Ragnhild på tur

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Ragnhild

Ragnhild på tur

Legg inn av Ragnhild »

Tenkte å legge ut noen turreferater fra min relativt korte MC-karriere
De første sesongene kjørte jeg Pink Panther, en -78 Kawasaki Z650, Panther’n blant venner :)
Bilde
I følge en av Gutta Boyz i klubben var han ikke slitt når han ble pensjonert, men utslitt


Sommeren 2005 gikk min første langtur til Flensburg i Nord-Tyskland hvor jeg henta sønn 2, JJ som skulle med fotballaget sitt på Dana-Cup i Hjørring. Hadde hatt lappen i knapt et år, og Panther'n kan ikke skryte av å være den mest driftssikre sykkel'n her i verden. Så jeg var litt smånervøs og forsiktig. Og særlig på hjemturen med ei veldig så dyrebar last.
Ikke kjente jeg noen på veien, så jeg kjørte safe og holdt meg til veier jeg kjente. I Danmark var det bare å kjøre på kartet og håpe at alt funka. Noe det nesten gjorde òg :)

654 slitte ccm er passselig til småkjøring og kosekjøring i grisgrendte strøk. Men til langkjøring blir det noe spedt.
Liker dårlig å bli liggende på bakskjermen til en eller annen blikkboks, og vite at jeg ikke har kraft nok til å komme forbi på en rask og sikker måte. Klarte greit å holde 95 - 100, men det var ikke helt bra for den mentale helsa å prøve seg på forbikjøringer.
På hjemtur var vi to stykker + oppakning til to, og det var merkbart. Klarte å miste sykkelen utenfor CitySyd akkurat når jeg skulle legge på tur sørover. Hadde ikke helt klart for meg hvor tung den var, så her legger den seg over til høyre og knekker bremsehendelen. Ble jo litt betenkt når jeg så/merket hvor tung den var blitt. Og det var også merkbart når jeg ble sliten at sykkelen var tyngre enn vanlig.
Før avreise laga jeg til en bærer foran styret som fungerte OK. Reima fast sovepose og presening til gapahuken der. Tvang blikket opp gjorde anordningen også. Prøvde med litt mer vekt før avreise, men den ble raskt stua foran toppboksen.
Merka ikke at toppboksen var plasert bak bakakselen, hverken i forhold til balanse i sykkelen eller som vindfang.
Greit MC-vær hele veien, overskya og rundt 15 grader. Litt mye vind et par dager i Hjørring, men det får danskene leve med. Hvis de absolutt må bo et sted hvor absolutt alt som er ute blir sandblåst opptil flere ganger i uka, så gjerne for meg.
Hadde orntlig flaks med overnatting. Ble bestemt nokså sent at jeg skulle dra, økonomien glimret jo med sitt fravær, arbeidsledig som jeg var, så jeg hadde ikke ordnet med annet enn ferje fra Langesund til Hirtshals (600 kr for MC og to personer tur/retur, Kystlink.no for mer info).
Framme i Hjørring fant jeg ei som leide ut rom for 200 kr pr seng/natt. Men hun hadde bare for den natta. Men så var det noen andre foreldre på laget som hadde leid et sommerhus for hele uka, og hadde en hel hems ledig. Så der ble jeg berget, både med tak over hodet og hyggelig selskap hele tida der nede.
Før avgang fra Stiftsstaden sjekka jeg kjede og drev og mitt ukyndige øye trodde at det skulle holde opp og ned. Men neida. Vel framme i Hjørring viste det seg at jeg måtte skifte kjede og drev. Etter litt om og men fant jeg et MC-verksted, og han skaffa nytt over natta. Så jeg lå på plassen foran verkstedet og skifta kjede og drev mens guttungen lata seg sammen med resten av laget. Fikk med meg kampene heldigvis. Og ene laget kom til 8-delsfinalen eller no sånt, og den måtte han jo se. Så vi nådde akkurat ferga fra Hirtshals, tror vi hadde fem minutter å gå på når vi kom på ferjekaia.
Med nedsatt akselerasjonsevne ble motorveiene lite brukt. Ikke liker jeg meg på motorveiene, og ikke klarte jeg å holde trafikken på en god måte. Men danskene har like bra riksveier. Flere steder var kjørefeltene så brede at det gikk greit å kjøre forbi saktegående trafikk uten å krysse midtstripa. Og med litt kreativ kartlesing, ble det kortere å kjøre parallellt med motorveien. Men det er et kjedelig land å kjøre sykkel i. Trampjern er noe annet, men med 64 japanske hester mellom bena, blir det litt ensformig med rette veier, uten bakker å snakke om, og svinger som glimrer med sitt fravær. Med enda mer kreativ kartlesing, kunne det nok ha blitt endel svingete veier, men jeg skulle hele Jylland opp og ned på en gitt tid, så da ble det "straka veien".

