Problemer med bakbrems etter klosseskift.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
xj6
Innlegg: 91
Registrert: 27 jun 2013, 19:06
Min motorsykkel: Ny bestilt

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av xj6 »

Antar du har sjekket at bremsepedalen er oppsmurt og lar seg bevege fritt, utslitte klosser bak kan jo i verste fall tyde på treg pedal som ikke går lett tilbake og fører til at klossene ligger litt på, så greit å sjekke ut for å eliminere mulige årsaker. Har ikke tro på at det du skriver er luft. Hvis du har ABS skal det ikke har noen direkte innvirkning ved lufting av bremser, derimot bør ABS aktiveres i forbindels med skifte av bremseveske slik at det lille volumet der og blir skiftet ut, men det er en helt annen sak.
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1913
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900 XL700
Sted: Lillestrøm

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av dypen »

Godt tips! Viktig å sjekke alt som kan påvirke … så nye friske øyne blir aldri feil :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1117
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Min motorsykkel: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

Takker for alle innspill! Pedalen har vært helt fin og klossene var ikke utslitt bare passe slitne. Men skjønner ikke hvorfor pedalen er like treig både med og uten kaliper på. Det er derfor jeg tenker "propp". Underlige greier. Men ser på google at andre har hatt samme problem men ingen gode løsninger.

Gammelsmurfen
Innlegg: 321
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Min motorsykkel: Honda Transalp XL650V

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Manual fra 2009, men kan kanskje være til hjelp om det er samme versjon av bremsene.
Se fra 6-22 og utover.
https://www.libble.eu/yamaha-tdm-900/on ... al-544131/

mekkern
Innlegg: 6513
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Min motorsykkel: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av mekkern »

15år gammel bremseslange-mulig skader/løse deler inni?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1117
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Min motorsykkel: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

Gammelsmurfen skrev: 13 okt 2021, 21:43 Manual fra 2009, men kan kanskje være til hjelp om det er samme versjon av bremsene.
Se fra 6-22 og utover.
https://www.libble.eu/yamaha-tdm-900/on ... al-544131/
Takker!

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1117
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Min motorsykkel: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

mekkern skrev: 13 okt 2021, 22:07 15år gammel bremseslange-mulig skader/løse deler inni?
Du sier noe. Skal sjekkes/byttes.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1913
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900 XL700
Sted: Lillestrøm

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av dypen »

Ja som mekkern sier, bremseslanger kan være problemet når de blir gamle …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 487
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Min motorsykkel: Kawasaki ZX-6 1992
Sted: Troms

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av Domino »

Og da er det vel like greit å bytte til stålomspunne slanger.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1117
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Min motorsykkel: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

Domino skrev: I går, 10:00 Og da er det vel like greit å bytte til stålomspunne slanger.
Framme ja, men kanskje ikke bak. Men tenker å prøve litt annet først. F eks lufting bakfra. Høres bedre ut på engelsk. Reverse bleeding :-).

oldmekker
Innlegg: 48
Registrert: 11 mai 2011, 08:23
Min motorsykkel: 2013 Tiger 800 XC
Sted: Sør Rogaland

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av oldmekker »

Jeg er enig i at sannsynligvis er bremseslangen blitt tett pga alder og oppsvulmet gummi. Ikke uvanlig når de blir gamle nok.
Tidligere motorsykler:
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200 (2015-2018)
'15 Suzuki V Strom 1000 (2019-2019)
'13 KTM 1190 R (2019-2020)
'13 Triumph Tiger 800XC (2020-2021)
'07 BMW 1200 GS (2021-)
'99 BMW R1100RT (2021-)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1913
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900 XL700
Sted: Lillestrøm

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av dypen »

niko skrev: I går, 11:16
Domino skrev: I går, 10:00 Og da er det vel like greit å bytte til stålomspunne slanger.
Framme ja, men kanskje ikke bak. Men tenker å prøve litt annet først. F eks lufting bakfra. Høres bedre ut på engelsk. Reverse bleeding :-).
Tenkte å nevne det for deg i går (reverse bleeding) men under normale omstendigheter skal ikke det være nødvendig. I bilverden er det kjent som must på noen modeller og på hydraulisk clutch. Det vil si å trekke inn væske fra under ved slavesylinder.

Demonter bremseslange og sjekk hva som er årsaken til problemet, bruk gjerne vann for å se om det er normal fløde gjennom slangen. Du kan også blåse. Når du først har den av ville jeg byttet slange etter så mange år.

Ser det nevnes å bytte bremseslange til stålomspunnen, har hatt det på bil i konkurranse sammenheng men aldri på kjøretøy brukt på vei. Er ikke det bare en ekstra kostnad, får du noen glede av stålomspunnen slanger på vei?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1117
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Min motorsykkel: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

dypen skrev: I går, 19:03
niko skrev: I går, 11:16
Domino skrev: I går, 10:00 Og da er det vel like greit å bytte til stålomspunne slanger.
Framme ja, men kanskje ikke bak. Men tenker å prøve litt annet først. F eks lufting bakfra. Høres bedre ut på engelsk. Reverse bleeding :-).
Tenkte å nevne det for deg i går (reverse bleeding) men under normale omstendigheter skal ikke det være nødvendig. I bilverden er det kjent som must på noen modeller og på hydraulisk clutch. Det vil si å trekke inn væske fra under ved slavesylinder.

Demonter bremseslange og sjekk hva som er årsaken til problemet, bruk gjerne vann for å se om det er normal fløde gjennom slangen. Du kan også blåse. Når du først har den av ville jeg byttet slange etter så mange år.

Ser det nevnes å bytte bremseslange til stålomspunnen, har hatt det på bil i konkurranse sammenheng men aldri på kjøretøy brukt på vei. Er ikke det bare en ekstra kostnad, får du noen glede av stålomspunnen slanger på vei?
Ja. Skal demontere, men fikk lyst å prøve reversen. Fort gjort. Og enig med deg ang stålomspunnen. I hvertfall bak. Den bremsa brukes stort sett til bakkestart uansett :-)

xavi0n
Innlegg: 366
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Min motorsykkel: 2012 yamaha fz8

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av xavi0n »

Byttet fra gammel gummi til nye stålslanger på min sykkel i sommer og merket stor forskjell, spesielt under hard bremsing
If you gonna be dumb you gotta be tough

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1913
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900 XL700
Sted: Lillestrøm

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av dypen »

Min erfaring med stålomspunnen slanger er at bremsepedal blir fastere, annerledes å operere sammen med riktig væske og bremseklosser som er forberedt for racing vs originale slanger med standard klosser væsker. Skal du kjøre på bane i konkurranse ser jeg hensikten men ikke bare montere stålomspunnen slanger, det ser tøfft ut da.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Svar