Rengjøring av mc tips?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Bjerknez »

Å sjekke husregler før det var ferdig bygget var vanskelig. Var jo ikke engang et boretslag når vi skrev under :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 11 apr 2019, 18:12 Å sjekke husregler før det var ferdig bygget var vanskelig. Var jo ikke engang et boretslag når vi skrev under :)
Ja, mulig det... Jeg lurer litt på hvordan de endte med så strenge husregler.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Zerocool1984 »

Bjerknez skrev: 11 apr 2019, 14:53
Zerocool1984 skrev: 11 apr 2019, 14:36 Må le litt av erfaring fra borettslaget :) Altså det hadde sikkert gått helt greit å vaske mc utenfor men jeg liker å sjekke ting først.. så min feil hehe.

Fant ut at BMW forhandler i Hamar har alt av vask produkter til BMW inkl. sammenleggbar bøtte så det ordner seg dette :) Ser frem til å vaske sykkelen for første gang i helgen (hjerneskadet ja jeg vet haha)!
Ikke noen grunn til å betale dyre dommer for vaskeprodukter merket BMW. Det er uansett ikke BMW som lager dem. De er bare rebrandet.

Du kan bruke vanlige produkter egnet for bil.
Jeg anbefaler Bilnerden.no og Bilpleiekongen.no. Der får du alt du trenger :)
Jeg er kanskje litt naiv men liker tanken på at hvis BMW anbefaler produktene deres så er disse testet og jeg kan være sikker at jeg ikke ødelegger sykkelen min :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Bjerknez »

Zerocool1984 skrev: 11 apr 2019, 22:11
Bjerknez skrev: 11 apr 2019, 14:53
Zerocool1984 skrev: 11 apr 2019, 14:36 Må le litt av erfaring fra borettslaget :) Altså det hadde sikkert gått helt greit å vaske mc utenfor men jeg liker å sjekke ting først.. så min feil hehe.

Fant ut at BMW forhandler i Hamar har alt av vask produkter til BMW inkl. sammenleggbar bøtte så det ordner seg dette :) Ser frem til å vaske sykkelen for første gang i helgen (hjerneskadet ja jeg vet haha)!
Ikke noen grunn til å betale dyre dommer for vaskeprodukter merket BMW. Det er uansett ikke BMW som lager dem. De er bare rebrandet.

Du kan bruke vanlige produkter egnet for bil.
Jeg anbefaler Bilnerden.no og Bilpleiekongen.no. Der får du alt du trenger :)
Jeg er kanskje litt naiv men liker tanken på at hvis BMW anbefaler produktene deres så er disse testet og jeg kan være sikker at jeg ikke ødelegger sykkelen min :prf
Ja, du er nok en smule naiv da ja.

Jeg sier ikke at produktene er dårlige. Hørt rykter om at det er Zymol som lager BMW prosuktene. Det er bra saker, men ikke tro at BMW har gjennomført noe tester rundt dette. BMW lager ikke detailing produkter. Dem lager biler og motorsykler.

Kjøper du en hammer det står Jula på, så har ikke Jula laget denne. Jula lager ikke hammere. Biltema lager heller ikke oljen og bilpleieproduktene etc. Dem selger. Dem holder produsenten ansvarlig for evt. Feil på produktet.

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Zerocool1984 »

Satser på at jeg blir fornøyd med BMW sine produkter :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Bjerknez »

Opp til deg det :thumleft

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Rha »

Se her nå Ove, gikk tom for den gamle grønne og måtte opgradere. Nano tech og carnuba og greier og greier. Blei så blankt at det nesten blir kjøre forbud på denna nå. Ikke poler gån en gang, men mikro fiber a git.
20190430_181056.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Bjerknez »

Får vondt inni meg når jeg ser den voksen der. Men takk for at du droppa polergarnet i vertfall :lol :lol

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Rha »

Neida, ble ikke brukt turtle, men ikke sikker på om det var bedre. Skulle være veldig bra sa han frosken som solgte driten
20190430_185951.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Bjerknez »

Den er vertfal bedre. Men personlig liker jeg ikke de flytende voksene. Dessuten er den forholdsvis dyr i forhold til hva du får. Kjøp hardvoks i steden. Gjerne en naturlig en med carnauba. Dem er ikke så dyre som mange tror. :)

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Zerocool1984 »

Kjapt spørsmål fra en newbie:D

Jeg forsøkte å rengjøre og smøre kjeden på sykkelen i dag.. aldri gjort det før, sist ble gjort på første gangs service for litt over en måned siden, og det har regnet en del i mellomtiden.

Jeg har brukt både BMW sin chain cleaner and spray, samt oxford sin chain brush og vann.

1. jeg følte ikke at jeg tok alt av fettet på kjeden, er det noe annet jeg kan bruke som tar alt eller ialfall det meste?

2. Jeg så etterpå at selve brushen fra oxford har jo en del svart fett etc.. hvordan vasker dere den etter bruk?
Jeg brukte også kluter for å tørke av og etc.. som også er fult av svart møkk, fett etc. Hvordan vasker dere disse etter bruk?

Takk!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av cannon »

Zerocool1984 skrev: 24 jun 2019, 16:36 Kjapt spørsmål fra en newbie:D

Jeg forsøkte å rengjøre og smøre kjeden på sykkelen i dag.. aldri gjort det før, sist ble gjort på første gangs service for litt over en måned siden, og det har regnet en del i mellomtiden.

Jeg har brukt både BMW sin chain cleaner and spray, samt oxford sin chain brush og vann.

1. jeg følte ikke at jeg tok alt av fettet på kjeden, er det noe annet jeg kan bruke som tar alt eller ialfall det meste?

2. Jeg så etterpå at selve brushen fra oxford har jo en del svart fett etc.. hvordan vasker dere den etter bruk?
Jeg brukte også kluter for å tørke av og etc.. som også er fult av svart møkk, fett etc. Hvordan vasker dere disse etter bruk?

Takk!
Har brukt Turtle Extreme nanotech i mange år. Svært effektiv. Nedbrytbar. Lukter ikke.
Sånn: spyl kjede med vann. Spray på Nano. Skrubb med børste. Spyl med vann. Ferdig.

Filler: trengs ikke for kjedegangen. Men: riv opp gamle t-skjorter. Bruk og kast. Børsten behøver du ikke rense. Bare spyle med vann.

Akkurat nå: Turtle Nano på Jula til 60,- pr liter. Også på bensinstasjoner. Hos meg varer en liter i 2-3 år, uten at jeg vasker ihjel kjedet;-)

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Zerocool1984 »

[/quote]
Har brukt Turtle Extreme nanotech i mange år. Svært effektiv. Nedbrytbar. Lukter ikke.
Sånn: spyl kjede med vann. Spray på Nano. Skrubb med børste. Spyl med vann. Ferdig.

Filler: trengs ikke for kjedegangen. Men: riv opp gamle t-skjorter. Bruk og kast. Børsten behøver du ikke rense. Bare spyle med vann.

Akkurat nå: Turtle Nano på Jula til 60,- pr liter. Også på bensinstasjoner. Hos meg varer en liter i 2-3 år, uten at jeg vasker ihjel kjedet;-)
[/quote]

Takk for svar!

Fremgangsmåten min var: brukte først bmw sin cleaner på kjede, så skrubbe med børste.. gjentok et par ganger, så vann... tørke hele kjede, og til slutt chain spray. Så tørke av overskuddet.

Men trenger jeg ikke å rense børste skikkelig etter bruk? Ligger jo masse svart møkk, fett som er vanskelig å fjerne.. Hele hånda var svart da eg forsøkte haha!

Ser også at det anbefales parafin for vask av kjede, men hvor kan jeg få tak i det? Noen som har en link til nettbutikk? Takk :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bruker parafin. Diesel kan også brukes, men det lukter jo hest.

Spray på rikelige mengder, spray også litt i en kjedebørste og sett den på kjedet. Snurr rundt flere ganger. Spray så kjedet med enda mer parafin og gjenta prosessen. Tørk til slutt av med en klut.

Så er det bare å sette inn kjedet med ønsket kjedespray.

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Zerocool1984 »

Hvor får du tak i parafin? Bruker du ikke børste også?

Svar