Styret sitter fast *LØST*

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

FredrikE24 skrev: 22 mar 2018, 21:26 Eneste som man skal passe på er riktig "preload" på lageret. Ellers lite å brenne seg på her egentlig :)
Lyst til å utdype "preload"?;)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Styret sitter fast

Legg inn av kjellv »

De aller fleste arbeidsbeskrivelser for denne jobben omhandler bytting av styrelager som ikke sitter fast mer enn de skal, der det ikke er problemer med rust. Vær forberedt på at jobben "kan" være mer komplisert enn det du ser på youtube eller i Haynes.
Rust er trøblete. Lagrene "sveller ut" og sitter trangt. Lagersetene får også gjerne spor etter gravrust, altså groper i flater som skal være glatte. Prøver du å slipe dette for å få flatene rene og rustfrie etterpå, endrer du på pasningene slik at nytt lager kanskje sitter for romslig.
Men for all del, bare prøv :thumleft

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Greenone »

Chanten skrev: 22 mar 2018, 19:35 Jeg går for gull og bestiller inn deler og Haynes manual til sykkelen! Verste som kan skje, er at den må på verksted;) Forsøkte å jokke på styret nå, men det er triste greier...virker som hele styret er gjenngrodd... Jeg kjører ihvertfall ikke sånn som sykkelen er nå!

Er det noen som har skiftet styrelager selv før, og som har noen tips? Ser en del filmer på youtube, så har fått et bilde av hva jeg begir meg ut på:)
Det meste bør stå greit forklart i Haynes manualen.
Originallagere er enklere å få riktig preload på enn ettermarkeds koniske lagere.
Ofte kan det være greit å stramme noe mer enn spec når du har montert, slik at lagrene setter seg, for så å slakke opp og sette korrekt preload.
Bruk de gamle lagerskålene for å banke på plass de nye dersom du ikke har spesialverktøy for dette.
Pass på at skålene ikke starter med å sette seg skjevt i rammen. Bruk god tid.
Kjøp deg en hakenøkkel, ikke bruk hammer og skrutrekker på styremutterne. Biltema har en som sannsynligvis passer.
Etter litt kjøring bør du kontrollere slakk og evnt. etterstramme ved behov. Ikke kjør med slakk, dette vil etterhvert skade de nye.
Lykke til :)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

Takker for alle gode råd:)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Styret sitter fast

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 22 mar 2018, 21:26 Eneste som man skal passe på er riktig "preload" på lageret. Ellers lite å brenne seg på her egentlig :)
"Preload" er på de fleste sykler et oppgitt moment.
Først rett moment på strammemutter under øvre styrebro. Deretter rett moment på "hovedmutter" som sitter oppå styrebro. Øvre styrebro trekkes til på gaffelbeina etter at hovedmutter er dratt til med moment.

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

Ja, jeg så det på en youtube film nå. Det er vel der jeg trenger hakenøkkelen:) Men hvis ikke jeg har sett heeelt feil, så fulgte det med en hakenøkkel i kittet til sykklene:)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Styret sitter fast

Legg inn av cannon »

Hakenøkkel som følger med er som regel til fjærforspenn på bakdemper (e). Det er bare å prøve. Ikke så enkelt med hakenøkkel og moment. Du kan ta det på feelingen, men det finnes adaptere til momentnøkkel også.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Greenone »

Preload settes mellom der du har slakk, og der det begynner såvidt å bli noe motstand i lageret. Og da mot den løse siden. Du skal ende opp med ingen ekstra motstand og ingen slakk. Det er viktig at alt er demontert slik at ikke kabler etc ødelegger for 100% fri bevegelse. Det kan være så lite som under 1/12 turn forskjell mellom for stramt og passe. Teoretisk sett er det riktige å følge oppgitt moment dersom manualen spesifiserer dette, men i praksis for styrelagere så er dette ett sted hvor momentnøkkel er mindre nødvendig.

Vær også obs på at når du har fått satt 100% riktig preload, så kan dette endre seg når du drar til mutteren på toppen av styrekrona og denne presser ned på styremuttere. Nå har du en "låsemutter" under styrekrona som skal bl.a hjelpe til med å motvirke akkurat dette, men endelig preload kan allikevel endres. Dersom gjenger er litt slitt så vil endringen være større grunnet gjengeslakken. Sjekk derfor motstand etter du har dratt til toppmutter også. (Her bør du følge oppgitt moment) Og av akkurat denne grunn skal man heller ikke stole blindt på oppgitt moment for styremutter.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

Suverent, takk for så mange gode svar!

Så på en instruksjonvideo (ikke amatør) at han skrudde øverste låsemutter (med hakenøkkel) så stramt han kunne, for så å løsne en kvart runde. Mente at dette var det ideelle momentet og at man om nødvendig kunne stramme/slakke opp dersom det var nødvendig. Vet ikke om det høres fornuftig ut mtp moment?

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Greenone »

Det hørtes ikke helt riktig ut. Låsemutter skal gjerne bare håndstrammes og det er ofte en skive med bøybare tapper i mellom som holder mutterene på plass. Å overstramme den først har ingen funksjon annet enn å evnt. rette ut skiven i mellom. Hvis du mente nederste mutter, så gjorde han sikkert det for å sette lagrene. Men å spesifisere en kvart runde etc blir ikke riktig. Her er det så små marginer. Hot tips er å følge manualen.

Ikke for å være negativ, men skal jeg være helt ærlig så ville jeg kanskje vurdert å ihvertfall få en pris på arbeidet på verksted. Det er en, om ikke vanskelig, men ihvertfall møysommelig jobb. Spesielt dersom man ikke har erfaring. (Lagerskåler kan ha satt seg etc. De sitter med til dels presspasning) Ikke minst er det livsviktig at det blir gjort riktig. :thumleft
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

Jeg var kanskje litt upresis... Det var den nederste av de to låsemutterene som han strammet og så slakket en kvart runde. Haynes manualen er på vei i posten, så gir det en sjans! Worst case er verkstedet uansett...for sykkelen er på ingen måte kjørbar sånn den er nå...;)
Sist redigert av Chanten den 23 mar 2018, 22:08, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Styret sitter fast

Legg inn av E-strom »

Det kan hende du må slite med å få ut de gamle lagerskålene. Som oftest går dette greit med en litt lang dor (jernstang som er rett på tuppen) eller tilsvarende. Det mest ekstreme jeg har sett var en lagerskål som ikke løsnet seg før den fikk lagt en sveis på innsiden. Denne sveise-fugen trakk lagerskålen såpass sammen at den til slutt lot seg banke ut av rammen...

Motsatt når du skal montere nye lagre - legg dem i fryseren slik at de krypmper "litt" og blir enklere å få på plass.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

Er redd for at lagerskålene har rustet seg ganske fast... Jeg må bruke MYE makt for å i det hele tatt vri om på styret...

Leste at det var lurt på legge de nye i fryseren, så tenker jeg gir det et forsøk:) Ellers har jeg vært på Biltema idag og kjøpt inn div verktøy for jobben:)

Har store planer om å bruke første del av påsken til å få sykkelen oppe og nikke igjen! Skal oppdatere posten når/om jeg får det til :knegg

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Styret sitter fast

Legg inn av E-strom »

Lykke til - og hold oss oppdatert :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 298
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Ronning »

Ta gjerne bilder også. Det settes stor pris på :twothumbs: Lykke til, uansett.

Svar