KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Min motorsykkel: F800ST
Sted: bærgen

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av Onsløv »

AJ skrev:Tre-fire ganger sammenbrettet parkettunderlag mot GIVI toppboksplata, en panelbordbeta oppå underlaget og et lengre 10 cm isbord mot bordbetan og opp mot taket. Akkurat nok til å heve forhjulet nok til at det går fri av betonggulvet, mens bakhjulet fortsatt fint går klar av gulvet.

Tror det kan være en fullt brukbar løsning for å ta av hjulene også, for de som gjør det på vinterstid.

Bilde
=;

Ville vært forsiktig med å ta av forhjulet, da tror jeg bakenden ville ha fått overbalanse, så da måtte du hatt en klosse under bakhjulet, eller evnt ta av dette først.

:scratch
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32912
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av AJ »

Onsløv skrev:
=;

Ville vært forsiktig med å ta av forhjulet, da tror jeg bakenden ville ha fått overbalanse, så da måtte du hatt en klosse under bakhjulet, eller evnt ta av dette først.

:scratch
Hverken forhjul eller bakhjul skal av. Løsningen er kun ment for å holde begge hjulene over bakken. Som sådan funker dette helt fint.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32912
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av AJ »

Noen her inne har kanskje ørepropper fra NoNoise?

I så fall deler muligens noen av dere samme erfaring som meg, om at håndtaket kan være i snaueste laget for å få plugen godt nok på plass i øret?

Min løsning var å finne en strips i passe størrelse, som jeg kuttet og hektet på nøkkelringen til den praktiske beholderen til pluggene.
Og vips! så hadde jeg enforlenger som gjør det enklere å plassere pluggene. Og lettere å få de ut igjen om man skulle være litt uheldig og skyve de for langt inn slik at man ikke får tak i håndtaket når de skal tas ut igjen:

Bilde
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Min motorsykkel: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av KevinmsR6 »

AJ skrev: 20 mai 2017, 19:13 Noen her inne har kanskje ørepropper fra NoNoise?

I så fall deler muligens noen av dere samme erfaring som meg, om at håndtaket kan være i snaueste laget for å få plugen godt nok på plass i øret?

Min løsning var å finne en strips i passe størrelse, som jeg kuttet og hektet på nøkkelringen til den praktiske beholderen til pluggene.
Og vips! så hadde jeg enforlenger som gjør det enklere å plassere pluggene. Og lettere å få de ut igjen om man skulle være litt uheldig og skyve de for langt inn slik at man ikke får tak i håndtaket når de skal tas ut igjen:

Bilde

Fiffig løsning AJ:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32912
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av AJ »

Synes selv at dette var en genial løsning :crazy: .

Jeg har en Held crosshjelm. som er veldig behagelig å bruke og som ikke minst er den mest støysvake hjelmen jeg har.
Men den har ikke utsparinger til intercomhøyttalere.
Så hva gjør man da når man gjerne vil utstyre hjelmen med intercom?
Det jeg ikke har lyst til på en så god hjelm er å gå løs på isoporen i hjelmen for å lage rom til disse høyttalerne.
Så da var det å legge hodet i bløt å finne andre løsninger.
Å plassere høyttalerne rett på innerfôret funka ikke siden dette ble ubehagelig press på ørene og ekstra ubehagelig når hjelmen tas av.

Så kom jeg på den den "utenkelige" løsningen med å feste høyttalerne, som ha borrelåsbakside, på innsiden og helt innerst ved festene av av hakereimene.
Prøvde først på utsiden, men da ble lyden altfor lav.

Og etter en testtur så kan se slå fast at løsningen fungerer som bare det :thumleft.
Gammel Cardo Scala Teamset kommer dermed til nytte etter å ha ligget utbrukt i flere år:
Held crosscom 1.JPG
Held crosscom 2.JPG
Held crosscom 3.JPG
Held crosscom 4.JPG
Bare hyggelig hvis dette kan vise seg å være et nyttig og enkelt tips for andre som har samme utfordring med sin crosshjelm i forhold til plassering av intercomhøyttalere :thumleft .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1661
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900 XL700
Sted: Lillestrøm, Norge

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av dypen »

sotOle skrev: 16 okt 2015, 19:06
AJ skrev:Ny tråd for å sjekke interessen rundt måten å gjøre ting som har med MC å gjøre på en enkel og kanskje til og med genial måte. Såkalte K.I.S.S. løsninger ;-), som ofte kan virke innlysende. Men som ikke alle ser sånn med en gang.

Tror jeg fant en sånn løsning med 1290'en der den er vinterlagret. Tenkte det kunne være greit å ha begge hjula opp fra betonggulvet, først som sist.
Siden MCjekken jeg har ligger umontert hjemme var ikke den noe alternativ å bruke.
Oops... den er visst forresten solgt til en bruker her inne, men enda ikke hentet/levert... :redface

Uansett. Som tenkt, så gjort og hvorfor ikke, egentlig?
Tre-fire ganger sammenbrettet parkettunderlag mot GIVI toppboksplata, en panelbordbeta oppå underlaget og et lengre 10 cm isbord mot bordbetan og opp mot taket. Akkurat nok til å heve forhjulet nok til at det går fri av betonggulvet, mens bakhjulet fortsatt fint går klar av gulvet.

Tror det kan være en fullt brukbar løsning for å ta av hjulene også, for de som gjør det på vinterstid.

Ingen Einstein løsning dette, selvfølgelig. Men kanskje likevel så KISS at noen ikke har tenkt seg muligheten, for alt jeg vet.
Funker helt fint her i hvert fall. Forutsetter at sykkelen har midtstøtte og solid bagasjebrett/plate, selvfølgelig.



Bilde

Har du tips og erfaring med enkle geniale løsninger må du gjerne dele de i denne tråden :thumleft .
Detta synes jeg så knølete ut. Hvorfor ikke bare legge en kloss under fremre del av motoren??
Tenkte samme løsning her, kapp en plankebit i riktig lengde og plasser under motor så forhjulet er i lufta når sykkel står på senterstøtte :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32912
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av AJ »

På årets Agder og Telemark og Vestfold tur nylig oppdaget jeg akkurat tidsnok før sykkelen uunngåelig hadde veltet, at sidestøtta på KTM'en hadde sunket gjennom forholdsvis nylagt asfalt Odden Camping i Evje, som ga etter i mer enn 30 graders varme.

Takket være en bordbit fra nærmeste campingnabo, en innvandret nederlender med campingvogn, fikk jeg en bordbit som sørget for sikker parkering resten av tiden på Evje:

Bilde

Og nettopp denne bordbiten fikk meg på gli med løsningen jeg når ha kommet opp med.
Nemlig en ny støtteplate, som har flere fordeler.
En av dem er at støtteplata bygger akkurat passe med tanke på KTM'en. For det er nemlig slik med denne sykkelen at fjæringsveien heves såpass at sidestøttevinkelen økes merkbart når man bruker de forhåndsinnstilte demperoppsettene. Dvs. at sykkelen lener mer mot sidestøtta når dempersinnstillingene er satt på fører og bagasje og ikke minst fører, passasjer og bagasje.
Dette gir naturlig nok større trykk på sidestøtta og vinkelen kan bli litt vel mye på f.eks. grasplen og som i mitt tilfelle når det blir veldig varmt på forholdsvis nylagt asfalt, slik at sidestøtta går gjennom underlaget og ender med velt, i verste fall.

Så da lagde jeg denne i dag:
DSCN9497.JPG
En bordbit med en påskrudd metallplate på toppen fra en bunnplate på en tennbrikettboks.

Og ikke nok med det, som det helter :crazy: .

Jeg hadde en ødelagt magnetteleskopstang liggende i tillegg til to små magneter jeg hadde fra før. Disse limte jeg på teleskopstangmagneten for å forsterke magneteffekten slik at denne fint greier å løfte støtteplata:
DSCN9498.JPG
Nå mangler bare en snor å feste til magneten, så har jeg den optimale støtteplaten for turer under alle forhold :) .

Synes selv dette er en genial enkel løsning på steder hvor det er åpenbart at man har behov for ekstra støttesikring.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 6408
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Min motorsykkel: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av mekkern »

Har litt av samme løsning-men boret bare et hull i kanten med knuten på snora på baksiden-da har den alltid fremsiden opp og det er bare å skyve den under støtta mens jeg sitter på ...og snora smettes over holken..
Avreise så er det bare å sette seg på og nappe opp plata med snora og putte i lomma. :-)

snora gjør at jeg heller ikke glemmer den..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32912
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 21 jul 2021, 20:26 Har litt av samme løsning-men boret bare et hull i kanten med knuten på snora på baksiden-da har den alltid fremsiden opp og det er bare å skyve den under støtta mens jeg sitter på ...og snora smettes over holken..
Avreise så er det bare å sette seg på og nappe opp plata med snora og putte i lomma. :-)

snora gjør at jeg heller ikke glemmer den..
Snor mellom plata og styreholken er den lureste løsningen. Da glemmer man ikke plata. Enkelt og greit.
Så kan fort hende jeg gjør det slik på denne også. Men prøver magnetløsningen først.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lazyboy
Innlegg: 70
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Min motorsykkel: Bmw gsa 1250 2020

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av lazyboy »

Noen grunn til at dere ikke bare setter på en permanent større fot på støtta?
Magnet,bordbit, hyssing , teleskopstang osv er ikke akkurat «keep it simple» i min bok
Sist redigert av lazyboy den 21 jul 2021, 21:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 831
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Min motorsykkel: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av oivindg »

lazyboy skrev: 21 jul 2021, 21:25 Noen grunn til at dere ikke bare setter på en permanent større fot på støtta?
Magnet,bordbit, hyssing , teleskopstang osv er ikke akkurat «keepit simple» i min bok
Det er ikke alltid at det er plass til en større fot når støtta er vippet opp. Når asfalten er bløt trenger du ganske stor flate på foten.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

lazyboy
Innlegg: 70
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Min motorsykkel: Bmw gsa 1250 2020

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av lazyboy »

På fex 1290ˋn til aj er det plenty plass til en camel toe, den er omtrent like stor som håndflata di. Holder ikke det omtales parkeringsplassen ofte som myr😎

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32912
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av AJ »

lazyboy skrev: 21 jul 2021, 21:36 På fex 1290ˋn til aj er det plenty plass til en camel toe, den er omtrent like stor som håndflata di. Holder ikke det omtales parkeringsplassen ofte som myr😎
Det er bare unntaksvis jeg trenger utvidet støttefot. Derfor har jeg laget en slik.
Enkelt og greit ;) .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 364
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Min motorsykkel: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av Flattop »

Ofte er det slik at om du påmonterer en plate som gir større fotavtrykk, så blir sidestøtta lengre, slik at helningsvinkelen forandrer seg. Sykkelen lener seg da mindre over og 'kan' stå mer utstøtt.
Bilde

mekkern
Innlegg: 6408
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Min motorsykkel: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av mekkern »

10kr plata og litt snor..festet slik at rette siden alltid er opp.
IMG_4764.JPG
hakkene på siden til å surre snora..
IMG_4765.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar