Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

HeHy skrev: 24 jan 2023, 22:04
Domino skrev:Det er jo våtclutch, så i mitt hode er det naturlig at olja roterer med clutchen på "motorsiden" og igjen drar med seg "drevsiden". Som i en momentomformer. Og selvfølgelig er det lett å stoppe hjulet med handa, men det roterer jo godt nok til å spraye kjedet. Om hjulet klarer å gå rundt mens jeg bruker kjedebørsten har jeg ikke testet, har bare gjort det under spraying. Vi får se i mai!
Synes egentlig det er en uvane å ha sykkel gående for å smøre kjedet, enda verre med å ha den i gir. Det er ikke vanskelig å rotere hjulet når sykkel står i fri og smøre med andre hånden. Samtidig er det ganske farlig å ha hånda i nærheten av kjede/drev når dette roterer, kan fort miste en/flere fingre i sånt maskineri, dette har skjedd og vil sikkert fortsette å skje.
At det er en "uvane" kan jeg godt delvis være enig i, men igjen så handler det om å bruke hodet. Hvorfor skal man ha fingrene i nærheten av tannjulet? Med en kjedebørste så er det mikroskopisk sjanse for at fingrene havner inn i tannjulet.

Man sitter jo ikke med en bommulsdott mellom fingrene og holder denne nærmest mulig tannjulet.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Bosted: Kristiansand

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av HeHy »

Bjerknez skrev:
HeHy skrev: 24 jan 2023, 22:04
Domino skrev:Det er jo våtclutch, så i mitt hode er det naturlig at olja roterer med clutchen på "motorsiden" og igjen drar med seg "drevsiden". Som i en momentomformer. Og selvfølgelig er det lett å stoppe hjulet med handa, men det roterer jo godt nok til å spraye kjedet. Om hjulet klarer å gå rundt mens jeg bruker kjedebørsten har jeg ikke testet, har bare gjort det under spraying. Vi får se i mai!
Synes egentlig det er en uvane å ha sykkel gående for å smøre kjedet, enda verre med å ha den i gir. Det er ikke vanskelig å rotere hjulet når sykkel står i fri og smøre med andre hånden. Samtidig er det ganske farlig å ha hånda i nærheten av kjede/drev når dette roterer, kan fort miste en/flere fingre i sånt maskineri, dette har skjedd og vil sikkert fortsette å skje.
At det er en "uvane" kan jeg godt delvis være enig i, men igjen så handler det om å bruke hodet. Hvorfor skal man ha fingrene i nærheten av tannjulet? Med en kjedebørste så er det mikroskopisk sjanse for at fingrene havner inn i tannjulet.

Man sitter jo ikke med en bommulsdott mellom fingrene og holder denne nærmest mulig tannjulet.
Nei hvorfor bruker man setebelte i bil, er jo ikke sånn at man går inn for å krasje...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

HeHy skrev: 25 jan 2023, 06:32
Bjerknez skrev:
HeHy skrev: 24 jan 2023, 22:04
Domino skrev:Det er jo våtclutch, så i mitt hode er det naturlig at olja roterer med clutchen på "motorsiden" og igjen drar med seg "drevsiden". Som i en momentomformer. Og selvfølgelig er det lett å stoppe hjulet med handa, men det roterer jo godt nok til å spraye kjedet. Om hjulet klarer å gå rundt mens jeg bruker kjedebørsten har jeg ikke testet, har bare gjort det under spraying. Vi får se i mai!
Synes egentlig det er en uvane å ha sykkel gående for å smøre kjedet, enda verre med å ha den i gir. Det er ikke vanskelig å rotere hjulet når sykkel står i fri og smøre med andre hånden. Samtidig er det ganske farlig å ha hånda i nærheten av kjede/drev når dette roterer, kan fort miste en/flere fingre i sånt maskineri, dette har skjedd og vil sikkert fortsette å skje.
At det er en "uvane" kan jeg godt delvis være enig i, men igjen så handler det om å bruke hodet. Hvorfor skal man ha fingrene i nærheten av tannjulet? Med en kjedebørste så er det mikroskopisk sjanse for at fingrene havner inn i tannjulet.

Man sitter jo ikke med en bommulsdott mellom fingrene og holder denne nærmest mulig tannjulet.
Nei hvorfor bruker man setebelte i bil, er jo ikke sånn at man går inn for å krasje...
Hvis man krasjer med en bil så kommer man jo ikke utenom det faktum at beltet uansett vil hjelpe deg. Du kan liksom ikke hoppe ut av bilen før smellen.

Vasker man kjedet med kjedebørste, så blir ikke fingrene ved et uhell dratt inn i drevet. Man holder kjedebørsten på en slik måte at den evt. glipper ut av hånden hvis det skulle lugge litt.

Så sammenligningen blir litt feil.

Jeg tror det er langt farligere rent statistisk og faktisk kjøre sykkelen...

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Men med sykkelen på midtstøtta så er det jo selvfølgelig unødvendig å starte motoren. Tryggere å dreie bakhjulet for hand. Etter at jeg har brukt børsten så tørker jeg av kjedet med ei fille før spraying, og da kan man jo være uheldig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 25 jan 2023, 08:12 Men med sykkelen på midtstøtta så er det jo selvfølgelig unødvendig å starte motoren. Tryggere å dreie bakhjulet for hand. Etter at jeg har brukt børsten så tørker jeg av kjedet med ei fille før spraying, og da kan man jo være uheldig.
Klart det er tryggere og gjøre dette for hånd, men selv da kan man få fingrene inn i drevet og kanskje er sjansen større også. Det skal ikke rare kreftene til for å klippe av fingertuppen i drevet.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Nei, men da har du ikke en motor som drar kjedet rundt. Og det er vanskelig å nå nødstoppen med en eller flere fingre fast i kjedet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 25 jan 2023, 09:22 Nei, men da har du ikke en motor som drar kjedet rundt. Og det er vanskelig å nå nødstoppen med en eller flere fingre fast i kjedet.
Klart det blir vanskelig og nå nødstoppen med fingrene i kjedet. Men hele poenget her er at det skal veldig mye til for at det skal skje, og den bitte lille risikoen velger jeg å ta. Hvis jeg kan vaske kjedet på 2 minutter i steden for 10 minutter så gjør jeg det.

Så får jo andre ta sine egne forholdsregler rundt hva dem mener er skummel og ikke.

Men å vaske kjedet med en klut mens motoren drar hjulet rundt er jo ikke helt trygt. Jeg snakker om en kjedebørste her som man holder i på en slik måte at HVIS den skulle lugge til så glipper man kjedebørsten og i værste fall vil kjedebørsten bli ødelagt. Jeg tror ikke kjede og drav tar skade av en porøs plastdings som dette, og skulel det skje så har jeg vertfall ikke ødelagt meg selv. Kjede og drev koster vel ikke all verden.

Vi har alle våre måter å gjøre det på og ikke minst har vi alle hver vår mening om hvorden det bør gjøres. Jeg gjør det vertfall på MIN måte. Har så langt ikke vært i nærheten av å klippe av meg fingrene i de 10ish årene jeg har vasket sykkelen og jeg vasker den ikke sjeldent for å si det sånn :)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Ja, jeg bruker jo også kjedebørste. Men tørker bort løs dritt og parafin/lampeolje/tennvæske før jeg sprayer ny smøring på.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 25 jan 2023, 10:21 Ja, jeg bruker jo også kjedebørste. Men tørker bort løs dritt og parafin/lampeolje/tennvæske før jeg sprayer ny smøring på.
Ja, en annen rekkefølge enn dette blir jo litt rart :knegg

greina
Innlegg: 164
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Bosted: Ullensaker

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av greina »

Bjerknez skrev: 25 jan 2023, 08:20
Domino skrev: 25 jan 2023, 08:12 Men med sykkelen på midtstøtta så er det jo selvfølgelig unødvendig å starte motoren. Tryggere å dreie bakhjulet for hand. Etter at jeg har brukt børsten så tørker jeg av kjedet med ei fille før spraying, og da kan man jo være uheldig.
Klart det er tryggere og gjøre dette for hånd, men selv da kan man få fingrene inn i drevet og kanskje er sjansen større også. Det skal ikke rare kreftene til for å klippe av fingertuppen i drevet.
Hvis man får fingeren inn i drevet mens man dreier for hånd så stopper hjulet (evt har du en ledig hånd til hjelp), det gjør det ikke nødvendigvis med en motor i gear på tomgang. Og i sistnevnte tilfellet får du ikke gjort en dritt med det siden finger'n din henger fast mellom kjede og drev. Som guttunge kom jeg til å teste ut det i praksis på tråsykkel under en misforståelse med en annen guttunge hvor han tro hardt på pedalen mens jeg skulle plukke vekk noe kvist som hadde satt seg fast. Det gikk ikke så bra, så venstre pekefinger ble donert til legevitenskapen. Så jeg kan anbefale å holde fingrene vekk fra kjeder og drev hvor man ikke selv har kontroll på kraften =;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

greina skrev: 25 jan 2023, 21:12
Bjerknez skrev: 25 jan 2023, 08:20
Domino skrev: 25 jan 2023, 08:12 Men med sykkelen på midtstøtta så er det jo selvfølgelig unødvendig å starte motoren. Tryggere å dreie bakhjulet for hand. Etter at jeg har brukt børsten så tørker jeg av kjedet med ei fille før spraying, og da kan man jo være uheldig.
Klart det er tryggere og gjøre dette for hånd, men selv da kan man få fingrene inn i drevet og kanskje er sjansen større også. Det skal ikke rare kreftene til for å klippe av fingertuppen i drevet.
Hvis man får fingeren inn i drevet mens man dreier for hånd så stopper hjulet (evt har du en ledig hånd til hjelp), det gjør det ikke nødvendigvis med en motor i gear på tomgang. Og i sistnevnte tilfellet får du ikke gjort en dritt med det siden finger'n din henger fast mellom kjede og drev. Som guttunge kom jeg til å teste ut det i praksis på tråsykkel under en misforståelse med en annen guttunge hvor han tro hardt på pedalen mens jeg skulle plukke vekk noe kvist som hadde satt seg fast. Det gikk ikke så bra, så venstre pekefinger ble donert til legevitenskapen. Så jeg kan anbefale å holde fingrene vekk fra kjeder og drev hvor man ikke selv har kontroll på kraften =;
Ja, å det er også det jeg gjør ved å bruke en kjedebørste. Fingrene mine er ikke i nærheten av drevet. Men tuppen på kjedebørsten er der hvor fingrene normalt hadde vært. Får man fingrene i drevet ved bruk av kjedebørste så må man gjøre det med vilje.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pingvin »

DO YOU NEED TO LUBRICATE AN O RING CHAIN? QUESTION ANSWERED BY US DISTRIBUTOR OF EK CHAINS

"So two or the largest producers of quality, modern and sealed O ring motorcycle chains both maintain that it is imperative you clean and lubricate your chain every 300 miles or 500 kilometres. Social media or the chain producers themselves? You decide who’s advice to take.."
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 24 feb 2023, 22:43 DO YOU NEED TO LUBRICATE AN O RING CHAIN? QUESTION ANSWERED BY US DISTRIBUTOR OF EK CHAINS

"So two or the largest producers of quality, modern and sealed O ring motorcycle chains both maintain that it is imperative you clean and lubricate your chain every 300 miles or 500 kilometres. Social media or the chain producers themselves? You decide who’s advice to take.."
Det hjelper desverre lite hva andre skriver. Selv produsentene selv. De fleste der ute mener nemlig at dem vet bedre selv, eller enda bedre, dem tror det hele er konspirasjonsteorier for at produsenter skal tjene mer penger på kjappere kjedebytte etc.

Jeg tenker sånn at det å holde ting vedlike ved å rense og vaske er bedre enn å bare la det være. Så får andre komme med sine teorier med hva som er best. Personlig hører jeg mer på produsentene enn på influensere og "rosabloggere" :thumleft

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Bosted: Kristiansand

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av HeHy »

Synes jo ikke akkurat det er vanskelig å forstå at et smørt kjede holder lengre. Er jo ikke lengre å se til enn AJ her inne med tutoro smører som har kjørt uhorvelig langt på kjedene sine på en så stor og sterk sykkel som KTM 1290 syklene.

At kjedene holder ganske lenge (rundt 15-30k km) uten smøring er jo sant det og, men med smøring holder de lengre...

Slitasje på andre komponenter som Fram- og bakdrev er jo en annen sak.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

HeHy skrev: 25 feb 2023, 16:18 Synes jo ikke akkurat det er vanskelig å forstå at et smørt kjede holder lengre. Er jo ikke lengre å se til enn AJ her inne med tutoro smører som har kjørt uhorvelig langt på kjedene sine på en så stor og sterk sykkel som KTM 1290 syklene.

At kjedene holder ganske lenge (rundt 15-30k km) uten smøring er jo sant det og, men med smøring holder de lengre...

Slitasje på andre komponenter som Fram- og bakdrev er jo en annen sak.
Ren og skjær lpgogikk for min del at metall mot metall under tildels ekstreme forhold må ha olje for å fungere optimalt i tillegg til så lav slitasje som mulig.
At dagens MC-kjeder har et slags roller-tap prinsipp med ruller på kjedeleddene som et friksjonsreduserende del av kjedet og innvendig O/X-ring forseglede smøremidler, ender ikke på dette synet.
Metall mot metall trenger olje. Og fortrinnsvis hele tiden. Samme med kardang. Bevegelige deler i en kardang uten smøring ville neppe fungere særlig lenge. Gelder også kardanger på MC, girkasser og til og med billige og mer eksotiske mekaniske klokker
Kardang er såkalt vedlikeholdsfrie, leser vi stadig vekk. Men er dette helt i samsvar med virkeligheten? Nei, det er jo ikke det. Kardang må vedlikeholdes ved at oljen må byttes jevnlig. Greit nok at U-joints og andre ting i kardangløsningen gjerne varer ut sykkelens levetid. Om kardangen vedlikeholdes slik den skal.
Sånn sett er nok ganske sikkert vedlikeholdkostnadene lavere enn på en kjededrevet sykkel.

BMW var vel høyt opp på banen for en del år siden hvor de mente å ha kommet med en vedlikeholdsfri kardangløsning. Som viste seg å ikke være så vedlikeholdsdfri som de påsto at den var.
Kjenner ikke alle detaljer med denne løsningen, men mener å huske at BMW var så sikre på fraværet av vedlikeholdsbehovet at de lot være å lage påfylling og avtappingsmuligheter for kardangoljen. Det viste seg at disse kardangene likevel ikke var så vedlikeholdfrie.
Denne løsningen var vel ikke akkurat det lyseste øyeblikket i BMWs MC-historie...

Så metall mot metall har behov for olje, og aller helst kontinuerlig smøring under drift. Gjelder uavhengig om metall-mot-metall driften er trygt innkapslet i en kardangløsning, girkasse, motor eller i "åpent lende", som en kjededrevet motorsykkels drivlinje.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 25 feb 2023, 14:29 Det hjelper desverre lite hva andre skriver. Selv produsentene selv. De fleste der ute mener nemlig at dem vet bedre selv, eller enda bedre, dem tror det hele er konspirasjonsteorier for at produsenter skal tjene mer penger på kjappere kjedebytte etc.
Er ikke unger som ikke vil høre, det er voksne som er de vanskelige :[-( Har mer og mer gitt opp å snakke til voksne enten det er egne (voksne) unger eller på jobb, alle vet best selv...
AJ skrev: 25 feb 2023, 19:49 Metall mot metall trenger olje. Og fortrinnsvis hele tiden. Samme med kardang.
Kjenner jo fakstisk at hjulet går lettere rundt når snurrer rundt mens smører så ganske opplagt, ja.

Flip siden, særlig offroad, er at oljen samler drit så får slipepasta istedenfor. Så får bare rense kjede så ofte klarer for å begrense denne effekten, bruker heller kjederens ofte enn skippertak med 100% rens av og til.

Og et rent og nyoljet kjede ser jo mye bedre ut da :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Olje er jo bedre enn kjedespray når det gjelder å holde på dritt- utenom «tørrspray»
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 26 feb 2023, 09:34 Kjenner jo fakstisk at hjulet går lettere rundt når snurrer rundt mens smører så ganske opplagt, ja.
En annen ting vi kanskje sjelden tenker på er at jevn og god smøring gir mindre drivverkslyd/støy.
Ikke noe som de fleste legger merke til under kjøring om kjedet er velsmurt, men om det ikke er det vil nok en del av oss registrere mer drivverkstøy enn vi liker.

Dessuten er kontinuerlig smøring (med olje...) mens man kjører med å på gi en varmereduserende effekt på kjede, som det er grunn til å tro bidrar til mindre og langsommere slitasje av både kjede og drev.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Rha
Innlegg: 322
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rha »

Nå må jeg stille et dumt spørsmål som jeg sikkert skulle vist svaret på men det gjør jeg ikke. :redface

Jeg trenger et nytt kjede som må vare i ca 5000 km. skal jeg inn å ha hoved serv (80.000km) og bytte kjede og drev.
Sitter jo da å leter etter noe billig og fant dette
https://www.xlmoto.no/product/kjede-sne ... lsrc=aw.ds
men i følge xlmoto passer ikke det på min sykkel, men det gjør dette som er MYE dyrere
https://www.xlmoto.no/product/mc-kjede- ... 31?v=26672

Er ikke 525 samme størrelse uansett?? jada skjønner at D.I.D er bedre en snell til 500 spenn men for en kort stund så er vel det der ett fett???
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

Rha skrev:Nå må jeg stille et dumt spørsmål som jeg sikkert skulle vist svaret på men det gjør jeg ikke. :redface

Jeg trenger et nytt kjede som må vare i ca 5000 km. skal jeg inn å ha hoved serv (80.000km) og bytte kjede og drev.
Sitter jo da å leter etter noe billig og fant dette
https://www.xlmoto.no/product/kjede-sne ... lsrc=aw.ds
men i følge xlmoto passer ikke det på min sykkel, men det gjør dette som er MYE dyrere
https://www.xlmoto.no/product/mc-kjede- ... 31?v=26672

Er ikke 525 samme størrelse uansett?? jada skjønner at D.I.D er bedre en snell til 500 spenn men for en kort stund så er vel det der ett fett???
Jo det passer, du må bare korte det inn litt. Fazer har 122 ledd, Tracer har 110. Ellers passer kjedet

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Rha
Innlegg: 322
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rha »

Takk, det var det jeg trodde. Dem har det i riktig lengde :)
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Styr unna Snell :gk !

Mange som har hatt problemer med dette billigmerket. Slites fort og noen har også opplevd kjedebrudd under kjøring, en erfaring jeg er ganske sikker på ingen har behov for å skaffe seg.
Også en bruker her inne som jeg ikke husker brukernavnet til i farten, dessverre.

Edit:
Nå husker jeg det! Det var @Viffern94 var det som fikk kjedebrudd på forumtouren i 2021.
Mener det det var et Snell kjede han hadde på Honda'en sin.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Rha
Innlegg: 322
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rha »

Det er ikke bra. Takk for advarsel. bruker da litt mer penger på et kjede.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Rha skrev: 25 apr 2023, 18:09 Det er ikke bra. Takk for advarsel. bruker da litt mer penger på et kjede.
Det er nok en klok avgjørelse, ja :drg .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av rolf-arne »


Gammelsmurfen skrev: På gamle sykler uten verken ABS,Traction, Antispin, dynamisk motorbrems + + + så er det selvsagt ikke et problem å frikjøre bakhjulet, de skjønner jo knapt nok om motoren går :D
Men det gjør sannelig den som sitter oppå.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar