Oversikt over grusveier i Norge

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
RivaRider
Innlegg: 5
Registrert: 28 feb 2020, 17:02
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 -2020

Oversikt over grusveier i Norge

Legg inn av RivaRider »

Jeg har holdt på en stund for å finne en oversikt over grusveier i Norge som er "offentlige". Fant da ut at man kan finne alt mulig rart på kartet til vegvesenet. Der kan man også filtrere på "vegdekke". Ved å velge grus her så kommer det fram fine grønne streker på veistrekningene som er grus :-)

Tar litt tid å laste inn siden det er hele norge, men går fortere hvis du zoomer inn:

https://vegkart.atlas.vegvesen.no/#kart ... 2913,4/hva:~(~(filter~(~(operator~'*3d~type_id~1216~verdi~(~3615)))~id~241))

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oversikt over grusveier i Norge

Legg inn av AJ »

Det er flere tråder om dette her på MCsiden.no-

Bl.a. disse:

viewtopic.php?p=229777#p229777

viewtopic.php?p=383565#p383565

viewtopic.php?p=376371#p376371
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Oversikt over grusveier i Norge

Legg inn av Dansekris »

RivaRider skrev: 14 mai 2021, 21:52 Jeg har holdt på en stund for å finne en oversikt over grusveier i Norge som er "offentlige". Fant da ut at man kan finne alt mulig rart på kartet til vegvesenet. Der kan man også filtrere på "vegdekke". Ved å velge grus her så kommer det fram fine grønne streker på veistrekningene som er grus :-)

Tar litt tid å laste inn siden det er hele norge, men går fortere hvis du zoomer inn:

https://vegkart.atlas.vegvesen.no/#kart ... 2913,4/hva:~(~(filter~(~(operator~'*3d~type_id~1216~verdi~(~3615)))~id~241))
Hvordan filtrerer du på grus under vegdekke?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Oversikt over grusveier i Norge

Legg inn av Gammelsmurfen »

Dansekris skrev: 14 mai 2021, 22:51 Hvordan filtrerer du på grus under vegdekke?
Kopier hele linken, den klikkbare har ikke med seg alt som skal til, da ser du filteret på høyre side.

Eller "egenskaptype" er Massetype og verdi er grus.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Oversikt over grusveier i Norge

Legg inn av Sattphalat »

RivaRider skrev:Jeg har holdt på en stund for å finne en oversikt over grusveier i Norge som er "offentlige". Fant da ut at man kan finne alt mulig rart på kartet til vegvesenet. Der kan man også filtrere på "vegdekke". Ved å velge grus her så kommer det fram fine grønne streker på veistrekningene som er grus :-)

Tar litt tid å laste inn siden det er hele norge, men går fortere hvis du zoomer inn:

https://vegkart.atlas.vegvesen.no/#kart ... 2913,4/hva:~(~(filter~(~(operator~'*3d~type_id~1216~verdi~(~3615)))~id~241))
Mange private veier på vegvesenkartet.
Litt synd at det ikke viser noen bommer. Klarer heller ikke å se dekke. Men en kan jo anta at det er grus på skogen.

Her har du en link til en litt bedre side til grus. Noen bommer er tegnet inn, men ikke alle så en må ut å kjøre.

Grusveier i rødt. Å en kan også få opp satellitt og flyfoto.

Skogsbilveier bak låste bommer er regnet som utmark. Det samme gjelder for traktorveier. Der er bare motoriser ferdsel i forbindelse med næringsvirksomhet i skog og landbruk tillatt. Så ikke bli helt overraska om du får noen reaksjoner, evtuelt en saftig bot.


https://kilden.nibio.no/?lang=nb&topic= ... gNodes=226
Bilde
Bilde er kartutsnitt ved kompasset (halsjøen) på finnskogen.

Sent from my iPad using Tapatalk Pro

RivaRider
Innlegg: 5
Registrert: 28 feb 2020, 17:02
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 -2020

Re: Oversikt over grusveier i Norge

Legg inn av RivaRider »

AJ skrev: 14 mai 2021, 22:10 Det er flere tråder om dette her på MCsiden.no-

Bl.a. disse:

viewtopic.php?p=229777#p229777

viewtopic.php?p=383565#p383565

viewtopic.php?p=376371#p376371
Ja, jeg har sett disse, men var på jakt etter en oversikt på digitalt kart og det var det jeg fant :-) Tenkte det kunne vært interessant for flere :-)

RivaRider
Innlegg: 5
Registrert: 28 feb 2020, 17:02
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 -2020

Re: Oversikt over grusveier i Norge

Legg inn av RivaRider »

Dansekris skrev: 14 mai 2021, 22:51
RivaRider skrev: 14 mai 2021, 21:52 Jeg har holdt på en stund for å finne en oversikt over grusveier i Norge som er "offentlige". Fant da ut at man kan finne alt mulig rart på kartet til vegvesenet. Der kan man også filtrere på "vegdekke". Ved å velge grus her så kommer det fram fine grønne streker på veistrekningene som er grus :-)

Tar litt tid å laste inn siden det er hele norge, men går fortere hvis du zoomer inn:

https://vegkart.atlas.vegvesen.no/#kart ... 2913,4/hva:~(~(filter~(~(operator~'*3d~type_id~1216~verdi~(~3615)))~id~241))
Hvordan filtrerer du på grus under vegdekke?

Her er en enklere url: https://bit.ly/3tP6iUU

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Oversikt over grusveier i Norge

Legg inn av Sattphalat »

RivaRider skrev:
AJ skrev: 14 mai 2021, 22:10 Det er flere tråder om dette her på MCsiden.no-

Bl.a. disse:

viewtopic.php?p=229777#p229777

viewtopic.php?p=383565#p383565

viewtopic.php?p=376371#p376371
Ja, jeg har sett disse, men var på jakt etter en oversikt på digitalt kart og det var det jeg fant :-) Tenkte det kunne vært interessant for flere :-)
Bra. Gode kart er gull vert.
Jeg klarer ikke å få opp grusdekke på ditt kart på iPad. Men gjør kanskje noe feil ?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

RivaRider
Innlegg: 5
Registrert: 28 feb 2020, 17:02
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 -2020

Re: Oversikt over grusveier i Norge

Legg inn av RivaRider »

Sattphalat skrev: 14 mai 2021, 23:27
RivaRider skrev:Jeg har holdt på en stund for å finne en oversikt over grusveier i Norge som er "offentlige". Fant da ut at man kan finne alt mulig rart på kartet til vegvesenet. Der kan man også filtrere på "vegdekke". Ved å velge grus her så kommer det fram fine grønne streker på veistrekningene som er grus :-)

Tar litt tid å laste inn siden det er hele norge, men går fortere hvis du zoomer inn:

https://vegkart.atlas.vegvesen.no/#kart ... 2913,4/hva:~(~(filter~(~(operator~'*3d~type_id~1216~verdi~(~3615)))~id~241))
Mange private veier på vegvesenkartet.
Litt synd at det ikke viser noen bommer. Klarer heller ikke å se dekke. Men en kan jo anta at det er grus på skogen.

Her har du en link til en litt bedre side til grus. Noen bommer er tegnet inn, men ikke alle så en må ut å kjøre.

Grusveier i rødt. Å en kan også få opp satellitt og flyfoto.

Skogsbilveier bak låste bommer er regnet som utmark. Det samme gjelder for traktorveier. Der er bare motoriser ferdsel i forbindelse med næringsvirksomhet i skog og landbruk tillatt. Så ikke bli helt overraska om du får noen reaksjoner, evtuelt en saftig bot.


https://kilden.nibio.no/?lang=nb&topic= ... gNodes=226
Bilde
Bilde er kartutsnitt ved kompasset (halsjøen) på finnskogen.

Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Takk. Den skal jeg sjekke ut :-)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Oversikt over grusveier i Norge

Legg inn av pingvin »

Sattphalat skrev: 14 mai 2021, 23:27 Skogsbilveier bak låste bommer er regnet som utmark.
Er du sikker på det, aldri hørt dette? Og hvor står dette spesifisert i så fall?

Sier ikke at feil, bare ukjent for meg :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oversikt over grusveier i Norge

Legg inn av kjellv »

pingvin skrev: 15 mai 2021, 07:24
Sattphalat skrev: 14 mai 2021, 23:27 Skogsbilveier bak låste bommer er regnet som utmark.
Er du sikker på det, aldri hørt dette? Og hvor står dette spesifisert i så fall?

Sier ikke at feil, bare ukjent for meg :-k
Nei skogsbilveier er ikke regnet som utmark enten det et åpent eller bak låst bom. Men en skogsbilvei er en vei som er bygget (ofte med statlige tilskuddsordninger) gjennom utmark slik at lastebiler kan komme inn og hente tømmer. Men en låst bom er et tydelig signal om at eier av veien/grunneier har stengt veien for trafikk. Det har grunneier rett til å gjøre.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82

§ 10.(forholdet til grunneiere o.a.).
Denne lov innskrenker ikke den adgang grunneier og bruker har etter gjeldende rettsregler til å forby eller begrense motorferdsel på sin eiendom.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Oversikt over grusveier i Norge

Legg inn av Sattphalat »

pingvin skrev:
Sattphalat skrev: 14 mai 2021, 23:27 Skogsbilveier bak låste bommer er regnet som utmark.
Er du sikker på det, aldri hørt dette? Og hvor står dette spesifisert i så fall?

Sier ikke at feil, bare ukjent for meg :-k
Kjellv oppsummerer vel greit hva som gjelder for motorferdsel på skogsveier. Skal ikke argumentere mot det.
Men
Det er en rekke lover og forskrifter som gjelder for arealbruken i utmark.
Frakommuneplanens arealdel, friluftsloven,
Skogloven, forskrift om bygging av skogsveier, osv osv.
Og en ting som går igjen i de alle er en linje om miljøhensyn
Her fra forskriften om skogveibygging.

«Det skal samtidig legges vekt på hensynet til miljøverdier som naturmangfold, landskap, kulturminner og friluftsliv.»

Så slik jeg tenker bør en være litt ydmyk hvis en skal kjøre på skogen eller i fjellet.
Å rulle innover med fiskestang og fiskekort i lomma er godt innenfor…
Men å bruke skogs og traktorveier som en åpen enduroløype er litt på kanten…
Ruller en innover bak låste bommer , følger lassbærerspor ut i terrenget, krangler med grunneierlag på elgpost osv,osv. Så er en utafor…
Å det er vel den raskeste måten å få på plass enda flere låste bommer.
Tenker jeg…


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Oversikt over grusveier i Norge

Legg inn av pingvin »

Sattphalat skrev: 15 mai 2021, 21:42 Så slik jeg tenker bør en være litt ydmyk hvis en skal kjøre på skogen eller i fjellet.
Å rulle innover med fiskestang og fiskekort i lomma er godt innenfor…
Men å bruke skogs og traktorveier som en åpen enduroløype er litt på kanten…
Ruller en innover bak låste bommer , følger lassbærerspor ut i terrenget, krangler med grunneierlag på elgpost osv,osv. Så er en utafor…
Å det er vel den raskeste måten å få på plass enda flere låste bommer.
Tenker jeg…
Kommer langt med litt sunn fornuft og folkeskikk, ro helt ned til gangfart når du ser folk, stopp helt og skru av motor om møter noen til hest, hils høflig (selv om ikke blir gjengjeldt). Og ikke på innsiden av bommer under jakta. Og kjør gjerne på kvelden midt i uken når litt grått, da er det lite folk ute, ikke på dagtid i uken, da er grunneierne gjerne ute og holder på med tømmer eller annet. Ikke kjør i vårløsninga da setter dype spor.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

RivaRider
Innlegg: 5
Registrert: 28 feb 2020, 17:02
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 -2020

Re: Oversikt over grusveier i Norge

Legg inn av RivaRider »

Sattphalat skrev: 15 mai 2021, 00:16
Bra. Gode kart er gull vert.
Jeg klarer ikke å få opp grusdekke på ditt kart på iPad. Men gjør kanskje noe feil ?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Det er nok fordi det tar lang tid å laste hele norge.
Denne går nok fortere da det bare er en liten del av norge, så kan du zoome inn og ut etterpå. Har ikke Ipad så får ikke testet der :-)
https://bit.ly/3huJcAD

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Oversikt over grusveier i Norge

Legg inn av Canutus »

Nå er det minimalt jeg kjører MC på grus, så vet ikke hvor dere finner deres ruter, men fant dette kartet i annen sammenheng og tenkte kanskje noen her kunne ha glede av det.
Dette viser traktorveier i rødt og på gråtone bakgrunnskart er det jo supert å se disse veiene.
Der er jo masse grusveier som ikke er merket her, men om en vil ta en avstikker, så er det jo bare å begynne et sted.
Håper dette kan være til hjelp.

https://kilden.nibio.no/?lang=nb&topic= ... alse,false

Edit:
Ser nå dette kartet allerede er linket til lenger nede i tråden her, men lar det stå.

Svar