Vask, polering og detailing -tråden

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av simpson »

overlay skrev: 25 jun 2017, 11:56
AlleBrukernavnErTatt skrev: 24 jun 2017, 22:55 orker ikke litt lese gjennom alle sidene her, men våger stille et lite spørsmål allikevel! :D

Tenkte leke litt med plastidip på noen spinlder imorgen, men kom plutselig på at jeg kjøpte ikke noe for å rense overfalter med.

Hva er noe jeg kan bruke for å avfette som jeg mest sannynlig har hjemme? (har ikke parafin :p )
Kan blande 50/50 IPA og batterivann. Hold deg unna bremserens! Det kan strippe lakken
Da er det veldig dårlig lakk for å si det sånn.
Bremserens vasker jeg til og med verkstedbilen med hvis den er full av olje og grease.
Helt ufarlig på lakk, men tynner derimot kan løse opp litt lakk, men heller ikke dette stripper lakken.
Eneste jeg har sett som kan løse opp lakk utenom malings fjerner er bremsevæske.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av overlay »

simpson skrev: 25 jun 2017, 14:47
overlay skrev: 25 jun 2017, 11:56
AlleBrukernavnErTatt skrev: 24 jun 2017, 22:55 orker ikke litt lese gjennom alle sidene her, men våger stille et lite spørsmål allikevel! :D

Tenkte leke litt med plastidip på noen spinlder imorgen, men kom plutselig på at jeg kjøpte ikke noe for å rense overfalter med.

Hva er noe jeg kan bruke for å avfette som jeg mest sannynlig har hjemme? (har ikke parafin :p )
Kan blande 50/50 IPA og batterivann. Hold deg unna bremserens! Det kan strippe lakken
Da er det veldig dårlig lakk for å si det sånn.
Bremserens vasker jeg til og med verkstedbilen med hvis den er full av olje og grease.
Helt ufarlig på lakk, men tynner derimot kan løse opp litt lakk, men heller ikke dette stripper lakken.
Eneste jeg har sett som kan løse opp lakk utenom malings fjerner er bremsevæske.
Husker ikke hvor jeg leste det. Men var en som skulle vaske felgene på sin MT-07 med bremserens, og da begynte fargen å komme av

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Som hobbydetailer så mener jeg det blir litt fjernt og bruke bremserens på eller andre ting på lakken som ikke er beregnet på lakken. Poenget er jo og ta vare på lakken/bilen og legge et godt grunnlag. Det gjøres gjennom kunnskap og bruk av riktige produkter beregnet for formålet.

Man kan sikkert enkelt gjøre bilen flunkende ren med bremserens, men de som velger en slik løsning er ofte dem som annser seg som ferdig når bilen er avspylt. Man stripper lakken for alt av beskyttelse og skitt og kjører avgårde. Nå er lakkoverflaten "matt" og renset og tiltrekker seg enhver form for skitt som fester seg og om kort tid er man der man var før man sprayet på bremserens.

Beskytter man lakken på riktig måte fra dag en, så slipper man å bruke bremserens og andre ting som ikke har noe på lakken å gjøre. Det er nettopp på den biten folk flest kommer til kort. Alle klarer å fjerne skitt fra bilen, eller "vaske" som det heter. Men og faktisk behandle lakken skikkelig og legge et godt grunnlag krever både tid og litt kunnskap, samt riktig verktøy.

Bare se bilder av den gamle bilen jeg la inn bilde av tidligere i tråden. Den har aldri sett bremserens, rødsprit eller tynner. Lakken på bilen er rubbet og polert på skikkelig vis, og lakken er mettet med to lag seaaler og ett lag med voks. All skitt som kom på denne bilen måtte jeg i verste fall bruke mild såpe for å fjerne.

Når lakken er på et slikt stadium så holder det med at man slenger på et vokslag en gang hver fjerde måned ca.

Man lærer fra barneskolen i dag at i toalettet så skal det kun tre ting. Bæsj, tiss og dopapir. Skulle vert noe lignende for bilpleie også. For det som står på flaskene er tydeligvis ikke nok til å overbevise kjøperen.

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Thunderace »

Acen fikk seg et lag med carnuba pluss i dag. Til neste helg skal jeg kjøpe rupes serien og vokse med swiss wax :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 25 jun 2017, 15:13 Som hobbydetailer så mener jeg det blir litt fjernt og bruke bremserens på eller andre ting på lakken som ikke er beregnet på lakken. Poenget er jo og ta vare på lakken/bilen og legge et godt grunnlag. Det gjøres gjennom kunnskap og bruk av riktige produkter beregnet for formålet.

Man kan sikkert enkelt gjøre bilen flunkende ren med bremserens, men de som velger en slik løsning er ofte dem som annser seg som ferdig når bilen er avspylt. Man stripper lakken for alt av beskyttelse og skitt og kjører avgårde. Nå er lakkoverflaten "matt" og renset og tiltrekker seg enhver form for skitt som fester seg og om kort tid er man der man var før man sprayet på bremserens.

Beskytter man lakken på riktig måte fra dag en, så slipper man å bruke bremserens og andre ting som ikke har noe på lakken å gjøre. Det er nettopp på den biten folk flest kommer til kort. Alle klarer å fjerne skitt fra bilen, eller "vaske" som det heter. Men og faktisk behandle lakken skikkelig og legge et godt grunnlag krever både tid og litt kunnskap, samt riktig verktøy.

Bare se bilder av den gamle bilen jeg la inn bilde av tidligere i tråden. Den har aldri sett bremserens, rødsprit eller tynner. Lakken på bilen er rubbet og polert på skikkelig vis, og lakken er mettet med to lag seaaler og ett lag med voks. All skitt som kom på denne bilen måtte jeg i verste fall bruke mild såpe for å fjerne.

Når lakken er på et slikt stadium så holder det med at man slenger på et vokslag en gang hver fjerde måned ca.

Man lærer fra barneskolen i dag at i toalettet så skal det kun tre ting. Bæsj, tiss og dopapir. Skulle vert noe lignende for bilpleie også. For det som står på flaskene er tydeligvis ikke nok til å overbevise kjøperen.
Nå var spørsmålet om hva som kan brukes til å vaske før påføring av plast dip
Og som du sier så fjerner bremserens ALT av fett, voks osv. Altså perfekt for rens før påføring.

Ang lakk på MT 07 er det vel skrevet i bøtter og spann om kvaliteten på den.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 25 jun 2017, 15:44
Bjerknez skrev: 25 jun 2017, 15:13 Som hobbydetailer så mener jeg det blir litt fjernt og bruke bremserens på eller andre ting på lakken som ikke er beregnet på lakken. Poenget er jo og ta vare på lakken/bilen og legge et godt grunnlag. Det gjøres gjennom kunnskap og bruk av riktige produkter beregnet for formålet.

Man kan sikkert enkelt gjøre bilen flunkende ren med bremserens, men de som velger en slik løsning er ofte dem som annser seg som ferdig når bilen er avspylt. Man stripper lakken for alt av beskyttelse og skitt og kjører avgårde. Nå er lakkoverflaten "matt" og renset og tiltrekker seg enhver form for skitt som fester seg og om kort tid er man der man var før man sprayet på bremserens.

Beskytter man lakken på riktig måte fra dag en, så slipper man å bruke bremserens og andre ting som ikke har noe på lakken å gjøre. Det er nettopp på den biten folk flest kommer til kort. Alle klarer å fjerne skitt fra bilen, eller "vaske" som det heter. Men og faktisk behandle lakken skikkelig og legge et godt grunnlag krever både tid og litt kunnskap, samt riktig verktøy.

Bare se bilder av den gamle bilen jeg la inn bilde av tidligere i tråden. Den har aldri sett bremserens, rødsprit eller tynner. Lakken på bilen er rubbet og polert på skikkelig vis, og lakken er mettet med to lag seaaler og ett lag med voks. All skitt som kom på denne bilen måtte jeg i verste fall bruke mild såpe for å fjerne.

Når lakken er på et slikt stadium så holder det med at man slenger på et vokslag en gang hver fjerde måned ca.

Man lærer fra barneskolen i dag at i toalettet så skal det kun tre ting. Bæsj, tiss og dopapir. Skulle vert noe lignende for bilpleie også. For det som står på flaskene er tydeligvis ikke nok til å overbevise kjøperen.
Nå var spørsmålet om hva som kan brukes til å vaske før påføring av plast dip
Og som du sier så fjerner bremserens ALT av fett, voks osv. Altså perfekt for rens før påføring.

Ang lakk på MT 07 er det vel skrevet i bøtter og spann om kvaliteten på den.
Bremserens er fortsatt laget for bruk andre steder enn på lakk.
Jeg ville anbefalt en polering før pålegg av plastidipp. Når man polerer så rubber man og jevner ut overflaten uten å legge noe beskyttelseslag. Da får man best mulig utgangspunkt for plastidipp...tror jeg..

Etter polering tar man en wipedown for å fjerne evt. oljer etter poleringsmiddelet.

Når det er sagt så er jo ikke akkurat Plastidipp noe som blir endelig, så jeg hadde nok ikke brydd meg nevneverdig om 100% perfekt resultat i bunn. Jeg prøvde plastidipp på Street Triplen jeg hadde for å se hvordan det funket som tankbeskyttelse. Det ble mildt sagt ikke veldig bra. Plastidipp tror jeg fungerer fint på steder som ikke er i for mye berøring/gnissning med andre ting. Plastidipp tåler heller ikke løsemidler som bensin etc. Da renner det bare av.

Men som dekorasjon ellers er det sikkert bra nok.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 25 jun 2017, 15:13
Beskytter man lakken på riktig måte fra dag en, så slipper man å bruke bremserens og andre ting som ikke har noe på lakken å gjøre. Det er nettopp på den biten folk flest kommer til kort. Alle klarer å fjerne skitt fra bilen, eller "vaske" som det heter. Men og faktisk behandle lakken skikkelig og legge et godt grunnlag krever både tid og litt kunnskap, samt riktig verktøy.
Jeg er en av de mange "folk flest", og jeg kommer nok ikke "til kort". Jeg mangler bare interesse for dette.
(Et eksempel; byttet ut 3 år gammel leasingbil ved juletider. Den ble vasket 2 ganger i mitt eie, begge ganger i maskin. Bilen ble forøvrig levert til full "makeover" før innlevering. Bortsett fra noen riper fra inn/utlasting på støtfanger bak så var lakken strøken og uskadd....og den skiftet faktisk farge fra sandpapiraktig skittengrå og tilbake til glatt svart i den forbindelse:)

Bruker forøvrig mye bremserens på mine sykler, særlig på felger og rundt kjedegang, i tillegg til på bremsekalippere og skiver.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av simpson »

cannon skrev: 25 jun 2017, 18:42
Bjerknez skrev: 25 jun 2017, 15:13
Beskytter man lakken på riktig måte fra dag en, så slipper man å bruke bremserens og andre ting som ikke har noe på lakken å gjøre. Det er nettopp på den biten folk flest kommer til kort. Alle klarer å fjerne skitt fra bilen, eller "vaske" som det heter. Men og faktisk behandle lakken skikkelig og legge et godt grunnlag krever både tid og litt kunnskap, samt riktig verktøy.
Jeg er en av de mange "folk flest", og jeg kommer nok ikke "til kort". Jeg mangler bare interesse for dette.
(Et eksempel; byttet ut 3 år gammel leasingbil ved juletider. Den ble vasket 2 ganger i mitt eie, begge ganger i maskin. Bilen ble forøvrig levert til full "makeover" før innlevering. Bortsett fra noen riper fra inn/utlasting på støtfanger bak så var lakken strøken og uskadd....og den skiftet faktisk farge fra sandpapiraktig skittengrå og tilbake til glatt svart i den forbindelse:)

Bruker forøvrig mye bremserens på mine sykler, særlig på felger og rundt kjedegang, i tillegg til på bremsekalippere og skiver.
Regner med at du enda har lakk på både felger og annet?
Har selv brukt bremserens til samme formål på alle mine sykler og det eneste som skjer er at det blir rent.
Det er jo bare en rengjøringsvæske og ikke malingsfjerner :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Hvis man lar være og dusje, samt klippe seg så vil man overleve da også. Men særlig inbydende blir det jo ikke. Det beste er nok å la bilen bli skitten og la skitten beskytte lakken. Forutsetter at man ikke rører lakken mens bilen er skitten i stor grad.

Men en detailer vil jo at ting ser bra ut og gjerne litt bedre enn en bil vakset med bremserens. Vi har alle våre måter. De aller fleste av oss er ikke detailere. Det er forskjell på og like å vaske bil og en detailer.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av cannon »

simpson skrev: 25 jun 2017, 19:48
cannon skrev: 25 jun 2017, 18:42
Bjerknez skrev: 25 jun 2017, 15:13
Beskytter man lakken på riktig måte fra dag en, så slipper man å bruke bremserens og andre ting som ikke har noe på lakken å gjøre. Det er nettopp på den biten folk flest kommer til kort. Alle klarer å fjerne skitt fra bilen, eller "vaske" som det heter. Men og faktisk behandle lakken skikkelig og legge et godt grunnlag krever både tid og litt kunnskap, samt riktig verktøy.
Jeg er en av de mange "folk flest", og jeg kommer nok ikke "til kort". Jeg mangler bare interesse for dette.
(Et eksempel; byttet ut 3 år gammel leasingbil ved juletider. Den ble vasket 2 ganger i mitt eie, begge ganger i maskin. Bilen ble forøvrig levert til full "makeover" før innlevering. Bortsett fra noen riper fra inn/utlasting på støtfanger bak så var lakken strøken og uskadd....og den skiftet faktisk farge fra sandpapiraktig skittengrå og tilbake til glatt svart i den forbindelse:)

Bruker forøvrig mye bremserens på mine sykler, særlig på felger og rundt kjedegang, i tillegg til på bremsekalippere og skiver.
Regner med at du enda har lakk på både felger og annet?
Har selv brukt bremserens til samme formål på alle mine sykler og det eneste som skjer er at det blir rent.
Det er jo bare en rengjøringsvæske og ikke malingsfjerner :knegg
Jepp. ingen tegn til lakkskade, med ett unntak; selvsprayet framskjerm med BT en-komponent lakk smitter over litt. Men det samme skjer jo også med andre alkohol/sprit-baserte "løsemidler" når man vasker ting med hobbylakk-finish.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 25 jun 2017, 20:42 Hvis man lar være og dusje, samt klippe seg så vil man overleve da også. Men særlig inbydende blir det jo ikke. Det beste er nok å la bilen bli skitten og la skitten beskytte lakken. Forutsetter at man ikke rører lakken mens bilen er skitten i stor grad.

Men en detailer vil jo at ting ser bra ut og gjerne litt bedre enn en bil vakset med bremserens. Vi har alle våre måter. De aller fleste av oss er ikke detailere. Det er forskjell på og like å vaske bil og en detailer.
Dusj og klipp er vel som bilvask, bortsett fra at bilvask er oppskrytt.
Detailing kan vel sammenlignes med manikyr, pedikyr, gjørmebad, aromaterapi og hårkrølling.

Jeg skal nå prøve bremserens i dusjen....😲

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av kgjersda »

Hva er det beste man kan gjøre for en nyinnkjøpt sykkel som enda ikke er særlig skitten?
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

kgjersda skrev: 26 jun 2017, 08:42 Hva er det beste man kan gjøre for en nyinnkjøpt sykkel som enda ikke er særlig skitten?
Men en klin ny sykkel så har du et godt utgangspunkt. Det hele kommer ann på hvor langt du vil gå, men jeg anbefaler at du setter inn alle plastdeler på sykkelen med plastfornyer/beskytter. Husk at det må være helt rent før du påfører noe slikt. Spesielt bør dette gjøres på steder der sykkelen blir mest skitten, som områdene under salen over bakhjulet etc.

Deretter ville jeg slengt på en lakkforsegler på alle lakkerte flater. Også lakkert plastikk. Collinite 845 er en god og billig sealer som kan brukes.

Vær litt nøye første gangen og gjør det skikkelig så blir den mye enklere og holde ren senere. Den blir fortsatt skitten, men møkka løsner fortere.

Her skal jeg nevne noe helt basic produkter du bør vudere å kjøpe hvis enkelt sykkelhold er viktig med tanke på rengjøringen.

Først det opplagte:
- En stor bøtte med "grit guard" (Grit guard er en rist som ligger i bunnen på bøtte som hindrer svampen i p komme i kontakt med bunnslammet):
https://bilpleiekongen.no/produkt/chemi ... seal-lokk/

- En god shampoo. Her er det meste bra nok, men personlig liker jeg Meguiars Ultimate Wash and Wax:
https://bilpleiekongen.no/produkt/megui ... -wash-wax/

- En god vaskehanske. Kjøp gjerne to. En for bruk på lakk og de "rene" stedene på sykkelen og en for bruk på de "skitne" stedene som motor, rundt ved bakhjulet etc. Ett par gode svamper vil duge.

- Tørkehåndkle eller enda bedre, en luftblåser til å blåse ren sykkelen:
http://bilnerden.no/metro-vac-blaster-sidekick
http://bilnerden.no/gtechniq-mf2-zero-s ... ying-towel

- En god sealer/voks:
http://bilnerden.no/collinite-liquid-insulator-wax-845

- Mikrofiber kluter! Du får aldri nok av dette. Kjøp så du har. Jeg kan på det varmeste anbefale disse for buffing av voks:
http://bilnerden.no/north-detailing-edg ... iber-towel

Og disse for litt mer random bruk:
https://bilpleiekongen.no/produkt/3-kg- ... rkluter-2/

- En god plastfornyer, vedlikeholdsvoks og generell beskyttelse. Brukes etter hver vask og under avspyling:
https://bilpleiekongen.no/produkt/scholl-concepts-neo/

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av kgjersda »

Takk for et godt svar Bjerknez!
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Bare hyggelig :)

Glemte og skrive at du også bør kjøpe deg noen børster i forskjellige størrelser. Disse bruker du for å løsne skitt på vanskelige steder etc. Disse kan du kjøpe på Jula etc. og koster ikke all verden for et sett med forskjellige størrelser. Parafin er også en fin ting og ha når du skal rense kjedet og løse opp oljesprut etc. på felgene.

EDIT:

Også kommer du mye lenger hvis du kjøpe deg en løftebukk til sykkelen. Altså en slik støtte du løfter opp sykkelen bak på. Da blir det en del enklere og utføre kjedevasken samt falgvask bak etc. Det er også litt lettere og holde på når sykkelen står rett.

Biltema har dette og dem funker. Mener jeg betalte rundt 400 kroner for dette.

Svar