KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av AJ »

Ny tråd for å sjekke interessen rundt måten å gjøre ting som har med MC å gjøre på en enkel og kanskje til og med genial måte. Såkalte K.I.S.S. løsninger ;-), som ofte kan virke innlysende. Men som ikke alle ser sånn med en gang.

Tror jeg fant en sånn løsning med 1290'en der den er vinterlagret. Tenkte det kunne være greit å ha begge hjula opp fra betonggulvet, først som sist.
Siden MCjekken jeg har ligger umontert hjemme var ikke den noe alternativ å bruke.
Oops... den er visst forresten solgt til en bruker her inne, men enda ikke hentet/levert... :redface

Uansett. Som tenkt, så gjort og hvorfor ikke, egentlig?
Tre-fire ganger sammenbrettet parkettunderlag mot GIVI toppboksplata, en panelbordbeta oppå underlaget og et lengre 10 cm isbord mot bordbetan og opp mot taket. Akkurat nok til å heve forhjulet nok til at det går fri av betonggulvet, mens bakhjulet fortsatt fint går klar av gulvet.

Tror det kan være en fullt brukbar løsning for å ta av hjulene også, for de som gjør det på vinterstid.

Ingen Einstein løsning dette, selvfølgelig. Men kanskje likevel så KISS at noen ikke har tenkt seg muligheten, for alt jeg vet.
Funker helt fint her i hvert fall. Forutsetter at sykkelen har midtstøtte og solid bagasjebrett/plate, selvfølgelig.

Bilde

Har du tips og erfaring med enkle geniale løsninger må du gjerne dele de i denne tråden :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av evike »

For å bidra med noe litt mindre teknisk så kan jeg absolutt anbefale Solsikkeolje (og sikkert andre oljer fra kjøkkenet) på tørr klut for å fjerne kjedeolje fra både kjede, drev og ikke minst bakfelgene. Klutene må definitivt kastes etterpå :prf
103_7137 – Kopi.JPG
103_7138 – Kopi.JPG
103_7140 – Kopi.JPG
103_7136 – Kopi.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av Bjerknez »

Evike har sikkert en genial løsning der. Har ikke testet selv, men jeg synes parafin funker fjell. Har 170 liter parafin i kjelleren også og det er gull og vaske kjede og utsatte steder på sykkelen med :thumleft
WD40 gjør sikkert også samme nytten, men koster jo litt mer, selv om man ikke akkurat blir gjeldsslave av den grunn... :roll

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av sotOle »

AJ skrev:Ny tråd for å sjekke interessen rundt måten å gjøre ting som har med MC å gjøre på en enkel og kanskje til og med genial måte. Såkalte K.I.S.S. løsninger ;-), som ofte kan virke innlysende. Men som ikke alle ser sånn med en gang.

Tror jeg fant en sånn løsning med 1290'en der den er vinterlagret. Tenkte det kunne være greit å ha begge hjula opp fra betonggulvet, først som sist.
Siden MCjekken jeg har ligger umontert hjemme var ikke den noe alternativ å bruke.
Oops... den er visst forresten solgt til en bruker her inne, men enda ikke hentet/levert... :redface

Uansett. Som tenkt, så gjort og hvorfor ikke, egentlig?
Tre-fire ganger sammenbrettet parkettunderlag mot GIVI toppboksplata, en panelbordbeta oppå underlaget og et lengre 10 cm isbord mot bordbetan og opp mot taket. Akkurat nok til å heve forhjulet nok til at det går fri av betonggulvet, mens bakhjulet fortsatt fint går klar av gulvet.

Tror det kan være en fullt brukbar løsning for å ta av hjulene også, for de som gjør det på vinterstid.

Ingen Einstein løsning dette, selvfølgelig. Men kanskje likevel så KISS at noen ikke har tenkt seg muligheten, for alt jeg vet.
Funker helt fint her i hvert fall. Forutsetter at sykkelen har midtstøtte og solid bagasjebrett/plate, selvfølgelig.



Bilde

Har du tips og erfaring med enkle geniale løsninger må du gjerne dele de i denne tråden :thumleft .
Detta synes jeg så knølete ut. Hvorfor ikke bare legge en kloss under fremre del av motoren??

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av AJ »

sotOle skrev: Detta synes jeg så knølete ut. Hvorfor ikke bare legge en kloss under fremre del av motoren??
Enkelt og greit fordi det var disse tinga jeg hadde liggende der sykkelen står vinterparkert. Tok meg ca. 45 sek. å rigge det til slik.
Så hvorfor bruke lenger tid for å finne en kloss, tilpasse den og legger under fremre del av motoren?

Ser knølete ut? Javel... Akkurat det bryr meg lite. Sykkelen står ikke akkurat på utstilling der den står... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av mortenolb »

Jeg hadde vært redd for at den pressa frem og vippa sykkelen av støtta :P

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av AJ »

mortenolb skrev:Jeg hadde vært redd for at den pressa frem og vippa sykkelen av støtta :P
Heller det motsatte, vil jeg påstå.
Presset fra taket mot bagasjebæreren gjør at sykkelen stå enda stødigere.
For øvrig ikke rare presset siden det kun skal løfte forhjulet såvidt det er fra underlaget uten at bakhjulet tar nedi.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av mortenolb »

Jaggu. Burde funnet en løsning på å gjøre det samme selv! Har riktignok fellesgarasje og ikke så mange muligheter, så er nok begrensa til ting som kan legges under :P

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av JohnnyTh »

En liten saksejekk fungerer fint. Så slipper man å være redd for å komme borti
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av kjellv »

Er man redd for at sykkelen skal smette av hovedstøtta er det bare å slå ei spennreim fast mellom støtta og framhjulet. Da står den fjellstøtt uansett hvor man kommer borti.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av AJ »

Det har ikke så rent sjeldent hendt at glideren på kjøreklærne og kjørestøvlene mine har brukket slik at jeg sitter igjen med en halv glider som er omtrent umulig å bruke. Er kanskje ikke alene om å oppleve dette, eller?

Derfor har jeg nå utstyrt gliderne med en liten hjelper, nemlig en trekksnor som minsker belastningen på selve glideren og dermed redusert risiko for gliderbrudd.
Enkelt og greit:

Bilde

Bilde

Alt du trenger er:

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av Toalmar »

2015-11-17 21.19.56 kopi.jpg
Hvis du får ødelagt glideren kan du enkelt lage en ny.
Det du trenger er en binders, 2cm med startsnor ca 5mm og 3cm med passende krympestrømpe.
Funker helt topp.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av AJ »

Toalmar skrev:
2015-11-17 21.19.56 kopi.jpg
Hvis du får ødelagt glideren kan du enkelt lage en ny.
Det du trenger er en binders, 2cm med startsnor ca 5mm og 3cm med passende krympestrømpe.
Funker helt topp.
Hey!
Genialt!!

Har faktisk aldri tenkt på muligheten med binders og krympestrømpe.

Godt og nyttig tips :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av Toalmar »

AJ skrev:
Toalmar skrev:
2015-11-17 21.19.56 kopi.jpg
Hvis du får ødelagt glideren kan du enkelt lage en ny.
Det du trenger er en binders, 2cm med startsnor ca 5mm og 3cm med passende krympestrømpe.
Funker helt topp.
Hey!
Genialt!!

Har faktisk aldri tenkt på muligheten med binders og krympestrømpe.

Godt og nyttig tips :thumleft .
Måtte lage nye i vår da flere var borte.
Har funket helt konge i hele denne sesongen i hvertfall.
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger

Legg inn av AJ »

Det ser ikke så veldig bra ut, kanskje... :-k ?
Men løsningen er enkel og egentlig ganske genial - "fastmontert" kjedespray med slange mot bakdrevet. En såkalt "on-demand" løsning som forholdsvis enkelt betjenes under kjøring:

Bilde

Mer å lese her:

http://advrider.com/index.php?threads/c ... t-28128425" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar