Endring av sylinder vinkel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Endring av sylinder vinkel

Legg inn av Honda2004 »

Da jeg var innom forrige gang, stilte jeg et spm om hvorvidt jeg kunne endre plasseringen/vinkelen på sylinderen på motoren, uten store problemer. Jeg ser at spm ble stilt litt for vagt og unøyaktig, slik at jeg prøver igjen, men denne gangen med en presisering:
Først, sykkelen min: Honda Varadero XL 125 2004 mod. Som kjent, 2-sylindra V-Twin. Beskjedne 15HK.
Motoren fikk totalhavari for 4år siden og derfor vil jeg ha en helt ny motor. Jeg tenker på flere ting, blant annet:
Bytte fra motoren som kom i 2004 til den som kom i 2007, nemlig i-motoren. I stedet for forgassere er det direkteinnsprøytning.
Trenger jeg å endre noe med det elektriske ?
Sylinderplassering: På denne har bakre sylinder sitt grenrør pekende ut på høyre side av motoren, mens framre sylinder har grenrøret pekende i 90gr ut foran, før det tar en svingom ned og under ramma på sykkelen og møter grenrøret til bakre sylinder og går over i eksospotta.
Jeg vil gjøre følgende "modifisering": Snu sylinder 90gr, slik at begge sylindre har utblås på høyre side, slik som choppere har og på den måten spare meg for det virrvarret av rør som har irritert meg siden 2004 og få et kulere utseende på sykkelen. Vil dette være problematisk ? Altså, jeg regner med at det er ikke så detaljert at hver sylinder må ha den og den plasseringa for å virke optimalt, slik at det ikke vil by på noen problemer å snu sylinderen 90gr. Er det forskjell på sylinderene, slik at jeg må bestille to av samme, eller spiller det ingen rolle ?

Jeg vil også bytte ut standard eksosen med en slankere potte, for å kunne dra nytte av to like sidevesker, dersom jeg velger å kjøpe det, i stedet for å ende med en smal og en normal sideveske. Jeg håper også at det å bytte potte og ha begge sylindere pekende i samme retning, vil gjøre at jeg sparer litt vekt på sykkelen. "Alle monner drar sa musa og pissa i havet."

Jeg har lest og hørt at, hver sylinder tenner på et gitt tidspunkt, slik at det ikke er bare bare å endre dette, men jeg er veldig usikker hva gjelder MC. Jeg er klar over at dette kommer til å koste og ja, jeg skal, ha ny motor. Jeg skal ikke bygge opp den gamle som har skjært seg.

Svar