Domino skrev: 20 jan 2023, 18:24
Noen ganger kjenner jeg at det er godt å ha en gammel sykkel.
Ja, det er både fordeler og bakdeler med begge deler slik jeg ser det.
For min del så savner jeg kosen med å skru/gjøre alt vedlikehold og rep. selv etter at jeg kjøpte ny med 5 år garanti sist år.
Da er man stuck med garantiservicer, jeg monterte tilleggsutstyr selv på den nye men så er det jo stopp.
Sikkerheten er jo unektelig noe bedre på en sykkel av nyere dato med de hjelpemidlene man har.
Tenker da på ABS/ABS Pro, antiskrens/antispinn, bremsehjelp osv. samt mest sannsynlig bedre kjøreegenskaper.
Eldre sykler så slipper man som oftest unna med en lavere kost pr. år, om man har en mc i god stand som man steller pent med.
Verditapet er jo da vesentlig lavere enn en ny og man
kan slippe å bruke penger på tvungne servicer pga. at garantien er ute for lengst og om man er kyndig nok til å skru selv.
Jeg savnet egentlig ikke noe når jeg hadde sykler uten alt dette, men nå da jeg har det så setter jeg pris på det.
Kjøreprogrammene gjør at sykkelen endrer egenskaper etter behovene og oppfører seg ganske forskjellig.
Og utstyr som cruisekontroll på lengre turer for å hvile høyrehånda + varme i holker på kalde fjelloverganger eller start/slutt av sesongen, navigasjon uten å dra på ekstra dings osv. setter jeg pris på.
Og ikke minst de nevnte sikkerhetsfunksjonene i tilfelle man trenger de, elg eller uforutsette situasjoner som trenger nødbrems/unnamanøver.
Sistnevnte var egentlig den største grunnen til at jeg kjøpte ny sykkel, det kan utgjøre at man får marginene på sin side i en slik hendelse.
Føler litt behov for å kjøpe et restaureringsobjekt som sykkel nr 2 for å ha skrukosen, men har litt for mye kjøretøy og annet her som fyller opp garasje og gårdsplass fra før.