Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 25 feb 2023, 14:29 Det hjelper desverre lite hva andre skriver. Selv produsentene selv. De fleste der ute mener nemlig at dem vet bedre selv, eller enda bedre, dem tror det hele er konspirasjonsteorier for at produsenter skal tjene mer penger på kjappere kjedebytte etc.
Er ikke unger som ikke vil høre, det er voksne som er de vanskelige :[-( Har mer og mer gitt opp å snakke til voksne enten det er egne (voksne) unger eller på jobb, alle vet best selv...
AJ skrev: 25 feb 2023, 19:49 Metall mot metall trenger olje. Og fortrinnsvis hele tiden. Samme med kardang.
Kjenner jo fakstisk at hjulet går lettere rundt når snurrer rundt mens smører så ganske opplagt, ja.

Flip siden, særlig offroad, er at oljen samler drit så får slipepasta istedenfor. Så får bare rense kjede så ofte klarer for å begrense denne effekten, bruker heller kjederens ofte enn skippertak med 100% rens av og til.

Og et rent og nyoljet kjede ser jo mye bedre ut da :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Olje er jo bedre enn kjedespray når det gjelder å holde på dritt- utenom «tørrspray»
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 26 feb 2023, 09:34 Kjenner jo fakstisk at hjulet går lettere rundt når snurrer rundt mens smører så ganske opplagt, ja.
En annen ting vi kanskje sjelden tenker på er at jevn og god smøring gir mindre drivverkslyd/støy.
Ikke noe som de fleste legger merke til under kjøring om kjedet er velsmurt, men om det ikke er det vil nok en del av oss registrere mer drivverkstøy enn vi liker.

Dessuten er kontinuerlig smøring (med olje...) mens man kjører med å på gi en varmereduserende effekt på kjede, som det er grunn til å tro bidrar til mindre og langsommere slitasje av både kjede og drev.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Rha
Innlegg: 322
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rha »

Nå må jeg stille et dumt spørsmål som jeg sikkert skulle vist svaret på men det gjør jeg ikke. :redface

Jeg trenger et nytt kjede som må vare i ca 5000 km. skal jeg inn å ha hoved serv (80.000km) og bytte kjede og drev.
Sitter jo da å leter etter noe billig og fant dette
https://www.xlmoto.no/product/kjede-sne ... lsrc=aw.ds
men i følge xlmoto passer ikke det på min sykkel, men det gjør dette som er MYE dyrere
https://www.xlmoto.no/product/mc-kjede- ... 31?v=26672

Er ikke 525 samme størrelse uansett?? jada skjønner at D.I.D er bedre en snell til 500 spenn men for en kort stund så er vel det der ett fett???
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

Rha skrev:Nå må jeg stille et dumt spørsmål som jeg sikkert skulle vist svaret på men det gjør jeg ikke. :redface

Jeg trenger et nytt kjede som må vare i ca 5000 km. skal jeg inn å ha hoved serv (80.000km) og bytte kjede og drev.
Sitter jo da å leter etter noe billig og fant dette
https://www.xlmoto.no/product/kjede-sne ... lsrc=aw.ds
men i følge xlmoto passer ikke det på min sykkel, men det gjør dette som er MYE dyrere
https://www.xlmoto.no/product/mc-kjede- ... 31?v=26672

Er ikke 525 samme størrelse uansett?? jada skjønner at D.I.D er bedre en snell til 500 spenn men for en kort stund så er vel det der ett fett???
Jo det passer, du må bare korte det inn litt. Fazer har 122 ledd, Tracer har 110. Ellers passer kjedet

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Rha
Innlegg: 322
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rha »

Takk, det var det jeg trodde. Dem har det i riktig lengde :)
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Styr unna Snell :gk !

Mange som har hatt problemer med dette billigmerket. Slites fort og noen har også opplevd kjedebrudd under kjøring, en erfaring jeg er ganske sikker på ingen har behov for å skaffe seg.
Også en bruker her inne som jeg ikke husker brukernavnet til i farten, dessverre.

Edit:
Nå husker jeg det! Det var @Viffern94 var det som fikk kjedebrudd på forumtouren i 2021.
Mener det det var et Snell kjede han hadde på Honda'en sin.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Rha
Innlegg: 322
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rha »

Det er ikke bra. Takk for advarsel. bruker da litt mer penger på et kjede.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Rha skrev: 25 apr 2023, 18:09 Det er ikke bra. Takk for advarsel. bruker da litt mer penger på et kjede.
Det er nok en klok avgjørelse, ja :drg .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av rolf-arne »


Gammelsmurfen skrev: På gamle sykler uten verken ABS,Traction, Antispin, dynamisk motorbrems + + + så er det selvsagt ikke et problem å frikjøre bakhjulet, de skjønner jo knapt nok om motoren går :D
Men det gjør sannelig den som sitter oppå.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Sten
Innlegg: 4
Registrert: 18 aug 2022, 22:47
Motorsykkelen din: Yamaha MT10 - 2022

Stramme kjede

Legg inn av Sten »

Jeg skrur lite selv, så våger meg på et litt dumt spm her. Kjede på min Yamaha MT10 har fått en del vandring, og må strammes. Sykkelen er ett år, gått 6000km. Har service om 10 dager, men skal kjøre en del før den tid. Å stramme kjede er vel noe man bør kunne gjøre selv? Ser at det kun er bolt på ene siden, er det kun den som skal løsnes før man justerer på stramme skruene..?

kgjersda
Innlegg: 671
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: .
Bosted: Ukraina

Re: Stramme kjede

Legg inn av kgjersda »

Det står i brukermanualen hvordan du sjekker og justerer kjede.

https://www.bruksanvisningpdf.no/yamaha ... sning?p=81 (og siden etterpå)

Forøvrig trenger du 32mm pipe for å løsne muetteren bak. Den skal strammes med 190Nm - ganske mye.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Stramme kjede

Legg inn av AJ »

Sten skrev: 06 jun 2023, 10:38 Jeg skrur lite selv, så våger meg på et litt dumt spm her. Kjede på min Yamaha MT10 har fått en del vandring, og må strammes. Sykkelen er ett år, gått 6000km. Har service om 10 dager, men skal kjøre en del før den tid. Å stramme kjede er vel noe man bør kunne gjøre selv? Ser at det kun er bolt på ene siden, er det kun den som skal løsnes før man justerer på stramme skruene..?
190 Nm moment er ganske mye, ja. Mener det er 90 på min KTM.
Med 190 Nm tenker jeg det er praktisk med en latmannsarm for å både løsne og trekke til bolten.
Og selvfølgelig en solid momentnøkkel for så å dra til med rett moment.

Og for ordens skyld, jeg slo sammen tråden din med den store kjedetråden, i tilfelle du lurer på hvor tråden din ble av, @Sten .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

raster
Innlegg: 164
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Tørrsmøring av kjede?

Legg inn av raster »

Har i det siste prøvd "drylube" tørrsmøring til kjede for å unngå at støv og sand fester seg og sliper ned kjede og drev..ser ikke at det er smurt så litt rart. Erfaringer? Funker det?
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tørrsmøring av kjede?

Legg inn av AJ »

raster skrev: 21 jul 2023, 18:40 Har i det siste prøvd "drylube" tørrsmøring til kjede for å unngå at støv og sand fester seg og sliper ned kjede og drev..ser ikke at det er smurt så litt rart. Erfaringer? Funker det?
Ingen erfaring med "drylube".
Men tenker at hva du ser på kjedet er hva du leser på boksen, nemlig "drylube" - tørrsmøring, og at kjedet dermed ser... tørt ut.
Jeg som bruker olje fra kjedesmøreren Tutoro ser jo at kjedet er smurt i form av... nettopp (glinsende) olje ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

xavi0n
Innlegg: 506
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Drylube er som regel bare PTFE eller grafitt i et løsemiddel, så når du har sprayet på vil løsemiddelet fordampe av og smurningen henge igjen som en tørr film
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1686
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det er riktig, drylube blir en slags litt melkegrå hinne utenpå.
Det er både fordeler og ulemper med forskjellig type kjedesmøring.
Jeg tror egentlig hva som bør brukes når vil kunne variere noe etter type vei og regnforhold.
At olje i de fleste tilfellene er det som smører best, men så er det også det som griser til mest, både på felg og ved drevet fremme. Men på tørr grusvei hvor man har en konstant strøm av "potetmel" fra forhjulet som også vil treffe kjedet, så tenker jeg drylube er bedre for å ikke gjøre om oljen til slipepasta.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk


Myshild
Innlegg: 37
Registrert: 24 jul 2023, 10:07
Motorsykkelen din: Harley-Davidson Sportster XL1200X Forty Eight 2011

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Myshild »

Nybegynnespørsmål...

Jeg renser kjedet med Ipone kjederens, bruker børste og snurrer bakhjulet en runde...snur børsta og tar en runde til.
Tørker godt av med papir (synes fortsatt det er litt grums innimellom, m3n litt usikker på hvor hardt /mye jeg kan børste)

Smører med Motul kjedespray, fra toppen av kjedet. den sprayen blir hvit, så ser hvor jeg har sprayet. Snurret kjedet en runde.

Når det har trekt inn (dagen etterpå) så synes jeg fortsatt kjedet virker ganske "tørt", så vet ikke om jeg burde smurt mer? Eller har sprayen trekt inn til der den skal virke da.. og utsiden av kjedet skal føles tørt...

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Selv bruker jeg parafin eller lampeolje når jeg vasker kjede, i noen tilfeller bruker jeg gamle filler for å vaske kjede. Har også vanlig malekost og en børste for mc som børster tre sider av kjede samtidig som brukes ved behov sammen med vaskebalje, sykkel og gulv beskyttes med filler og papp. Bruker kjedespray som er klar, kryper godt og hefter godt. Har også noen ganger fuktet kjede med gearolje som forumbruker @mekkern bruker eller anbefalte.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Må legge til att jeg ønsker å se kjede ser vel smurt og fuktig ut under kjøring. Ser det tørt ut er det på tide å ta en ny runde som beskrevet over. Sykkel står bestandig på senterstøtte og hjulet roteres til hele kjede er vasket og smurt. Har ikke erfaring med kjedespray du bruker.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Myshild skrev: 29 aug 2023, 09:55 Smører med Motul kjedespray, fra toppen av kjedet. den sprayen blir hvit, så ser hvor jeg har sprayet. Snurret kjedet en runde.

Når det har trekt inn (dagen etterpå) så synes jeg fortsatt kjedet virker ganske "tørt", så vet ikke om jeg burde smurt mer? Eller har sprayen trekt inn til der den skal virke da.. og utsiden av kjedet skal føles tørt...
"Toppen av kjedet"... Mener du da yttersiden av kjedet eller innsiden?

Her et bilde for å illustrere hvor jeg mener du bør påføre kjedesprayen - innsiden av kjedet slik at sprayen trenger godt inn i kjedeleddene fra innsiden:
kjedspraypåføring.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1686
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Myshild skrev: 29 aug 2023, 09:55 Nybegynnespørsmål...

Jeg renser kjedet med Ipone kjederens, bruker børste og snurrer bakhjulet en runde...snur børsta og tar en runde til.
Tørker godt av med papir (synes fortsatt det er litt grums innimellom, m3n litt usikker på hvor hardt /mye jeg kan børste)

Smører med Motul kjedespray, fra toppen av kjedet. den sprayen blir hvit, så ser hvor jeg har sprayet. Snurret kjedet en runde.

Når det har trekt inn (dagen etterpå) så synes jeg fortsatt kjedet virker ganske "tørt", så vet ikke om jeg burde smurt mer? Eller har sprayen trekt inn til der den skal virke da.. og utsiden av kjedet skal føles tørt...
Høres ut som om kjedesprayen er enten "strong" eller "Dry lube", da glinser den ikke akkurat.
Mulig det er PTFE i den og da blir det sånn.
De har forskjellige egenskaper hva gjelder vedheft under forskjellige vei og værforhold, enten for tørr asfalt eller regnvær, grusvei, offroad.

Uansett, kjør motorsykkelen til kjede blir helt tørt og varmt etter at du har renset det (eller før du skal smøre), da trenger smøringen bedre inn ved O/X-ringene (der det skal).

Myshild
Innlegg: 37
Registrert: 24 jul 2023, 10:07
Motorsykkelen din: Harley-Davidson Sportster XL1200X Forty Eight 2011

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Myshild »

AJ skrev: 29 aug 2023, 10:25
Myshild skrev: 29 aug 2023, 09:55 Smører med Motul kjedespray, fra toppen av kjedet. den sprayen blir hvit, så ser hvor jeg har sprayet. Snurret kjedet en runde.

Når det har trekt inn (dagen etterpå) så synes jeg fortsatt kjedet virker ganske "tørt", så vet ikke om jeg burde smurt mer? Eller har sprayen trekt inn til der den skal virke da.. og utsiden av kjedet skal føles tørt...
"Toppen av kjedet"... Mener du da yttersiden av kjedet eller innsiden?

Her et bilde for å illustrere hvor jeg mener du bør påføre kjedesprayen - innsiden av kjedet slik at sprayen trenger godt inn i kjedeleddene fra innsiden:

kjedspraypåføring.JPG
Ja, hehe, innsiden av kjedet mener jeg da ja. 😁

Toppen....hehehe..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Tetting på kjede ex o-ring kjede er for å holde smøringen inne i kjede på plass, smøring tilføres for å holde kjede smørt utvendig mot drevene for mindre slitasje / varme men også smøre vedlikeholde tetteringer (o-ring) så de beholder sin fungsjon over tid. Vaskemidler eller stålbørste som kan skade tetteringer / o-ringer må ikke brukes. Kjedespray trenger ikke inn i kjede gjennom o-ringene det bare styrker tettefungsjonen.
Sist redigert av dypen den 29 aug 2023, 13:41, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

JoeHugin
Innlegg: 227
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
Bosted: Bjørkelangen

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av JoeHugin »

Myshild skrev: 29 aug 2023, 09:55 Nybegynnespørsmål...

Jeg renser kjedet med Ipone kjederens, bruker børste og snurrer bakhjulet en runde...snur børsta og tar en runde til.
Tørker godt av med papir (synes fortsatt det er litt grums innimellom, m3n litt usikker på hvor hardt /mye jeg kan børste)

Smører med Motul kjedespray, fra toppen av kjedet. den sprayen blir hvit, så ser hvor jeg har sprayet. Snurret kjedet en runde.

Når det har trekt inn (dagen etterpå) så synes jeg fortsatt kjedet virker ganske "tørt", så vet ikke om jeg burde smurt mer? Eller har sprayen trekt inn til der den skal virke da.. og utsiden av kjedet skal føles tørt...
Jeg liker å ta en dyprens iblant. Kjedet på Banditen min var helt sort av skitt og gammel smøring, og den vanlige kjedebørsten var IKKE nok.

Jeg brukte da SurfexHD (en avfetting fra Bilt Hamber i konsentrat) som jeg blandet ut til 5% med vann, en tannbørste, mikrofiberklut og vann til slutt for å vaske bort avfettingen. Mye billigere enn bremserens (som ikke tar det fettet så bra, iallefall ikke på luben jeg bruker), mye billigere enn kjederens, og antagelig litt sunnere for kroppen å utsettes for enn mye aerosol.

(Fant bare ett bilde før jeg begynte)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar