Rengjøring av mc tips?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Zerocool1984 »

Fant ut at jeg kan bare kjøpe en bøtte som passer inn i toppkofferten, samt ta med hageslange og produktene.. og bruke alt dette på soft wash i Oppsal haha :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av AJ »

Bra det ser ut til å løse seg såpass enkelt, Zerocool1984 :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av niko »

Bor i borettslag jeg også. På Oppsal faktisk :-). Kjøpte meg manuell trykksprøyte på Biltema. Funker fint sammen med såpe og svamp. Ingen i borettslaget som har protestert ennå.

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Zerocool1984 »

niko skrev: 10 apr 2019, 23:04 Bor i borettslag jeg også. På Oppsal faktisk :-). Kjøpte meg manuell trykksprøyte på Biltema. Funker fint sammen med såpe og svamp. Ingen i borettslaget som har protestert ennå.
Jeg forhørte meg med styret.. ville ikke lage bråk hehe..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Bjerknez »

Borettslag er noe forbanna drit som jeg heldigvis kom meg ut av fortere enn svint. Aldri noensinne om jeg flytter inn i et borettslag igjen. Lenge siden jeg har vert belemret med så mange teite regler. Føltes nesten som om jeg var med i en sekt.

1. Vaske bil var ikke lov. Såpen kunne ødelegge og lage flekker på asfalten.
2. Ikke lov med planter som stakk over rekkverket på hverandaen.
3. Tross i høy fellesgjeld, måtte heisen og trappeoppgangen vaskes en gang i uken. (Yeah right!) Never happend.
4. Garasjen var for smal til å brukes som garasje.....
5. Ikke lov og rygge inn i garasjen (kunne bli eksosmerker på bakre vegg)
6. Bytting av lyspærer i utelamper utenfor dørene måtte dekkes av beboer. Vi hadde ikke lov til å bytte disse selv da dem hadde ingått avtale med enteprenør) Really???
7. Ikke tillatt med utevarmere på verandaen....
8. Vi hadde lagt klikk klakk platting på verandaen. Når dette ble merket, så fikk vi pålegg om å fjerne den. Etter noen runder med styret så fikk jeg beholde platting mot et vederlag (12.000 kroner) etter noen runder til.... så slapp jeg å betale.... da det ikke ble regnet som «fast installasjon»
9. Gassgrill forbudt. Kun elektrisk var lov.
10. Oppussing av bad var ikke lov før man hadde fått godkjent en søknad. Dette var et helt nytt borettslag og dem hadde tydeligvis gått inn med noen massive entreprenør avtaler.

Jeg fikk nok og ble mentalt kvalt av å bo der. Etter drøyt ett år solgte jeg skjiten og flyttet.

Aldri mer borettslag. Å spesielt ikke i Oslo. Da tar jeg heller repern.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 11 apr 2019, 04:38 Borettslag er noe forbanna drit som jeg heldigvis kom meg ut av fortere enn svint. Aldri noensinne om jeg flytter inn i et borettslag igjen. Lenge siden jeg har vert belemret med så mange teite regler. Føltes nesten som om jeg var med i en sekt.

1. Vaske bil var ikke lov. Såpen kunne ødelegge og lage flekker på asfalten.
2. Ikke lov med planter som stakk over rekkverket på hverandaen.
3. Tross i høy fellesgjeld, måtte heisen og trappeoppgangen vaskes en gang i uken. (Yeah right!) Never happend.
4. Garasjen var for smal til å brukes som garasje.....
5. Ikke lov og rygge inn i garasjen (kunne bli eksosmerker på bakre vegg)
6. Bytting av lyspærer i utelamper utenfor dørene måtte dekkes av beboer. Vi hadde ikke lov til å bytte disse selv da dem hadde ingått avtale med enteprenør) Really???
7. Ikke tillatt med utevarmere på verandaen....
8. Vi hadde lagt klikk klakk platting på verandaen. Når dette ble merket, så fikk vi pålegg om å fjerne den. Etter noen runder med styret så fikk jeg beholde platting mot et vederlag (12.000 kroner) etter noen runder til.... så slapp jeg å betale.... da det ikke ble regnet som «fast installasjon»
9. Gassgrill forbudt. Kun elektrisk var lov.
10. Oppussing av bad var ikke lov før man hadde fått godkjent en søknad. Dette var et helt nytt borettslag og dem hadde tydeligvis gått inn med noen massive entreprenør avtaler.

