Interessant poeng det der. Jeg har kjørt veldig lite så vanskelig å si, men har ikke følt et behov for å etterfylle. Alt startet egentlig høsten for 2 år siden da jeg mistenkte at clutchevæsken kokte under kjøring (clutchen tok og det ble vanskelig å gire under køkjøring på sommeren). Bestemte meg for å bytte væske og det var da problemene virkelig startet. Vurderer et rebuild-kit til master og slave.kjellv skrev: 03 jun 2023, 23:50 Har ikke sett lekkasjer sier du. Men har du opplevd at væskenivået i reservoaret synker og må etterfylles?
Dersom slavesylinderen lekker havner oljen gjerne i motor/girkasse uten synlige lekkasjer (har ikke sjekket hvordan det er på denne men det er veldig vanlig.
Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400
-
- Innlegg: 110
- Registrert: 05 jul 2017, 21:13
- Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
- Bosted: Oslo
Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400
Når det gjelder nr 5, så tror jeg ikke dét har noe for seg. Er det luft, så presser du kun luft i «gjemmestedet».Speedo skrev: 05 jun 2023, 09:51
[…]
5. Lukker luftenippel og presser fort på hendel 2/3 inn ca. 20 ganger.
Har hørt det kan samle seg luft i knekken/banjo-bolt. Vurderer et nytt forsøk der jeg løsner og flytter reservoar så reservoar er på høyeste punkt, Tenker også å trykke inn hendel og la reservoar stå åpen over en natt for å slippe ut restluft.
Garasjemekkermetoden på lufting ville lyde slik:
1. Ha for hånden en god lengde med gjennomsiktig slange (spyleslange fra Biltema er gull!), fastnøkkel med rett dim’ og bremsevæske.
2. La evt. gammel væske forbli i beholderen og etterfyll.
3. Få kompisen til å betjene hendel, mens du betjener luftenippel.
4. Luftenippel stengt! Slange på! Kompisen trykker hendel inn 3 ganger - og holder hendelen inne (hen skal kjenne motstand i hendelen. Er det ikke motstand, så har du store mengder luft.).
5. Du åpner luftenippel slik at væske strømmer ut i slangen. Observer evt. luftbobler. Steng nippel - og beordr deretter tre nye pump med hendelen og hold! (Merk! Slippes hendelen opp før luftenippelen blir stengt, så «suges» lufta tilbake i systemet.)
6. Operasjonen med pump og luft gjøres helt til: A) ingen luft i plastslange og B) god motstand i hendel. Ha tålmodighet; dette kan ta noe tid

Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
-
- Innlegg: 110
- Registrert: 05 jul 2017, 21:13
- Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
- Bosted: Oslo
Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400
Jeg gjorde en variant av denne, bare med kun ett klem. Bytta til den omvendte metoden fordi jeg synes det gikk litt treigt og at det ikke funka så bra.Lauri skrev: 05 jun 2023, 12:00Når det gjelder nr 5, så tror jeg ikke dét har noe for seg. Er det luft, så presser du kun luft i «gjemmestedet».Speedo skrev: 05 jun 2023, 09:51
[…]
5. Lukker luftenippel og presser fort på hendel 2/3 inn ca. 20 ganger.
Har hørt det kan samle seg luft i knekken/banjo-bolt. Vurderer et nytt forsøk der jeg løsner og flytter reservoar så reservoar er på høyeste punkt, Tenker også å trykke inn hendel og la reservoar stå åpen over en natt for å slippe ut restluft.
Garasjemekkermetoden på lufting ville lyde slik:
1. Ha for hånden en god lengde med gjennomsiktig slange (spyleslange fra Biltema er gull!), fastnøkkel med rett dim’ og bremsevæske.
2. La evt. gammel væske forbli i beholderen og etterfyll.
3. Få kompisen til å betjene hendel, mens du betjener luftenippel.
4. Luftenippel stengt! Slange på! Kompisen trykker hendel inn 3 ganger - og holder hendelen inne (hen skal kjenne motstand i hendelen. Er det ikke motstand, så har du store mengder luft.).
5. Du åpner luftenippel slik at væske strømmer ut i slangen. Observer evt. luftbobler. Steng nippel - og beordr deretter tre nye pump med hendelen og hold! (Merk! Slippes hendelen opp før luftenippelen blir stengt, så «suges» lufta tilbake i systemet.)
6. Operasjonen med pump og luft gjøres helt til: A) ingen luft i plastslange og B) god motstand i hendel. Ha tålmodighet; dette kan ta noe tid![]()
1. Slange på
2. Åpne nippel
3. Kompis trykker
4. Mens hendel er klemt inn stenger jeg nippel
5. Repeat.
Kan gjøre et nytt forsøk bare med 3 klem og at hendel er klemt inn før jeg åpner nippel

Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400
Jeg klarer ikke å følge deg; viser du til «ovenfra og ned» eller til «nedenfra og opp».Speedo skrev: 05 jun 2023, 12:32
Jeg gjorde en variant av denne, bare med kun ett klem. Bytta til den omvendte metoden fordi jeg synes det gikk litt treigt og at det ikke funka så bra.
1. Slange på
2. Åpne nippel
3. Kompis trykker
4. Mens hendel er klemt inn stenger jeg nippel
5. Repeat.
Kan gjøre et nytt forsøk bare med 3 klem og at hendel er klemt inn før jeg åpner nippel![]()
Dersom du presser bremsevæske nedenfra og opp, så skal ikke hendelen røres i det hele tatt.
Dersom hendelen holdes inn OG du klarer å fylle beholderen med væske (!) så har du sprengt/vrengt paraplypakningene.
Dersom du jobber deg ovenfra og ned, så skal det først opparbeides væsketrykk med hendelen (og ett pump med hendelen er slett ikke nok!) - og deretter skal luftenippel åpnes. Hendelen holdes hele tiden inne til nippelen stenges. Deretter gjentas flere pump med hendelen - og nippel holdes stengt.
Mon tro om «vi» har kartlagt feilen du gjør?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
-
- Innlegg: 110
- Registrert: 05 jul 2017, 21:13
- Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
- Bosted: Oslo
Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400
Dette var ovenfra ned metoden.Lauri skrev: 05 jun 2023, 18:17Jeg klarer ikke å følge deg; viser du til «ovenfra og ned» eller til «nedenfra og opp».Speedo skrev: 05 jun 2023, 12:32
Jeg gjorde en variant av denne, bare med kun ett klem. Bytta til den omvendte metoden fordi jeg synes det gikk litt treigt og at det ikke funka så bra.
1. Slange på
2. Åpne nippel
3. Kompis trykker
4. Mens hendel er klemt inn stenger jeg nippel
5. Repeat.
Kan gjøre et nytt forsøk bare med 3 klem og at hendel er klemt inn før jeg åpner nippel![]()
Dersom du presser bremsevæske nedenfra og opp, så skal ikke hendelen røres i det hele tatt.
Dersom hendelen holdes inn OG du klarer å fylle beholderen med væske (!) så har du sprengt/vrengt paraplypakningene.
Dersom du jobber deg ovenfra og ned, så skal det først opparbeides væsketrykk med hendelen (og ett pump med hendelen er slett ikke nok!) - og deretter skal luftenippel åpnes. Hendelen holdes hele tiden inne til nippelen stenges. Deretter gjentas flere pump med hendelen - og nippel holdes stengt.
Mon tro om «vi» har kartlagt feilen du gjør?
Nedenfra opp gjorde jeg slik:
1. Koble sprøyte på nippel
2. Fylle på væske i sprøyte
3. Åpne nippel
4. Presse inn væske i nippel
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400
@Speedo Ok - og rett.
Da har dessverre ikke jeg flere tips; kanskje noen på forumet bor i ditt nærområde - og kan tilby hjelpende hender. Synd at du skal plages, men ikke gi deg
Da har dessverre ikke jeg flere tips; kanskje noen på forumet bor i ditt nærområde - og kan tilby hjelpende hender. Synd at du skal plages, men ikke gi deg

Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
-
- Innlegg: 110
- Registrert: 05 jul 2017, 21:13
- Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
- Bosted: Oslo
Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400
Setter pris på alle svar ihvertfall, det er jo flere gode råd her som jeg ikke har prøvd før. Er mest irriterende når man rett og slett ikke vet hva det er, men sånn er det bare noen ganger. Droget står på Oslo vest hvis noen føler seg kalletLauri skrev: 05 jun 2023, 22:15 @Speedo Ok - og rett.
Da har dessverre ikke jeg flere tips; kanskje noen på forumet bor i ditt nærområde - og kan tilby hjelpende hender. Synd at du skal plages, men ikke gi deg![]()

Ellers vurderer jeg å bare ta den med til Helpis, eller er det noen som kan anbefale et Suzuki-verksted i Oslo?
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
-
- Innlegg: 110
- Registrert: 05 jul 2017, 21:13
- Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
- Bosted: Oslo
Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400
Jeg endte med å sende sykkel på verksted. Det viste seg at slaven var ganske "grodd" og at syllinder nesten hadde limt seg fast. De endte med å overhale slavesyllinderen. Var nok ikke blitt gjort noe vedlikehold dette på noen år. Nå virker clutch og jeg kan endelig ta meg noen solskinnsturer!
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
- SveinHa
- Innlegg: 707
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400
Supert. Har grublet litt på denne saken og ikke skjønt at luft i systemet kunne oppføre seg slikt men nå har du jo funnet årsaken.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808