Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av mekkern »

skar om fasongen på setet og foret opp med liggeunderlag før jeg trakk på trekket igjen.. :prf
nedsitti skumplast er ikke ok...60 mil+ er helt uten tresmak.

På 600XLn bygget jeg ny innmat av liggeunderlag-veldig fast men gir ikke tresmak..30mil + :scratch

bruker kun undik og skinnbukse, eller denim når 25+grader+...blir en svett blir en sår..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
samoth
Innlegg: 19
Registrert: 04 mai 2012, 15:59
Motorsykkelen din: Honda VFR 800 98'

Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av samoth »

Bruke sitteunderlag stroppet til salen? Har tro på airhawk, hvor kjøpes denne å hva kostet den?
Honda VFR 800 1998 modell

x 2003' Honda Hornet 600

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av AJ »

MaxTron skrev:Det er også en ide å rulle litt med armer i skulderleddet, den høyre kan tas i lange nedoverbakker
På Tiger er skuldrene det eneste jeg plages litt med etter lang tids kjøring. Og da hjelper dette gode rådet fra MaxTron.
Tiger har for øvrig gelseat. Og det er veldig, veldig behagelig!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av Tysnes »

samoth skrev:Bruke sitteunderlag stroppet til salen? Har tro på airhawk, hvor kjøpes denne å hva kostet den?
Skjekk MC-oslo, fra ca:1000 Kr. flere modeller.

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Sted: Østfold

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av OleB »

Har brukt Air-Hawkpute på gammelsykkelen - gjør at det går an å kjøre lenger før tresmaken blir for påtrengende.
Er også enig med de over her som sier at motorvei er verre enn noe - sittestillingen blir alt for statisk. Hadde et par sånne vipp-ut-fothvilere fra Bilrema fremme på veltebøylen så det gikk an å strekke beina litt innimellom..... hjelper også betraktelig.

På nysykkelen prøver jeg nå en comfortsal fra Touratech.
De har en "helt fornøyd, eller penga tilbake"-garanti....... Setter kursen mot Trondheim i morra, så får vel testa salen i løpet av helga. Det er hardere skum (eller hva det nå er) enn originalen, men håper den gjør jobben. Om ikke er det visstnok noe over dammen som heter Corbin har jeg latt meg fortelle.....
AirHawk på GSAn er ikke aktuelt - høyt nok som det er ;-)
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av MrPitlane »

Kjører nå en Kawa zx12 og har ingen problem med sår rumpe eller slitne armer. Trur det er viktig at sittestilling passer deg, og at avstand mellom sete, styret og fothvilere passer din kropp.

Kjørte 35 mil med en R1 en dag, og kjente det mer i kroppen enn da jeg kjørte 170 mil på en dag med Kawaen.

Kun ull longs under skinndressen. :prop:

KetilB
Innlegg: 1
Registrert: 28 apr 2019, 20:18
Motorsykkelen din: Honda Shadow VT750 custom

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av KetilB »

Hvor kjøpte dere gelpute?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av AJ »

KetilB skrev: 28 apr 2019, 20:35 Hvor kjøpte dere gelpute?
Heisan KetilB og velkommen her på MCsiden.no :vs.
Hyggelig at du fant oss :thumleft .

Som du sikkert har lagt merke til er tråden du har lagt inn ditt første spørsmål i, forholdsvis gammel. Noe som mest sannsynlig vil bety at de som deltok i meningsutvekslingen den gang for noen år siden, neppe komme med noen svar.
Jeg kan selvfølgelig ta feil, men tror ikke jeg gjør det. Dessverre...

Men dette med gelputer er naturligvis like aktuelt for mange også i dag. Det er antakelig ikke bare du som er ute etter gode løsninger på utfordringer med sittekomforten på MC. Løsninger finnes, men om de passer må man prøve seg fram for å finne ut.
Selv brukte jeg et stykke langhåret saueskinn på tur til Italia for noen år siden med KTM 1292 SA med original sal og syntes det fungerte fint, også på den lengste dagsetappen som var på 777 km.

Skinnfell kan funke bra for mange, mens atter andre igjen gjerne bruker løsninger som dette:

https://mcoslo.no/wild-ass/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av Ketil »

Hei!
Jeg har ei slik Air Hawk pute som ble kjøpt hos XLMOTO i sin tid. Den har fungert veldig bra og hjelper godt på langturer. Ser du får kjøpt hos Amazon i alle fall; https://www.amazon.com/AIRHAWK-Motorcyc ... B0045WBVUM




Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av Kawagutten »

Vondt i rompa nei aldri for går aldri på steder som f.eks. blue oysterbar 🥶😂 men har prøvd både airhawk og gelpute. Airhawk fungerer men siden jeg trengte å bygge opp litt mer så har jeg prøvd to vanlige sitteunderlag under airhawken og gelpute over der igjen og det har fungert ganske greit . Gelpute uten det andre fungerte ikke for meg men har du en mc med ellers grei sittestilling så kan det gå.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av ejs »

Har gelpute fra Biltema inni originalsetet. Bedre enn Corbin setet som jeg hadde før.. :prf
Tilpasset av salmaker. Ca 1 tomme høyere enn originalen.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av Bjerknez »

samoth skrev: 26 aug 2012, 20:14 Kjørte 50 mil idag, og kjenner det kun i rumpa. Dere som er vant til å kjøre slike dagsetapper, er dette noe som en venner seg til slik som med sykling på vanlig sykkel eller er det ny sal som må til?
Gammel post dette, men den lengste dagsetappen jeg har hatt er ca. 85 mil. Det var på en cruiser. Med bred sal fikk jeg ikke spesielt vondt i ræva og det gikk greit. Men man kjenner jo man blir sliten.

På nakensykkel får jeg fortere vondt i ræva, men mindre vondt i ryggen og ellers da sittestillingen er bedre for meg på lang sikt. Dempere er også bedre og man kan ta i mot mye ugjevnheter i veien med beina etc.

50 mil på en dag med min S1000R har jeg gjort mange ganger. Jegs ser 50 mil som en passende dagsetappe for min del. Jeg kan kjøre uendelig, så lenge jeg får en god stopp hver tiende mil. Jeg har testet Airhawk pute, men det hjalp ikke meg noe. Den solgte jeg etter en uke. Andre sier dem denne er super. Vi er forskjellige.

Det ble mykere, men jeg ble like øm etter noen mil med denne som jeg ble uten.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg finner saler som trapper opp for passasjeren og hvor hele salen er en hel del komfortable. Da får man støtte over det hele og sitter ikke rett oppå salen. På BMWene er salene slik, på Jawa’n er det bare en planke. Siden jeg er såpass høy også, så blir rygg/hofte vinkel nærmest 90 grader og det samme med knevinkel. Den er fæl å kjøre ujevn vei med veldig langt.. til og fra jobb holder. Alt går rett opp i ryggen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Tror det er mange ting som spiller inn her for at en sal skal virke behagelig. For dte første har vekten (hvor mye man veier) noe å si. For det andre i hvilken fysisk form man er. Da tenker jeg ikke på kondis etc. men på hvor blodårer går og om blodomløpet er bra etc. Har man ryggproblemer kan også dette virke inn etc.

Er man anstrengt og "stiv" så vil man kanskje også få fortere vondt i rumpa.

En mykere pute bør ikke hjelpe noe som helst. Vertfall gjorde det ikke det med meg. Det ble mykere og virket mer behagelig med en gang, men etter 10 mil så var jeg nok en gang klar for å ta en pause.

Cruiseren jeg hadde ga meg ikke like mye vondt i ræva og den satt jeg i utgangspunktet bedre på. Salen var bredere og vekten ble fordelt bedre. Beina hadde jeg også forran meg- det gjorde nok til at blodomløpet var mer inntakt og at jeg kunne kjøre lenger. Men det hadde sin pris. Ryggen tok i mot all juling sykkelen fikk og det rett opp i ryggraden. Det gjorde at jeg ble såpass dårlig i ryggen at det var det som ble hovedproblemet.

Nå er jeg operert i ryggen, men jeg er ganske overbevist om at en cruiser hvor man sitter med beina forran seg hvor demperne også er sånn midt på treet ikke er så sundt for ryggen. Man har ingenting å ta i mot med og kjører man i et stort hull i veien så er det bare å stå han ut.

Derimot er nok kanskje dette den eneste fordelen med "apeheng". Man kan kanskje avlaste litt ved å henge seg litt i styret, muligens.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Vondt i rumpa noen som kjenner seg igjen?

Legg inn av KåreDump »

samoth skrev: 26 aug 2012, 20:14 Kjørte 50 mil idag, og kjenner det kun i rumpa. Dere som er vant til å kjøre slike dagsetapper, er dette noe som en venner seg til slik som med sykling på vanlig sykkel eller er det ny sal som må til?
Ja, det er definitivt noe som blir bedre!
For å si det litt flåsete; både ræva og setet må kjøres inn og gå seg til.

Jeg kjører med 18" apeheng og en 2-3cm tjukk LePera-sadel, og har null problem med dagsetapper på opp mot 100mil.
Men jeg har ALLTID litt vondt i baken (og nederst i korsryggen) hver vår.

Så om det ikke er noe åpenbart feil med sadelen din, så ville jeg ikke kastet bort penger på det i første omgang.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar