Ny batterilader. A styrke

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av mekkern »

Domino skrev: 14 mar 2023, 08:37 Er det generelt slik at det er sunnere for et batteri å bli ladet med lavere strømstyrke over lengre tid?
Dette er litt avhengig av batteritype men generelt-Ja.
"normallading" er opp til 10% av amperetimer. 20Ah-2ampere.
Men dette vil uansett falle når volten nærmer seg nominell, og det går senere på slutten/ampere faller i utjevningsfasen-faktisk uansett effekt på lader.(hvis man ikke øker volten,men dette ødelegger cellene)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Kjellrf »

Gelbatterier har ofte ladetid på batteriet.
Ett 10Ah batteri kan lades i 10 timer på 1A, 4 timer på 2A, 2 timer på 5A, altså totalsum 10Ah.
Lader du lengre, ødelegges batteriet.
Det var det mange som gjorde da Gelbatterier kom, lot de stå med vanlig 4A lader i eksempelvis ett døgn eller mer.
Solgte endel gelbatterier da, og de kostet jo dobbelt så mye som vanlige bly batterier dengang.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av mekkern »

Kjellrf skrev: 14 mar 2023, 15:49 Gelbatterier har ofte ladetid på batteriet.
Ett 10Ah batteri kan lades i 10 timer på 1A, 4 timer på 2A, 2 timer på 5A, altså totalsum 10Ah.
Lader du lengre, ødelegges batteriet.
Det var det mange som gjorde da Gelbatterier kom, lot de stå med vanlig 4A lader i eksempelvis ett døgn eller mer.
Solgte endel gelbatterier da, og de kostet jo dobbelt så mye som vanlige bly batterier dengang.
Ikke noe problem å ha de tilkoblet lader mer enn det-men det må være en "regulert lader" ikke en svær en med full guffe opp til 16-17 volt.
Det var det vi kalte "batterikokere" og på større syrebatterier kunne man bare etterfylle litt vann når de kokte ut litt vann ved "overspenning"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av dypen »

dypen skrev: 13 mar 2023, 13:28 Ikke relevant for tråden men se hva jeg fant i garasjen @Bjerknez … Dette må være en av dine … :)

26657EF2-3DE4-4B18-ABC9-9F5AFA052660.jpeg
Skjønner ikke hvorfor jeg har denne Mascot batteriladeren men har brukt den på større bilbatterier … Hvor intelligent er den egentlig … Er det maks styrke fra start som avtar etterhvert som batteriet lades?
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24615
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 14 mar 2023, 19:21
dypen skrev: 13 mar 2023, 13:28 Ikke relevant for tråden men se hva jeg fant i garasjen @Bjerknez … Dette må være en av dine … :)

26657EF2-3DE4-4B18-ABC9-9F5AFA052660.jpeg
Skjønner ikke hvorfor jeg har denne Mascot batteriladeren men har brukt den på større bilbatterier … Hvor intelligent er den egentlig … Er det maks styrke fra start som avtar etterhvert som batteriet lades?
Du lan lese om den her:
https://www.mascot.no/catalog/2045-la/c-24/p-153

Det er 25 år siden jeg jobbet på Mascot så husker avært oite av spesifikasjoner etc. det var veldig mange forskjellige modeller jeg var med på og produsere, teste etc. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24615
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

Her er forøvrig databladet for akkurat din modell:
https://www.autodata-as.no/wp-content/u ... -lader.pdf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24615
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

Det selges også versjoner av denne 2045 modellen som tåler vann. Men det betyr ikke at det ikke kommer vann inn i enheten. Kretskortene pp disse ble nemlig lakkerte med en spesiell lakk (forøvrig en drittjobb jeg slapp å gjøre). På den måten tålte dem å bli dynket i vann. Dette har jeg selv testet, under last.

Disse ble i hovedsak solgt til maritime miljøer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24615
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

Chassiet på disse laderne består utelukkende av aluminium. Tykk aluminium som brukes for å lede bort varme. I tillegg har enkelte av dem vifte.

Jeg hadde en slik i kjelleren som jeg fikk greie på var laget i 1978. Jeg plugget den i kontakten og den funket! Denne var ikke brukt på sikkert 40 år. !

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24615
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 14 mar 2023, 19:21
dypen skrev: 13 mar 2023, 13:28 Ikke relevant for tråden men se hva jeg fant i garasjen @Bjerknez … Dette må være en av dine … :)

26657EF2-3DE4-4B18-ABC9-9F5AFA052660.jpeg
Skjønner ikke hvorfor jeg har denne Mascot batteriladeren men har brukt den på større bilbatterier … Hvor intelligent er den egentlig … Er det maks styrke fra start som avtar etterhvert som batteriet lades?
Den har en såkalt 3 step ladesyklus. Så denne kan du la stå på lenge og bruke som vedlikeholdslader. Vertfall i følge databladet.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av dypen »

Dette ser veldig bra ut … Mascot :twothumbs:
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24615
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny batterilader. A styrke

Legg inn av Bjerknez »

Mascot lever fortsatt i beste velgående, men det produseres ikke lenger noe i Norge. Men hovedkontoret vil fortsatt bli liggende i Fredrikstad. Dem lager dortsatt en del av de gode gamle laderene samt masse annet, men har selvsagt også mer "moderne" ladere, men disse vet jeg svært lite om.

Som feks. Denne:
https://mascot.no/catalog/battery-charg ... -86/p-1285

Fåes kjøpt her:
https://altitec.no/blybatterilader-12v- ... 12V+Blybat

Designet av Eker Design og produsert i Norge i følge beskrivelsen. Så da kan det hende jeg tok feil når jeg sa at dem hadde flagget ut 100%.

Svar