Trollstigen åpner i dag kl 12.00 - forsinket åpning 2022 pga. snøras...

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
taulen
Innlegg: 21
Registrert: 18 apr 2021, 22:12
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2006

Re: Trollstigen åpner i dag kl 12.00

Legg inn av taulen »

Kanskje ikkje så overaskende, og virker ikke så veldig alvorlig, men hadde nok vert verre om det var en motorsykkel som sto der.
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=64673
Dramatikk i Trollstigen:Det falt stein ned på panseret til en bil, som var parkert i Kjelstadsvingen, søndag ettermiddag.
Panseret på bilen skal ha blitt knust.

Det bekrefter Statens vegvesen, som fikk melding om hendelsen klokka 16.23.

- Det er lekkasje fra bilen, og brannvesen og entreprenør har vært på stedet. Nå er de ferdig, og bilberger vil snart ankomme stedet, opplyser Stian Gullvåg ved Statens vegvesen, i Møre og Romsda, til Dagbladet.

Området er ikke sperret av, og det skal ikke være risiko knyttet til å oppholde seg på stedet.
Nomade skrev: 23 mai 2021, 21:46 Gikk nesten galt på Trollstigen i dag! https://www.tv2.no/nyheter/14018348/
Du var 2 minutter tidligere ute :D Men ser tv2 hadde bedre bilder og, så bedre link :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Trollstigen åpner i dag kl 12.00

Legg inn av kjellv »

Jeg kjørte ned igjen omtrent 2 timer tidligere. Det overrasker meg ikke at noe sånt kunne skje, det er en del løs stein så tidlig i sesongen. Jeg så flere stein og krater i veikanten. Det ligger nok ennå mer bak snø som holder på å smelte.
Det vil alltid være en risiko for steinsprang i Trollstigen. Hele sesongen. Denne veien kan ikke rassikres 100%.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Trollstigen åpner i dag kl 12.00

Legg inn av kjellv »

Steinspranget ble filmet fra en bil et stykke bak den som ble truffet. Skremmende fart på de steinene :O
https://www.dagbladet.no/video/filmet-r ... n/UC7XSVnP

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Trollstigen åpner i dag kl 12.00

Legg inn av rolf-arne »

kjellv skrev: 24 mai 2021, 09:29 Steinspranget ble filmet fra en bil et stykke bak den som ble truffet. Skremmende fart på de steinene :O
https://www.dagbladet.no/video/filmet-r ... n/UC7XSVnP
Her ser man virkelig at vi mange ganger har flaksen på vår side - en i panseret og en like bak - noen sekunder i margin . Kunne vært ingen treff og kunne vært to biler som ble truffet omtrent midt på - denne gangen en bil og på en ufarlig plass for passasjerer. Trafikanter har mye flaks i fjelllandet Norge.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Trollstigen åpner i dag kl 12.00

Legg inn av kjellv »

rolf-arne skrev:
kjellv skrev: 24 mai 2021, 09:29 Steinspranget ble filmet fra en bil et stykke bak den som ble truffet. Skremmende fart på de steinene :O
https://www.dagbladet.no/video/filmet-r ... n/UC7XSVnP
Her ser man virkelig at vi mange ganger har flaksen på vår side - en i panseret og en like bak - noen sekunder i margin . Kunne vært ingen treff og kunne vært to biler som ble truffet omtrent midt på - denne gangen en bil og på en ufarlig plass for passasjerer. Trafikanter har mye flaks i fjelllandet Norge.
Ja her er det bare flaks, og ingenting annet. Selv om man hadde sett steinene komme var det lite eller ingenting man kunne gjort. Biler foran og bak, og man vet faktisk ikke hvilken retning steinene kommer og hvor de treffer.
Men jeg var klar over rasfaren i går, og passet på å kjøre ut mot midten av veien så langt det var mulig. Jeg tror det er lurest.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk



Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Trollstigen åpner i dag kl 12.00

Legg inn av kgjersda »

Med så høy risiko er det viktigste å blåse gjennom løypen raskest mulig. Å oppholde seg minst mulig tid eksponert i skredterreng er det beste lærte jeg på toppturkurs 😃
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Trollstigen åpner i dag kl 12.00

Legg inn av kjellv »

kgjersda skrev:Med så høy risiko er det viktigste å blåse gjennom løypen raskest mulig. Å oppholde seg minst mulig tid eksponert i skredterreng er det beste lærte jeg på toppturkurs Bilde
Med så tett trafikk som i går er ikke høy fart mulig. Men ja, sjansen for å treffe steinsprang minker jo i takt med tiden du oppholder deg i området.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Trollstigen åpner i dag kl 12.00

Legg inn av kgjersda »

kjellv skrev: 24 mai 2021, 13:12
kgjersda skrev:Med så høy risiko er det viktigste å blåse gjennom løypen raskest mulig. Å oppholde seg minst mulig tid eksponert i skredterreng er det beste lærte jeg på toppturkurs Bilde
Med så tett trafikk som i går er ikke høy fart mulig. Men ja, sjansen for å treffe steinsprang minker jo i takt med tiden du oppholder deg i området.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Det var litt med glimt i øyet. Men Trollstigen er og blir rasutsatt. Jeg stopper sjeldent på vei opp nettopp på grunn av det.

Ellers synes jeg det er egentlig nedkjøringen til Valldal som er kremen for oss motorsyklister. Den er mye kjekkere å kjøre enn selve Trollstigen.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Trollstigen åpner i dag kl 12.00

Legg inn av rolf-arne »

kgjersda skrev: 24 mai 2021, 14:29 Det var litt med glimt i øyet. Men Trollstigen er og blir rasutsatt. Jeg stopper sjeldent på vei opp nettopp på grunn av det.
Ellers synes jeg det er egentlig nedkjøringen til Valldal som er kremen for oss motorsyklister. Den er mye kjekkere å kjøre enn selve Trollstigen.
Glimt i øyet må til ; ellers er jeg ganske samd i at andre veien er vel så god kjøre vei for MC som Trollstigen. Trollstien som Kjell sier er jo fasinerende - men for å kunne nyte denne så må man ta seg tid. Jeg skal også innrømme at bare kjøreutfordringa var nok de første gangene, det er jo artig å kjøre slike veier ,
Double-Curve-Symbol-Sign-K-6450.gif
eller når veien gjør seg fotjent til
curve around.png
Den norske varianten er litt tam synes jeg;
farligsvingb.png
For slike finnes vel ikke lengre?
z-sving.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Trollstigen åpner i dag kl 12.00

Legg inn av Subsea79 »

Å kjøre Trollstigen, er beint frem kjedelig er min mening, men utsikten og dramatikken i området gjør det spennende. Selve veien og svingene er for krappe til at ihvertfall jeg, med mine (manglende) skills, klarer å få noe glede av det.
Veien ned til Valldal derimot, er helt fantastisk.

Det er mye snakk om flaks i tråden her, men jammen er det uflaks også. Så mange som kjører her ila. Et år, så skal du jammen ha uflaks om det er akkurat du som blir truffet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Trollstigen åpner i dag kl 12.00

Legg inn av kjellv »

Jeg er enig i at Valldalsida er kjekkere. Jeg har kjørt strekningen begge veier mange ganger, og blir aldri lei av den. Men i går var det ikke mye moro. Alt for mange biler både opp og ned, og mange som skulle ta turen i alt for store bobiler de knapt kan å kjøre. Kork og full stopp flere steder. Men Trollstien er kjempemorsom når det er lite trafikk og man kan kjøre hastighetsløp oppover :yeyeye

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Trollstigen åpner i dag kl 12.00

Legg inn av pingvin »

Kan bli forsinket åpning i 2022 etter snøskred traff kaféen.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Trollstigen åpner i dag kl 12.00

Legg inn av kjellv »

pingvin skrev: 25 apr 2022, 15:22 Kan bli forsinket åpning i 2022 etter snøskred traff kaféen.

Bilde
Trollstigen åpner så snart de farlige skredene har kommet. Men kafeen og butikkene får nok en forsinket åpning, reparasjoner kommer jo heller ikke i gang før veien opp er åpnet.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Trollstigen åpner i dag kl 12.00 - forsinket åpning 2022 pga. snøras...

Legg inn av kgjersda »

Lurer på når det åpner fra Valldal
Vel så fin vei uten å måtte kjøre selve Trollstigen. :-k
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Trollstigen åpner i dag kl 12.00 - forsinket åpning 2022 pga. snøras...

Legg inn av kjellv »

kgjersda skrev:Lurer på når det åpner fra Valldal
Vel så fin vei uten å måtte kjøre selve Trollstigen. :-k
Ja det er sant. De er jo i gang med brøyting nå, kanskje åpner de opp fra vest tidligere. Slik kan jo snekkere få starte opp tidligere også.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Svar