Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 26 jun 2024, 22:36
Bjerknez skrev: 26 jun 2024, 14:08
Nå jeg hadde sykkel med kjede så vippet jeg den opp på depotstøtte satt den i 1. gir og sprayet med parafin mens kjedebørsten fikk jobbe. Kjedet ble reint på null komme niks.

Ja, jeg vet det finnes motstandere av den fremgangsmåten, men jeg synes det fungerer helt utmerket med rett teknikk og er ikke spesielt farlig. Ufarlig er det ikke, men man lever kun en gang :knegg
.

Vi som kjenner Bjerknez tar ofte med en klype salt det han skriver, og han skriver mye. Slett ikke alt han skriver er velfundert og fornuftig, dette var i hvert fall ikke det! Så om noen i kveld har pådratt seg en feilkode på ABS systemet på grunn av hans råd om Bjerknezmetoden, så hør med han om han kan hjelpe til å betale verkstedregningen for å få slettet feilkoden
Man skal ta ALT man leser i forum og på nett ellers med en klype salt. Jeg er ikke her for å kun poste vel dokumenterte og juridisk korrekte metoder og leve på samt utføre MC reparasjoner og andre ting på. Jeg skriver hvordan JEG gjør eller har gjort ting og hvordan det har fungert for MEG.

Dessuten var det ikke noe råd fra min side å gjøre det på den måten. Det kommer vel ganske tydelig frem av formuleringen i innkegget hvis man har evnen til å legge merke til det.

Det er sikkert korrekt som du sier vedrørende ABS problemet, men JEG har aldri opplevd det problemet på mine sykler. At andre kan få dette problemet vet jeg ingenting om.

På nett og i fora som dette må folk tenke selv og gå sine egne veier og bygge egne erfaringer. Skulle jeg fulgt alle rådene jeg fikk fikk fra andre så hadde jeg ikke kjørt motorsykkel i det hele tatt. Spesielt ikke hvis jeg skulle hørt på min mor og folk i min familie.

Men madammen derimot rådet meg til å gå egne veier og gjøre alvor av MC drømmen. Problemet med siste råd er at det har påbeløpt seg store kostnader og mer enn jeg først annså det skulle koste. Kanskje jeg skulle sende ho regningen for dette? Jeg ble også frarådet en gang av en dørvakt på byen og ta pirattaxi hjem fra byen da dem kunne robbe meg for penger. Det viste seg at vanlig taxi var dobbelt så dyrt. Kan jeg kreve merbeløpet jeg måtte ut med fra denne dørvakten?

Som voksne mennesker må vi tenke selv og ta alt vi leser med klype salt. Uavhengig om det er meg eller andre som skriver det. Selv høytstående politikere skal man ikke stole på. Men Norge går nå rundt okke som :twothumbs:

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Jeg bruker ATF i Scottoileren med bra resultat. Gearolje ser jeg også at det er mange som bruker.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Domino skrev: 27 jun 2024, 12:24 Jeg bruker ATF i Scottoileren med bra resultat. Gearolje ser jeg også at det er mange som bruker.
Grunnen til at jeg ikke gikk for "gravety feed" oljesmører (toturo/scottoiler ol.)er at jo varmere det blir jo lettere renner olja.
jeg gikk for et pumpesystem som gir lik mende uansett temp og oljetype og kan justeres med en "volumknapp" enkelt plassert.
Slik at hvis jeg vil kan jeg lett justere for "småkjøring" eller timesvis på motorvei i regn som trenger noe mer. har 2 slike sett som har fungert i over 10 år nå. :prf
https://pdoiler.co.uk/
Hva som er "best" er nok en smakssak. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5029
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av FredrikE24 »

«Endelig» en automatisk kjedesmører som tar hensyn til det. Det skal jeg huske på.
Ikke best på markedsføring tydeligvis.
Kjedesmøring bør gå etter volumstrøm(om man vil bruke det begrepet) og ikke «sig» i en slange med fall fra en beholder.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 27 jun 2024, 23:06 «Endelig» en automatisk kjedesmører som tar hensyn til det. Det skal jeg huske på.
Ikke best på markedsføring tydeligvis.
Kjedesmøring bør gå etter volumstrøm(om man vil bruke det begrepet) og ikke «sig» i en slange med fall fra en beholder.
Enig. (tror jeg).

Føles litt upresist og gammeldags med sistnevnte løsning. Uten at jeg sier at det ikke funker...

Må vel finnes mer proffe løsninger på dette? SOm tilleggsutstyr eller noe som tar hensyn til fart, kilometerstand, leser slitasje på drev ved hjelp av laser, samt føler slakk på kjede etc.?

jeg ser også bakdelen med dette, men dem fant jo opp dekktrykksesnorer, så da må det vel kunne finnes bedre løsning angående kjedesmøring også?

Brukeravatar
Bruno
Innlegg: 24
Registrert: 21 jun 2023, 21:02
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 (2018)
Bosted: Ski

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bruno »

mekkern skrev: 26 jun 2024, 17:07 vasker aldri kjedet-bruker bare en mikrofiberfille med gearolje på -rens og smøring i ett.
Når man ikke bruker seig spray så blir det heller ikke seigt på felgen eller bygger seg rundt fremdrev.
Det skal testes ut. Etter hver tur eller sjeldnere?

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Ser ingen grunn til mer "sensorer" da jeg så langt kun har justert kjedet (2 omdreininger på justeringen) på ca50000km og drevene ser helt ok ut.men et 530kjede tåler jo mer enn de mest populære 520kjedene som er litt i underkant på 1000ccm-selv om det virker som 525kjedet på FTR1200`n har minimal strekk så langt _med PDolier. :thumleft
justering
IMG_6155.JPG
finnes INGEN steder å gjemme noe på denne sykkelen-måtte laminere vognkort og smette det innenfor tankdekslet
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Bruno skrev: 28 jun 2024, 10:56
mekkern skrev: 26 jun 2024, 17:07 vasker aldri kjedet-bruker bare en mikrofiberfille med gearolje på -rens og smøring i ett.
Når man ikke bruker seig spray så blir det heller ikke seigt på felgen eller bygger seg rundt fremdrev.
Det skal testes ut. Etter hver tur eller sjeldnere?
Varierer-men hvis det ser møkkete eller tørt ut så gnikker jeg over en runde.Men kjører glatt en helg uten å tenke på det hvis det er fint vær.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg regner med det er ett fett hvilken gearolje man bruker til dette? Det er vel i stor grad konsistensen som er det vesentlige her?

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Jeg bruker 75-90 GL5 syntetisk-jo mer det lukter av olja jo bedre (EP tilsatser) :lol
Men spiller ingen rolle så lenge det er en EP tilsats.
En billigere variant et par bekjente bruker er "helmanuell" tar en liten turn på lokket en gang i mellom på langtur/ved fylling.ser ut som det også funker greit nok-men jeg liker litt mer kontroll(enn hva jeg husker på :roll )
https://www.ebay.com/itm/225490730452?m ... media=COPY

Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »


mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 28 jun 2024, 11:18 Så denne med andre ord?
https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000046372
der har du til evig tid. :thumleft
Domino skrev: 28 jun 2024, 12:22 Sjøl bruker jeg denne: https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000059076
Den er noe tynnere og tåler ikke samme presset som EP tilsetninger-men funker den i smøreren så - :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 28 jun 2024, 13:39
Bjerknez skrev: 28 jun 2024, 11:18 Så denne med andre ord?
https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000046372
der har du til evig tid. :thumleft
Domino skrev: 28 jun 2024, 12:22 Sjøl bruker jeg denne: https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000059076
Den er noe tynnere og tåler ikke samme presset som EP tilsetninger-men funker den i smøreren så - :thumleft
Ja, spesielt når jeg har kardang :lol

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Det skal jo skiftes der også da.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 28 jun 2024, 17:50 Det skal jo skiftes der også da.
Joda, men gjør jeg nok ikke selv vertfall :-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39782
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Da har Truimph'en til @Tore L fått montert Tutoro (TopUpTurnOnRideOff) Automatic Chainoiler.
Og eieren synes å være fornøyd.
Men det gjenstår fortsatt å se hvordan det funker under kjøring.
Men min erfaring er at det gjør det utmerket :thumleft
20240630_173238.jpg
20240630_173256.jpg
20240630_180550.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39782
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 27 jun 2024, 19:41 Grunnen til at jeg ikke gikk for "gravety feed" oljesmører (toturo/scottoiler ol.)er at jo varmere det blir jo lettere renner olja.
jeg gikk for et pumpesystem som gir lik mende uansett temp og oljetype og kan justeres med en "volumknapp" enkelt plassert.
Slik at hvis jeg vil kan jeg lett justere for "småkjøring" eller timesvis på motorvei i regn som trenger noe mer. har 2 slike sett som har fungert i over 10 år nå. :prf
https://pdoiler.co.uk/
Hva som er "best" er nok en smakssak. :thumleft
Er jo i prinsippet samme løsning på Tutoro, en "volumknapp", om man vil, i form av dette lille rattet på åpningsventilen i bunnen av oljetanker.
Denne brukes for å justere oljedryppfrekvensen.

Selv har jeg ikke opplevd noen merkbar forskjell på oljemengden på kjedet ved ulike temperaturer, være som om det har vært 10 eller 30 grader.
Dryppfrekvensinnstillingen har vært den samme og forskjellen på mengde olje tilført bakdrevet har i beste fall vært ubetydelig ved disse temperaturforsjellene.
Det viktige er at kjedet får påført olje jevnlig under kjøring, noe Tutoro gjør på en utmerket måte, er min erfaring etter å brukt systemet på tre KTM''er fordelt på ca. 150K.

Forøvrig er fordelen med Tutoro åpenbart den genialt enkle løsningen hvor ingenting skal tilkobles sykkelens el.system, vakuum eller annet.
Altså et helt autonomt smøresystem
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Må du stenge for smøring når du parkerer eller stenger den seg selv ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39782
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 30 jun 2024, 21:54 Må du stenge for smøring når du parkerer eller stenger den seg selv ?
Stenger automatisk fordi stempelet i oljetanken "faller på plass" og stenger for gravitasjonen/oljeflyten. Enkelt. Og genialt :prf .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Megaoctane
Innlegg: 109
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Megaoctane »

Beklager hvis dette er totalt off-topic, men vil unngå å lage en ny tråd.
Fersk MC fører.
Hvor ofte skal man smøre kjedet?
Og hvor ofte må man rense kjedet før det smøres?
Og hvor ofte må den strammes?

Hva bruker dere for å rense kjedet? kjøpte Muc-off fra forhandler, men det finnes kanskje bedre alternativer?

kaLARSnikov
Innlegg: 369
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kaLARSnikov »

Megaoctane skrev: 01 jul 2024, 10:18 Beklager hvis dette er totalt off-topic, men vil unngå å lage en ny tråd.
Fersk MC fører.
Hvor ofte skal man smøre kjedet?
Og hvor ofte må man rense kjedet før det smøres?
Og hvor ofte må den strammes?

Hva bruker dere for å rense kjedet? kjøpte Muc-off fra forhandler, men det finnes kanskje bedre alternativer?
Dette - og ev. hva man skal bruke av midler - blir nok litt som å spørre om dekk eller motorolje, du får drøssevis med forskjellige svar.

Brukermanualen til sykkelen min sier at jeg skal smøre kjeden hver 30. mil. I realiteten prøver jeg å sprute på litt når det har gått rundt 100 mil, eller hvis jeg har kjørt i regn. Jeg renser kjeden først hvis jeg syns den ser skikkelig møkkete ut - hvis jeg har tid til det.

Strammes når den ikke lenger er innenfor der den skal være. Jeg har foreløpig til gode å kjøre en sykkel lenge nok til at dette har vært nødvendig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror ikke du skal ta dette med kjedesmøring så veldig tungt. Skal du på langtur og skalmkjlre ett par hundre mil i løpet v en uke, så smør et par ganger når du får tid. Du trenger ikke å gjøre noe stort nummer ut av dette tror jeg. Spray på litt kjedespray og trill sykkelen frem/tilbake til du har smurt hele kjedet. Det er fort gjort.

Jeg tror heller ikke du hadde ødelagt noe om du hadde kjørt 200 mil uten å smøre. Kjører su mye på grus ville jeg trolig smurt/renset kjedet litt oftere...

30 mil synes jeg virker velsig kort med tanke på smøreintervall. Jeg hadde ingen faste intervaller på mine sykler. Men jeg smurte når jeg vasket den eller når jeg hadde tid og lyst og følte det var nødvendig. Men 100 mil kan jeg ikke se dor meg kan by på store problemer, sånn generelt sett. Det er jo ikke slik at alt går dundas om man glemmer å smøre i ny og ne.

Nytt kjede koster heller ikke all versen. Det gjør vel ikke drevene heller vil jeg tro.

Jeg har hatt tre sykler med kjede og alle tre syklene gikk nesten 30.000km. Før jeg solgte dem. Var ingen problemer med drev og kjeder på disse syklene.

Det å smøre kjede er en simpel sak som selv jeg synes er plankekjøring. Tutoro løsningen er sikkert bra muligens, men føler det blir litt unødvendig og styre med det når det tar 20 sekunder å smøre kjedet manuelt. Uansett så må man jo med gjevne mellomrom rense/vaske kjedet uansett og da kan man kombinere dette med smøring etc.

For meg blir disse automatiske kjedesmøringene litt "jalla". Liksom noe man bare tilpasser og stripser/teiper til sykkelen selv. Hadde det vært noe fabrikkmonterte løsninger så er det jo greit, men uansett tar det altså bare noen skunder og smøre et kjede. Selv om man står midt i villmarken. :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Behovet vil nok variere en god del etter vær og veiforhold. I tillegg spiller det en rolle om hva slags type smøring som brukes under de forskjellige forholdene som grus eller mye regn.
"Tørr" smørning som f. eks. PTFE-basert eller oljebaserte. Noe holder bedre i regn, noe kleber mindre sand ved gruskjøring osv.
Renser og smører man kjedet når det er tørket og varmet opp, så holder det lenge på tørr asfalt. Blir fort en smørklump ved fremre drev om man overdriver smøring.
Men etter å ha kjørt mye på grus renser jeg kjedet da jeg kommer hjem igjen, blir jo fort litt Jif skurekrem den gugga på kjedet etter det med alt finstøvet.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 617
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Stramme kjedet- hvor ofte?

Legg inn av BC45 »

Hvor ofte strammer dere kjedet? Eller får dere det gjort som en del av servicen? Jeg spør egentlig av ren nysgjerrighet da jeg etter noen år med kardang går tilbake til kjededrift.

Svar