Mysen - Nordkapp på en langhelg med -21 mod. KTM 1290 SA S

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg med -21 mod. KTM 1290 SA S

Legg inn av Bjerknez »

Ta også en titt på Google street view for å få et inntrykk av hvordan veien er. Det pleier jeg og gjøre. Har kjlrt mye på kryss og tvers i Sverige i sommer i midt sverige og jeg trives nå mest på de indre veiene. Fartgrensene i sverige på de indre veiene har jeg opplevd å være relativt høye. 80-90 km/t er ganske vanlig. Hvordan det er lenger opp vet jeg ikke.

Så jeg ville tatt den indre veien hvis det var opp til meg. Det er noe med den svenske landsbygden som tiltaler meg. Får litt sån Emil i Lønneberget preg over seg når jeg ser alle småbrukene som ligger spredt. Mange fine plasser. :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg med -21 mod. KTM 1290 SA S

Legg inn av rolf-arne »


Bjerknez skrev:

Så jeg ville tatt den indre veien hvis det var opp til meg. Det er noe med den svenske landsbygden som tiltaler meg. Får litt sån Emil i Lønneberget preg over seg når jeg ser alle småbrukene som ligger spredt. Mange fine plasser. :)
Som æ skulle ha sagt det sjøl.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg med -21 mod. KTM 1290 SA S

Legg inn av dypen »

rolf-arne skrev: 28 jul 2022, 15:49
Solo-rider skrev: 28 jul 2022, 12:10 Ser at det er 2 alternativ gjennom Sverige. Hvilken er den beste ? Den ved Bottenviken eller den som går mer inne i landet ? Eventuelt ha en rute opp og en annen ned. Ser for meg å ha en lang etappe hjemmover.
Det kommer ann på hva du mener med best?

E4 er en bedre vei - mer motorvei (om du finner motorvei på indre riksveg er tvilsomt) enn indre riksvei.

E4 bruker å ha sommer fartsgrense - altså nedsatt hastighet - indre er som vanlig..

E4 har mer infrastruktur langs veien for den farende fant - mens indre er mer sånn at du må inn til tettstedene for å få tanka , spist osv....

For de fleste som vil kjøre på kortest mulig tid ,vil indre riksveien være et bedre alternativ -- det er den veien jeg har kjørt mest...

utenfor sesong så kan man kalle indre vegen for øde , i motsetning til E4an som har trafikk året om. Så om du er avhengig av hotell så er det litt færre av dem på indre vegen - men mange nok ...

Naturmessig er indre litt mer skog en E4 , men også masse fint å se på....

Indre riksvegen har mindre fartskontroller enn E4

Det er lettere å kjøre nord enn sør ,, fordi nordover så kommer du automatisk på rettvei når du kommer over grensa til Finland - mens det er litt motsatt vei valg når du skal sørover.
Selv jeg som vil påberope meg å være ganske godt kjent der , så hender det ofte at jeg har tatt feil og endt opp med å kjøre mot Haparanda og dermed E4 , selv om planen har vært en annen.

Det skiller ikke mange timene på E4 og indre riksvegen , eller for den skyld opp Norge
Indre vei høres ut som ett godt veivalg nordover og da kan valget sørover bli kystveien i Sverige (E4) eventuelt de som ikke har kjørt eller vil kjøre Norge som alternativ.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Mysen - Nordkapp på en langhelg …

Legg inn av rolf-arne »

rolf-arne skrev:
dypen skrev:I følge rolf-arne regner de 20 timer hver vei, totalt kjøretid ca 40 timer. Men, har han kjørt Sverige eller Norge nordover / sørover … Snittfarten blir god når du kun stopper for fuel :thumleft
Klare ikke 20 tima, gjennom Norge, da må vi legge på 8 tima. 20 tima blir 100 i snitt. Nå tror jeg at min tid hadde blitt drøye 30 tima , inkl hvil.

Men som regel kjører man sånn bare når man SKAL hjem.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nå har jeg jo litt nyere erfaring på indrevegen i Sverige...riktignok med Sprinter. Men snitt hastighet fra Skien til midt i Sverige , ble ca 85 km/t og i nord 95 km/h , i følge bilens komputer.

Det vil gi drøye 25 kjøretimer Skien -Nordkapp... jeg måtte ha en hvil på 4 timer og havnet på 28 timer totalt...

På tur sørover hadde jeg nok hatt mye høyere snittfart med sykkel ( ja med vanlig bil også) .
Nordover var det lite trafikk så med tanke på fartsgrenser så hadde det nok gått på 20 timer fremdeles...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar