[Trenger tips] Tips om det er forsvarlig å kjøre over fjellet

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
khelge
Innlegg: 3
Registrert: 28 sep 2021, 18:28
Motorsykkelen din: Aprilia RS 660 - 2021

[Trenger tips] Tips om det er forsvarlig å kjøre over fjellet

Legg inn av khelge »

Hei! Kjøpte min første sykkel i sommer og er ute etter litt tips nå som første vinter nærmer seg... Bor i Oslo og må en tur til sunnmøre til helga (30.09 - 04.10). Frister veldig å ta mc'en men lurer på om det er forsvarlig over strynefjellet? Ser at det skal være 0 grader på nettene til helga på yr.

Har dere noen tips? Er det så farlig med null grader og mulighet for regn som de skal ha det til?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: [Trenger tips] Tips om det er forsvarlig å kjøre over fjellet

Legg inn av AJ »

Hei og velkommen her på MCsiden.no :vs !
Og ikke minst gratulerer med morsom sykkel. Den må du gjerne legge ut bilder av og om dine erfaringer med denne :) .

Når det gjelder fjellovergangene på denne tiden har jeg selv ikke all verdens erfaring. Men jeg tror det neppe byr på noen problemer over Strynefjellet når det meldes ned mot 0 grader.
Tenker at det er verre om våren, når vinteren slipper taket, enn om høsten når sommeren er i ferd med å gi tapt.
Om våren er vinteren fortsatt i bakken og kan fort føre til is på veidekket, mens om høsten er sommeren fortsatt i bakken og bidrar til at veidekketemperaturwen ikke synker tilsvarende som på våren.
Sånn i teorien, i hvert fall...

Men å kle seg godt er viktig!

Så får andre med mer erfaring med MC-kjøring på fjelloverganger i sept./okt. melde seg på med sine erfaringer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: [Trenger tips] Tips om det er forsvarlig å kjøre over fjellet

Legg inn av mekkern »

Går stort sett bra-men viktig å sjekke værmeldinger og også litt frem i tid,siden det kan gi litt mer pekepinn enn akkurat når en vurderer reisen for de bommer ofte på tidspunkt, ;) og da er det greit med tendenser..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

khelge
Innlegg: 3
Registrert: 28 sep 2021, 18:28
Motorsykkelen din: Aprilia RS 660 - 2021

Re: [Trenger tips] Tips om det er forsvarlig å kjøre over fjellet

Legg inn av khelge »

mekkern skrev: 28 sep 2021, 19:23 Går stort sett bra-men viktig å sjekke værmeldinger og også litt frem i tid,siden det kan gi litt mer pekepinn enn akkurat når en vurderer reisen for de bommer ofte på tidspunkt, ;) og da er det greit med tendenser..
Men hva er det egentlig jeg ser etter i værmeldingene? Slipper dekkene lett dersom det regner og blir 0 grader (evt litt minus) og dermed litt fryst vann på asfalten? Aner ikke hvor mye som skal til... :confused

Værvarselet: https://imgur.com/oU9OeI6

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: [Trenger tips] Tips om det er forsvarlig å kjøre over fjellet

Legg inn av xavi0n »

Kan si at jeg møtte på isete stikkrenner og broer i forrige uke i 4+ så ikke heng deg så mye opp i temperaturen, men ikke kjør over fjellet tidlig på dagen en mitt råd
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: [Trenger tips] Tips om det er forsvarlig å kjøre over fjellet

Legg inn av Nomade »

Hvorfor over Strynefjellet, er du fra søre Sunnmøre kanskje? Selv kjører jeg alltid opp til Dombås og ned til Åndalsnes og videre utover mot Ålesund.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: [Trenger tips] Tips om det er forsvarlig å kjøre over fjellet

Legg inn av SilverSmurfer »

Dette er ekstremt variabelt, Tyin - Årdal, Aurlandsfjellet og Tindevegen var snødekt for et par dager siden men jeg kjørte nettopp over Tyin og gjennom Hemsedal og det var helt fint.

Lurer på å kjøre videre til Leira nå. Eller om jeg kjører tilbake til Årdal.

Det du må tenke på er om veien er fuktig samt når på dagen du kjører over. Unngå tidlig morgen, og forsiktig rundt elver og broer. Vær forberedt på å snu hvis det blir nødvendig.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: [Trenger tips] Tips om det er forsvarlig å kjøre over fjellet

Legg inn av mekkern »

Ser ut som det kan bli litt i grenseland om dagen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

KawaKjetil

Re: [Trenger tips] Tips om det er forsvarlig å kjøre over fjellet

Legg inn av KawaKjetil »

Husk på at det er ca 1 grad forskjell per 100m i fjellet. Har opplevd å lese greie værmeldinger med 3-4+ (der jeg i farten antok var toppen), men det var ikke på toppen - der det var null og sludd/snø. Og snøen kom brått, nærmest rundt en sving. Dette var i april.
Turen din går sikkert fint da det er varmere i bakken nå og evt sludd ikke legger seg.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: [Trenger tips] Tips om det er forsvarlig å kjøre over fjellet

Legg inn av dypen »

Hvis det viser seg å være i grenseland blir det jo å ta det veldig forsiktig til du er på bedre underlag igjen. Har opplevd tidlig på våren snødekte / isete partier i skyggeområder da blir det rolig kjøring …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: [Trenger tips] Tips om det er forsvarlig å kjøre over fjellet

Legg inn av Gammelsmurfen »

Hvordan gikk det? Ble det mc eller annet transportmiddel?
Særlig kaldt er det vel ikke men veldig vått.

Som AJ sier er det forskjell på vår og høst pga. Jordvarmen, så sånn sett er det mer forutsigbart på høsten.

Kjørte i høyfjellet i 0,x grader på våren/ forsommeren, da begynte det å snø også.
Ble litt tynnt sørpelag på veien så man så sporene etter biler. Hadde heldigvis nye dekk som i tillegg var M+S merket.
Det gikk helt fint, men det ble kjørt pent ja.
Vil tro at dekkenes dreneringsevne har mye å si under sånne forhold.
Det var litt ubehagelig, og det ble vurdert å snu. Men heldigvis ga det seg lenger inne så det ble helt fint.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


khelge
Innlegg: 3
Registrert: 28 sep 2021, 18:28
Motorsykkelen din: Aprilia RS 660 - 2021

Re: [Trenger tips] Tips om det er forsvarlig å kjøre over fjellet

Legg inn av khelge »

Litt treig men ja, det begynte å hyljregne dagen jeg skulle dra så valget ble ganske enkelt dessverre. Ble bilen, men skal definitivt ta turen når sesongen starter igjen :) Men takk for alle tips, ble satt pris på og lest før avreise

Svar