Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Bosted: Råholt

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xses »

AJ skrev:
xses skrev: 12 jun 2022, 13:49 Hallais.
Litt som som jeg ikke har klart å få helt klarhet i.

Orginalt på sykkelen front :15 tenner, bak 45 tenner. 116 linker på kjedet,.

Det jeg har fått fra verksted er 15t forran og 47 tenner bak, kan jeg beholde 116 linker på kjedet. Eller må kjede være lenger. Har ikke helt skjønt disse kalkulatorene på nett.
Alt er nytt.

Gsx 750f '98 modell.
Usikker, men tror du må ha 118 kjede for at denne kombinasjonen skal gå på din sykkel. To tenner ekstra utover det som er originalt utgjør mer enn man tror på kjedelengden - tror jeg... :confused
Kjede er vel 120 tror jeg, finner vel ut av det når kjedet skal på. Sloss med kalipern bak for å skifte klosser nå... Noen små pinner som sitter fast....

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

xses skrev: 12 jun 2022, 14:10 Sloss med kalipern bak for å skifte klosser nå... Noen små pinner som sitter fast....
I stedet for å slite med dette og kanskje i verste fall ødelegge noe, hvis det er noen risiko for at det kan skje, prøv Fluid Film.
Spray på og la det virke en stund og prøv. Om det ikke virker første gangen, så prøv igjen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Bosted: Råholt

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xses »

AJ skrev:
xses skrev: 12 jun 2022, 14:10 Sloss med kalipern bak for å skifte klosser nå... Noen små pinner som sitter fast....
I stedet for å slite med dette og kanskje i verste fall ødelegge noe, hvis det er noen risiko for at det kan skje, prøv Fluid Film.
Spray på og la det virke en stund og prøv. Om det ikke virker første gangen, så prøv igjen.
Fluid film ble det ikke prøvd, men endel andre fluids... De på Ulf Øverby hadde vært borti detta før så det endt med borre..(ordna det sjøl). Fikk ut pinnene og har pusset bort ca 1mm.med rust i ene ende... Nå er der 98% og og tilbake på plass.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

OBS! OBS!
Innlegget er best egnet for kjedesmørernerder og da spesielt de som har montert TUTORO Automatic Chainoiler :gk !


Jeg skulle sjekke om TUTORO oljesmøreren matet olje slik den skal, her om dagen. Noe jeg gjør fra tid til annen for å nettopp sjekke om oljen flyter som den skal.
Dette gjøres med en magnet som fulgte med på kjøpet og som man legger oppå lokket til oljesmøreren slik at loddet i smøreren trekkes opp og åpner opp for å la oljen renne uhindret ut i oljeslangen.
Fire omdreininger på skruen som styrer oljedryppfrekvensen og kanalen er åpen med magneten på lokket.

Fikk ikke sjekket dette der og da siden jeg ikke fant magneten. Lagt på et lurt sted, som vanlig... :roll .
Men Biltema har det meste, også slike magneter i en billig six-pack pakning, som viste seg å passe perfekt. På mer enn en måte, faktisk.

Funket helt som de skulle med å trekke til seg TUTORO loddet. Systemet funket som det skulle og som jeg hadde forventet.
Så kom jeg på ideen med at det kanskje kunne la seg gjøre å feste en slik på sykkelen slik at jeg for ettertiden slipper å leite etter en magnet jeg ikke finner.
Som tenkt så gjort.

Perfekt på 390'en og slett ikke så verst på 1290'en heller :crazy: .
Men sånn for sikkerhets skyld, også en magnet i lommeboka. Kan jo være at magnetene på syklene faller av under krevende forhold...

Uansett, en artig løsning, synes jeg selv, og skal bli interessant å se hvor lenge disse magnetene "klorer" seg fast... ;)

Nå skal det nevnes av magnetene brukes sjelden. Men går man tom for olje og må mate systemet på nytt så er det anbefalt å bruke magnet i stedet for f.eks. strips for å løfte smøreloddet. Nettopp for å unngå å komme i brerøring med den finjusterte smørermekanikken:
SAM_9093 1.JPG
SAM_9095 2.JPG
SAM_9095 3.JPG
SAM_9095 4.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Lauri »

AJ skrev: 30 aug 2022, 17:48 OBS! OBS!.


Men sånn for sikkerhets skyld, også en magnet i lommeboka.



«Lommebok» - det er lenge siden jeg hørte det ordet 😁🤪 Nå går det i betalingskort og Vipps.

Men - gitt at du har et eller flere betalingskort i lommeboka og evt. andre kort - så vær klar over at magnet og kort er fy-fy; stikkordet er avmagnetisering. På den annen side: en banknabo hevder at dagens chip-teknologi tåler en støyt 👊 Kanskje er @AJ heldig?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Lauri skrev: 30 aug 2022, 19:10
AJ skrev: 30 aug 2022, 17:48 OBS! OBS!.


Men sånn for sikkerhets skyld, også en magnet i lommeboka.
«Lommebok» - det er lenge siden jeg hørte det ordet 😁🤪 Nå går det i betalingskort og Vipps.

Men - gitt at du har et eller flere betalingskort i lommeboka og evt. andre kort - så vær klar over at magnet og kort er fy-fy; stikkordet er avmagnetisering. På den annen side: en banknabo hevder at dagens chip-teknologi tåler en støyt 👊 Kanskje er @AJ heldig?
Godt adskilt så det tror jeg neppe er noe problem ;).
Joda, lommebok har man da fortsatt. Selv om den ikke alltid inneholder kontanter.
For meg haster det slett ikke med å avvikle ting man har holdt på med i en mannsalder, nemlig det å ha med seg en lommmebok med ting man tidvis har behov for. Derav også betalingskort...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Er det noe erfaring med smørefritt motorsykkel kjede … Hvor bra er det?
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 03 sep 2022, 00:14 Er det noe erfaring med smørefritt motorsykkel kjede … Hvor bra er det?
BMW var vel høyt oppe på banen da de lanserte nyheten om et smørefritt kjede, som de hadde utviklet sammen med en italiensk kjedeprodusent, som jeg ikke husker navnet på i farten.
Men så viste det seg visstnok at det ikke var særlig smørefritt likevel... :-k

Så jeg vil tro det er svært begrenset erfaring der ute med smørefrie kjeder.

Dette gjelder jo fortsatt okkesom; metall mot metall krever smøring, spesielt under krevende og varierende forhold.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1686
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

DIY Hjulstilling/kjedejusterings-verktøy

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg tegnet meg et enkelt verktøy for å bruke ved montering av hjul eller justering av kjedeslakk.
Laseren er et billig kalibrertbart lasersikte fra Kina til en 100-lapp inkl. frakt og mva.
Skrur dette på bakdrevet og stiller høyden på laseren til å treffe nært framdrevet, så blir det lett og justere korrekt.
Har et mekanisk ett fra før av og vet det finnes ferdige slike av et par grunntyper, men de koster gjerne en god tusenlapp.
Dette prosjektet kostet meg en 140-150 kr.

Kalibreres ved å skru det på f. eks. et vater og måle med skyvelær fra kanten med laseren pekende mot både nært lasersikte og i andre enden av vateret. Det er unbrako inne i siktet for kalibrering, noe man i utgangspunktet ikke trenger å gjøre annet enn første gang men greit å ta en kontroll nå og da.
20230103_165841.jpg
20230103_165909 (1).jpg
20230103_165832 (1).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: DIY Hjulstilling/kjedejusterings-verktøy

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 03 jan 2023, 22:24 Jeg tegnet meg et enkelt verktøy for å bruke ved montering av hjul eller justering av kjedeslakk.
Laseren er et billig kalibrertbart lasersikte fra Kina til en 100-lapp inkl. frakt og mva.
Skrur dette på bakdrevet og stiller høyden på laseren til å treffe nært framdrevet, så blir det lett og justere korrekt.
Bra "tegning" :) :thumleft !

Har selv en Profi Laser CAT lasermåler, som jeg har god nytte av ved sjekk og justering av kjede.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1686
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: DIY Hjulstilling/kjedejusterings-verktøy

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 03 jan 2023, 23:14
Gammelsmurfen skrev: 03 jan 2023, 22:24 Jeg tegnet meg et enkelt verktøy for å bruke ved montering av hjul eller justering av kjedeslakk.
Laseren er et billig kalibrertbart lasersikte fra Kina til en 100-lapp inkl. frakt og mva.
Skrur dette på bakdrevet og stiller høyden på laseren til å treffe nært framdrevet, så blir det lett og justere korrekt.
Bra "tegning" :) :thumleft !

Har selv en Profi Laser CAT lasermåler, som jeg har god nytte av ved sjekk og justering av kjede.
Ja, det er tegnet i et Autocad produkt, glemte å skrive at det er 3D-printet :D Filamentet som er brukt er semitransparent, så det syns for de som har litt kjennskap til 3D-printing. Tegnet et standard Picatinny rail (feste for våpensikte) i den øvre hengslede delen, så laseren bare kunne skrus rett på med sitt originale feste uten modding..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1686
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bestilte akkurat denne https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 04796792_3

Selvfølgelig kan man dekke til på flere måter eller skjære spor til kjede i en tom isboks.. men poenget er vel at denne festes/holdes sammen med sprayboksen så man får den andre hånden fri til å snurre bakhjulet.
På en moderne sykkel er det ikke nødvendigvis en god idé å sette den i gir på midtstøtta/paddock å kjøre hjulet med motordrift, fordi det kan gi feilkoder og sensorfeil pga. antispinn/traction osv. når forhjulet står stille og bakhjulet roterer.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 19 jan 2023, 16:38 Bestilte akkurat denne https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 04796792_3

Selvfølgelig kan man dekke til på flere måter eller skjære spor til kjede i en tom isboks.. men poenget er vel at denne festes/holdes sammen med sprayboksen så man får den andre hånden fri til å snurre bakhjulet.
På en moderne sykkel er det ikke nødvendigvis en god idé å sette den i gir på midtstøtta/paddock å kjøre hjulet med motordrift, fordi det kan gi feilkoder og sensorfeil pga. antispinn/traction osv. når forhjulet står stille og bakhjulet roterer.
Smart 'analog' greie :prf .

Ellers kan jeg ikke la være å kommentere igjen nok en gang at jeg ikke skjønner hvorfor noen tar seg bryet med starte MC'en for å få bakhjulet til å snurre de få sekundene det tar å gjøre det samme 'analogt' med den ene hånda :scratch
:roll
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men hvis min sykkel står på midtstøtta med motoren i gang i fri, så går hjulet sakte rundt. Passe sakte til å spraye eller tørke, og ikke med så mye kraft at man risikerer skade.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Den gangen for lenge siden når jeg hadde noe som hette "kjede".... så hendte det jeg satt sykkelen i førstegir på tomgang og renset kjedet med en slik kjedebørste med masse parafin/WD40.

Jeg ser de potensielle farene her hvis man skal krisemaksimere og alle må få lov til å ta sine vurderinger rundt risiko, men jeg har nok gjort farligere ting i livet. Som feks. å faktisk kjøre sykkelen...

La oss si man glapp denne børsten og den hang med kjedet bakover. La oss også si at den ikke datt av kjedet men kom mellom kjedet og tannhjulene i drevet. Hva skjer da? Jeg kan ikke se de helt enorme skadene som kan skje her. Denne børsten fra AliExpress i sprø plastikk vil nok trig knekkes i to og vil nok neppe lage noe "bulk" i drevet. Om den hadde skadet kjedet så er vel ikke akkurat det en total ødeleggelse.

Skal man få hendene dratt inn i drevet når man holder på med dette så skal man jaggu meg være god mener jeg.

Men risken er selvsagt større for skader ved en slik måte enn når man snurrer hjulet for hånd.

Jeg er nemlig en av dem som liker at kjedet er HELT rent, og da krver det ofte veldig mange snurringer å hjulet med håndmakt. Ikke umulig, men akkurat nok slitsomt til at jeg fyrer opp sykkelen i stedet og sparer 10 minutter.

Så jeg er enig med Domino her. Det går ann å bruke hue. Det går som regel bra da.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1686
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Gjorde det på tidligere sykler FØR, nå er det sensorer i hue å ræva og en PC på to hjul på mange nye/nyere sykler inkludert min egen.
Jeg vet at det å "frikjøre" bakhjulet på nye sykler kan gi feilmeldinger, om det vil skje på min har jeg ikke lyst å finne ut av.
Gidder ikke å bruke tid å ressurser på og måtte dra til forhandler for sjekk og reset fordi jeg ikke gidder å dreie på hjulet ved vask eller smøring.
På gamle sykler uten verken ABS,Traction, Antispin, dynamisk motorbrems + + + så er det selvsagt ikke et problem å frikjøre bakhjulet, de skjønner jo knapt nok om motoren går :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 20 jan 2023, 14:40 Gjorde det på tidligere sykler FØR, nå er det sensorer i hue å ræva og en PC på to hjul på mange nye/nyere sykler inkludert min egen.
Jeg vet at det å "frikjøre" bakhjulet på nye sykler kan gi feilmeldinger, om det vil skje på min har jeg ikke lyst å finne ut av.
Gidder ikke å bruke tid å ressurser på og måtte dra til forhandler for sjekk og reset fordi jeg ikke gidder å dreie på hjulet ved vask eller smøring.
På gamle sykler uten verken ABS,Traction, Antispin, dynamisk motorbrems + + + så er det selvsagt ikke et problem å frikjøre bakhjulet, de skjønner jo knapt nok om motoren går :D
Når ikke en BMW S1000R hadde noen problemer med dette så tror jeg vel det skal gå bra med andre sykler også?

Det blir jo det samme som å dra en burnout egentlig. Er bare bakhjulet som går rundt da også. Ser ikke for meg at man må på versketd etter en burnout på en måte?

I hvilken situasjon er det dem har tenkt at dette skulle være farlig? Altså dem som evt. fant opp denne sensoren som forbyr dette?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1686
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 20 jan 2023, 14:44
Gammelsmurfen skrev: 20 jan 2023, 14:40 Gjorde det på tidligere sykler FØR, nå er det sensorer i hue å ræva og en PC på to hjul på mange nye/nyere sykler inkludert min egen.
Jeg vet at det å "frikjøre" bakhjulet på nye sykler kan gi feilmeldinger, om det vil skje på min har jeg ikke lyst å finne ut av.
Gidder ikke å bruke tid å ressurser på og måtte dra til forhandler for sjekk og reset fordi jeg ikke gidder å dreie på hjulet ved vask eller smøring.
På gamle sykler uten verken ABS,Traction, Antispin, dynamisk motorbrems + + + så er det selvsagt ikke et problem å frikjøre bakhjulet, de skjønner jo knapt nok om motoren går :D
Når ikke en BMW S1000R hadde noen problemer med dette så tror jeg vel det skal gå bra med andre sykler også?

Det blir jo det samme som å dra en burnout egentlig. Er bare bakhjulet som går rundt da også. Ser ikke for meg at man må på versketd etter en burnout på en måte?

I hvilken situasjon er det dem har tenkt at dette skulle være farlig? Altså dem som evt. fant opp denne sensoren som forbyr dette?
Fordi jeg vet om en som opplevde nettopp dette, og vedlagt er det også et utklipp fra tilfeldig manual til mc på nettet..
Apropo "burnout", da har man vel i så fall fått skrudd av antispin for å i det hele tatt få til noe burnout, hvis ikke så er den programvaren i så fall ganske lobo om den lar bakhjulet gå med såpass hastighet når forhjulet ikke roterer.
Alt kommer an på softwaren, på min sykkel er det også G-sensor/Gyro, så der er det antagelig ikke et problem fordi den har mer enn nok info til å skjønne at den står i ro da det vil komme frem fra ulike sensorer. Men jeg vet som sagt det finnes sykler som ikke skjønner hva som skjer og gir feilkode.
utklipp.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Slik jeg ser det finnes det ingen logikk i hvorfor dette skal være farlig. Altså hvorfor en slik sperre er lagt inn.

Jeg forstå hvis sensoren samtidig med at bakhjulet går også måler vinkelen på sykkelen er feil (langt nede). Dette kan være en velt.

Jeg forstår også hvis begge hjulene går fort rundt (når man kjører) og fremhjulet plutselig stopper opp mens bakhjulet går. Det kan jo være en frontkolisjon etc.

Den notisen du la inn over kan jo bare safety informasjon og de ter greit nok. Men at man må levere sykkelen på verksted for å slete en feilkode grunnet dette er for meg veldig rart.

Hvilken sykkel var det snakk om?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1686
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det husker jeg ikke, men jeg søkte også her på forumet nå, og jaggu... her har Kjellv kommentert på en tilsvarende sak, og her gjelder det en Honda CBR. Fant ikke knapp eller noe for å linke rett til posten men tok et utklipp, det er fra i fjor, kanskje det overbeviser deg han jobber vel hos en forhandler... jeg gidder i hvert fall ikke å argumentere mer nå, jeg snurrer mitt hjul ved vask og smøring :D
sitat.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 20 jan 2023, 15:27 Det husker jeg ikke, men jeg søkte også her på forumet nå, og jaggu... her har Kjellv kommentert på en tilsvarende sak, og her gjelder det en Honda CBR. Fant ikke knapp eller noe for å linke rett til posten men tok et utklipp, det er fra i fjor, kanskje det overbeviser deg han jobber vel hos en forhandler... jeg gidder i hvert fall ikke å argumentere mer nå, jeg snurrer mitt hjul ved vask og smøring :D

sitat.png
Jeg prøver ikke å være vanskelig, jeg prøver bare å forstå :)

Da fikk jeg svaret jeg lurte på. Da er det nettopp en eller flere sensorer som skal "beskytte" ABS sensoren. Høre litt logisk ut. Dette igjen gjør at man da ikke kan kjøre på bakhjulet og eller dra en burnout.

Dog er dette en ganske dum greie synes jeg. Hvorfor er det farlig om ABS sensoren evt. ikke skulle virke når hjulet ikke går rundt og sidestøtten er på?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1686
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 20 jan 2023, 15:32
Gammelsmurfen skrev: 20 jan 2023, 15:27 Det husker jeg ikke, men jeg søkte også her på forumet nå, og jaggu... her har Kjellv kommentert på en tilsvarende sak, og her gjelder det en Honda CBR. Fant ikke knapp eller noe for å linke rett til posten men tok et utklipp, det er fra i fjor, kanskje det overbeviser deg han jobber vel hos en forhandler... jeg gidder i hvert fall ikke å argumentere mer nå, jeg snurrer mitt hjul ved vask og smøring :D

sitat.png
Jeg prøver ikke å være vanskelig, jeg prøver bare å forstå :)

Da fikk jeg svaret jeg lurte på. Da er det nettopp en eller flere sensorer som skal "beskytte" ABS sensoren. Høre litt logisk ut. Dette igjen gjør at man da ikke kan kjøre på bakhjulet og eller dra en burnout.

Dog er dette en ganske dum greie synes jeg. Hvorfor er det farlig om ABS sensoren evt. ikke skulle virke når hjulet ikke går rundt?
Alt kommer helt an på hvilke/hvor mange sensorer man har og programvaren. Hadde det f. eks. vært sensor på midstøtte slik som på sidestøtte så hadde vel saken vært klar. Men det er det jo ikke vanligvis annet enn på sidestøtta som stopper motoren når man setter mc´n i gir.
Da må det være andre input som må til for å fastslå sikkert hva som faktisk skjer før programvaren kan skille på dette, bryter i setet f. eks. som også vil kunne fortelle om noen har ræva på setet. Tror ikke det er vanlig på mc, vi har jo ikke sikkerhetsbelter :D
Biler deaktiverer temporært systemer som antikollisjon, dynamisk cruisecontrol, driveassist osv. om det er snø eller skit på radaren/kamera osv. fordi de ikke har nok input til å garantere at systemet kan stoles på, blir vel litt i samme gata.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Noen ganger kjenner jeg at det er godt å ha en gammel sykkel.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Eller ikke ha Yamaha.
På min Indian 2019-Euro4 med hele tec-pakka og leansensitive abs er dette ingen problem-ei heller om jeg går gjennom gearene med gass.
Får feilmelding på abs siden den ikke ruller med begge hjul men dette er borte når jeg starter neste gang og sykkelen ruller med begge hjul.
Tror heller ikke abs er "aktivert" før sykkelen har rullet/sjekket noen meter at det er samsvar med data-Ellers skulle tracktioncontroll også slått inn.Kan burne også sååå.... :roll
Kan faktisk kjøre sykkelen i benk uten problemer også-full pupp på alle gear.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1686
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Domino skrev: 20 jan 2023, 18:24 Noen ganger kjenner jeg at det er godt å ha en gammel sykkel.
Ja, det er både fordeler og bakdeler med begge deler slik jeg ser det.
For min del så savner jeg kosen med å skru/gjøre alt vedlikehold og rep. selv etter at jeg kjøpte ny med 5 år garanti sist år.
Da er man stuck med garantiservicer, jeg monterte tilleggsutstyr selv på den nye men så er det jo stopp.

Sikkerheten er jo unektelig noe bedre på en sykkel av nyere dato med de hjelpemidlene man har.
Tenker da på ABS/ABS Pro, antiskrens/antispinn, bremsehjelp osv. samt mest sannsynlig bedre kjøreegenskaper.

Eldre sykler så slipper man som oftest unna med en lavere kost pr. år, om man har en mc i god stand som man steller pent med.
Verditapet er jo da vesentlig lavere enn en ny og man kan slippe å bruke penger på tvungne servicer pga. at garantien er ute for lengst og om man er kyndig nok til å skru selv.

Jeg savnet egentlig ikke noe når jeg hadde sykler uten alt dette, men nå da jeg har det så setter jeg pris på det.
Kjøreprogrammene gjør at sykkelen endrer egenskaper etter behovene og oppfører seg ganske forskjellig.
Og utstyr som cruisekontroll på lengre turer for å hvile høyrehånda + varme i holker på kalde fjelloverganger eller start/slutt av sesongen, navigasjon uten å dra på ekstra dings osv. setter jeg pris på.
Og ikke minst de nevnte sikkerhetsfunksjonene i tilfelle man trenger de, elg eller uforutsette situasjoner som trenger nødbrems/unnamanøver.
Sistnevnte var egentlig den største grunnen til at jeg kjøpte ny sykkel, det kan utgjøre at man får marginene på sin side i en slik hendelse.

Føler litt behov for å kjøpe et restaureringsobjekt som sykkel nr 2 for å ha skrukosen, men har litt for mye kjøretøy og annet her som fyller opp garasje og gårdsplass fra før.

Svar