Hvordan ser din turklare MC ut? Bagasjeløsninger på MC

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Hvordan ser din turklare MC ut? Bagasjeløsninger på MC

Legg inn av rerell »

Hur packar ni era hojar när ni ska på tur? Vilka bagagelösningar och produkter använder ni? Vad fungerar bra? Vad fungerar dåligt? Hur fäster ni det och sitter det stadigt? Har ni några praktiska tips/trix som gör livet enklare (ift bagage)?

Jag ska på tur snart och tänkte försöka klara mig med en tankbag och en pakksekk/tailbag stroppad på passagerarsadeln. Vill helst inte köra med ryggsäck... Ska ha med tält, sovsäck osv i tillägg till kläder och annat dill-dall. Jag har en bagster tankbag och en billig (129,-) pakksekk (utan förväntning om att den kommer imponera mig i stor grad).

En liten packningstest:
[img]http://img.photobucket.com/albums/v109/ ... ouring.jpg[/img]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av ojda »

Å pakke sykkelen går vel for meg ganske greit med vanlig standaroppsett 3 kofferter bak, og tankveske om det kniper.
Utfordringen kommer først når konemor vil være med, og det samtidig er telt, sovepose og underlag med i bildet.
Prøvde i år en variant som er ganske vanlig for tråsyklende Danmarksturister, nemlig et sett myke vesker festet på motorværnbøylene forran.(Ikke det at deet er så mange tråsykler med motorvernbøyler).
Var en tur på biltema og handlet inn noen rimlige mykvesker, fant fram hammer, saks og maljer og hadde meg noen kreative timer før jeg var fornøyd.
Dette har fungert aldeles utmerket i ferien. Har fått flyttet endel av vekten lavt og langt fram.
Må jo innrømme at penere blir jo ikke sykkelen, men istedefor og overlesse høyt og over bakhjulet er dette og foredra. Men det gjelder jo bare oss med bøyler. ;e
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av Snikkeren »

Får du med deg dette AJ? Her kommer det sikkert mange tips du kan ta med deg. :terge

@ojda: Kreativ løsning. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av ojda »

Venter bare på at AJ skal kopiere denne ja.
Men da må den vere ferdigprodusert, og kunne handles på ebay. :knegg
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av Jompa »

Det enkle er ofte det beste!
Her er sykkelen min pakket for en helgetur.
Jeg har både telt, sovepose, liggeunderlag, klær for ei helg, ekstra ullgenser, crocks, toalettsaker inkl shampoo, verktøy og Statoilkopp i bagen.
Harstad 2011 001.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av Geir »

ojda skrev:Å pakke sykkelen går vel for meg ganske greit med vanlig standaroppsett 3 kofferter bak, og tankveske om det kniper.
Utfordringen kommer først når konemor vil være med, og det samtidig er telt, sovepose og underlag med i bildet.
Prøvde i år en variant som er ganske vanlig for tråsyklende Danmarksturister, nemlig et sett myke vesker festet på motorværnbøylene forran.(Ikke det at deet er så mange tråsykler med motorvernbøyler).
Var en tur på biltema og handlet inn noen rimlige mykvesker, fant fram hammer, saks og maljer og hadde meg noen kreative timer før jeg var fornøyd.
Dette har fungert aldeles utmerket i ferien. Har fått flyttet endel av vekten lavt og langt fram.
Må jo innrømme at penere blir jo ikke sykkelen, men istedefor og overlesse høyt og over bakhjulet er dette og foredra. Men det gjelder jo bare oss med bøyler. ;e
Kreativt,ryddig og praktisk. :thumleft Har du detaljer som viser resultatet fra de kreative timene? Tenker på hvordan du har rigget vesker/motorbøyle for å få det hele til å henge sammen på skikkelig vis...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av ojda »

Akurat nå har jeg spandert helgen til en tur i båten, så jeg får ikke tatt noen bilder nå.
Men jeg kan da alltids knipse noen av det ferdige resultatet etterhvert.
Måten de er festet på er som følger: To røklemmer (alla eksosklemmer, bare mindre)
festes igjennom veskene etter at jeg har foret motorbøylene med en liten bit av en slange.
Har kuttet ut noen plastbrikker som fungerer som store skiver på innsiden av veskene.
Har også delt den orginale borrelåsstroppen og limt/naglet halvparten fast på veska.
Bruker i tillegg bakre nedre stroppfeste på veska.
Bakdelen med dette er at veskene blir sittende på sykkelen hele turen.
Det blir litt tungvindt å skru av og på for å ta veskene med inn i hytta.
Men de sitter nesten like stabilt som hardvesker, og viser ikke anntydning til blafring i hastigheter under 110 km/t :=D>
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av jhn »

Sånn ser min turklare sykkel ut, i koffertene får æ plass til telt, liggeunderlag, sovepose og klær, pluss eventuell mat og drikke. I "rotskuffa" på tanken har man jo kamera og annet småtjafs som man vil ha lett tilgjengelig
DSC00146.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av rerell »

ojda skrev:Prøvde i år en variant som er ganske vanlig for tråsyklende Danmarksturister, nemlig et sett myke vesker festet på motorværnbøylene forran.
Kreativt. :thumleft Jag kan ju ev. hänga på ett par såna väskor bak om det visar sig att jag får för lite plats.
Jompa skrev: Det enkle er ofte det beste!
Her er sykkelen min pakket for en helgetur.
Jeg har både telt, sovepose, liggeunderlag, klær for ei helg, ekstra ullgenser, crocks, toalettsaker inkl shampoo, verktøy og Statoilkopp i bagen.
Ser ut som en praktisk bag - inte sett den tidigare. Är det denna?
Bilde
Vad gav du för den? Är den vattentät?

Blir också nyfiken på vilket slags tält/sovepose/liggunderlag du använder. Något ganska litet och lätt antar jag? Är på utkik efter bra produkter där också, helst utan att det kostar en arm och ett ben.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av Jompa »

Ja, det er den bagen.
Jeg brukte ett en-mannstelt ( tunnell), oppblåsbart liggeunderlag og en ajungilac sovepose som jeg fikk i konfirmasjonsgave for lenge siden.
Soveposen har vanlig soveposestørrelse.
Bagen er ikke helt vanntett, men det følger med 3 vanntette poser, til å legge inni. Pris ca 1000,-
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av tagesk »

Bilde

Du ser på 150 liter bagasjekapasitet + tankvesken.
Tyngepunktet er svært lavt.

Bilde

Om nødvendig (det vil si når Hustruen mer med) da strapper jeg vanntette pakksekker på lokkene.
Sekkene tar inntil 40 liter hver.

Overvekt?
Garantert!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av AJ »

Denne tråden har jeg visst gått glipp av :-)

ojda-løsningen med å stroppe fast ting oppå toppboksen, har jeg bare prøvd i nærområdet for å sjekke om bagasjen oppå boksen lå stødig i forkjellige hastighet, i svinger og på veier med jevnt og ujevnt veidekke.
Funka bra, men så ikke spesielt bra ut. Prøvde også å surre fast med lastenett og det funka slett ikke bra...
Solide stropper er tingen og aller best er nok ROK straps med riktig lengde.

Men jeg har droppet denne ojda-løsningen ;-) til fordel for RevPack og denne amerikanske produsentens "GearBag". Valgte den nest største som rommer 102 liter. Bredden er ca. 70 cm, mener jeg å huske og det betyr at de aller, aller fleste teltløsninger (pakkebredde ca 60-65 cm) får plass oppi denne bagen.

Det følger med festereimer til GearBag, men jeg syntes ikke disse er like gode som ROK straps. Med fire slike ROK straps (30 cm lengde, mener jeg å huske...) festes GearBag trygt og enkelt på toppboksplata på Tiger.
Bilder av dette kan de som er interessert i se her: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 508#p80508" onclick="window.open(this.href);return false;

Hadde en annen RevPack bag tidligere, men den hadde en løsning som viste seg å ikke passe hetl med eksosanleggets plassering på Tiger...

Har nå brukt GearBag på Norgestreffet og Evike-treffet og den har på disse turene fungert upåklagelig. All grunn til å anbefale denne til de som er ute etter god og solid bagasjemulighet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Micke
Innlegg: 74
Registrert: 11 feb 2011, 15:07
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S -00

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av Micke »


TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av TBI81 »

Suzi ser stor sett ut som dette på tur. Pakket lett her for en liten fjelltur. Sidebagene tåler mer og bagsteren kan ekspanderes (da ser jeg kun 80-140 på speedoen, men det holder da igrunn). Skal på langtur nå snart og da blir det to pølser i tillegg over sideveskene (pakker alt i pakksekker), et pakknett over toppboksen og en liten lindstrands sekk på 13liter på ryggen. Vil egentlig kjøre helt uten sekk så blir pakker lite vekt i denne. Kjekt med vannsystem om det blir stillstand og kø langs rivieraen feks :)

Montert scottoiler, drevet om til orginaldreving og fått nytt bakdekk idag så anser meg klar for en tusen 'touring-mil' nå :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hur ser din "turklara" MC ut?

Legg inn av AJ »

Da er Tiger pakket og klar for PreHøst-turen \:D/

Ut å teste om bagasjen sitter godt nok (ikke flytter/forskyver seg i svinger, ujevnheter i veien osv.) på før jeg endelig bestemmer meg for om jeg skal bruke RevPack'en eller det originale veskesettet.
Egentlig veldig praktisk med RevPack og Triumph tailbag'en. Så jeg regner med at det blir tur med bagasjen slik bildene viser.

Bilde

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar