Nyttårstreffet 2009

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Nyttårstreffet 2009

Legg inn av Fidel »

Her er video fra det 10. nyttårstreffet 2. - 4. januar 2009 på Trollsvann i Vestfold.

http://www.mc-addict.com/apps/videos/vi" onclick="window.open(this.href);return false; ... rally-2009
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Legg inn av Intruder »

Veldig koselig å "treffe" deg Fidel ! Virker ikke som om dere kjeder dere. :bananas
Slike gutter det vil gamlelandet ha !!!!!!!!!!!!!! :coffee
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

Hei Fidel, veldig koselig at du titter innom forumet igjen..!! :)

KJEMPEBRA video du la ut her. Veldig bra laget og spennende innhold..!! :=D>
Artig å se hvordan dere kan ha det på treff vinterstid også. Og det så også ut som dette var en trivelig gjeng. :)

Takk for at du deler med oss andre "frysepinner"...... :th.up
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Legg inn av Fidel »

Hei Bimma.

Jeg er litt på og av forumene om dagen. Du vet åssen det er. Skal jo rekke noen treff også må vite :)

Karene på filmen er for det meste folk fra Sandefjord MCK. Veldig trivelige karer, og durkdrevne vinterkjørere. De er fast inventar på Primus i februar, og er altså arrangører av Nyttårstreffet hver 1. helg i januar.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kjitta8648
Innlegg: 161
Registrert: 03 nov 2008, 18:35
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Bergen

Legg inn av Kjitta8648 »

Kjempevideo Fidel.
Får nesten lyst til å kjøpe meg en sidevogns-ekvipasje. :thumleft

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Jeg har begynt å drømme om Ural 750 med drift på sidevognshjulet og revers igjen... :redface
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Legg inn av Fidel »

Jalmar skrev:Jeg har begynt å drømme om Ural 750 med drift på sidevognshjulet og revers igjen... :redface
Eller en toppventilert Chang Jiang fra MC-Apoteket i Tønsberg. Mer for pengene!
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Jalmar skrev:Jeg har begynt å drømme om Ural 750 med drift på sidevognshjulet og revers igjen... :redface
Ja, har vært redd for det lenge nå, siden det ble så stille på Italiafronten

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Fidel skrev:
Jalmar skrev:Jeg har begynt å drømme om Ural 750 med drift på sidevognshjulet og revers igjen... :redface
Eller en toppventilert Chang Jiang fra MC-Apoteket i Tønsberg. Mer for pengene!
Men der er vel kvaliteten heller laber kanskje? :scratch

I det siste virker det som om Ural nå har kommet opp noen hakk i kvalitet, slik at det faktisk går ån å ha glede av syklene.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Legg inn av Fidel »

Tja, det er slett ikke så sikkert. Jeg synes nok uansett at 130 000 kroner for en ny Ural er langt i overkant av hva jeg ville brukt på en sykkel jeg også skulle tatt ut om vinter'n. De gamle uralene er i alle fall noe møl. De Chang'ene de tar inn hos MC-apoteket er faktisk ikke så gærne. Les mer om hvordan seriøse verksteder i Kina fikser opp Chang'er og gjør dem veldig bra her:

http://www.cj750.net/

Du kan gjøre nær sagt hva som helst med en Chang til en billig penge. Og du får minst 3 "nye" Chang'er for prisen av 1 Ural. Dessuten er Chang'ene veteraner. Det betyr litt, i alle fall for meg. Om det ikke er en italiener det er snakk om, da ;-)
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Fidel skrev:Tja, det er slett ikke så sikkert. Jeg synes nok uansett at 130 000 kroner for en ny Ural er langt i overkant av hva jeg ville brukt på en sykkel jeg også skulle tatt ut om vinter'n. De gamle uralene er i alle fall noe møl. De Chang'ene de tar inn hos MC-apoteket er faktisk ikke så gærne. Les mer om hvordan seriøse verksteder i Kina fikser opp Chang'er og gjør dem veldig bra her:

http://www.cj750.net/

Du kan gjøre nær sagt hva som helst med en Chang til en billig penge. Og du får minst 3 "nye" Chang'er for prisen av 1 Ural. Dessuten er Chang'ene veteraner. Det betyr litt, i alle fall for meg. Om det ikke er en italiener det er snakk om, da ;-)
Ikke særlig betryggende det som sto om Changen på den siden du linket til da :O Her er et utdrag fra FAQ'en på siden:

Are Chang Jiang 750 sidecars high maintenance?

YES, YES, YES, we should stress, that YES they are ! Do not buy one if you live outside China

:O

:lol


En slik sykkel er sikkert helt fin og midt i blinken hvis man ønsker en veteran for en billig penge, og en stor fordel i forhold til en urestaurert veteran er jo at man slipper å slite med en ihjelskrudd sykkel. Her er jo alt "nytt" og restaurert i utgangspunktet.

For mitt vedkommende mangler den en del for å være et alternativ. Drift på sidevogna, revers og motorkraft er noen stikkord. Men har sendt en mail til Mc-Apoteket med noen spørsmål om pris etc. Så får vi se hva de svarer. Alt må sjekkes ut. :thumleft

I forhold til Chang'en vil det for meg være et artigere prosjekt å montere en Velorex sidevogn på Gamle. Var hos Jawa Norge og fikk alle tekniske data i sommer. Må få tatt meg en tur opp til trafikkstasjonen på Jessheim og fremlegge prosjektet for dem. Hvis de ikke ser noen hindringer, vil det være et prosjekt til ca. 20000 kroner. Men det kan jo hende de har noen betenkeligheter... :roll
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Legg inn av Fidel »

Aha, men Ural er ikke vedlikeholdsfri, for å si det pent. Den skal jo ha vedlikehold hver 2500 km, mens CJ skal ha hver 5000. CJ har også revers. Den toppventilerte M1M-utgaven har bedre ork, pluss at du kan få den med andre drev for å øke topphastighet. Sidevognsdriften på Ural er med permanent diffsperre, så du kan ikke bruke den til "hverdags". Jeg har aldri hatt sidevognsdrift, og har ennå ikke stått fast et eneste sted. Deletilgangen hos MC-Apoteket er utmerket, sier de som har CJ, men da refererer jeg bare det jeg har hørt. Jeg har ingen erfaring selv. Mht sida jeg linket til: Den er veldig ærlig sånn, i motsetning til mye annet om MC der ute på nettet. Du må kunne justere litt ventiler, skifte olje og synkronisere forgassere hvis du handler CJ. Men det er jeg sikker på at du får bistand til å lære hos MC-Apoteket, om du ikke kan det fra før.

Mht Gamle: Klarer du å få til et sånt bygg, må du si i fra. Det er blitt nærmest klin umulig å få til bygging av sidevogn og godkjenning i Norge. Har forresten kommet over en Velorex og en Jupiter-vogn til hhv 8 og 10 000 kroner før pruting, så du kan få billigere vogn enn den fra Jawa Norge.

Eller - du kan se om du finner deg en fin Guzzi m/ vogn på Mobile.de ;-)
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Har lest en del på den linkede Chang-siden nå. De ER veldig ærlige, og det er et veldig godt tegn. :thumleft

Blir spennende å se hva Mc-Apoteket svarer på mailen min. Er veldig spent på prisene.

Jeg er jo ikke redd for å skru, og har jo et greit hobbyverksted til denslags. Det som bekymrer meg både når det gjelder Ural og CJ er jo at man kan vedlikeholde etter beste evne, men allikevel oppleve de rareste feil akkurat der man minst ønsker seg dem. På en japse-sykkel kan man normalt være mer sikker på driftsikkerheten underveis hvis vedlikeholdet har vært greit.

Men det er jo ikke rettferdig å sammenligne en konstruksjon fra 30-åra med dagens dyre og "sterile" japse-konstruksjoner.

God deletilgang, billige priser og at man er fullstendig klar over hva man kjøper er vel de viktigste forutsetningene for å bli fornøyd med CJ eller Ural. Etter hvert blir man jo kjent med sykkelen, og kan på den måten lære seg å unngå de største feilene. En stor fordel med disse enkle gammeldagse syklene er jo at alt kan skrues og repareres med enkle midler. Men man må være klar for akkurat det.

Har forstått at det ikke er særlig enkelt å få godkjent sidevognsbygg. Skal som sagt snakke med trafikkstasjonen og se hvor håpløst det blir. Jeg fikk alle tekniske data og tegninger hos Jawa Norge, og regner med at det skal være god nok info for vurderingen på trafikkstasjonen. Sier de JA, er det jo greit, men sier de NJA eller NEI legges prosjektet på hylla.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Legg inn av Fidel »

Jeg vil tippe en "ny" CJ ligger rundt 40-50 000 eller deromkring. Men si i fra når du får svar, da! Det blir spennende å høre.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Jeg skal gi beskjed så fort jeg hører noe. :thumleft

Hvis man kan få en med 32 hesters, toppventilert motor og revers til rundt 50000 er det jo svært interessant. Leste også om at det var grei tilgang på "trimmedeler" til dem. Tre-ringers stempler og mer moderne forgassere + en høyere utveksling ville nok ikke være så dumt. Dessuten tror jeg det kunne vært lurt å bygge om til elektronisk tenning.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Svar