Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av Relax »

Jeg tror benstillingen har mer å si en selve salen/puta.
Blir man sittende med knærne litt høyt så sitter man på bare rompespissen.
Blir man sittende med lavere knær fordeler man trykket mer over større deler av rompe og litt av lårene. Bein og føtter blir mer avslappet. Dette gir bedre blodsirkulasjon, bedre komfor og osgså mindre frysing.

Det kan være dette som også hjelper til med gel-puter osv også , som i tillegg til en mykere sal også kanskje gir litt høyere sete. :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 29 apr 2019, 13:40 Jeg tror benstillingen har mer å si en selve salen/puta.
Blir man sittende med knærne litt høyt så sitter man på bare rompespissen.
Blir man sittende med lavere knær fordeler man trykket mer over større deler av rompe og litt av lårene. Bein og føtter blir mer avslappet. Dette gir bedre blodsirkulasjon, bedre komfor og osgså mindre frysing.

Det kan være dette som også hjelper til med gel-puter osv også , som i tillegg til en mykere sal også kanskje gir litt høyere sete. :)
Min erfaring er stikk motsatt etter å ha kjørt både cruiser og nakensykkel. Derfor må man nesten bare prøve seg litt frem, da vi alle er forskjellige. Tror ikke det finnes noen fasitsvar på dette.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 29 apr 2019, 13:46
Relax skrev: 29 apr 2019, 13:40 Jeg tror benstillingen har mer å si en selve salen/puta.
Blir man sittende med knærne litt høyt så sitter man på bare rompespissen.
Blir man sittende med lavere knær fordeler man trykket mer over større deler av rompe og litt av lårene. Bein og føtter blir mer avslappet. Dette gir bedre blodsirkulasjon, bedre komfor og osgså mindre frysing.

Det kan være dette som også hjelper til med gel-puter osv også , som i tillegg til en mykere sal også kanskje gir litt høyere sete. :)
Min erfaring er stikk motsatt etter å ha kjørt både cruiser og nakensykkel. Derfor må man nesten bare prøve seg litt frem, da vi alle er forskjellige. Tror ikke det finnes noen fasitsvar på dette.
Din svar på tråden tidligere i dag:

Bjerknes:
Gammel post dette, men den lengste dagsetappen jeg har hatt er ca. 85 mil. Det var på en cruiser. Med bred sal fikk jeg ikke spesielt vondt i ræva og det gikk greit. Men man kjenner jo man blir sliten.

På nakensykkel får jeg fortere vondt i ræva ....


Jeg klippet der fordi det var rompa som var diskusjon.
Det andre du skrev er jeg ikke uenig i.
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Det er uansett ikke noe fasitsvar her tror jeg. Siden vi alle er forskjellige.
Jeg sliter vertfall med at jeg mister blodomløpet i ræva. Da blir det fort litt ubehagelig. Men det kan jo være mange grunner til at nettopp jeg gjør dette. Vertfall hjalp det ikke med Airhawk for min del. Men for andre kan det sikkert hjelpe.

Her er det nok bare å prøve seg frem litt tror jeg. :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av cannon »

Min erfaring er at sittestilling har mye å si. Kjører selv bare sykler med fremoverlent sittestilling. Dette gir mindre trykk på setet, og tilsvarende mer belastning på armer, skuldre og nakke. Dette bør kompenseres med god forankring i tank og bruk av mage- og ryggmuskler. Lettere sagt enn gjort, derfor relativt hyppige pauser på langtur. Kjører aldr mer enn 90 minutter mellom pauser.

Svar