MC på Vestlandet

Legg inn av rolf-arne »

når du leite etter grus veier - kan hende dette er et tips https://mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=14846
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

tshansen
Innlegg: 27
Registrert: 25 jan 2021, 12:31
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure R
Kontakt:

Re: Utforskning og teltturer med MC på Vestlandet

Legg inn av tshansen »

boma skrev: 13 mar 2021, 01:20 Hei!

Har ambisjoner om å få meg noen turer rundtom på vestlandet med telt, øl og fiskestang i løpet av sesongen. Har endelig fått meg motorsykkel etter mange års savn etter følelsen fra lett-sykkel i ungdomstida.
Heisann boma

Selv er jeg ihugga adventure kjører og bruker mye av min ledige fritid på 2 hjul. Jeg holder til på Vestlandet selv, bor i Bergen og tørr påstå at jeg har kjørt det meste av veier i denne regionen. Det er et eldorado med svingete veier, bratte fjell og noen lokale fiskevann som visst nok skal være godt med fisk i. Reglene for fiskekort og slikt er jeg ikke så tungt inne på, da jeg ofte har med meg kamera i stede for fiskestang på tur.

TET Norge er et utrolig fint utgangspunkt for sammenhengende (stort sett) lavterskel gruskjøring. Kan absolutt anbefales :thumleft

Selv lager jeg ofte en rute fra A til B som jeg har på gps'en min men det tar sjeldent lange tiden før jeg begynner å utforske små veier som går i sona rundt sporet jeg har lagret. Det er som regel slik jeg har funnet de beste veiene her borte.
Det er ikke allverden med grusveier her borte, det er kanskje det vi har minst av.... men det finnes noe. BKK veier som går innover fjellet til diverse kraftstasjoner eller demninger er en gjenganger. (lovlig å kjøre på) Men her må du ofte vente til litt sent på sommeren for at det skal være mulig å kjøre uten for mye snø.

Jeg har en egen mappe på Myroute-App med noe av grusveiene i Norge (har ikke oppdatert den på en stund) Her finner du sikkert noe av interesse.
https://www.myrouteapp.com/profile/rout ... 0/name/asc

Aldri fremmed for å møte likesinnede på tur. :vs

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utforskning og teltturer med MC på Vestlandet

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg sendte en privat melding til Bama men jeg kan absolutt også være interessert i å bli med på noen turer. Bor i Årdal og her finnes det flere gode grusveier innenfor relativt kort avstand.

boma
Innlegg: 2
Registrert: 18 feb 2021, 13:06
Motorsykkelen din: Honda CB500X

Re: Utforskning og teltturer med MC på Vestlandet

Legg inn av boma »

Tusen takk for gode tips og svar :)

Mulig eg og SilverSmurfer får oss ein tur i lag til sommaren, det hadde vore kanon! Berre å sende melding om andre er interessert i å hive seg på.

Har siktet meg inn på å kjøre en del i området rundt folgefonna, Jondal og Herand. Her ser det lovende ut på kartet i alle fall :)

Tshansen: Takk for link, genialt! Har samme tilnærming til min kjøring når eg farter rundt.

Svar