Master sylinder fra Kina?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Master sylinder fra Kina?

Legg inn av Snekker.edvin »

1.Det var ikke jeg som nevnt "sikkeherten". Bilen din er minst 10% fra kina. Mobilen fra 50%. TV, laptop, elskapet
2. Hvis de delene ble produsert i Europa da koster de 2-3 ganger mer.
Jeg handler ganske mye fra Kina markedet og andre "seriøse" butikkene fra Europa. Skikkelig morsomt å se samme type varer med 5x pris forskjell.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Master sylinder fra Kina?

Legg inn av Snekker.edvin »

Jeg tror det gikk litt utenfor hoved tema. Beklager oss.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Master sylinder fra Kina?

Legg inn av cannon »

KawaKjetil skrev: 24 jan 2021, 01:00 Hallo. Alvorlig betalt!! Dette handler ikke om brødmaskiner. Men råd om en bremsepumpe fra Kina...
Enkelt og greit - NEI. Men lykke til med handelen til alle som måtte ønske seg varer derfra.
Enig. Og det handler vel ikke så mye om din tillit til pengesterke kommunister heller?......også nå med et blunkefjes....;-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Master sylinder fra Kina?

Legg inn av AJ »

Kina har jo lenge vært hele verdens "julenisseverksted".
Man greier ikke å unngå varer hvor det står "Made in China" eller "Made in PRC" (People's Republic of China").
Og "alle" store virksomhetet får tingene sine laget i Kina.
Men stoler vi på at disse har satt en kvalitetsstandard og har kontroll på at denne standarden følger når det gjelder materialvalg og produksjon.

Nettbrettet jeg bruker når dette innlegget skrives er av merket Samsung. Men laget i China.
Harman/Kardon stereokomponentene mine er også laget i China, mens Infinity høyttalerne er laget i Mexico.
Sony kameraet jeg har brukt som jobbkamera de siste årene er laget i Thailand.
Den nye Held Goretex kjørejakka mi er laget i Vietnam, mens kjørebuksa fra samme merke, altså tyske Held, er laget i Kina.

Så man unngår ikke varer fra lavkostland.
Men det man fint kan unngå er ukjente merkenavn og merkenavn flere stiller spørsmål ved, som f.eks. Huawei.

Jeg vet at mange kjøper b.la. kinesiske hendler av ukjent merke, eller "Unbranded", som det gjerne står på eBay.
Det tar ikke jeg sjansen på. Samme med kritiske bremsedeler, dempere osv.
Velger heller å stole på veletablerte navn og stoler på at disse har krav og kontroll til produksjonen og at dette jevnlig følges opp. Ikke minst med tanke på eget gode navn og rykte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Master sylinder fra Kina?

Legg inn av kjellv »

Jeg er fortsatt svært skeptisk til kvaliteten på alt av varer som kommer fra Kina. Skepisk helt til jeg ser at det fungerer og holder. Slik har det vært helt fra barndommen på -60 tallet. Jeg fikk en lekebil til jul, denne var produsert i Kina. Den gang var Kina svært lukket, men denne lekebilen hadde kommet til Norge ved hjelp av en slektning på nabogården som var misjonær i Kina.
Det var kortvarig glede.. Lekebilen havarerte allerede på kvelden, samme dag som jeg hadde fått den. En idiotfeil som til og med jeg som da var et sted mellom 5 og 8 år så at det var alt for dårlig laget. Et punkt som var mye svakere enn resten som havarerte.
Mye er endret siden da. Men fortsatt er det varer og varegrupper fra Kina man godt kan være svært skeptisk til. Da spesielt ting som er svært billig, og ting man forstår er varekopi. Varekopi er storindustri. Varer som ser akkurat ut som originalvaren kopieres, produseres og selges over hele verden via ebay til en svært lav pris. Det er ingen kvalitetskontroll på hverken materialkvalitet eller funksjon over tid. Hvor lenge denne bremsepumpa (som jeg er ganske sikker på er en kina-kopi) vil fungere vet vi ikke. Man kan ikke vite om metallet er godt nok, om den holder tett, eller om pakningene tåler bremsevæske.
Du får hva du betaler for pleier ofte å stemme..

KawaKjetil

Re: Master sylinder fra Kina?

Legg inn av KawaKjetil »

Jeg jobber i et selskap som handler direkte, og indirekte (innleid utstyr via leverandør) fra bla. Kina.
Det som det handler om er oppfølging av produksjon. Der er de ikke like renhårige som etablerte bedrifter med et rykte å ivareta. De tar gjerne en short cut som kan påføre store tap for kunde, dette har jeg opplevd uten at jeg går nærmere inn på det.

Dersom varen produsert i Kina har gått igjennom et kvalitets oppfølging system og produksjonen er verifisert fra A til Å uten at de har kunnet skjule noe og varen er produsert ihht standarder og normer den skal minimum produseres mot - da kan man vurdere å handle.

Til trådstarter, jeg tror ikke de bremsepumpene du finner på alibaba eller ebay med produksjonsted Kina har vært igjennom en særlig QA prosess. Derfor anbefaler jeg ikke å handle derfra.
Det handler om å kvalitetsikre produksjon og oppfølging. Når det er gjort spiller det ikke særlig rolle hvor varen er produsert. Da kan de produsere den i Kina, Nord Korea, Nordpolen eller hvor som helst.
Den dagen bremsene svikter og det går skikkelig gale, da er det for seint å klage på kvaliteten.

Svar