Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4634
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv » 14 mar 2019, 23:14

cannon skrev:
14 mar 2019, 22:24
kjellv skrev:
14 mar 2019, 22:06
Jompa skrev:
14 mar 2019, 21:55
De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.
Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen.. :-k
På min R1 fjernes feilkoden ved å kjøre 20-30 meter, eller via menysystemet, uten behov for tilkobling av dataverktøy.
Da er nok din R1 eldre enn 2017..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28230
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 15 mar 2019, 00:07

Jeg har alltid forholdt meg til anbefalingen (advarselen mot...) å smøre kjede mens sykkelen står på midtstøtta/depotstøtta og går på tomgang i 1. gir.
Og spør meg selv i forhold til de som gjør det på denne måten: hvor mye arbeid er det egentlig å snurre bakhjulet et par-tre, kanskje fire ganger samtidig som man sprayer kjedet :scratch ?
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14142
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 15 mar 2019, 00:27

AJ skrev:
15 mar 2019, 00:07
Jeg har alltid forholdt meg til anbefalingen (advarselen mot...) å smøre kjede mens sykkelen står på midtstøtta/depotstøtta og går på tomgang i 1. gir.
Og spør meg selv i forhold til de som gjør det på denne måten: hvor mye arbeid er det egentlig å snurre bakhjulet et par-tre, kanskje fire ganger samtidig som man sprayer kjedet :scratch ?
Jeg kan ikke helt se den store faren med det egentlig. Med begge hendene fri får man holdt boksen mer stødig og når kjedet går fortere runt får man lagt oljen jevnere på.

Man er jo ikke en gang i nærheten av kjedet.

Selvsagt er risken noe høyere, men ikke noe farligere enn å faktisk heise sykkelen oppå depotstøtten. Man KAN jo få sykkelen over seg hvis man mister fotfestet.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28230
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 15 mar 2019, 00:35

Jeg kommer uansett aldri til å gjøre det på den måten.
Ikke engang for å spare tid, de få sekundene det er snakk om, om en tar med den tiden det tar å starte sykkelen etter å ha fått den på midtstøtta eller depotstøtta... :roll .

Men nå behøver jeg strengt tatt ikke tenke på dette i det hele tatt siden jeg har montert en automatisk kjedesmører... :crazy: .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 240
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
MC: KTM SM 690 "the beak" 2008
Sted: Kristiansand

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av HeHy » 15 mar 2019, 01:03

Her er grunnen til aldri å smøre kjedet med sykkelen i gir. Ha respekt for bevegelige deler og maskineri, selv uten at sykkelen er i gang kan fingrene komme i klem.
https://www.gixxer.com/forums/33-genera ... ics/242261

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14142
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 15 mar 2019, 01:18

HeHy skrev:
15 mar 2019, 01:03
Her er grunnen til aldri å smøre kjedet med sykkelen i gir. Ha respekt for bevegelige deler og maskineri, selv uten at sykkelen er i gang kan fingrene komme i klem.
https://www.gixxer.com/forums/33-genera ... ics/242261
Nå var det ikke kjedesmøring han drev med, men kjedevask. Han holdt en fille rundt kjedet når ulykken skjedde. Det er noe heeelt annet.
Min blogg: www.bjerknez.no

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14142
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 15 mar 2019, 01:20

Man skal være ganske korka hvis man skal skal klare å skade seg ved å spraye olje på kjedet mens bakhjulet går rundt. Uten at man er i nærheteb av kjedet. Den risikoen er så liten at jeg finner det farligere å spise en sjokolade.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 240
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
MC: KTM SM 690 "the beak" 2008
Sted: Kristiansand

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av HeHy » 15 mar 2019, 01:41

Bjerknez skrev:
HeHy skrev:
15 mar 2019, 01:03
Her er grunnen til aldri å smøre kjedet med sykkelen i gir. Ha respekt for bevegelige deler og maskineri, selv uten at sykkelen er i gang kan fingrene komme i klem.
https://www.gixxer.com/forums/33-genera ... ics/242261
Nå var det ikke kjedesmøring han drev med, men kjedevask. Han holdt en fille rundt kjedet når ulykken skjedde. Det er noe heeelt annet.
Er mange som bruker en fille til å tørke av kjedet (overskuddsmørning) etter de har sprayet, jeg ser ikke bort fra at det finnes såpass «korka» personer som klarer å finne på noe sånt, spesielt hvis de leser at folk smører kjedet på denne metoden.
"There is limits for genius, but no limit for stupidity"

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14142
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 15 mar 2019, 06:45

HeHy skrev:
15 mar 2019, 01:41
Bjerknez skrev:
HeHy skrev:
15 mar 2019, 01:03
Her er grunnen til aldri å smøre kjedet med sykkelen i gir. Ha respekt for bevegelige deler og maskineri, selv uten at sykkelen er i gang kan fingrene komme i klem.
https://www.gixxer.com/forums/33-genera ... ics/242261
Nå var det ikke kjedesmøring han drev med, men kjedevask. Han holdt en fille rundt kjedet når ulykken skjedde. Det er noe heeelt annet.
Er mange som bruker en fille til å tørke av kjedet (overskuddsmørning) etter de har sprayet, jeg ser ikke bort fra at det finnes såpass «korka» personer som klarer å finne på noe sånt, spesielt hvis de leser at folk smører kjedet på denne metoden.
"There is limits for genius, but no limit for stupidity"
Sant nok, men det var ikke det som var temaet her. Å smøre kjedet mens det går rundt og sykkelen står på depotstøtte ved å spraye på i god avstand ser jeg ikek de store farene med. Å berøre kjedet mens det går rundt, med en fille som lett kan hekte seg fast er dog noe helt annet og det er selvsagt veldig farlig.
Min blogg: www.bjerknez.no

cannon
Innlegg: 1103
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon » 15 mar 2019, 10:22

kjellv skrev:
14 mar 2019, 23:14
cannon skrev:
14 mar 2019, 22:24
kjellv skrev:
14 mar 2019, 22:06
Jompa skrev:
14 mar 2019, 21:55
De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.
Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen.. :-k
På min R1 fjernes feilkoden ved å kjøre 20-30 meter, eller via menysystemet, uten behov for tilkobling av dataverktøy.
Da er nok din R1 eldre enn 2017..
Stemmer det, 2015. Hvorfor gjør Yamaha sånne "dumme" ting? Henger det sammen med Euro4?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 625
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Sakkle » 15 mar 2019, 10:28

cannon skrev:
15 mar 2019, 10:22
Stemmer det, 2015. Hvorfor gjør Yamaha sånne "dumme" ting? Henger det sammen med Euro4?
De fleste "dumme" ting MC-produsentene gjør har med EU-regler å gjør. Skiltoppheng, stygge potter etc. etc. etc.

mekkern
Innlegg: 5327
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 15 mar 2019, 10:32

Tror nok dette henger sammen med "ettermarked ønsket" fra fabrikk/forhandlere..
selv med nye biler (euro5-6) vil slike feil bare resettes men bli lagret i "feilminne" som kan leses ut/nulles ved bruk av "obd2" lesere.

På MC er dette ikke "standard leser" men fabrikk spesifikt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4634
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv » 15 mar 2019, 11:01

cannon skrev:
kjellv skrev:
14 mar 2019, 23:14
cannon skrev:
14 mar 2019, 22:24
kjellv skrev:
14 mar 2019, 22:06
Jompa skrev:
14 mar 2019, 21:55
De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.
Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen.. :-k
På min R1 fjernes feilkoden ved å kjøre 20-30 meter, eller via menysystemet, uten behov for tilkobling av dataverktøy.
Da er nok din R1 eldre enn 2017..
Stemmer det, 2015. Hvorfor gjør Yamaha sånne "dumme" ting? Henger det sammen med Euro4?
Dette har nok ikke bare med Yamaha å gjøre, det er kravene i Euro4. Så dette gjelder nok alle merker. Tanken er nok at feilkoder som indikerer alvorlige feil f.eks. med bremser ikke skal la seg slette av andre enn verksted.
Din R1 fra 2015 har vel heller ikke ABS. Den ser ut som den har, sensorer og skive er der, men brukes til tcs og andre elektroniske hjelpesystemer. ABS kom på R1 i 2017 etter krav i Euro4..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14142
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 15 mar 2019, 14:56

Har ikke en sykkel som R1 fra 2015 ABS??
Street Triplen jeg eide hadde jo til og med dette...
Min blogg: www.bjerknez.no

cannon
Innlegg: 1103
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon » 15 mar 2019, 15:53

kjellv skrev:
15 mar 2019, 11:01
cannon skrev:
kjellv skrev:
14 mar 2019, 23:14
cannon skrev:
14 mar 2019, 22:24
kjellv skrev:
14 mar 2019, 22:06
Jompa skrev:
14 mar 2019, 21:55
De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.
Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen.. :-k
På min R1 fjernes feilkoden ved å kjøre 20-30 meter, eller via menysystemet, uten behov for tilkobling av dataverktøy.
Da er nok din R1 eldre enn 2017..
Stemmer det, 2015. Hvorfor gjør Yamaha sånne "dumme" ting? Henger det sammen med Euro4?
Dette har nok ikke bare med Yamaha å gjøre, det er kravene i Euro4. Så dette gjelder nok alle merker. Tanken er nok at feilkoder som indikerer alvorlige feil f.eks. med bremser ikke skal la seg slette av andre enn verksted.
Din R1 fra 2015 har vel heller ikke ABS. Den ser ut som den har, sensorer og skive er der, men brukes til tcs og andre elektroniske hjelpesystemer. ABS kom på R1 i 2017 etter krav i Euro4..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Den har (hadde) ABS og alle de andre elektroniske hjelpesystemer som dagens modell har. Mangler bare downshift blipper (som jeg har kjøpt fra Translogic). ABS har jeg fjernet, sparte noen kilo på det:-)
Greit å forstå kravene og Yamaha, men veldig klønete at man blir avhengig av verksted etter smøring av kjede. Jeg bruker ikke den metoden, og ser ikke poenget heller.
For øvrig veldig mye synsing om mc-kjedets kompliserte liv i denne tråden, tatt i betraktning at kjedet er en rimelig og lengelevende slitedel som ikke krever særlig oppmerksomhet....;-)

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester