Hoppestokk og presse

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Hoppestokk og presse

Legg inn av frodef »

Er det noen som tilfeldigvis har en avdanket gaffelfjær til overs? En av guttungene har fått dilla på hoppestokk, og vi tenkte å prøve å lage en med god sprett...

Og en helt annen sak, jeg prøver å skifte hjullager på bilen (peugeot 106), men har ikke verkstedpresse. Er det noen som har en presse stående de er villige til å låne ut litt?

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Hoppestokk og presse

Legg inn av CB9 »

kan ikke skjønne at en gaffelfjær klarer å sprette en unge, måtte isåfall vært fjæra til bakdempern men da må ungen være kort. koster deg fra 99-250 spenn i butikken men det veit du sikkert ..
mårtens import selger deg sikkert en avdanka fjær om du insisterer på hjemmelaga. og angående hjemmelaga, om naboungen skader seg på den, ligger du dårlig an i retten da? har hørt norge er blitt litt amerika når det gjelder steder å skade seg og hvem som kan saksøkes.

har dessverre bare gode og dårlige råd, ingen verkstedpresse.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Hoppestokk og presse

Legg inn av frodef »

Tja, jeg har strengt tatt aldri holdt en gaffelfjær i hånda og kjent, men jeg antok at de skal jo holde oppe 100-200 kilo ihvertfall, delt på to så blir det i underkant av 100 kilo..? Mener jeg leste et sted at det skulle funke, eller at det ihvertfall er verdt et forsøk.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Hoppestokk og presse

Legg inn av CB9 »

verdt et forsøk når en ny hoppestokk koster hundre spenn? gammel er ungen da om jeg tør spørre?

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Hoppestokk og presse

Legg inn av CB9 »

jeg tar meg i å ikke trives med rettledning av fedre men du har ikke vurdert en sånn harpun istedet? spiker i en stokk og gummislange fra noe sykkeldekk. livsfarlig og garantert minnerikt.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hoppestokk og presse

Legg inn av gorbys »

De holder ikke oppe 200kg aleine, du har svingarmen og bakdemperene som tar en del og, kanskje mesteparten faktisk når en sitter på en sykkelen.
Men i teorien kan det vel kanskje fungere, om ungen er lett ;-)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hoppestokk og presse

Legg inn av FredrikE24 »

CB9 skrev:jeg tar meg i å ikke trives med rettledning av fedre men du har ikke vurdert en sånn harpun istedet? spiker i en stokk og gummislange fra noe sykkeldekk. livsfarlig og garantert minnerikt.
Dette er jo bare for moro :) Unga må jo få lov til å prøve seg litt de og :prf Da jeg var "ung" nok til å leke med hoppestokk, så gikk jeg jo lei etter få minutter på en kjøpestokk :) Da er det mye morsommere å lære underveis i lagingen, om det så ikke funker så bra, eller går lei stokken fort.. Så har man i det minste lært noe underveis. Man bør tenke litt mer sånn. Selv gikk det i motorsag og moped i barnehage-alder.. Ingen varige mén av det annet enn at jeg har lært veldig mye tekniske ting :roll Det har på sett og vis hjulpet meg mye senere både på i studier, på jobb og privat. Så hold ungene i aktivitet så de får utfolde seg, det er viktig!


Få tak i en fjær fra en Mercedes 123/124 eller 210, så skal du se det bli sprett :twothumbs:
Fjær til bakdemper vil nok funke bra! Har selv skiftet demper på en BMW K1300GT, tilsvarende demper sitter på K12RSen min og omtrent alle andre med telelever forstilling.. Den fjæra på den demperen er nok passende, kanskje i stiveste laget dog.

Høres ut som et artig prosjekt :)

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Hoppestokk og presse

Legg inn av frodef »

gorbys skrev:De holder ikke oppe 200kg aleine, du har svingarmen og bakdemperene som tar en del og, kanskje mesteparten faktisk når en sitter på en sykkelen.
Ja, men nå veier jo sykkel med fører stort sett ganske mye mere enn 200 kilo da, vil tro jeg ligger nærmere 350-400 kilo totalt.

Forøvrig har jeg lest at strikker skal gi bedre sprett enn fjærer, så det må vel forskes litt. :-k

Svar