Jeg fikk nok og ble mentalt kvalt av å bo der. Etter drøyt ett år solgte jeg skjiten og flyttet.

Aldri mer borettslag. Å spesielt ikke i Oslo. Da tar jeg heller repern.
Hadde aldri klart å bo sånn selv. Enebolig er litt vedlikehold, men det er det verdt :prf

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av AJ »

overlay skrev: 11 apr 2019, 08:57 Hadde aldri klart å bo sånn selv. Enebolig er litt vedlikehold, men det er det verdt :prf
Ikke jeg heller. Oppvokst på gård med mye plass og luft rundt på alle kanter var det aldri noe reelt alternativ å bo i borettslag.
Så det ble enebolig enda mer frittliggende enn gården jeg vokste opp på.
Med utekran og eget borevann, en nærmest utømmelig kilde til vask av MC og bil :) . På egen gårdsplass uten at noen bryr seg eller trer uforståelige regler ned over hodet på en :crazy: .
Selv i fjor, den varmeste og tørreste på lenge, vasket vi som vanlig.
Riktignok røk vannpumpa etter mer enn 30 års drift så vi fikk en kostnad på 50K.
Så ja, det påløper bl.a. slike kostnader, som de som bor i borettslag, slipper.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av zarni »

Låner denne tråden litt. Skulle gjerne hatt poleringsskrem som gir litt shine tilbake på plastdeler som har mistet litt farge. Noen som har noe å anbefale?

Lurer også på hvor dere kjøper parafin? Har tidligere kjøpt biltema sin, men har lagt merke til at dette ikke er ekte parafin.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av tormodg »

Bjerknez skrev: 11 apr 2019, 04:38 Borettslag er noe forbanna drit som jeg heldigvis kom meg ut av fortere enn svint.

...

Aldri mer borettslag. Å spesielt ikke i Oslo. Da tar jeg heller repern.
Folk er heldigvis forskjellige. Jeg har bodd i borettslag i Oslo store deler av livet, bor nå i rekkehus i OBOS på 12. året og har det helt fantastisk. MCen står ute på en platting foran huset og jeg kan vaske og skru så mye jeg orker. Aldri klager fra noen - tvert i mot, kommer stadig blide naboer innom og vil ha litt hjelp til å fikse småting siden de ser at jeg har verktøy. Så det varierer veldig tydeligvis. :) Lite vedlikehold på utsiden av huset ettersom det ordnes felles. Fellesgarasjen er for trang til en Tesla men stor nok til en vanlig SUV. Kan se at det å bo i blokk kan sette større begrensninger, men det kommer jo veldig an på hvor man bor. Her jeg bor er det ganske landlig og rett innafor bygrensa, ignen gjenboere, og vi opplever veldig lite (ikke noe, egentlig) "masing/krav" fra styret eller naboer. Styret har vært aktive på å få etablert lading i fellesgarasjen og det kommer på plass nå på våren.

Men siden tråden handler om vask. Jeg solgte nylig en MC og fikk litt pepper for dårlig vask. Skjønte lite av hva jeg hadde gjort galt, før jeg plutselig fant ut at en av sprayene med sitrusrens på var fylt av grønnsåpe...så jeg hadde satt inn sykkelen godt med grønnsåpe og ikke skylt godt nok. :) Lærte meg en liten lekse der.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg flyttet inn i et helt nytt boretslag. Leilighetene var ikke engang ferdige når vi skrev oss på liste. Faktisk var ikke blokken engang begynt på. Så dette var i en etableringsfase.

Jeg fikk så elendig magefølelse etter noen måneder at jeg bare måtte komme meg ut av situasjonen fortere enn svint. Jeg gikk vel rundt 200k i pluss etter et drøyt år og jeg smilte hele veien til banken. Vi flyttet rett inn i min bestemors hus og pusset opp det siden hun døde det samme året.

200k på banken, 0 kroner for huset (siden jeg arvet det) + 600.000 i oppussingslån. 400.000 kroner i lån, et lite hus på rundt 80kvm. og en tomt på over 2 mål, egen garasje etc. Nå kan jeg puste igjen :-)å

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 11 apr 2019, 11:02 Nå kan jeg puste igjen :-)å
Og kan vaske sykker'n med alle slags vaskemidler du ønsker når og hvor du vil på tomta :crazy:
Herlig!
Det har sine åpenbare fordeler med egen stue og mye plass rundt :twothumbs: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Nomade »

Zerocool1984 skrev: 10 apr 2019, 22:55 Fant ut at jeg kan bare kjøpe en bøtte som passer inn i toppkofferten, samt ta med hageslange og produktene.. og bruke alt dette på soft wash i Oppsal haha :)
Må ha med bøtte ja ;-) Jeg har en sammenleggbar bøtte + stæsj som lett får plass i toppboksen :thumleft

Zerocool1984
Innlegg: 70
Registrert: 31 mai 2018, 09:24
Motorsykkelen din: under opplæring

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Zerocool1984 »

Må le litt av erfaring fra borettslaget :) Altså det hadde sikkert gått helt greit å vaske mc utenfor men jeg liker å sjekke ting først.. så min feil hehe.

Fant ut at BMW forhandler i Hamar har alt av vask produkter til BMW inkl. sammenleggbar bøtte så det ordner seg dette :) Ser frem til å vaske sykkelen for første gang i helgen (hjerneskadet ja jeg vet haha)!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Bjerknez »

Zerocool1984 skrev: 11 apr 2019, 14:36 Må le litt av erfaring fra borettslaget :) Altså det hadde sikkert gått helt greit å vaske mc utenfor men jeg liker å sjekke ting først.. så min feil hehe.

Fant ut at BMW forhandler i Hamar har alt av vask produkter til BMW inkl. sammenleggbar bøtte så det ordner seg dette :) Ser frem til å vaske sykkelen for første gang i helgen (hjerneskadet ja jeg vet haha)!
Ikke noen grunn til å betale dyre dommer for vaskeprodukter merket BMW. Det er uansett ikke BMW som lager dem. De er bare rebrandet.

Du kan bruke vanlige produkter egnet for bil.
Jeg anbefaler Bilnerden.no og Bilpleiekongen.no. Der får du alt du trenger :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Rengjøring av mc tips?

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 11 apr 2019, 04:38 Borettslag er noe forbanna drit som jeg heldigvis kom meg ut av fortere enn svint. Aldri noensinne om jeg flytter inn i et borettslag igjen. Lenge siden jeg har vert belemret med så mange teite regler. Føltes nesten som om jeg var med i en sekt.
Hehe...

Tror du har bodd i feil borettslag da. Ingen av de reglene du nevner gjelder her jeg bor i alle fall, og heller ikke der jeg bodde før. Noen regler er det riktignok, men ingen jeg har stusset på at er rare. Hvorfor de ikke tillot gassgrill f.eks aner jeg ikke. Er lov her.

Når det er sagt er det nok en god idé å sjekke husreglene før man kjøper leilighet i borettslag. Det kan godt hende det er mye rare regler der ute.

Hadde forresten vært artig å konsekvent parkere el-bilen men baken inn og se hvor lang tid det tok før man fikk klage. Og deretter se hva de sa når man påpeker at en el-bil vanskelig kan sette eksosmerker.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar