Ekstranøkkel med på tur ??

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Ekstranøkkel med på tur ??

Legg inn av FreewheelBurning »

Noen salgssteder tar ikke imot kontanter lenger. Nå er det flere og flere butikker og lignende som lurer seg unna krav til cash ved å argumentere med smitte.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ekstranøkkel med på tur ??

Legg inn av FredrikE24 »

Det er vel krav om at de må ta i mot kontanter? Kan ikke lure seg unna det.. Klart det er behagelig å slippe og telle alle disse pengene hver dag.
Jeg har ikke brukt kontanter på 1år. Da brukte jeg imidlertid såpass med kontanter at det var maksbeløp i to miniatyr-banker som måtte tas ut på to forskjellige dager.
Det er nok faktisk litt lurt å ha med cash, men å stikke bankkortet inn alle plasser eller å tæppe telefonen er liksom ikke stort å tenke over lenger.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ekstranøkkel med på tur ??

Legg inn av kjellv »

Som et såkalt Coronatiltak er det anledning for den enkelte butikk å midlertidig ikke akseptere kontanter som betalingsmiddel. Vi har også hos oss vurdert dette, men med tanke på at vi har en del eldre kunder som benytter oss og som foretrekker å betale kontant har vi valgt å fortsette med å ta i mot kontanter. Det er for oss ikke mange slike daglig. Disse eldre kundene våre er også neppe smittebærere, i et distrikt som så langt har hatt lite smitte.
Men vi har altså som et smitteverntiltak anledning til å innføre dette.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ekstranøkkel med på tur ??

Legg inn av cannon »

Kontanter er mye mer avleggs enn fm-radio, s/h-tv, hjulvisp og fasttelefon, til sammen ;-)
Kontanter bør forbys i Norge.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ekstranøkkel med på tur ??

Legg inn av Jompa »

Kontanter er alltid kjekt å ha, særlig når man av og til gjør en liten jobb her og der
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ekstranøkkel med på tur ??

Legg inn av cannon »

Jompa skrev: 12 aug 2020, 20:28 Kontanter er alltid kjekt å ha, særlig når man av og til gjør en liten jobb her og der
Vipps!

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Ekstranøkkel med på tur ??

Legg inn av Solo-rider »

Vel vel :mk
Cash is King. Fremdels enkelte som ikke liker spor i nettbanken . Når øverste sjefen ønsker vite hva det koster å drifte mcen.. :O

Tilbake til spørsmålet mitt: Har noen erfart at det er behov for kode om på tur ? Kode /rød hovednøkkel til mcen.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ekstranøkkel med på tur ??

Legg inn av cannon »

Solo-rider skrev: 12 aug 2020, 22:30 Vel vel :mk
Cash is King. Fremdels enkelte som ikke liker spor i nettbanken . Når øverste sjefen ønsker vite hva det koster å drifte mcen.. :O

Tilbake til spørsmålet mitt: Har noen erfart at det er behov for kode om på tur ? Kode /rød hovednøkkel til mcen.
Ikke jeg, og aldri hørt om å "kode om". Hensikten er vel å kunne klone nye nøkler fra den røde, hvis du mister de 2 bruksnøklene.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Ekstranøkkel med på tur ??

Legg inn av FreewheelBurning »

FredrikE24 skrev: 12 aug 2020, 16:47 Det er vel krav om at de må ta i mot kontanter? Kan ikke lure seg unna det.. Klart det er behagelig å slippe og telle alle disse pengene hver dag.
Jeg har ikke brukt kontanter på 1år. Da brukte jeg imidlertid såpass med kontanter at det var maksbeløp i to miniatyr-banker som måtte tas ut på to forskjellige dager.
Det er nok faktisk litt lurt å ha med cash, men å stikke bankkortet inn alle plasser eller å tæppe telefonen er liksom ikke stort å tenke over lenger.
Husker ikke hvor jeg så det, men mener jeg har sett noen steder lure seg unna det. Bussen tok en stund ikke i mot noe som helst. Forventet at folk brukte app (eventuelt fornye månedskort på nett).

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ekstranøkkel med på tur ??

Legg inn av mekkern »

FreewheelBurning skrev: 13 aug 2020, 00:55
FredrikE24 skrev: 12 aug 2020, 16:47 Det er vel krav om at de må ta i mot kontanter? Kan ikke lure seg unna det.. Klart det er behagelig å slippe og telle alle disse pengene hver dag.
Jeg har ikke brukt kontanter på 1år. Da brukte jeg imidlertid såpass med kontanter at det var maksbeløp i to miniatyr-banker som måtte tas ut på to forskjellige dager.
Det er nok faktisk litt lurt å ha med cash, men å stikke bankkortet inn alle plasser eller å tæppe telefonen er liksom ikke stort å tenke over lenger.
Husker ikke hvor jeg så det, men mener jeg har sett noen steder lure seg unna det. Bussen tok en stund ikke i mot noe som helst. Forventet at folk brukte app (eventuelt fornye månedskort på nett).
Joda elektroniske penger er topp det- men har opplevd flere ganger at det kun har funka med kontanter da elektronikken har hatt feil ( kommunikasjon og datatrøbbel hos sentrale betalingsløsninger)
Da er det greit med cash i reserve - slapp å sette igjen handlevogna og ikke få fylt bensin på tur... :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Ekstranøkkel med på tur ??

Legg inn av Geiroe »

mekkern skrev: 13 aug 2020, 09:14
FreewheelBurning skrev: 13 aug 2020, 00:55
FredrikE24 skrev: 12 aug 2020, 16:47 Det er vel krav om at de må ta i mot kontanter? Kan ikke lure seg unna det.. Klart det er behagelig å slippe og telle alle disse pengene hver dag.
Jeg har ikke brukt kontanter på 1år. Da brukte jeg imidlertid såpass med kontanter at det var maksbeløp i to miniatyr-banker som måtte tas ut på to forskjellige dager.
Det er nok faktisk litt lurt å ha med cash, men å stikke bankkortet inn alle plasser eller å tæppe telefonen er liksom ikke stort å tenke over lenger.
Husker ikke hvor jeg så det, men mener jeg har sett noen steder lure seg unna det. Bussen tok en stund ikke i mot noe som helst. Forventet at folk brukte app (eventuelt fornye månedskort på nett).
Joda elektroniske penger er topp det- men har opplevd flere ganger at det kun har funka med kontanter da elektronikken har hatt feil ( kommunikasjon og datatrøbbel hos sentrale betalingsløsninger)
Da er det greit med cash i reserve - slapp å sette igjen handlevogna og ikke få fylt bensin på tur... :prf
Har opplevd det samme selv, når bensinen allerede ligger på tanken, og kortet ikke virker var det greit med kontanter. Det måtte jo løst seg på en eller annen måte, men greit å bare betale å reise.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ekstranøkkel med på tur ??

Legg inn av pekle »

Kortterminaler har vel stort sett reserveløsning? (ikke de på pumpa, men inne på stasjonen)

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ekstranøkkel med på tur ??

Legg inn av mekkern »

pekle skrev: 13 aug 2020, 12:00 Kortterminaler har vel stort sett reserveløsning? (ikke de på pumpa, men inne på stasjonen)
Opplevd 2 ganger at kun kontanter var mulighet.
Både bensinstasjon (shell)og matbutikk (kiwi)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ekstranøkkel med på tur ??

Legg inn av cannon »

pekle skrev: 13 aug 2020, 12:00 Kortterminaler har vel stort sett reserveløsning? (ikke de på pumpa, men inne på stasjonen)
De aller fleste norske terminaler som støtter BankAxept har reserveløsning. Det finnes ikke i utlandet.
Min erfaring er at med et norsk bankkort (Visa/BankAxept) og et MasterCard kredittkort så trenger jeg aldri kontanter. Kan ikke huske sist gang jeg trengte gammeldagse penger.....

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ekstranøkkel med på tur ??

Legg inn av pekle »

Heh, nei - har akkurat sendt en bunke utløpte 200-sedler til Norges Bank for veksling - rakk aldri å få bruk for dem gitt :D

Svar