Vinterlagring - uisolert garasje?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Tom Færøvig »

Tenker også alternativ 2 med noen forandringer: fyller tanken full, vasker sykkelen og passer på at kjedet er godt satt inn med olje. Setter sykkelen inn i en uisolert garasje og tar batteriet inn i en forholdsvis kald kjeller til vedl.h.lading. Så setter jeg meg rolig ned og tar meg en pils ;)
Ble kanskje et alternativ3, dette?
Sist redigert av Tom Færøvig den 22 sep 2021, 17:12, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av rolf-arne »

2 ting som flere har sagt er lurt - fyll opp tanken - vedlikehold batteriet og så det som ikke må gjøres vanntett beskyttelse over sykkelen - da lager du problemer -- Kjell har så altfor rett.

Selv når det gjelder utelagring så bruker jeg de vanntette trekkene minimalt etter å ha erfart hva de kan gjøre ei kort stund. her hvor jeg bor - brukes det mest mot sandblåsing/ saltblåsing - men fra i høst har alle syklene hus... ute er det storm og BMW står litt i le- men den er i bruk selv nå når det er liten storm ute.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av FredrikE24 »

Har faktisk aldri brydd meg noe særlig om å fylle tanken. Står sykkelen tørt og luftig så er man gudd den relativt korte tiden den skal stå parkert. Har som vane å skifte olje på høsten. Litt mer stas å begynne sesongen da.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av rolf-arne »

FredrikE24 skrev: 22 sep 2021, 19:51 Har faktisk aldri brydd meg noe særlig om å fylle tanken. Står sykkelen tørt og luftig så er man gudd den relativt korte tiden den skal stå parkert. Har som vane å skifte olje på høsten. Litt mer stas å begynne sesongen da.
Dette med å fylle tanken henger vel igjen fra tidligere tider, da en del bensinstasjoner var sløve med å tappe tankene sine for vann. Da gjerne stasjoner med liten omsetning. Etter hva jeg forstår så er det bedre rutiner i nyeere tid så er problemet kanskje borte.

Men jeg har beholdt en gammel regel og fyller opp etter bruk - da står ting klart.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av FredrikE24 »

Det er vel noe i å fylle tanken, jeg åpnet tanklokk på en kompis sin sykkel en gang som sto fuktig under plast............. Da var det vanndråper i i tankveggene, ikke overraskende. Hele sykkelen var jo våt så :[-X

Dersom man fyller den stappa, så slipper man dette, vann og korosjon osv. Men lar man sykkelen stå nogenlunde tørt og luftig, så skjønner jeg ikke at dette er "livsviktig" for sykkelholdet. Han som kjøpte den gamle K100en jeg hadde bare parkerer sykkelen når vinteren kommer og trykker på startknappen når våren kommer. Det funker hver gang det.

Vinterlagring er jo ikke akkurat "hardt" for en sykkel, og den står bare parkert i noen måneder. Så er jo ingen big deal.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Domino »

Jeg kommer til å fylle tanken med 98 oktan før lagring. Det varierer mye mellom pluss- og minusgrader om vinteren, og hos oss er vinterlagringen mer enn halve året.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av erik m »

cannon skrev: 29 aug 2017, 23:18 Fra en tidligere tråd om vinterlagring:

2 alternativer for vinterlagring:

ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.

Eller;

Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
Måtte bare hente fram denne igjen. Beste råd jeg noen gang har lest, og jeg har alltid brukt alternativ 1.
Alternativ 2 virker litt lettvint, og jeg har null tro på det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Bjerknez »

Spesielt det med spansk fjelluft i dekkene. Det er kanskje det viktigste punktet.

vangsfreaken
Innlegg: 6
Registrert: 23 mai 2021, 16:26
Motorsykkelen din: 2021 KTM SMC-R 690

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av vangsfreaken »

Domino skrev: 23 sep 2021, 10:42 Jeg kommer til å fylle tanken med 98 oktan før lagring. Det varierer mye mellom pluss- og minusgrader om vinteren, og hos oss er vinterlagringen mer enn halve året.
x2... min erfaring etter å ha vinterlagret flere biler over de siste årene er at kondens ikke er den største fienden, men heller hva 95/sølevann på tanken gjør over tid... det funker fint når man bruker utstyret jevnt og fyller regelmessig, men jeg har lagt merke til den eneste gangen jeg "lagret" et kjøretøy med 95 (teknisk sett bare etterlatt etter et havari) at det skjer noe med dårlig bensin som står over tid. når jeg tok igjen kjøretøyet utpå våren hadde bensinslanger rett og slett gått i oppløsning, noe jeg aldri har opplevd når jeg har lagret samme/identiske kjøretøy med 98 på tanken. jeg er også obs på å parkere med enten helt full eller tom tank, halvtom tank er vel oppskrifta på kondens wink

sykkelen ble forøvrig toppet med 98 igår, håper å få kjørt gjennom hvert fall en eller to tanker til med det før jeg setter den bort med full tank :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av cannon »

Skal gjennomføre en "lagrings-test" i vinter.
Jeg har kald garasje i Oslo. Tempen svinger i takt med utetemp, og den er noen ganger under null der inne. Har lagret motorsykler der i alle år, med 95, 98, halv tank, full tank. Både nye og veteraner.....og aldri med gummilapp under støtta....;-)

I helgen skal jeg fylle 2 stk 1,5 liter vannflasker 2/3 fulle med hhv 95 og 98 oktan. Skal merke av nøyaktig nivå. Borer 2 små hull i hver av skrukorkene, putter 5 cm med bensinslange (ca 15 år gammel fra BT) nedpå hver flaske, og setter flaskene side om side på gulvet, rett innenfor porten.

Her er det alle muligheter for råtten bensinslange, kondens på bunn, fordampet innhold, og hva vet jeg......

Spørsmål:
Kan jeg forvente noen forskjell på innholdet i mai, bortsett fra at det fortsatt er 98 oktan på den ene og 95 oktan på den andre, og at begge inneholder en bit med fin bensinslange?
Hva mener du vil være forventet forskjell?

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av xavi0n »

Ja vil tro det, etanol kan være ganske hissig mot enkelte typer gummislanger (MRK ENKELTE).
Og etanol er hygroskopisk, så det tiltrekker seg vann til en viss grad.
If you gonna be dumb you gotta be tough

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av mekkern »

legg et par biter med ubehandlet stål/jærn på bunnen også og se om det tiltrekker seg såpass mye fukt at du får faseseperasjon.
plastflasker jobber ikke like mye mot kondensering som metall i en bensintank .men man kan jo la være å sette på korken for å kompensere noe.


men luftfuktigheten er jo helt essensiell på dette eksperimentet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 24 sep 2021, 17:10 legg et par biter med ubehandlet stål/jærn på bunnen også og se om det tiltrekker seg såpass mye fukt at du får faseseperasjon.
plastflasker jobber ikke like mye mot kondensering som metall i en bensintank .men man kan jo la være å sette på korken for å kompensere noe.


men luftfuktigheten er jo helt essensiell på dette eksperimentet.
Lager 2 hull i korkene, da er bensinen utsatt for luftfuktigheten i garasjen.
Hva er faseseparasjon?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av FredrikE24 »

Når etanol/vann-løsningen skilles fra bensinen og legger seg på bunnen.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Geiroe »

Heldigvis lagrer jeg sykkelen i isolert garasje. Nå når strømmen er så dyr blir vel ikke varmepumpa skrudd på før temperaturen blir omkring null i garasjen, det gjorde jeg forrige vinter også med stort hell. Da jeg oppbevarte i kaldt så var det tanken som kondenserte utvendig ved full tank. Jeg vasker ikke før jeg setter den inn, da må jeg ihvertfall ta meg et par timers tur, så jeg får tørket sykkelen ordentlig før jeg parkerer. Litt vedlikeholdslading i løpet av vinteren, skifte olje, sjekke luft i dekkene, og vaske av støvet på våren. Tut å kjør.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar