USA-tur på egenhånd

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 23 feb 2022, 15:46
rolf-arne skrev: 23 feb 2022, 10:20
Bjerknez skrev: 23 feb 2022, 02:49 Jeg sto på nippet til å bestille meg en slik tur via Jourides for ett par år siden, men jeg slo det fra meg når jeg leste hvordan turen var lagt opp. Jeg vet ikke hvordan dere kommer til å gjøre det, men der sto det at dagsetappene pr kjøregruppe var på rundt 10 mil. Det sier meg at veldig mye av tiden blir brukt på stopp og severdighter og mange av stoppene er nok på steder hvor turarrangøren har en avtale. Alle skal tjene penger etc.

10 mil pr. Dag synes jeg rett og slett blir for lite. Alt for mye stopp og dødtid spør du meg.
På vår tur er dagsetappene fra de første lille på 212 km og inklusiv denne 4 etapper på rundt 20 mil (norske) resterend 14 etapper er mellom 34 og 55 mil og der er en hviledag i New Orleans.. og med å sitte på sykkel hver eneste dag i 18 dager synes jeg det er en fin miks , vi er jo på tur for å oppleve sørstatene på MC.

Får kjørt noen av de spesielle MC- strekk som er på vår vei - nåja det legges inn et par omveier for å få det med.

660 mil 19 dager er ikke mye, om man ser det i sammeligning til mine 580 mil på 5-6 dager ifjor - men da handlet det stort sett om å komme seg hjem...

Snakka en del med eierne og guide på turen om opplegg og bedriften - og har fått en god følelse for at dem gjør ting på den "Norsk-Amerikanske" måten , eller på en annen måte Norsk tur - tilpasset USA.

Håper på det beste. Takler det meste.
66 mil delt på 19 dager = 34 mil i snitt pr. dag. Det synes jeg er innafor :)
Jeg har også lest noen brosjyrer for denne typer turer USA på tvers. Jeg har også fått spørsmål fra et vennepar om å bli med sammen med dem nå til høsten. Men nei. Det har aldri frista meg nok til at jeg synes det er verd summen det koster. Kanskje mest fordi det er en overplanlagt tur, og jeg har ikke deltatt i planleggingen. Det passer meg dårlig. Men samtidig frister det lite med flotte snorrette highways i ulidelig varme.
Men det skal bli spennende å motta turreferat fra både rolf-arne og mitt vennepar. Kanskje jeg endrer mening etterpå :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 23 feb 2022, 18:18
Bjerknez skrev: 23 feb 2022, 15:46
rolf-arne skrev: 23 feb 2022, 10:20
Bjerknez skrev: 23 feb 2022, 02:49 Jeg sto på nippet til å bestille meg en slik tur via Jourides for ett par år siden, men jeg slo det fra meg når jeg leste hvordan turen var lagt opp. Jeg vet ikke hvordan dere kommer til å gjøre det, men der sto det at dagsetappene pr kjøregruppe var på rundt 10 mil. Det sier meg at veldig mye av tiden blir brukt på stopp og severdighter og mange av stoppene er nok på steder hvor turarrangøren har en avtale. Alle skal tjene penger etc.

10 mil pr. Dag synes jeg rett og slett blir for lite. Alt for mye stopp og dødtid spør du meg.
På vår tur er dagsetappene fra de første lille på 212 km og inklusiv denne 4 etapper på rundt 20 mil (norske) resterend 14 etapper er mellom 34 og 55 mil og der er en hviledag i New Orleans.. og med å sitte på sykkel hver eneste dag i 18 dager synes jeg det er en fin miks , vi er jo på tur for å oppleve sørstatene på MC.

Får kjørt noen av de spesielle MC- strekk som er på vår vei - nåja det legges inn et par omveier for å få det med.

660 mil 19 dager er ikke mye, om man ser det i sammeligning til mine 580 mil på 5-6 dager ifjor - men da handlet det stort sett om å komme seg hjem...

Snakka en del med eierne og guide på turen om opplegg og bedriften - og har fått en god følelse for at dem gjør ting på den "Norsk-Amerikanske" måten , eller på en annen måte Norsk tur - tilpasset USA.

Håper på det beste. Takler det meste.
66 mil delt på 19 dager = 34 mil i snitt pr. dag. Det synes jeg er innafor :)
Jeg har også lest noen brosjyrer for denne typer turer USA på tvers. Jeg har også fått spørsmål fra et vennepar om å bli med sammen med dem nå til høsten. Men nei. Det har aldri frista meg nok til at jeg synes det er verd summen det koster. Kanskje mest fordi det er en overplanlagt tur, og jeg har ikke deltatt i planleggingen. Det passer meg dårlig. Men samtidig frister det lite med flotte snorrette highways i ulidelig varme.
Men det skal bli spennende å motta turreferat fra både rolf-arne og mitt vennepar. Kanskje jeg endrer mening etterpå :-k
Jeg er faktisk enig med deg kjellv. (Kan du skjønne det?) :lol

Det blir litt for planlagt og hele turen er på en måte nøye planlagt som du sier. Og alle sammen må følge med, for man man kan sikkert ikke bryte ut av følget å ta egne veier heller.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av Gammelsmurfen »

Rette/kjedelige veier spørs veldig hvor ruta går, men september-oktober så er det fortsatt rimelig heftig i sørlige deler av Nevada.
New Orleans som er nevnt her har jeg også vært i, det bra lummert også mye pga. høy luftfuktighet og all sumpen (se opp for aligatorer de kan dukke opp "overalt", på lik linje som i Florida) :crazy:
Kjører man f. eks. gjennom Yosemite nasjonalparken så er det definitivt ikke rette veier, tvert i mot og vinteren er lang der så ingen fare med at man koker i kjøredressen der i september/oktober, den pleier å vinterstenges fra november til uti mai.

Sør i Nevada er det uendelige retter (veien forsvinner i horisonten) f. eks. Vegas-LA, det er dritkjedelig i lengden, bare sand, joshua tree´s og dritvarmt (hadde 48 der i juni 2019 når jeg kjørte der), så forhåpentligvis går ruta lenger nord ;-)

Arrangerte turer passer heller ikke meg, blir litt tvangstrøye uten muligheter til egne valg eller gjøre spontane endringer.
Amerikanere er veldig hjelpsomme og turistvennlige (i langt større grad enn snittet av oss Norrbaggar), så det er ikke noe problem å få fikset noe, spesielt utenom høysesong for turisme.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 23 feb 2022, 18:35
kjellv skrev: 23 feb 2022, 18:18 Det har aldri frista meg nok til at jeg synes det er verd summen det koster. Kanskje mest fordi det er en overplanlagt tur, og jeg har ikke deltatt i planleggingen. Det passer meg dårlig. Men samtidig frister det lite med flotte snorrette highways i ulidelig varme.
Men det skal bli spennende å motta turreferat fra både rolf-arne og mitt vennepar. Kanskje jeg endrer mening etterpå :-k
Jeg er faktisk enig med deg kjellv. (Kan du skjønne det?) :lol

Det blir litt for planlagt og hele turen er på en måte nøye planlagt som du sier. Og alle sammen må følge med, for man man kan sikkert ikke bryte ut av følget å ta egne veier heller.
Ja-joo er jo ganske enige med dere - men det er "bare" 10% av det jeg regner med å kjøre i år - så litt får man holde ut med.. og dyrt ja - det er det - men æ har litt å ta igjen når det gjeld å bruke peng på hygge.

Det blir nok bare denne ene gangen - om formen holder seg så kanskje man stikker over neste år å blir litt lengre- sjekke opp om slekta fremdeles lever i Sacramento og Seattle.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av rolf-arne »

Ser at det her ikke kom noen oppsummering... så en liten på tampen av en dag som har vært i nærheten av de 40 gradene vi startet med i San Diego.

Ja det ble en tur som kunne vært bedre, spesielt for meg var at morran ikke ble bedre utnyttet.. Det er min beste tid...

Kjørelengden var ikke spesielt lange , men varmen tok knekken på oss de værste dagene... noen triks lærte vi oss.

Min kjøre kompis og jeg er enige om at slik "togtur" blir det ikke fler av.

Vi er nå i planlegginga av en egen tur på 4 uker pluss , med vekt på nordvesten... delvis Route 66... men oppleve Chicago, Rockie Montains, San Fransisco.... amerikanske biler...

Ser ut til at vi tar løs 1 juli , neste år...

Når vi ser på budsjett , så undrer det oss hvordan Joyrides klarer å få prisen ned på deres nivå. Vi er himmel høyt fra dette foreløpig..

Men vi ser på muligheten for å kjøpe sykkler i statene og evnt ta dem med hjem etterpå.

Legger ved litt bilder...BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av Gammelsmurfen »

Nord-vest og San Francisco sier du, da kan jeg på det varmeste anbefale Yosemite nasjonalpark om dere drar i sommerhalvåret, for den er vinterstengt. Gjerne kjør ned i Yosemite valley også, dere vil i så fall komme tett på bunnen av El-capitan (et av verdens mest kjente klatrefjell).
Men man må kjøre opp igjen da det ikke er mulig å kjøre igjennom.
Også i San Jose (noen mil sør-øst for San Francisco) ligger Winchester house, huset etter våpenprodusenten. Kona/enka var klin gæærn og sluttet aldri å bygge ut. Trapper som ender rett i en vegg, dører med vegg bak etc. hun skulle villede gjenferd som ville ta henne, folk som var blitt drept av en Winchester som skulle hevne seg....

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av FJZZR »

Er en først i Yosemite så er Tioga Pass Road over fjellet til Lee Wining en helt uforglemmelig tur. Ved Lee Wining ligger den salte innsjøen Mono Lake. Her må det bades!!!! Husker vannet var varmt selv om det var rundt 0 om natta, og det å svømme mellom tufaer var bare helt vilt!!!!
Fin sandstrand på sydsiden av sjøen. Google monolake California og vit at ingen av bildene dere da ser yter plassen rettferdighet. Dette bare må oppleves!!!!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av rolf-arne »

Tar nå opp igjen tråden her ; nå i vinter er det et mål å få på plass all informasjon som skal gjøre det mulig å kjøpe sykkel i USA - . kjøre en måneds tid og så shippe sykkel hjem til Europa , etter endt tur ....

Tenker mest på en Honda , men både BMW og til og med en Harley kan bli aktuelt.... som objekt for å ha eller selge når registrert i Norge etter hjemkomst.

Men alle dere som har kjøpt hele eller deler av sykkel i statene , kom med all slags nyttige tips... kan jo bli ei nyttig liste for andre enn meg dette.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av mekkern »

rolf-arne skrev: 14 okt 2023, 16:22 Tar nå opp igjen tråden her ; nå i vinter er det et mål å få på plass all informasjon som skal gjøre det mulig å kjøpe sykkel i USA - . kjøre en måneds tid og så shippe sykkel hjem til Europa , etter endt tur ....

Tenker mest på en Honda , men både BMW og til og med en Harley kan bli aktuelt.... som objekt for å ha eller selge når registrert i Norge etter hjemkomst.

Men alle dere som har kjøpt hele eller deler av sykkel i statene , kom med all slags nyttige tips... kan jo bli ei nyttig liste for andre enn meg dette.
går greit hvis eldre enn 2003-etter dette må du skaffe COC dokument(hvilket de ikke har i usa)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar