Resirkulering av AJs gamle Oljesøler.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Resirkulering av AJs gamle Oljesøler.

Legg inn av mekkern »

ventilen så nære utløpet som mulig er nok tingen ja. da skal max gris komme fra ventilen og ut.. :mc1
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Pollti

Re: Resirkulering av AJs gamle Oljesøler.

Legg inn av Pollti »

[quote="AJ]Tror ikke oljen har så mye å si egentlig; prøvde både sagkjedeolje og semi-synh.olje, jeg... men drypperten var der like fordømt... ](*,)
Tro kanskje det har større betydning hvor tilbakeslagsventilen er plassert...[/quote]


Sagkjede olje :ills Den må jo bli vasket av kjedet bare du tenker på vanndammer ? Se hvor seig og klissete kjedesprayolja er. Hawkeoiler anbefaler "seig" olje og blir det kliss av W50 og mye søl av den så blir det neste å prøve olje som leveres til Scott oilere. Det ante meg at det var brukt lette oljer da tank og slanger var føltes seige å ta på da de ble tatt ut av esken de kom i. Min teori er at en seig olje vil gi mindre søl og vil henge bedre på kjedet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Resirkulering av AJs gamle Oljesøler.

Legg inn av AJ »

Trodde sagkjedeolje var ganske seig, jeg... Det sto også på oljekanna at den var laget slik at oljen ikke så lett skulle "kastes av" kjedet... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti

Re: Resirkulering av AJs gamle Oljesøler.

Legg inn av Pollti »

Den er jop beregnet på motorsager og ikke motorsykkelkjeder. :redface

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Resirkulering av AJs gamle Oljesøler.

Legg inn av Jalmar »

Pollti skrev:Den er jop beregnet på motorsager og ikke motorsykkelkjeder. :redface
En og to-sylindrede mc'er kan jo til forveksling høres ut som motorsager. Så sånn sett forstår jeg at AJ brukte sagkjedeolje på smører'n :mk

Ser i verkstedshåndboka til Gamle at fabrikken anbefaler SAE 90-olje hvis man ikke kan få tak i kjedespray. Så jeg tror jeg ville forsøkt med det i oljesøler'n.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Re: Resirkulering av AJs gamle Oljesøler.

Legg inn av Pollti »

Det er gearolje for tyngre kjøretøy ser det ut til :


TITAN CYTRAC MB SYNTH SAE 75W-90

Fully-synthetic, fuel-economy manual gearbox oil for extended change intervals in commercial vehicles, specially developed for Mercedes-Benz Actros vehicles. Reduces fuel consumption by improving gearbox efficiency. Suitable for the longest oil change intervals.

API GL-4
MB 235.11
MB 235.4
ZF TE-ML 08

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Resirkulering av AJs gamle Oljesøler.

Legg inn av mekkern »

biltema har Sae 80W/ 90 ,ellers kan du også bruke opptil sae 320 olje...over det er direkte fett ved romtemp...dette har Jernbanegutta...opp til sae 1500...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Resirkulering av AJs gamle Oljesøler.

Legg inn av Jalmar »

SAE 90 olje er jo laget for transmisjoner. Bruker Silkolene SAE 90 i kardangen på Voyageren.

At det er laget spesielle oljer til spesielle formål og disse også har viskositet SAE90 er jo egentlig uvesentlig.

En vanlig SAE 90 olje vil egne seg godt som kjedesmøring, om enn ikke like godt som en spray som er beregnet på mc-kjeder. Hvis ikke olje blir for tykk for oljesøler'n, er den vel verdt et forsøk?
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Resirkulering av AJs gamle Oljesøler.

Legg inn av AJ »

Jalmar skrev:
Pollti skrev:Den er jop beregnet på motorsager og ikke motorsykkelkjeder. :redface
Jeg tenkte rett og slett som så at 'kjede er kjede' og dermed ble det til at jeg prøvde sagkjedeolje...
Hawkeoiler'n skal visstnok ikke være like kresen på olje som Scottoiler, selv om jeg har klare mistanker om at årsaken først og fremst er at Scottoiler gjerne vil ha sin del av ettermarkedspengene til folk når de krever bruk av egen olje til sin oljesøler...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti

Re: Resirkulering av AJs gamle Oljesøler.

Legg inn av Pollti »

Ble ikke ferdig i dag heller. Har vært myk mann og vært i kjøkken pusher sjapper med 7/8 Gunda. Det tok på en liten sjel. Så måtte jeg lakke litt i båten og kose med scooteren og banne over en unbraco skrue i høyre deksel på Cagge som sitter fast. Torxx er neste. Bikkegåing og øl handling etter det. Så ringte 7/8 Gunda og sa det var konjakk og kaffe. Det var nedtur for hun drakk cognacen og jeg kaffe. Så måtte jeg i båten igjen men når jeg var kommet opp i den så husket jeg ikke hva det var jeg skulle der. Lege Hasse Trassel vil nok si det var pga akutt B vitamin mangel. Så jeg valgte å rette på det og drikker øl istedet. En skal høre på legen. :splgl

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Resirkulering av AJs gamle Oljesøler.

Legg inn av cheron »

Nå ble jeg øltørst.....
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Resirkulering av AJs gamle Oljesøler.

Legg inn av Jalmar »

Det er jeg hele tiden. :mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Ragnhild

Re: Resirkulering av AJs gamle Oljesøler.

Legg inn av Ragnhild »

Ikke jeg :janikk

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Resirkulering av AJs gamle Oljesøler.

Legg inn av Jalmar »

Du har jo kardandrift Ragnhild. :mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Ragnhild

Re: Resirkulering av AJs gamle Oljesøler.

Legg inn av Ragnhild »

Ja, men er like lite øltørst for det

Svar