Bomveger, grusveier, småveger som er verdt å kjøre i Norge

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bomveger, grusveier, småveger som er verdt å kjøre i Norge

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har lært, så det blir ingen tur dit for min del noe mer :)
Men hva skal jeg bruke hundrelappen jeg sparer til?

Er jo rekefest i kveld...

Brukeravatar
HB-1954
Innlegg: 5
Registrert: 15 jun 2016, 09:17
Motorsykkelen din: BMW R1150GS 2000 + KAWA EN500 1996

Re: Bomveger, grusveier, småveger som er verdt å kjøre i Norge

Legg inn av HB-1954 »

Her var det en del feil kjellv

Vegen til Eikesdalen over Aursjøen ble ferdig 1962. Onkelen min var med på bygginga og står på støtta som var satt opp. Vegen var lenge eneste veg åpen om sommeren til Eikesdalen bortsett fra ferga over eikesdalsvatnet. Vegen ble bygget som kompensasjon for at kraftverket ikke ble lagt til Eikesdalen. Lenge var det bomveg fra Finset i Eikesdalen til kommunegrensa mellom Aursjøen og Torbuvatnet. Rundt 2000 ble bomvegen utvidet til å også gjelde Sunndalssia. Dagens eiere av bomselskapet er Sunndal kommune, Nesset kommune og Statskraft.
Frem til det kom kortautomat har det vært egen motorsykkelpris som har vært ca halve bilprisen. Når det kom kortautomat ble motorsykkelprisen strøket over på pristavle og det kom skilt som viste at motorsykler og tråsykler skulle kjøre ved siden av bommen. Dette kom først på Sunndalssia og noe senere kom det også slikt skilt ved Finset.
Idag står det på pristavla at motorsykkel koster 100 kr som er samme pris som det står for bil, men det er ikke mulig å velge motorsykkel på kortautomaten.
Jeg og mange motorsyklister er takknemmelige for at det har vært gratis for motorsykler i noen år nå. Allikevel synes jeg det er urimelig å kreve bilpris for motorsykler. Tradisjonen med halv pris for motorsykler på de fleste private bomveger har ikke ført til økonomiske problemer for bomselskapene og representerer sikkert en rimelig pris sammenlignet med biler hva slitasje på vegen angår.

Hovedårsaken til at jeg la inn opplysningen er alikevel at det står at motorsykkel er gratis i tabellen først i denne tråden fremdeles.

Halvor
Mine MC
19910129 KM50750 - 19991108 KM209148 Honda CBX750F 1985
19960610 KM1 - fremdeles Kawasaki EN500 1996
19980504 KM1640 - 19990815 KM16926 URAL650 sidevogn
20001202 KM71030 - 20071015 KM172500 Motoguzzi California II Sidevogn
20070215 KM119000 - 20130919 KM172000 BMW K100RS 1985
20130913 KM75900 - fremdeles BMW R1150GS 2000

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Jotunheimvegen - status og tilstand nå i aug. 2018

Legg inn av AJ »

Noen som vet hvilken tilstand veien er i nå om dagen?
Leste dette på http://www.jotunheimvegen.no/: "Vegen ble sommeråpen fra tirsdag 5 juni 2018
Vegen ble skrapet i månedskiftet juli/august etter at det endelig kom litt regn. Vegen har hatt en god del vaskebrett og støvplager i sommer til tross for at det er brukt en god del vegsalt. Med litt mere fukt utover høsten håper vi at vegen vil holde seg bedre."

Som å krydre salt i såret når jeg leser at det er brukt en god del vegsalt... :-k
Men det er vel for å sikre best mulig veidekke.
Veien skal være skrapet også i sommer. Usikker på om dette har gjort den bedre...

Så... noen som vet hvordan veistandarden på Jotunheimvegen er nå om dagen?
Og en annen ting: 0,- i bomavgift er siste oppl. fra 2015 på nettsiden.
Er det fortsatt slik?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Bomveger, grusveier, småveger som er verdt å kjøre i Norge

Legg inn av pekle »

Kjørte Jotunheimvegen ca 20 juli (dvs før skraping), tilstanden var helt grei da, men det var mye støv. Noe vaskebrett var det, men ikke ekstremt. Dekket var ikke hardpakket, men relativt stabil halvløs grov grus, noe fastere i hjulspor. Perfekt for SA ;)

Det er gått en måned, men tenker at skrapingen gjør at tilstanden er relativt lik nå, men med mindre støv.

Fortsatt gratis for tohjulinger ja, god plass til å kjøre rundt bommen.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bomveger, grusveier, småveger som er verdt å kjøre i Norge

Legg inn av AJ »

Takker for nyttig info, pekle :thumleft .

Da kan det fort hende jeg, evt. vi om Tore L slenger seg med, tar en svingom innom denne veien på turen vår til Dovreskogen treffet nå i helgen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kestrom1
Innlegg: 40
Registrert: 01 okt 2018, 08:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2015

Re: Bomveger, grusveier, småveger som er verdt å kjøre i Norge

Legg inn av kestrom1 »

Hei.
Sendte inn Einunndalen til listen. Har ikke kjørt den selv, men planlegger tur dit neste år. Usikker på pris, men linken jeg fant sa 90kr for en passering og det var ikke spesifisert noe videre (bil, mc). For de som ønsker ligger det mer info om området på facebook, bare søk på Einunndalen og/eller Einunndalsvegen.
einunndalen.no

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bomveier og grusveier i Norge

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 09 sep 2014, 21:51 Veldig bra initiativ, MLeikarnes til en tråd jeg tror mange vil sette pris på :prf
Håper MLeikarnes følger opp tråden og oppdaterer oversikten etter at kestrom1 la inn veitipset sitt... :8-[ .

Har et par tips selv som jeg kommer til å legge til på skjemaet i første innlegg i tråden: viewtopic.php?p=229777#p229777
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Bomveger, grusveier, småveger som er verdt å kjøre i Norge

Legg inn av Sattphalat »

-
Sist redigert av Sattphalat den 28 feb 2019, 17:01, redigert 1 gang totalt.

ZZR-Erling

Re: Bomveger, grusveier, småveger som er verdt å kjøre i Norge

Legg inn av ZZR-Erling »

Fin oversikt.
Det går også grusvei mellom Passebekk og vestover mot Oppdalen/Siljan. Dette er rett sør om Kongsberg. Krysser Buskerud/Telemark.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jotunheimvegen - status og tilstand nå i aug. 2018

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 22 aug 2018, 17:52 Noen som vet hvilken tilstand veien er i nå om dagen?
Ja dette blir fjorårs oppdatering - kjørte sørover etter treffet i fjor - på bakgrunn av tips fra Kjell - og fant grusveien å være godt kjørbar med asfaltdekk og tung sykkel. Ble overrasket over at i vanskelige partier var det asfaltert. Rett å slett en vei med meget god kvalitet til grus å være.
Sist redigert av rolf-arne den 05 aug 2020, 08:31, redigert 1 gang totalt.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bomveger, grusveier, småveger som er verdt å kjøre i Norge

Legg inn av AJ »

Kjørte Jotunheimvegen i dag i bedre vær enn i fjor.
Men mer grus i veien mange steder i år.
Likevel er dette en god grusvei å kjøre.
Og utsikten de fleste steder et upåklagelig :thumleft :
SAM_4373.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Harobi
Innlegg: 3
Registrert: 02 des 2021, 12:46
Motorsykkelen din: BMW R1250GS

Re: Bomveger, grusveier, småveger som er verdt å kjøre i Norge

Legg inn av Harobi »

Hello.

I´m currently planning my next motorcycle trip to Norway. Thereby I found an interesting street: the Jordalsvegen (see here a motorcycle ride from 2014). The very steep and rockfall endangered road to the Jordal was replaced by the Jordalstunnelen in June 2018 (look here).

Unfortunately, I couldn't find out anywhere whether the old Jordalsvegen can still be used.

It would be great if someone here in the forum knows the Jordalsvegen and can answer my question.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bomveger, grusveier, småveger som er verdt å kjøre i Norge

Legg inn av mekkern »

as i know they closed it when they open the new road/tunell. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Harobi
Innlegg: 3
Registrert: 02 des 2021, 12:46
Motorsykkelen din: BMW R1250GS

Re: Bomveger, grusveier, småveger som er verdt å kjøre i Norge

Legg inn av Harobi »

That would be pity, but I was already afraid of it. The route looked really adventurous and would have appealed me. Then I can probably save myself the detour. :grt

Thank you for your help :prf

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Bomveger, grusveier, småveger som er verdt å kjøre i Norge

Legg inn av Olav K »

Harobi skrev: 05 des 2021, 18:01 That would be pity, but I was already afraid of it. The route looked really adventurous and would have appealed me. Then I can probably save myself the detour. :grt

Thank you for your help :prf
I know some guys who rode that road back in 2018.
The entrance in both ends are more or less blocked, although it is (or was) possible to pass.
And of course the road are not maintained, so theres rocks and debris all over.


Found a link from the ride back in 2018.

https://fb.watch/9IJFvGcKyy/
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar