Tips til utstyr på tur og treff

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
sanapo
Innlegg: 7
Registrert: 13 okt 2012, 20:51
Motorsykkelen din: BMV GS 1150
Sted: Sarpsborg

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av sanapo »

hei her er det link til fine telt , raske å sette opp og importøren holder til i råde og ga i hvertfall meg go service (hjem og slå opp telt for å vise....) vi valgte millenium da det er deilig med stå høyde i dårlig vær og mye klær som skal på før man blir vått..... de heter Hd telt , men har ingen ting med sykkelen harley davidson å gjøre , det er frobokstaven til de to som produserte .... hehe det er også videor på hvor enkelt ddet er å slå opp. http://www.hdcamp.dk/telte" onclick="window.open(this.href);return false;
HD 621 chopper 1340 reg. 2011
HD street glide 1700 2011 mod
HD street glide 1600 2007 mod
BMW 1150 GS, 2000 mod
Yamaha Ventura m/sidevogn
HD 1200 shovel ,hjemmesnekra....
savage 650

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av AJ »

Alderen krever sitt. I hvert fall for oss... ;-)
Vi ble lei av lav takhøyde og det å måtte krype inn og ut av teltet i allslags vær .
Derfor skaffet vi oss dette Etsian 4 teltet, som jeg gjerne slår et slag for her i tråden også :P :p
Ikke minst fordi det har liten pakkestørrelse og lav vekt til å være et såpass romslig telt. Brukt i sommer på Norgestreffet og Trollrally. Veldig fornøyd så langt - selv om det dessverre er kommet jordslag på innerteltduken... :sk? Ikke så rart, kanskje? Med den fuktige værtypen vi hadde i 2012 sesongen...

Ellers ser Millenium-teltet som sanapo kjøpte, ut til å være bra. Veier noe mer, ser jeg... Og har en bredere pakkestørrelse. Men bra størrelse på forteltet.

Mer å lese her om dette teltet for de som er på jakt etter et romlig og letttransportert telt til 2013 sesdongen...:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=120818#p120818" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av JohnnyTh »

For meg er det viktigste at det tar lite plass. Mye som skal være med og plassen er begrenset.

Telt:

Når jeg reiser på tur alene eller med pasasjer(dvs når kona ikke kjører egen sykkel) så har jeg et vango tempest 200 telt som jeg bruker.http://www.gooutdoors.co.uk/vango-tempe ... nt-p139965" onclick="window.open(this.href);return false;
Med vekt på 2,9 kilo og pakkstørrelse på 39x15cm så er det det minste jeg har funnet til en grei penge. Har holdt tett selv i det værste europeiske regnet. Når vi er flere en 3 stk har jeg et Helsport Gimle 4. Firemanns telt og det synes jeg er passe til 3 på tur. ikke stå høyde men man kan stå på kne og det er plass til å sitte i en lav stol i "forteltet". Også dette har fått kjørt seg i kraftig regn og har holdt tett.
Helsport teltet er forholdsvis kostbart, ca 4-5000kr men vango teltet betalte jeg kun 1200kr for borte i england.

Vango teltet er satt opp en en person på 5 min. Gimle teltet noe mer men greit nok. begge teltene har aluminium teltplugger som krever litt forsiktighet men er svært lette. Har kjøpt 4 plugger som er lengre og kraftigere. laget i titan så de tåler endel mer men vekten er fremdeles lav.

Madrass:

Jeg har skjønt at jeg begynner å bli gammel og selv om jeg ligger på vanlig liggunderlag på HV øvelser så fant jeg ut at jeg trengte mer komfort på tur med MC. Så kjøpte meg en Exped DownMat 7 M liggeunderlag. Sikkert litt overkill, men jeg har aldri sovet så godt i telt før. Det første jeg kjøpte gikk opp i liming men importøren sendte meg nytt uten spørsmål. :thumleft . Det har innbygget pumpe noe som gjør at man sparer plass og vekt når man ikke må ha med egen pumpe. men det tar litt tid å blåse det opp. De nyeste kommer med en pumpe belg som også brukes til å pakke liggunderlaget i. Pakke størelse er 23x16cm og veier bare 0,9kg 1200kr men verdt hver eneste krone. Kona har kjøpt seg maken bare litt bredere og med syntetiske fiber. det mener jeg å huske var litt billigere en dun.


Luftpumper.

utgår, kun på biltur tar jeg med meg en oppladbar pumpe. Lades med 12v

Soveposer:

Her har jeg i alle år sverget til min Helsport Jotunheimen som jeg har hatt i sikkert 15 år. den er veldig varm og i varmere strøk blir den noe varm. men sover man med den åpen fungerer det fint. Men siden kona har litt klaustroforbi og ikke takler soveposer så kjøpte vi to helsport Glitterheim Airvent, med høyre og venstre glidlås så de kan kneppes sammen. de blir da mye større og hun kunne sove i sovepose uten problemer. den har og ventilasjon i motsatt side av glidlåsen så man kan lufte litt.

Lys:

Hodelykt til å bruke på hodet eller henge i taket på teltet og ei ledlenser t7.


Campingutstyr:

noe å sitte på er fint å ha med og siden jeg ikke har fått tak i en god campingstol som tar lite plass så har jeg kjøpt meg en 3 beint krakk. ikke så veldig komfertabel men bedre en ingenting.
Sidevesken blir brukt som bord.
Turkopp: sammenleggbar kopp kjøpt på XXL
Litt bestikk og en talerken
Optimus multifuel, med 1 liter bensin som brensel. tar litt plass, men så har jeg og en liter ekstra med bensin og i nøden så kommer jeg en 18-20km på det. Er nok kjekt hvis det er 17km til bensinstasjon.
Grytesett med steikepanne

Verktøy:
Multiverktøy.
lappesett med plugger og co2 patroner.
et par små stropper. litt teip og en ledningsstump.
Før hadde jeg og altid verktøy til å stramme kjedet med men nå som det er kardang kan det sikkert bli hjemme.
Kniv

Annet:
Litt varmt å ha under, gjerne superundertøy.
Regnponcho.
Ekstra par med varme kjørehansker.
Regndress for å kjøre i.
Lighter/fyrstikker
Øreplugger
Mini "førstehjelpspute"
Kamera. Kompakt og speilrefleks. Stativ blir hjemme men har laget stativ på sykkelen som kan brukes hvis nødvendig.
Mobil.
Ladere: kamera, mobil
Toalettsaker.
GPS er altid med pluss ipad for nettsurfing og kartbruk. Kartboken blir igjen hjemme etter den kom.
lette sko og et skift med ikke kjøreklær.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av DrGreve »

Er man alene på sykkelen og sliter med å få med seg alt man planlegger å ha med seg, så må jeg si at noen må ta en revurdering av hva som er nødvendig :scratch
De fleste som er på tur over en viss lengde har topp og sidekofferter og gjerne tankveske i tillegg. Når jeg har hatt med passasjer, så får hver en sideveske til disposisjon. Der må man også ha plass til en lettvekts sovepose. Toppkoffert er forbeholdt "fellesting" slik som luftmadrass, termos, rødsprit m/brenner-kokekar, termokopper og nistemat for den dagen. Tankveske er forbeholdt nødvendig skifte hvis været tilsier det. Varmere hansker, tørre sokker, regntrekk og slike ting. Lastegrind på toppkoffert er plassen for telt og 2 små trebente stoler. Har du ikke uttak for 12 volt allerede, så monter snarest og skaff deg en 12 volts pumpe på Biltema.
Vanlig rutine er 2 eller 3 døgn i telt og ett døgn på hotell eller hytte hvor hovedmålet er å få vasket og tørket klær som må få ny odør og ikke minst dusjmuligheter. Gammel svette lukter ille :)
Når det gjelder treffturer, så kan man i verste konsekvens klare seg med en tannbørste/tannkrem og visakort i den ene ytterkanten og ta med seg hele garderoben i den andre :thumleft.
Bare ha i tankene tillatt totalvekt. Sykkelen forandrer karakteristikk med mer vekt og dra ikke i vei med full trottel før du har fått føling med hvordan sykkelen oppfører seg. Og sist, men ikke minst, sjekk luftrykk i dekk og demper hvis du har luftregulerte dempere med antidive-funksjon.
Uansett, så syns jeg ikke noe om bruk av følgebil, men det er bare min personlige mening. =;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av Dexter »

JohnnyTh skrev:For meg er det viktigste at det tar lite plass. Mye som skal være med og plassen er begrenset.

Telt:

Når jeg reiser på tur alene eller med pasasjer(dvs når kona ikke kjører egen sykkel) så har jeg et vango tempest 200 telt som jeg bruker.http://www.gooutdoors.co.uk/vango-tempe ... nt-p139965" onclick="window.open(this.href);return false;
Med vekt på 2,9 kilo og pakkstørrelse på 39x15cm så er det det minste jeg har funnet til en grei penge. Har holdt tett selv i det værste europeiske regnet. Når vi er flere en 3 stk har jeg et Helsport Gimle 4. Firemanns telt og det synes jeg er passe til 3 på tur. ikke stå høyde men man kan stå på kne og det er plass til å sitte i en lav stol i "forteltet". Også dette har fått kjørt seg i kraftig regn og har holdt tett.
Helsport teltet er forholdsvis kostbart, ca 4-5000kr men vango teltet betalte jeg kun 1200kr for borte i england.

Vango teltet er satt opp en en person på 5 min. Gimle teltet noe mer men greit nok. begge teltene har aluminium teltplugger som krever litt forsiktighet men er svært lette. Har kjøpt 4 plugger som er lengre og kraftigere. laget i titan så de tåler endel mer men vekten er fremdeles lav.

Madrass:

Jeg har skjønt at jeg begynner å bli gammel og selv om jeg ligger på vanlig liggunderlag på HV øvelser så fant jeg ut at jeg trengte mer komfort på tur med MC. Så kjøpte meg en Exped DownMat 7 M liggeunderlag. Sikkert litt overkill, men jeg har aldri sovet så godt i telt før. Det første jeg kjøpte gikk opp i liming men importøren sendte meg nytt uten spørsmål. :thumleft . Det har innbygget pumpe noe som gjør at man sparer plass og vekt når man ikke må ha med egen pumpe. men det tar litt tid å blåse det opp. De nyeste kommer med en pumpe belg som også brukes til å pakke liggunderlaget i. Pakke størelse er 23x16cm og veier bare 0,9kg 1200kr men verdt hver eneste krone. Kona har kjøpt seg maken bare litt bredere og med syntetiske fiber. det mener jeg å huske var litt billigere en dun.


Luftpumper.

utgår, kun på biltur tar jeg med meg en oppladbar pumpe. Lades med 12v

Soveposer:

Her har jeg i alle år sverget til min Helsport Jotunheimen som jeg har hatt i sikkert 15 år. den er veldig varm og i varmere strøk blir den noe varm. men sover man med den åpen fungerer det fint. Men siden kona har litt klaustroforbi og ikke takler soveposer så kjøpte vi to helsport Glitterheim Airvent, med høyre og venstre glidlås så de kan kneppes sammen. de blir da mye større og hun kunne sove i sovepose uten problemer. den har og ventilasjon i motsatt side av glidlåsen så man kan lufte litt.

Lys:

Hodelykt til å bruke på hodet eller henge i taket på teltet og ei ledlenser t7.


Campingutstyr:

noe å sitte på er fint å ha med og siden jeg ikke har fått tak i en god campingstol som tar lite plass så har jeg kjøpt meg en 3 beint krakk. ikke så veldig komfertabel men bedre en ingenting.
Sidevesken blir brukt som bord.
Turkopp: sammenleggbar kopp kjøpt på XXL
Litt bestikk og en talerken
Optimus multifuel, med 1 liter bensin som brensel. tar litt plass, men så har jeg og en liter ekstra med bensin og i nøden så kommer jeg en 18-20km på det. Er nok kjekt hvis det er 17km til bensinstasjon.
Grytesett med steikepanne

Verktøy:
Multiverktøy.
lappesett med plugger og co2 patroner.
et par små stropper. litt teip og en ledningsstump.
Før hadde jeg og altid verktøy til å stramme kjedet med men nå som det er kardang kan det sikkert bli hjemme.
Kniv

Annet:
Litt varmt å ha under, gjerne superundertøy.
Regnponcho.
Ekstra par med varme kjørehansker.
Regndress for å kjøre i.
Lighter/fyrstikker
Øreplugger
Mini "førstehjelpspute"
Kamera. Kompakt og speilrefleks. Stativ blir hjemme men har laget stativ på sykkelen som kan brukes hvis nødvendig.
Mobil.
Ladere: kamera, mobil
Toalettsaker.
GPS er altid med pluss ipad for nettsurfing og kartbruk. Kartboken blir igjen hjemme etter den kom.
lette sko og et skift med ikke kjøreklær.
Her har du mye av det samme eller tilsvarende som jeg kjører med på lengre turer. Jeg har enda ikke funnet et telt og en stol som jeg er tilstrekkelig komfortabel med. Det liggeunderlaget du har står på ønskelisten min for 2.-3. året på rad... er det virkelig så bra? I så fall er det ikke mer å tenke på... skal ha et slikt!

Jeg vurderer ny primus: Omnifuel One multifuel. Hva angår telt så har jeg 1-stangs lavvo, men synes det er for stort for bare meg alene så jeg ser egentlig etter noe mindre og enklere. Kjører alltid med en termos som jeg prøver å alltid ha varmt vann på. Da er det tilgjengelig for kaffe eller rett-i-koppen eller noe annet.

Synes egentlig listen din var bra jeg :thumleft

Ser frem til norges-treffet. Da har jeg helt klart planer om å komme! Men blir tur før det også :D
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av AJ »

Exped DownMat 7 M:



Disse ser faktisk bedre ut enn NORDISK Thale L 3.8 som jeg har... :-k:
http://www.campshop.dk/nordisk-thale-p-702.html" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av JohnnyTh »

Exped DownMat anbefales på det varmeste. har ikke angret et sekund.

Glemte noe og og det er et par sykkellåser. Sykkelen min har ikke hjelmlåser så da blir disse sykkellåsene av wire type brukt til å låse hjelmene fast. Eventuelt også en jakke eller 2.

kjører med sideveske toppboks og tankveske på langtur. Sideveskene blir brukt til det aller meste med det tyngste nederst. Toppboksen prøver jeg å ha minst mulig i og så har jeg plass der til klær som blir tatt av og feks matvarer som blir kjøpt.
Tankvesken har jeg somregel reservehansker, fotoutstyr, pengebok, noe drikke og andre småting man trenger lett tilgjengelig. Denne er grei å ta med seg når man forlater sykken. Så slipper man å la dyrbare ting ligge igjen. Eventuelt kan den legges i toppboksen hvis jeg ikke har rukket å fylle den. Er vi to på tur så er den somregel ganske full.

Og så prøver jeg å ikke glemme plastplaten til å ha under støtten.

Jeg har et par 12v uttak og pumpen har jeg og men ser ikke vitsen. selv om det tar 5 min å pumpe opp liggeunderlaget så tror jeg jeg heller bruker den plassen til noe annet.

kommer sikkert på mer etter hvert
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av Carpa »

Det er jammen ingen billig fornøyelse å være campingturist, 1300 kr for et liggeunderlag

http://www.fjellsport.no/produkter/turu ... cAodWjsARQ" onclick="window.open(this.href);return false;


Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av Jarle »

Jeg bruker ett Excel ark når jeg forbereder en tur hvor jeg krysser av etter hvert som jeg har funnet frem det som står på listen. Listen under er lang men er første utkast til en 3mnd tur som jeg håper å få til en vakker dag (2014?). Har aldri vært på mer enn 3ukers tur tidligere og innholdet i fila varierer utfra hvor turen går, men det er lettere å fjerne ting fra en liste enn å finne på ting som skal inn i listen. Litt sent å kommer på det når du har reist eller noe har skjedd og man trenger det.

Tankveske ----->
Leahtermann
Solbriller
Kompass
Bok
Kartbok
Munnspill
Lupe
Verktøyrør ----->
2 stk av BMW sine dekkskift spaker
Lappeutstyr
Luftpumpe
WD40 + kjedeolje
Verktøysett
Ekstra luftventiler
Ekstra slange til for og bakdekk
Ekstra bremseklosser forran og bak
Ekstra hjullager forran og bak
Outlet bag ----->
Sovepose
Telt
Liggeunderlag
Lakenpose
Høyre koffert ----->
Strikk til skivelås
Wirelås sykkel
Trekk til sykkel
Skivelås
Tannbørste
Tannkrem
Shampo m/skrukork
Hånkle
Bukse
Piratbukse
Stilongs
Vindbeskyttende genser
Sandaler
Sokker (4 par)
T-skjorter (4 stk)
Undertøy (4 stk)
Lett jakke
Hatt
Ekstra hals
Refleksvest
Myggnetting, mygghatt
Ekstra plastposer
Fingerhansker
Regntøy
Venstre koffert ----->
Primus
GPS med 220V og 12V lader
Ipod komplett med kabel og USB lader
Lader til hjelm
Mobil lader 12V og 220V
Ipod ledning til hjelm
Kamera / lader
Ekstra stikkontuttak
PC + ledninger
Forsikringsbevis
Green card
Internationalt sertifikat
Visum
Pass
Pålegg
Ekstra stropper
Jakke ----->
Ekstra nøkkel til skivelås
Ekstra nøkkel til sykkel
U-tagg
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

ZZR-Erling

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av ZZR-Erling »

Pga at det er enklere kjøre en lite lastet bike, kontra en diger haug i Alpene, samt det faktum at vi blir lei av telt i ukesvis, igger vi kun på hoteller på sike turer. Å kjøre en diger haug, drar ned litt av kjøregleden. Men, kan alttids komme med et tips vedr teltbruk...luftmadrass er tingen. Vi ligger årlig i telt, det er trivelig det, men ikke i dagesvis, og om sagt, i Alpene er det mer krevende med en diger haug, kontra et par lett fylte sidevesker, og ei pølse på langs. Toppboks er det verste.. :-)å man skal jo KJØRE mc, ikke lirke seg frem..

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av Jarle »

ZZR-Erling skrev:Pga at det er enklere kjøre en lite lastet bike, kontra en diger haug i Alpene, samt det faktum at vi blir lei av telt i ukesvis, igger vi kun på hoteller på sike turer. Å kjøre en diger haug, drar ned litt av kjøregleden. Men, kan alttids komme med et tips vedr teltbruk...luftmadrass er tingen. Vi ligger årlig i telt, det er trivelig det, men ikke i dagesvis, og om sagt, i Alpene er det mer krevende med en diger haug, kontra et par lett fylte sidevesker, og ei pølse på langs. Toppboks er det verste.. :-)å man skal jo KJØRE mc, ikke lirke seg frem..

Ikke alle steder det er hotel :-)
95% av mine døgn på veien har jeg også overnattet på hotel og drar derfor heller ikke med meg telt +++ men når man planlegger en tur på flere mnd må man beregne at man ikke alltid er på steder hvor man kan oppdrive ett hotel. I tillegg hender det at det føles tryggere å gjømme seg litt bort i skogen med ett telt i stede for å parkere sykkelen utenfor ett suspekt hotell i strøk hvor man ikke føler seg helt trygg.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av JohnnyTh »

Vedmin kjøring merker jeg ikke så mye til bagasjen. Men så kjører ikke jeg så veldig ekstremt heller da. koser meg på tur. har ikke behov for å kjøre så fort. eneste kan være at sideveskene er iriterende ved køkjøring og byer og sånt.

Velding bra den listen Jarle. JEg har sett en nettversjon av den. lurer på om jeg finner den linken igjen.



fant an
http://micapeak.com/checklists/mclist.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av Jarle »

JohnnyTh skrev:Vedmin kjøring merker jeg ikke så mye til bagasjen. Men så kjører ikke jeg så veldig ekstremt heller da. koser meg på tur. har ikke behov for å kjøre så fort. eneste kan være at sideveskene er iriterende ved køkjøring og byer og sånt.

Velding bra den listen Jarle. JEg har sett en nettversjon av den. lurer på om jeg finner den linken igjen.



fant an
http://micapeak.com/checklists/mclist.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Så grei ut den :-)
Fant ett par ting jeg skal føre opp på lista mi.

Får alu kassene mine om noen uker, så da kan man jo prøvepakke og se hva man egentlig får plass til. Målet er ikke å lesse ned sykkelen med alt mulig, men det er jo greit å ta med det man vet man trenger. Jeg bruker å si at alt man pakker med må kunne brukes til minst 2 ting :-) Det stemmer vell sikkert ikke helt med min egen liste men det kan jo like vell være en pekepinn på at man ikke drar med seg alt for mye unødvendig.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av Fidel »

Sommerstid bruker jeg stort sett alltid enstangslavvoen min både på korte og lange turer. Fyller en 90 liters Ortlieb med lavvo, liggeunderlag (helst en isolert Exped), sovepose (godt liggeunderlag gjør at man kan gå ned i dimmen på soveposen), en liten krakk, pluss div småting. Boligen, med andre ord. Denne stroppes fast på passasjersete (kona kjører egen Guzzi).

Høyre koffert er kjøkkenet, med kokeutstyr, bestikk, Optimus 111, parafin og basale matvarer. Venstre koffert er garderoben: sivile klær, toalettsaker mm. Toppkoffert er garasjen: fiskestanga, div verktøy, regntøy, lappeskum osv. Passer alltid på å ha plass til litt matvarer her, for jeg handler stort sett rett før jeg tørner inn for kvelden. Tankveska er til lommebok, solbriller, kart, mobil osv.

Jeg bruker så sant jeg kan (og reisefølget ikke protesterer) nesten utelukkende telt. De gangene jeg ikke gjør det, pleier jeg å leie meg inn på klubbhusene til MC-klubber rundt om kring. Der får jeg både brukt pengene mine på en god sak, vasket klær og får som regel en god prat på kjøpet. Om jeg MÅ bruke en annen type overnatting (som regel hvis været er altfor jævlig og det ikke er MC-klubber i nærheten), satser jeg å herberger. Hoteller er i mine øyne å kaste bort penger jeg kunne brukt på enda mer bensin. Dessuten treffer man sjelden kule folk på hoteller.

Vinterstid bruker jeg sidevogna, så da får jeg med meg både vedovn og annet komfortstæsj. Eller jeg har med meg Guzzi-kompis Knut, som alltid fikser alt :-)
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av JohnnyTh »

Enig i dette. Jeg synes at det å betale fra 500kr til 2000kr for å sove 6-8 timer er helt bortkastet. Da sover jeg heller på hotell.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar