BMW, klarer det jo, samt Triumph. Da skjønner jeg ikke hvorfor Honda ikke skulle klare det.Bjerknez skrev: 21 jan 2023, 14:44 Jeg vet vertfall at alle mine sykler har jeg kunt kjørt bakhjulet rundt med med bakhjulet i luften med støtten nede. Men man kan ikke starte sykkelen med støtten nede mens den står i gir. Men sykkelen stopper altså ikke om man tar ned støtten etter en start.
Dette er egentlig ikke noe annet enn ganske avansert arduino koding (satt på spissen). Jeg skjønner liksom greia, men allikevel synes jeg Honda i dette tillfellet har gjort en glipp. Problemet er egentlig bare at det kreves en tur på verksted for å fjerne koden igjen.
Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Indian greier det også-se mitt svar lengre oppe. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ja, jeg synes dette er veldig rart. Det må jo være en glipp fra Honda. Vertfall ikke veldig gjennomtenkt slik jeg ser det. Så sant det ikke dukker opp en meget god forklaring på hvorfor det er sånn.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1686
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Som sagt fordi det er nok sensorer/inputs for å klare å skille ut at sykkelen ikke kjøres, i mitt tilfelle med BMW er det også gyro/g-sensor.Bjerknez skrev: 21 jan 2023, 14:46BMW, klarer det jo, samt Triumph. Da skjønner jeg ikke hvorfor Honda ikke skulle klare det.Bjerknez skrev: 21 jan 2023, 14:44 Jeg vet vertfall at alle mine sykler har jeg kunt kjørt bakhjulet rundt med med bakhjulet i luften med støtten nede. Men man kan ikke starte sykkelen med støtten nede mens den står i gir. Men sykkelen stopper altså ikke om man tar ned støtten etter en start.
Dette er egentlig ikke noe annet enn ganske avansert arduino koding (satt på spissen). Jeg skjønner liksom greia, men allikevel synes jeg Honda i dette tillfellet har gjort en glipp. Problemet er egentlig bare at det kreves en tur på verksted for å fjerne koden igjen.
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ja, og hvis det er tillfelle så har ikke Honda nok sensorer til å unngå dette og dermed henger dem etter der. Altså hvis det er tillfelle.Gammelsmurfen skrev: 21 jan 2023, 15:19Som sagt fordi det er nok sensorer/inputs for å klare å skille ut at sykkelen ikke kjøres, i mitt tilfelle med BMW er det også gyro/g-sensor.Bjerknez skrev: 21 jan 2023, 14:46BMW, klarer det jo, samt Triumph. Da skjønner jeg ikke hvorfor Honda ikke skulle klare det.Bjerknez skrev: 21 jan 2023, 14:44 Jeg vet vertfall at alle mine sykler har jeg kunt kjørt bakhjulet rundt med med bakhjulet i luften med støtten nede. Men man kan ikke starte sykkelen med støtten nede mens den står i gir. Men sykkelen stopper altså ikke om man tar ned støtten etter en start.
Dette er egentlig ikke noe annet enn ganske avansert arduino koding (satt på spissen). Jeg skjønner liksom greia, men allikevel synes jeg Honda i dette tillfellet har gjort en glipp. Problemet er egentlig bare at det kreves en tur på verksted for å fjerne koden igjen.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1686
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Men sett den i gir med sidestøtten nede, da stopper de fleste sykler motoren. Det har i hvert fall de syklene jeg har hatt, selv de uten ABS.Bjerknez skrev: 21 jan 2023, 14:44 Jeg vet vertfall at alle mine sykler har jeg kunt kjørt bakhjulet rundt med med bakhjulet i luften med støtten nede. Men man kan ikke starte sykkelen med støtten nede mens den står i gir. Men sykkelen stopper altså ikke om man tar ned støtten etter en start.
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ja, men ikke når den står i fri. Det er jo en bra ting at den forhindrer at sykkelen plutselig går fremover når man slipper clutchen og den står på støtta. Men da er clutchen inne.Gammelsmurfen skrev: 21 jan 2023, 15:27Men sett den i gir med sidestøtten nede, da stopper de fleste sykler motoren. Det har i hvert fall de syklene jeg har hatt, selv de uten ABS.Bjerknez skrev: 21 jan 2023, 14:44 Jeg vet vertfall at alle mine sykler har jeg kunt kjørt bakhjulet rundt med med bakhjulet i luften med støtten nede. Men man kan ikke starte sykkelen med støtten nede mens den står i gir. Men sykkelen stopper altså ikke om man tar ned støtten etter en start.
Hvis man starter opp sykkelen mens støtten IKKE er nede mens den står i fri for så å ta ned støtten mens sykkelen går burde ikke utløse noen feilmelding. I vertfall ikke en som man må på verksted for å fjerne.
Jeg har gjort dette uttallige ganger på mine sykler uten problemer. Heller ingen feilmeldinger. Dette gjelder også en 2015 modell Triumph Stretg Triple R. Mekkern har heller ikke det problemet med sin Indian som også er ganske ny.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
"Noen" stopper syklene sine ved å sette ut sidestøtta og så slippe clutchen litt ut så bryteren stopper motoren har jeg sett-kan jo være kjekt hvis en stopper i bakke og bruke motoren som "håndbrekk/låse i gear".
Mulig noen sykler ikke "tåler" dette.
Indianeren er forøvrig 2019 -Euro4.
Mulig noen sykler ikke "tåler" dette.
Indianeren er forøvrig 2019 -Euro4.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Stopper motor med nødstopp hvis jeg har behov for tenning litt på eller bare med tenningsknappen.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Er det uvanlig at bakhjulet går rundt når sykkelen står i fri med motoren i gang på midtstøtta? Hvis det er vanlig oppførsel så skjønner jeg ikke behovet for å sette sykkelen i gir.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Prøv å holde i mot, mulig det såvidt går frem når det ikke er motstand. Relativt vanligDomino skrev:Er det uvanlig at bakhjulet går rundt når sykkelen står i fri med motoren i gang på midtstøtta? Hvis det er vanlig oppførsel så skjønner jeg ikke behovet for å sette sykkelen i gir.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Domino skrev: 23 jan 2023, 10:40 Er det uvanlig at bakhjulet går rundt når sykkelen står i fri med motoren i gang på midtstøtta? Hvis det er vanlig oppførsel så skjønner jeg ikke behovet for å sette sykkelen i gir.
Hva tenker du er årsaken til at hjulet går rundt med gear velger i fri / N når bakhjulet er i lufta …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Det er jo våtclutch, så i mitt hode er det naturlig at olja roterer med clutchen på "motorsiden" og igjen drar med seg "drevsiden". Som i en momentomformer. Og selvfølgelig er det lett å stoppe hjulet med handa, men det roterer jo godt nok til å spraye kjedet. Om hjulet klarer å gå rundt mens jeg bruker kjedebørsten har jeg ikke testet, har bare gjort det under spraying. Vi får se i mai!
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Så lenge du ikke klemmer inn klipa er clutchen i fullt inngrep.
Det er tannhjulene i gearkassa som blir dratt med av oljen.
Det er tannhjulene i gearkassa som blir dratt med av oljen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Synes egentlig det er en uvane å ha sykkel gående for å smøre kjedet, enda verre med å ha den i gir. Det er ikke vanskelig å rotere hjulet når sykkel står i fri og smøre med andre hånden. Samtidig er det ganske farlig å ha hånda i nærheten av kjede/drev når dette roterer, kan fort miste en/flere fingre i sånt maskineri, dette har skjedd og vil sikkert fortsette å skje.Domino skrev:Det er jo våtclutch, så i mitt hode er det naturlig at olja roterer med clutchen på "motorsiden" og igjen drar med seg "drevsiden". Som i en momentomformer. Og selvfølgelig er det lett å stoppe hjulet med handa, men det roterer jo godt nok til å spraye kjedet. Om hjulet klarer å gå rundt mens jeg bruker kjedebørsten har jeg ikke testet, har bare gjort det under spraying. Vi får se i mai!
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
At det er en "uvane" kan jeg godt delvis være enig i, men igjen så handler det om å bruke hodet. Hvorfor skal man ha fingrene i nærheten av tannjulet? Med en kjedebørste så er det mikroskopisk sjanse for at fingrene havner inn i tannjulet.HeHy skrev: 24 jan 2023, 22:04Synes egentlig det er en uvane å ha sykkel gående for å smøre kjedet, enda verre med å ha den i gir. Det er ikke vanskelig å rotere hjulet når sykkel står i fri og smøre med andre hånden. Samtidig er det ganske farlig å ha hånda i nærheten av kjede/drev når dette roterer, kan fort miste en/flere fingre i sånt maskineri, dette har skjedd og vil sikkert fortsette å skje.Domino skrev:Det er jo våtclutch, så i mitt hode er det naturlig at olja roterer med clutchen på "motorsiden" og igjen drar med seg "drevsiden". Som i en momentomformer. Og selvfølgelig er det lett å stoppe hjulet med handa, men det roterer jo godt nok til å spraye kjedet. Om hjulet klarer å gå rundt mens jeg bruker kjedebørsten har jeg ikke testet, har bare gjort det under spraying. Vi får se i mai!
Man sitter jo ikke med en bommulsdott mellom fingrene og holder denne nærmest mulig tannjulet.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nei hvorfor bruker man setebelte i bil, er jo ikke sånn at man går inn for å krasje...Bjerknez skrev:At det er en "uvane" kan jeg godt delvis være enig i, men igjen så handler det om å bruke hodet. Hvorfor skal man ha fingrene i nærheten av tannjulet? Med en kjedebørste så er det mikroskopisk sjanse for at fingrene havner inn i tannjulet.HeHy skrev: 24 jan 2023, 22:04Synes egentlig det er en uvane å ha sykkel gående for å smøre kjedet, enda verre med å ha den i gir. Det er ikke vanskelig å rotere hjulet når sykkel står i fri og smøre med andre hånden. Samtidig er det ganske farlig å ha hånda i nærheten av kjede/drev når dette roterer, kan fort miste en/flere fingre i sånt maskineri, dette har skjedd og vil sikkert fortsette å skje.Domino skrev:Det er jo våtclutch, så i mitt hode er det naturlig at olja roterer med clutchen på "motorsiden" og igjen drar med seg "drevsiden". Som i en momentomformer. Og selvfølgelig er det lett å stoppe hjulet med handa, men det roterer jo godt nok til å spraye kjedet. Om hjulet klarer å gå rundt mens jeg bruker kjedebørsten har jeg ikke testet, har bare gjort det under spraying. Vi får se i mai!
Man sitter jo ikke med en bommulsdott mellom fingrene og holder denne nærmest mulig tannjulet.
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Hvis man krasjer med en bil så kommer man jo ikke utenom det faktum at beltet uansett vil hjelpe deg. Du kan liksom ikke hoppe ut av bilen før smellen.HeHy skrev: 25 jan 2023, 06:32Nei hvorfor bruker man setebelte i bil, er jo ikke sånn at man går inn for å krasje...Bjerknez skrev:At det er en "uvane" kan jeg godt delvis være enig i, men igjen så handler det om å bruke hodet. Hvorfor skal man ha fingrene i nærheten av tannjulet? Med en kjedebørste så er det mikroskopisk sjanse for at fingrene havner inn i tannjulet.HeHy skrev: 24 jan 2023, 22:04Synes egentlig det er en uvane å ha sykkel gående for å smøre kjedet, enda verre med å ha den i gir. Det er ikke vanskelig å rotere hjulet når sykkel står i fri og smøre med andre hånden. Samtidig er det ganske farlig å ha hånda i nærheten av kjede/drev når dette roterer, kan fort miste en/flere fingre i sånt maskineri, dette har skjedd og vil sikkert fortsette å skje.Domino skrev:Det er jo våtclutch, så i mitt hode er det naturlig at olja roterer med clutchen på "motorsiden" og igjen drar med seg "drevsiden". Som i en momentomformer. Og selvfølgelig er det lett å stoppe hjulet med handa, men det roterer jo godt nok til å spraye kjedet. Om hjulet klarer å gå rundt mens jeg bruker kjedebørsten har jeg ikke testet, har bare gjort det under spraying. Vi får se i mai!
Man sitter jo ikke med en bommulsdott mellom fingrene og holder denne nærmest mulig tannjulet.
Vasker man kjedet med kjedebørste, så blir ikke fingrene ved et uhell dratt inn i drevet. Man holder kjedebørsten på en slik måte at den evt. glipper ut av hånden hvis det skulle lugge litt.
Så sammenligningen blir litt feil.
Jeg tror det er langt farligere rent statistisk og faktisk kjøre sykkelen...
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Men med sykkelen på midtstøtta så er det jo selvfølgelig unødvendig å starte motoren. Tryggere å dreie bakhjulet for hand. Etter at jeg har brukt børsten så tørker jeg av kjedet med ei fille før spraying, og da kan man jo være uheldig.
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Klart det er tryggere og gjøre dette for hånd, men selv da kan man få fingrene inn i drevet og kanskje er sjansen større også. Det skal ikke rare kreftene til for å klippe av fingertuppen i drevet.Domino skrev: 25 jan 2023, 08:12 Men med sykkelen på midtstøtta så er det jo selvfølgelig unødvendig å starte motoren. Tryggere å dreie bakhjulet for hand. Etter at jeg har brukt børsten så tørker jeg av kjedet med ei fille før spraying, og da kan man jo være uheldig.
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nei, men da har du ikke en motor som drar kjedet rundt. Og det er vanskelig å nå nødstoppen med en eller flere fingre fast i kjedet.
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Klart det blir vanskelig og nå nødstoppen med fingrene i kjedet. Men hele poenget her er at det skal veldig mye til for at det skal skje, og den bitte lille risikoen velger jeg å ta. Hvis jeg kan vaske kjedet på 2 minutter i steden for 10 minutter så gjør jeg det.Domino skrev: 25 jan 2023, 09:22 Nei, men da har du ikke en motor som drar kjedet rundt. Og det er vanskelig å nå nødstoppen med en eller flere fingre fast i kjedet.
Så får jo andre ta sine egne forholdsregler rundt hva dem mener er skummel og ikke.
Men å vaske kjedet med en klut mens motoren drar hjulet rundt er jo ikke helt trygt. Jeg snakker om en kjedebørste her som man holder i på en slik måte at HVIS den skulle lugge til så glipper man kjedebørsten og i værste fall vil kjedebørsten bli ødelagt. Jeg tror ikke kjede og drav tar skade av en porøs plastdings som dette, og skulel det skje så har jeg vertfall ikke ødelagt meg selv. Kjede og drev koster vel ikke all verden.
Vi har alle våre måter å gjøre det på og ikke minst har vi alle hver vår mening om hvorden det bør gjøres. Jeg gjør det vertfall på MIN måte. Har så langt ikke vært i nærheten av å klippe av meg fingrene i de 10ish årene jeg har vasket sykkelen og jeg vasker den ikke sjeldent for å si det sånn :)
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ja, jeg bruker jo også kjedebørste. Men tørker bort løs dritt og parafin/lampeolje/tennvæske før jeg sprayer ny smøring på.
- Bjerknez
- Innlegg: 24606
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ja, en annen rekkefølge enn dette blir jo litt rartDomino skrev: 25 jan 2023, 10:21 Ja, jeg bruker jo også kjedebørste. Men tørker bort løs dritt og parafin/lampeolje/tennvæske før jeg sprayer ny smøring på.

-
- Innlegg: 164
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Hvis man får fingeren inn i drevet mens man dreier for hånd så stopper hjulet (evt har du en ledig hånd til hjelp), det gjør det ikke nødvendigvis med en motor i gear på tomgang. Og i sistnevnte tilfellet får du ikke gjort en dritt med det siden finger'n din henger fast mellom kjede og drev. Som guttunge kom jeg til å teste ut det i praksis på tråsykkel under en misforståelse med en annen guttunge hvor han tro hardt på pedalen mens jeg skulle plukke vekk noe kvist som hadde satt seg fast. Det gikk ikke så bra, så venstre pekefinger ble donert til legevitenskapen. Så jeg kan anbefale å holde fingrene vekk fra kjeder og drev hvor man ikke selv har kontroll på kraftenBjerknez skrev: 25 jan 2023, 08:20Klart det er tryggere og gjøre dette for hånd, men selv da kan man få fingrene inn i drevet og kanskje er sjansen større også. Det skal ikke rare kreftene til for å klippe av fingertuppen i drevet.Domino skrev: 25 jan 2023, 08:12 Men med sykkelen på midtstøtta så er det jo selvfølgelig unødvendig å starte motoren. Tryggere å dreie bakhjulet for hand. Etter at jeg har brukt børsten så tørker jeg av kjedet med ei fille før spraying, og da kan man jo være uheldig.