Eneste regndråpene jeg hadde var på Gardermoen på returen, og det var ikke mange. Bare akkurat nok til at jeg ble sur, og tenkte at det var på tide å komme seg nordover.

Klokka 270 mil på Panther'n ved ankomst Trondheim. Ikke dårlig for en gammel sykkel. Litt surt å bomme så totalt på slitasjen på kjede/drev, men det ble et bra kjede. Dobbelt så tykt og bredt, og sikkert dobbelt så sterkt som det gamle, som nå er på vei til spikerfabrikken.
Brukte bare 3/4 liter olje på turen, toppen holdt seg pen og tett i lange perioder :)
Bilde

For de som ønsker bilder, må jeg bare beklage. På de første turene mine hadde jeg ikke fotoapparat. Derfor ble turene referert i en blogg på et anna forum, og jeg har henta referatene derfra. Flere referater og bilder kommer etterhvert.

:edfirst: Tyrkleifer

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

Flott referat Ragnhild..! :)

Dårlig med bilder hos deg også.... :shock:

Betryggende å vite at du har mange å ta av i ettertid! 8) Ser fram til det..! :D
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

GSXR

Legg inn av GSXR »

Ser frem til flere reiseskildringer Ragnhild, og da med maassssee bilder :D

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Sorry GSXR, du må nok vente på de lange bildekavalkadene enda ei stund.

Påskeaften 2006 la jeg ut på årets første langtur.
Målet var mors kjøttgryter på Hønefoss. Og ruta var E6 til Ulsberg, derfra R3 over Kvikneskogen og ned Østerdalen til Elverum. Der venta Jalmar med en vindskjerm jeg skulle prøve på Panther’n. Halta oss nedover R3 mot Løten mens jeg prøvde å finne en god vinkel på den Spitfire’n som skjermen het. Men ikke. Uansett vinkel ble det rumling og turbulens rundt hjelmen så det ga jeg opp. Skjermen fikk sitte på hjem, men da ble den tatt av. Greit med mindre fartsvind mot kroppen, men all støyen i øra kunne jeg styre meg for.
Fortsatte mot E6 og fulgte den inn mot Oslo, før Jalmar viste vei til Grava. Selv om det var påskeaften ettermiddag, var det godt om trafikk, og Jalmar med Lizzie (Z750’n han skryter av å ha hatt) lå på bakhjulet mitt og masa på at vi måtte da kunne kjøre fortere? Så vi tråkla oss nedover Stange og mot Minnesund som om vi skulle hatt en viss mann i hæla. Etter Eidsvoll var det jo grei skuring med to felt og 100-grense. Panther’n fikk strakt ut på hjula, kanskje i overkant av hva en gammel, slitt Z650 likte?
På Grava tok vi en pause, kom innom en BMW K1200 eller no, ellers var det stille. Jalmar kjørte hjem og jeg fortsatte gjennom Oslo og opp til Hønefoss.
Bilde (C) Jalmar

Bilde (C) Jalmar

Returen ble litt mer dramatisk. På Roa begynner forhjulet å vibrere. Jeg får litt bange anelser og svinger inn på en bensinstasjon for å stå under tak mens jeg sjekker. Joda, er litt uvanlig sideveis bevegelse i framhjulet. Siden jeg hadde snakka med Jalmar dagen før, ringer jeg og vi finner ut at dette så ikke bra ut, så en femti mils tur var det ingen grunn å legge ut på. Kjører tilbake til Hønefoss og parkerer i vedbua til mamma, og skrur av hjulet. Er bare å ta det med på toget og skru opp navet hjemmet på kjøkkenbordet.
Og det er jeg glad for at jeg gjorde. Med litt i underkant av nødvendig verktøy for å demontere navet, hadde det blitt en lite trivelig jobb å skifte lagrene i veikanten et eller annet sted. For når jeg får opp navet, viser det seg at det ene lageret er så slitt at kulene var på vei ut og den innerste lagerskåla hang bare der som en unnskyldning.
Bilde
Det andre lageret var noe bedre, men ingen av dem ville tålt femti mil til. Så jeg var på Abra og fikk nye lukkede lager (type ZZ) og tettingsring. Var bare en tettingsring, siden speedo-drevet er fullt av grease og tetter på v. side. Da var det bare å sette sammen navet og la hjulet få en ny tur med NSB.
Lagerskiftjobben finner du her http://forum.mcsiden.com/viewtopic.php?t=664

Neste helg var det nedover igjen og sette på forhjulet. Og de nye lagrene måtte jo kjøres inn. Så det ble en tur Hønefoss – Evje, over Kongsberg, Notodden, Seljord, Dalen, Valle, Hornnes, med retur over Froland, Åmli, Nissedal, Seljord, Notodden, Kongsberg, Hønefoss, Oslo, Elverum, Alvdal, Trondheim. Speedometerdrevet tok ferie, det samme gjorde sykkelcomputer’n så antall mil har jeg ikke på denne tredagers turen, men det må jo nærme seg 150?

Bilde
Panther'n med pause for bensinfylling og mat til sjøla mandag ettermiddag (24/4 -06)

Panther’n ble litt grinete på denne turen, ville liksom ikke helt starte på morran, og på vei opp Sollihøgda streika en tennplugg. Burde jo ha tenkt på pluggene med en gang, men har liksom vært vant med at han ikke har vært helt villig på morran så jeg har ikke tatt det så tungt. Men på tre sylindre i regnvær og kø i Oslo var sjarmen borte, så det ble en tur på MC-partner på Skjedsmokorset. Nytt luftfilter ble det i samme farta. Så nå maler han veldig så fornøyd :) Men på Berkåk streika en sylinder igjen, og det var ikke trivelig i snøværet. Når redskapen ikke fungerer blir det ikke full konsentrasjon om kjøringa. Han tok seg sammen nord for Støren, men det ble WO senere på våren. Gikk over coilene og sjekka for sprekker eller andre uregelmessigheter. Er jo litt rart for dagen etter var vi på tur med Senior MC, og han oppførte seg akkurat sånn som han skal. Holdt seg pent på plassen sin i rekka, ingen sprell. Det skulle jo tyde på at det ikke er pluggene, men en sånn kommer og går feil i coiler eller ledninger?
Var en heller kald, for ikke si våt fornøyelse å kjøre fra Oslo. Var kanskje tørt et par mil mellom Alvdal og Kvikne. Ellers var det tåke, regn og snø i lett blanding, Fra Berkåk snødde det, og litt lenger ned i Soknedalen lå en trailer i grøfta, og resten av veien regna det kattunger. Så det var ei som hakka tenner i dusjen når a kom hjem. Brrr :angry5:
Men det MC-viruset er hardnakka :wink: Kvelden etter var det klubbkveld, og jeg ble like godt med på en kveldstur til Stjørdal’n med en kopp kakao på Grill’n før vi dro hjem igjen :)
Men det er litt godt å vite at jeg takler å kjøre så langt i så dårlig vær, og gjør det på en forsvarlig måte. På tross av noen tekniske problemer, funker Panther’n og med nytt bakkdekk, ble han mye mer letthåndterlig. Legger seg pent ned og kommer gjennom svingene på en god måte. Helga etter var det Rustløser på Lånke-banen og da ble det å gå løs på uvaner og bli flinkere til å konsentrere seg om å kjøre mest mulig riktig. Man blir jo rimelig avstumpet av å kjøre RV3 opp eller ned Østerdalen. Ooops der var det en sving, og tror du ikke det var en sving til… Og da har du kanskje kjørt et par kilometer til den neste.

Det viste seg at det var coilen som streika. Skifta den litt senere på våren. Og måtte skifte den samme senere på sommeren. Og nå står han med sannsynligvis samme feilen. Har vel mest lyst til å få noen med lyst til å skru til å gå over motoren, skifte det som må skiftes av stempelringer og pakninger og så er det noe i kicken som må ordnes.

:edfirst: Var vist noen trykkleifer :oops:
Sist redigert av Ragnhild den 14 nov 2008, 22:14, redigert 1 gang totalt.

GSXR

Legg inn av GSXR »

Flotte greier Ragnhild :thumbsup:
Ble jo faktisk noen ekstra bilder denne gangen, venter meg et fotoalbum neste gang :wink:

Ragnhild

Re: Ragnhild på tur

Legg inn av Ragnhild »

Høsten -08 kjørte jeg nordover i Sverige og Norge, med en aldri så liten avstikker til de sentrale østlandsområdene
Bilde

Søndag dro jeg fra Trondheim med tanke på kjøre til Lierne den dagen. Ruta jeg hadde lagt opp på forhånd var først til Stjørdal, derfra oppover til Hegra og over åsen til Markabygda i Skogn. Fra Hegra er det R 752 til Okkelberg. Et stykke lenger opp er det bomvei/skogsvei over til Markabygda. Alminnelig skogsvei, med svinger og utfordringer som grusveier flest.
Bilde
Kirka i Markabygda

Øverst i Markabygda går det en ny bomvei over til Okkenhaug i Levanger. Derfra er det flere valg ned til R 72 som går fra Verdal/E6 og opp Inndalen til Sandvika og svenskegrensen.
Bilde
Utsyn over Verdalen. Fosenhalvøya bak

På denne turen ville jeg holde meg mest mulig langs grensen oppover, så da ble det å kjøre på kartet og håpe at stedsansen holdt sånn nogenlunde. GPS’n (Tommelommen blant venner) hadde ikke noen stedsnavn på denne delen av den svenske gläsbygden, på tross av at han har et fullt Skandinaviakart å bruke av.
Lar bildene formidle de visuelle inntrykkene, som det var mange av, og som utgjør store deler av kjøreopplevelsen. Men også det å kjenne at jeg mestrer sykkelen på ulike underlag, i ulike hastigheter og med vekslende trafikkbilde er en viktig del av mitt motorsykkelliv. Og det er noe eget ved å håndtere 350 kg sykkel (med bagasjen) og bare kunne bruke min egen balanseevne og vilje for å komme fra A til B. Og da kan det jo hende at noen reagerer på at jeg er stolt av at jeg faktisk klarer å håndtere sykkelen så godt, og kanskje skryter litt mye av at jeg har kjørt ørkendyret 40.000 + km på under to sesonger.
Fra Sandvika er det to veier over til Sverige, og jeg valgte å følge R 72 til grensa Bilde
Bilde
Svensk vei, svensk fartsgrense

Fra grensa går 336 ned mot Anjan
Bilde

Forlot 336 ved Kalsedet og kjørte jeg på nordsida av innsjøen Juvuln og leita meg fram på grusveiene nedover der til Frankrike
Bilde

Der svingte jeg mer østover og kom ned til 340 ved Landön. Denne fulgte jeg nordover helt til den stakk seg over grensa og kom ned i Lierne. Stoppa litt sør for Häggsjövik på en rasteplass som var laga til med flere bålplasser, gapahuker og fiskemuligheter. Bålplassene var utstyrt med grillrister, og gapahukene sto slik at bålene var lett tilgjengelige. Virkelig en trivelig plass å ta seg en matbit.
Bilde

Begynte å bli sent siden jeg starta litt utpå dagen og temperaturen var også på vei nedover, så det var ei litt mer innpakka dame som kjørte videre oppover.
Bilde
Over på norsk side i Lierne var det å begynne å se seg om etter overnatting, men campinplassen på Jule hadde ikke ledige hytter så det ble villcamping litt nord for Sørli.
På morran vokna jeg til 2 minus, og skodde/frostrøyk i knehøyde, med sola lurende over. En fin, frisk høstmorgen som lova godt for resten av dagen. Veien var tørr så det var ikke glatt, bare kaldt nedover R 765 mot Nordli og videre østover R 74 mot grensen og Gäddede på svensk side.
Bilde
Morgenstemning i Sørli

Bilde
Kosestemning over skodda

Bilde
Sverige så ikke så fristende ut...

Bilde
Ørkendyret runda 37.000 km akkurat på grensa

I Gäddede ble det stopp for bensinfylling og litt mathandling, før det gikk videre oppover Villmarksveien langs Kycklingvattnet, Jormvatnet, Ankarvattnet og opp til Stekenjokk som ligger på over 800 M.
Bilde

Fra Stekenjokk går Villmarksveien ned til Kultsjön.
Bilde

På nordsida av Kultsjôn ligger Fjällfjällen, Marsfjällen og Marsfjällens naturreservat. De som har lest Berhard Nordh’s ”I skyggen av Marsfjellet” og de andre bøkene hans fra nybyggerlivet der, har en ide om naturen og de utfordringene det er å bo så langt utenfor allfarvei.
Var noen torp langs veien, og mange sommerstugor. Og i Jormvatnet var det skole, så det bor folk på den svenske ”gläsbygden” òg. Selv om det er færre enn i tilsvarende norske bygder.
Ble en stopp ved Kultsjöen for fotografering og litt mat. Ved Saxnäs svingte jeg inn på en mindre vei mot Blaikliden og Dikenäs før jeg havna på Slussfors ved E 12 som går over Umbukta til Mo i Rana. Dikenäs var en liten skuffelse. De reklamerte med et MC-museum, men det var stengt når jeg kom der, så det fikk jeg ikke sett. Fra Dikenäs går det vei til Tärnaby og videre over til Hattfjelldalen.
På Slussfors lå et etablissement som kalte seg Restaurang Solvändan, og jeg tenkte at det kunne være greit med litt varm mat. Svingte opp foran sjappa, og ble nesten overfalt av verten. En trivelig gammel kall som hadde et forkle det sto Klas på. Om han het Klas skal jeg la være usagt. Var tydelig utenfor sesongen og han hadde åpent mest for å ha noe å gjøre. Oppå terrassen sto det en BMW Montauk som han kjørte selv. Inne i ”restauranten” lå kjøreutstyret på et bord og det vrimlet med MC-blad og ymse anna MC-relatert.
Stedet var rent, men utrolig slitt. Tror ikke mattilsynet hadde gitt noe stort smilefjes der. Men jeg hadde sagt jeg ville ha mat, så det var litt uhøflig å rynke på nesen og si Nei takk. Han var så ivrig og koselig at jeg tok sjansen på at jeg overlevde Schnitzelen hans.
Inne var det ikke trivelig å sitte, men det var sol og godt vær så jeg satt ute på terassen under bjørketrærne som vokste rett opp av terassegolvet. Litt lenger bort på terassen sto en MC til. Han sa at det var ”James Bond”-modellen til BMW og det var det nok. Men jeg så ingen grunn til å be ham ta av presenningen.
Bilde

Har vært på og sett flere slike spisesteder på småsteder oppover i Sverige. Og dette var kanskje litt mer slitt enn de fleste andre jeg har sett.
Fra Slussfors gikk ferden nordover på diverse småveier til Sorsele og bensinfylling. Derfra ble det ei lita mil på 363 før jeg svingte nordover mot Arjeplog forbi Marielund og Johannelund.
Men da hadde jeg funnet ut jeg hadde god tid fra Arjeplog og over til Fauske, og få båten fra Nordfold tirsdagen, eller heller ta ei overnatting til og kjøre over Kiruna og Narvik og ta båten onsdag i stedet. Ble til at jeg snudde østover og nordover og tok flere småveier ned til Moskosel et stykke nord for Arvidsjaur på 45’an. Der var det veiarbeid, og svenskene lapper ikke bare 15 – 20 M når de begynner å ordne veiene sine, nei, de tar gjerne et par kilometer i slengen, så det ble enda mer gruskjøring. Men de har en merkelig måte å gruse veiene sine. De bruker pukk på størrelse med bordtennisballer og det er omtrent ikke noe sand i mellom som binder f…skapen sammen. Så det er et reinhekla h…. å kjøre på. Og når de har tatt seg tid til å høvle veien, da blir det riktig så trivelig, NOT.
Fra Arjeplog og ned var det et par reiner som gjorde livet på veien interessant, der de kom rett ut av skogen på eine sida av veien og ikke helt kunne bestemme seg for hvilken side de skulle av veien igjen. Uten at det inntraff noen store katastrofer verken for rein eller meg.
45’an går opp til Gällivare, og selv om det var sent fant jeg at Gällivare kunne være et greit mål for kvelden. Rota litt rundt der før jeg fant overnatting til en overkommelig pris. Campingplassen var full og de fleste hotellene skulle ha 1200 + for ei natt med frokost.
Til slutt fant jeg Dundret Hotell som skulle ha usle 550 svenske for overnatting og frokost, og da begynte det å nærme seg budsjettet mitt, så vi ble enige. Ørkendyret fikk stå rett utforbi døra, og hvis jeg ville kunne jeg ligge å se på ham fra senga. Tror nok han satte pris på det. Sånn mutters alene med en rød Jeep Cherokee (tror jeg det var).
Dagen etter ble det E 10 oppover til Kiruna og grensen på Bjørnefjell.
Kiruna er en gruveby midt inne i svensk lappland, og årsproduksjonen av jernmalm er stor nok til å produsere kniv og gaffel til samtlige kinesere skulle de finne på å begynne med den slags spiseredskap.
De har brutt en del malm i dagbrudd, men det meste blir brutt under byen. Slik at byen har begynt å synke, og de må flytte hele byen til et sted hvor de ikke har jernmalmgruva under seg.
Fra Kiruna blir malmen frakta med tog til Narvik, og skipes ut derfra.
Bilde
Gråberget som brytes sammen med malmen tippes utfor fjellsida

Bilde
Mellom Kiruna og Torneträsk, nordvestover mot Norge

Over fjellet til Bjørnefjell ble det et par stopp for fotografering ved Torneträsk. Godt med en stopp. Siste mila holdt svenskene på med veiarbeid, så det var kjøring på pukken mesteparten av veien. Jernbanestasjonen i Torneträsk ligger nærmest midt ute i ødemarka, og ser noe forlatt ut. Men arkitekturen fascinerte meg. Litt mer storslagen enn en norsk jernbanestasjon.
Bilde

Bilde
I Abisko ble det matpause, og på Bjørnefjell ble det fotostopp for å se på naturen som endra seg med et slag når jeg kom over grensa.

Bilde
Kongen og Knugen har også vært på Bjørnefjell. Herfra heter E 10 Kong Olavs vei på Norsk side.

Bilde
Kapellet på Bjørnefjell

På svensk side er det flere vintersportsteder mellom grensen og Abisko. På norsk side er det mye hytter rundt den gamle Bjørnefjell stasjon

Bilde
Alta bataljon hadde drevet tyskerne helt opp til svenskegrensen i mai 1940. Men Churchill trakk ut den engelske marinen og de polske og franske troppene fra Narvik. Og nordmennene kunne ikke holde Narvik alene. Og da gikk det som det gikk. Hadde Churchill innsett at malmhavna var livsviktig for tysk militærindustri, kunne krigen gått annerledes. Uten jern, ingen tanks og kanoner.

Lenger ned ble det stopp for å få med Rombakksfjorden, Rombakksbrua og utsynet ut Ofotfjorden mot Lofoten.
Bilde

Bilde

I Narvik ble det en kort stopp for e-postsjekk og fotografering. Tok forkurset til Ingeniørhøyskolen på Høgskolen i Narvik, og den ligger flott til oppe i lia ikke langt fra alpinanlegget. Og de har den beste studentkantina jeg har frekventert
Bilde

Fra Narvik blir malmen fra Kiruna skipet ut, og det ligger nesten alltid en eller to bulkbåter og venter på last utenfor LKAB’s lasteanlegg.
Bilde

Fra Narvik ble det E6 sørover mot Skarberget og ferja over Tysfjorden. Må ta med et bilde av ferja til ære for en kompis som ikke liker ferjer, og som dro denne veien tidligere i sommer.
Bilde

E6 over Hamarøya og Tysfjorden er vel en av de strekningene her i landet som blir kjørt hardest. Og det er jo ikke så rart. For man vil jo rekke ferga. Før lå UP oppe i lia over Sørkil og klokka bilene mellom to merker på veien. Nå er det jo radar og laser som gjelder, men hittil i år har jeg ikke sett en eneste fartskontroll. Men strekningen er jo fin MC-vei også. Og nå når jeg kjørte var det lite trafikk og gode forhold.

Siste strekket ble Steigenveien fra Tømmernes og E6 og fram til Nordfold. Måtte innom hos en kjenning som selvsagt ikke var hjemme. Bare hans nyervervede Dnepr. Han bor i kjeledressen og skrur det meste, så han så seg ikke forbalt på dèt prosjektet.
Bilde

Var hjemme et par dager, før det bar nordover langs E6 og E10 til Harstad og Grøttøya på fredagen. Og da må det selvsagt være med flere ferjebilder. På Bognes – Lødingen kom de med stropp og stroppa ørkendyret selv om det var blankstilla over Vestfjorden.
Bilde

E 10 (Kong Olavs vei) fra Lødingen til Harstad er også fin MC-vei, men skjemmes av mye 60-soner. Lokalbefolkningen setter sikkert pris på fartsbegrensningene, mens da langveisfarende kunne tenkt seg en smule høyere fartsgrenser.
Lørdagen ble det å starte på returen langs E 10 over Bjørnefjell og Kiruna.
E 10 fra Lofoten går over Tjeldsundbrua som ble åpna 1967 og betyr mye for hele området vest for Tjeldsundet.
Bilde

Bilde
Nysnøen i grensefjella holdt seg langt unna veien

Begynte å bli knapt om tid så E 10 og 45’an ble transportetapper nedover. Lørdagsnatta overnatta jeg på campingen i Blattniksele litt sør for Sorsele. Den lå på et nes i en innsjø og det var en trivelig plass å overnatte. 100 svenske for en person i ei fire-sengs hytte, og da var det liksom greit at hytta ikke var bygd i fjor. Søndagen la jeg opp til mer ren transport ned til Østersund lags 45’an før jeg svingte vestover mot grensen. Litt sør for Østersund kobla jeg inn GPS’n og ba om korteste rute til Hønefoss. Jaha, sa Tommelommen og viste vei. Først på 316, men når vi nærma oss Härjedalen og 315 fant Tommelommen ut at den stikkveien der er kortere, så da tar vi den. Den het faktisk Karl XIs väg så jeg regna med at dette var greit. Svenske grusveier er jo ikke _så_ ille. Gikk greit oppover åsen, og vi traff noen bærplukkere og svinga inn på en traktorvei. Ok. Går vel bra tenkte jeg. Verste som kan skje er en illsint svenske som ikke liker at eiendomsretten hans blir krenka. Men, det var ikke en illsint svenske å se. Derimot ble veien å ligne med en nypløyd åker med hjulspor som hadde størkna i sola. Og det gikk nedover i tillegg. Trottlerocker’n var innstilt på alminnelig styrefart på god asfalt, så det ble noen ufrivillige gasspådrag nedover åkerreina. Og vel nede het jaggu veien Karl XIs väg fremdeles. Nede i Härjedalen fant jeg ut Tommelommen i kombinasjon med svenske skogsveier kunne være en _vel_ interessant kombinasjon, så han ble overprøvd til fordel for svensk asfalt nedover 84 til Linsell. I fjor kom jeg motsatt vei på ørkendyret på jomfruturen hans, så jeg visste sånn ca hvor jeg skulle for å komme over til 311 uten for mye omvei. Vel oppe ved Sørvattnet på 311, fikk Tommelommen fornyet tillit, og jeg tok veien over Foskros til Idre. I Idre ble det stopp for litt Harryhandel og litt preik med en kar som var på tur med en Harley. Han lå og venta på nye dekk, før han skulle ned til Polen og opp gjennom Baltikum.
Fra Idre tenkte jeg at nå er det strake veien lags 70 til grensa og ned til Drevsjø og sørenden av Femunden. Eventuelt kan man svinge av og ta litt nordover på en mindre vei og komme ned til Elgå lenger nord på Femunden. Dessverre er det ikke vei rundt Femunden, men man kan jo ikke få vei overalt heller, så fra Elgå blir det å kjøre sørover til Drevsjø. Men det er fin MC-vei, så det er verdt omveien. Men Tommelommen ville det litt annerledes. Han ville svinge sørover på en grusvei et stykke vest for Idre. Og jeg tenkte at det kan jo ikke bli verre enn det var før i dag, så vi prøver. Etter hvert kom vi ned på en smal asfaltert vei som tok strake veien sørvestover mot grensa, og vips var jeg nede i Ljørdalen.
Bilde

Derfra var det ned til Østby og først R 26, så R 25 til Elverum. Og da var jeg jo i kjent terreng, så det ble R 3 over Løten ned til E 6 og videre sørover til Dal. Derfra er det rett over til R 35 litt vest for Gardermoen og derfra var det jo greit. Bortsett fra at det regna fra Minnesund, og det var mørkt. Så farta ble deretter.
Mandag hadde jeg no ærend på Toten, og der var det skodde i knehøyde. Det sleit og regna litt hele veien fra Hønefoss, så jeg var glad jeg hadde beregna god tid, for det var ikke trivelig å kjøre fra Mjørlund og over til Lena, med sikt på maks ti meter foran sykkelen.
Men det letta nordover, så når jeg skulle opp R 4 og videre E 6’n opp til Ringebu, var det bare herlighet og glede. Passe trafikk, og grei kjøring. Ble noen små fotosessions ved Ringebu stavkirke og videre bortover lia før jeg la på R 27 over Venabygdsfjellet.
Bilde

Bilde

Der oppe hadde ikke skodda sluppet taket, så det ble litt amputert kjøring over til Enden.
Bilde

Måtte ha en stopp på utsiktsplassen et stykke lenger opp langs R 27. Og Hjerkinn kan by på mange motiv for et kameraøye…
Bilde

Lurte litt på bensinfylling i Folldal, men tenkte det fikk holde ei stund til. Så det ble R 29 opp til Hjerkinn og E 6 resten av veien hjem. Med en stopp ved skiferbruddene i Drivdalen for å strekke på bena.
Bilde

For de som liker statistikk ble turen på 4200 km, og jeg var sju dager på veien. I tillegg kommer et par dager som jeg lå i ro hjemme, og skjøtta sosiale/familiære plikter.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ragnhild på tur

Legg inn av AJ »

Kikket på bildene og fikk veldig lyst på å dra på tur - NÅ! Selv om det ikke var go'vær overalt, så vidt jeg kunne se...

Skal lese hele greia senere.
Alltid en stor fornøyelse å lese de gode turreferatene dine, Ragnhild :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Ragnhild på tur

Legg inn av Bimma »

Flott tur Ragnhild. :prf
I disse dager er vi fire-fem sykler som planlegger en tre-ukers Nord-Norge tur i juli. Håper alt går etter planen og at det blir en opplevelsesrik og flott tur ;)
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Ragnhild på tur

Legg inn av rayongracer »

Kjempefine tur rapporter Ragnhild, og fine bilder. Jeg er velkjent for og ha med kamera og null bilder med hjem, noe jeg skal forbedre fremover. Jeg blir opphengt i veien og tar avsted og glemmer bilder og alt annet :redface

Hver gang banner jeg over meg selv for dette, og sier neste gang. Satser friskt fremover :roll

Ragnhild

Re: Ragnhild på tur

Legg inn av Ragnhild »

Rayongracer
Ble visst ikke mer i denne tråden
Årets utflukter (iallfall noen av dem) ligger her og her

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Ragnhild på tur

Legg inn av Intruder »

Gikk engang fra Stekenjokk og inn i fjellene på norsk side,Børgefjell,
på fisketur en gang.Var også innom Hattfjelldal !
Fint.... :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar