Det er nå slik at kammer, pottelengder, mottrykk, og det ene med det andre spiller inn på momentkurven din. Om den er bananas ræva etter pottebytte, så sier det seg selv at du bruker mer bensin. Du gir sikkert mere gass for at det skal flytte på seg.
Dette er beregnet hos Suzuki til å passe sammen for å oppnå ønsket karakteristikk.
Skifter man potte bør man sette seg inn i andre mods som evt. må gjøres for å få avstemt det hele. Tror ikke en tur i benken og noen justering av gasserne fikser dette.
11-14 mil på en tank er så lite at du såvidt berger deg mellom bensinstasjonene i grisgrendte strøk
Nå vet ikke jeg hva en intruder veier og hvor mange hestekrefter som befinner seg i en sånn, men dette med vektbesparelse gjør nok et svært beskjedent utslag på noe som helst.
Jeg skifta til et 4-2-1 grenrør og åpen potte på min. Produsenten av grenrøret hadde da tunet dette til å øke toppeffekt på original motor. Dette gikk dog utover momentet i mellomregisteret. Ikke så gærent, men litt.
Så ville nok sjekka opp med produsent hva disse pottene er ment for og med hvilke interne deler i motoren som skal brukes sammen med det. Er det dragster-potter så er de nok tunet til å gi effekt på et meget smalt turtallsområde.
Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé
Det skulle en tro, men ikke alltid. Det høres ut som om sykkelen din nå er utenfor området der motoren fungerer skikkelig, og det er aldri økonomisk. Hvis du må ha "full gass hele tiden" nå, og hvis det er "mer bensin" som skal til for at den går normalt igjen, så kan du da kjøre med så mye mindre gasspådrag at forbruket likevel ikke går opp.
For mager blanding gir også risiko for skade på motor. Av hensyn til utslipp og forbruk går mange sykler ganske magert i utgangspunktet. Etanol i bensinen gjør også at vi trenger fetere blanding. Hvis potter som egentlig krever større dyser og heving av nålene kommer på så blir det mye "på den siden" av regnestykket. Følgene av for mye bensin derimot er etter min mening mindre, hvis man først skal kjøre med noe som ikke er 100% riktig.
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Sted: Oslo
Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé
jeg må ikke ha full gass hele tiden. Det er når jeg gir full gass at motoren nesten kveles og ingenting skjer.
Kan glemme forbikjøringer til selv treige biler som sagt.
Ved vanlig gassing og aksellerering føles den bedre. Men med orginal pottene var den skikkelig mye morsommere å kjøre. sykt bra respons og enorm aksellerasjon. Skulle nesten tro jeg satt på en R sykkel noen ganger hehe
Kan glemme forbikjøringer til selv treige biler som sagt.
Ved vanlig gassing og aksellerering føles den bedre. Men med orginal pottene var den skikkelig mye morsommere å kjøre. sykt bra respons og enorm aksellerasjon. Skulle nesten tro jeg satt på en R sykkel noen ganger hehe
- BjørnD
- Innlegg: 49
- Registrert: 21 okt 2020, 16:56
- Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI
Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé
Og det er kun feil settings på blandingsskruer, evt. en tanke små tomgangsdyser som gjør det der... hvis det lugger når du får litt fart, så må nålene dine løftes litt. Ikke noe av dette er vanskelig for et kompetent verksted.. :)
-Bjørn D.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
-
- Innlegg: 7628
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé
Nææ….. tror nok det må justeres nåler og hoveddyser. Tomgangskretsen virker jo ok siden han kan kjøre pent.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Domino
- Innlegg: 1078
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé
Sikkert flere som med fordel kunne hatt et oppsett der de bare kan kjøre pent...
-
- Innlegg: 7628
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé
Skal en gå den ruta så er vel mc over 125ccm unødvendig også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé
Keep it simple.
Mapping gjøres bare på motorer med bensininnsprøyning. Du har forgassere så glem mapping.
Hvis du endrer eksosanlegg (med mindre motstand) og/eller luftfilter (med mindre motstand) så må forgasserne dyses om.
Det er ingen stor sak. Hoveddysen i hver forgasser byttes til litt større dyse; flottør huset skrues av. Dyse skrus ut. Ny dyse skrus inn. Hvis orginal hoveddyse er f.eks 125 så går du opp til 135 eller 145 og prøver. Dysene koster ca 100 kr stykk.
Blir ikke perfekt av dette, men når du får den til å gå bra så kan du ta turen innom ett verksted for finjustering
Sykkelen vil gå bedre (høyere effekt) med mindre motstand i luftfilter og/eller eksosanlegg fordi motoren puster lettere.
Mapping gjøres bare på motorer med bensininnsprøyning. Du har forgassere så glem mapping.
Hvis du endrer eksosanlegg (med mindre motstand) og/eller luftfilter (med mindre motstand) så må forgasserne dyses om.
Det er ingen stor sak. Hoveddysen i hver forgasser byttes til litt større dyse; flottør huset skrues av. Dyse skrus ut. Ny dyse skrus inn. Hvis orginal hoveddyse er f.eks 125 så går du opp til 135 eller 145 og prøver. Dysene koster ca 100 kr stykk.
Blir ikke perfekt av dette, men når du får den til å gå bra så kan du ta turen innom ett verksted for finjustering
Sykkelen vil gå bedre (høyere effekt) med mindre motstand i luftfilter og/eller eksosanlegg fordi motoren puster lettere.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- BjørnD
- Innlegg: 49
- Registrert: 21 okt 2020, 16:56
- Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI
Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé
Hvis han har turtall på et par-tre tusen rpm er han fremdeles på lavhastighetskretsen, og den bryr seg ikke stort ved pene pådrag. Hvis den faller av ved brått gasspådrag før nålene kommer langt nok opp, så stotrer det som bare det.. akkurat tatt en XVS1100 med akkurat samme symptomer. :)
-Bjørn D.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé
Her er produsentens beskrivelse:
"
Drag Pipes
Our Drag pipes are about as simple as an installation can get. With a great sound and traditional look, they offer clean styling matched with optimal performance.
Nothing is simpler than a drag pipe. What's not to understand? The straightest possible pipe, the fewest possible bends, the least possible backpressure
Pure drag pipes work great on dragsters because they spend 100 percent of their time at full throttle. In the real world, you need a little added finesse--the Cobra touch.
Our drag pipes have the pure, simple lines riders want, but they come with our removable power cores. With the cores in you get a great, sharp bark of an exhaust note that's still appropriate for riding in town. And you'll also get a real performance increase you can feel.
"
Har du "power cores" som er nevnt her? Uten disse så egner nok dette oppsettet seg best for full gass, gitt at du har dyser som gir nok fuel (og det har du nok ikke nå). Det vil nok hjelpe med større dyser, i kombinasjon med noe innmat som øker trykket i pottene. De beskriver jo også en reell/merkbar effektøkning. Har du originalt luftfilter og luftinntak?
"
Drag Pipes
Our Drag pipes are about as simple as an installation can get. With a great sound and traditional look, they offer clean styling matched with optimal performance.
Nothing is simpler than a drag pipe. What's not to understand? The straightest possible pipe, the fewest possible bends, the least possible backpressure
Pure drag pipes work great on dragsters because they spend 100 percent of their time at full throttle. In the real world, you need a little added finesse--the Cobra touch.
Our drag pipes have the pure, simple lines riders want, but they come with our removable power cores. With the cores in you get a great, sharp bark of an exhaust note that's still appropriate for riding in town. And you'll also get a real performance increase you can feel.
"
Har du "power cores" som er nevnt her? Uten disse så egner nok dette oppsettet seg best for full gass, gitt at du har dyser som gir nok fuel (og det har du nok ikke nå). Det vil nok hjelpe med større dyser, i kombinasjon med noe innmat som øker trykket i pottene. De beskriver jo også en reell/merkbar effektøkning. Har du originalt luftfilter og luftinntak?
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Sted: Oslo
Re: Intruder 1400 + cobra pipes = dårlig idé
Haha det er bare bullshit De er flinke til å lure folk ja.cannon skrev: ↑06 mai 2021, 14:39 Her er produsentens beskrivelse:
"
Drag Pipes
Our Drag pipes are about as simple as an installation can get. With a great sound and traditional look, they offer clean styling matched with optimal performance.
Nothing is simpler than a drag pipe. What's not to understand? The straightest possible pipe, the fewest possible bends, the least possible backpressure
Pure drag pipes work great on dragsters because they spend 100 percent of their time at full throttle. In the real world, you need a little added finesse--the Cobra touch.
Our drag pipes have the pure, simple lines riders want, but they come with our removable power cores. With the cores in you get a great, sharp bark of an exhaust note that's still appropriate for riding in town. And you'll also get a real performance increase you can feel.
"
Har du "power cores" som er nevnt her? Uten disse så egner nok dette oppsettet seg best for full gass, gitt at du har dyser som gir nok fuel (og det har du nok ikke nå). Det vil nok hjelpe med større dyser, i kombinasjon med noe innmat som øker trykket i pottene. De beskriver jo også en reell/merkbar effektøkning. Har du originalt luftfilter og luftinntak?
For det første så passa ikke røra sykkelen min. Den måtte på verksted, og sykkelen måtte kappes og sveises og gjøres om for å få plass til dem (ja, jeg bestilte til riktig modell og års modell). Sto til og med på manualen som kom at den skulle passe min Intruder 99 modell.
De på verkstedet sa også at det ikke kom med pakninger til røra engang så om man hadde klart å koble på selv hadde den lekket bensin oppe ved motoren.
Power cores er bafflers. Som følger med sykkelen. Eneste bafflers gjør er å endre lyden. Det er rake rør så det blir null motstand, alt bare går rett ut.
Eneste fine med røra var lyden. Men den ødela hele feelingen på sykkelen. Føltes som jeg kjørte en ødelagt 1100 med 20 hester istedenfor 1400 med 60 hester som den er orginal.
Skal selge røra. Om noen her vil kjøpe værsågod. Du sparer frakten på rundt 6000 kr (moms, vat og alt det der).
https://www.youtube.com/watch?v=KjKUKhHQLHg