Hei.
Jeg hadde noen mistenkelige lyder (og oppførsel) fra bakhjulet etter en lang kjøretur på lørdag. I det jeg tok ut akslingen rant det ut nåler fra nålelageret.
Jeg har rengjort akslingen nå, og lett etter skader. Det eneste jeg har funnet er to bitte små hakk som man ikke kjenner med fingeren. Kjenner kun at det er noe der om man bruker neglen. Jeg har ikke peiling på hva toleransene er på slike akslinger.
Er denne akslingen ødelagt og må byttes, eller er de to små merkene ubetydelig?
Er denne akslingen ødelagt?
-
OnlineCanutus
- Innlegg: 470
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Er denne akslingen ødelagt?
Den ser ikkje helt god ut, men gjør du arbeidet selv, kan det jo være verdt forsøket og se hvor lenge et lager vil vare på den akslingen.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37872
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Er denne akslingen ødelagt?
Dette har jeg ikke særlig kunnskap om, men vil gjerne vite litt mer.
Så spørsmålene mitt er: nålelageret skal sitte der hakkene og misfargingen er på akslingen er? Lageret skal presses på akslingen og sitte børr fast, regner jeg med?
I så fall kan jeg vanskelig se noen problemer med akslingen, som ikke bærer preg av slitasje for øvrig...
Så spørsmålene mitt er: nålelageret skal sitte der hakkene og misfargingen er på akslingen er? Lageret skal presses på akslingen og sitte børr fast, regner jeg med?
I så fall kan jeg vanskelig se noen problemer med akslingen, som ikke bærer preg av slitasje for øvrig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6967
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Er denne akslingen ødelagt?
Ta ett mikrometer evt digitalt skyvelære og mål diameteren på flere plasser, både der det er slitasje og der akslingen er
blank. Til høyre på bildet.
Ikke nødvendig å måle ripene, de er uansett ikke det vesentligste.
Mål flere steder langs radien for å se om akslingen er rund.
Hvis akslingen er rund og avviket på diameteren er mindre enn 0,03 til 0,04 mm er akslingen i orden.
Bruk fint smergelpapir og puss vekk det som evt stikker ut der ripene er.
Ikke slip for mye, det er utrolig hvor lett det er å fjerne stål med smergel.
Fest nytt lager med locktite beregnet på lager m.m. for sikkerhets skyld.
blank. Til høyre på bildet.
Ikke nødvendig å måle ripene, de er uansett ikke det vesentligste.
Mål flere steder langs radien for å se om akslingen er rund.
Hvis akslingen er rund og avviket på diameteren er mindre enn 0,03 til 0,04 mm er akslingen i orden.
Bruk fint smergelpapir og puss vekk det som evt stikker ut der ripene er.
Ikke slip for mye, det er utrolig hvor lett det er å fjerne stål med smergel.
Fest nytt lager med locktite beregnet på lager m.m. for sikkerhets skyld.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Cutless
- Innlegg: 1218
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Er denne akslingen ødelagt?
Canutus skrev:..
AJ skrev:..
Tusen takk for svar.Jompa skrev:..
Jeg fikk e-post fra verkstedet på AGM også, og de mente det bare var å pusse litt forsiktig med 300 papir og olje. Jeg hadde kun 400 papir, men det ble rent og pent. Alt av ujevnheter ble borte også. Nå når jeg leser det du skriver Jompa ble jeg usikker på om jeg tok for mye.
Men det skulle vise seg å være helt irrelevant. Siden det var nålelageret som gikk, og de to kulelagrene som står i andre enden så fine ut, tenkte jeg ikke mer over det. Men når jeg holdt på i sted tok jeg en nærmere titt på akslingen - der kulelagrene står. Og med mindre jeg tar helt feil må jeg definitivt ha ny aksling:
Re: Er denne akslingen ødelagt?
..jeg er bare nysgjerrig på hvilken bike det er til..
- Cutless
- Innlegg: 1218
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Er denne akslingen ødelagt?
Sprint ST 955i 2002-modell
- Cutless
- Innlegg: 1218
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Er denne akslingen ødelagt?
Sånn, da var ny (gammel) aksling bestilt fra Ebay.
Nå må jeg skaffe meg ny lager etc. Noen tips hvor man kan få tak i det til en fornuftig pris?
Nå må jeg skaffe meg ny lager etc. Noen tips hvor man kan få tak i det til en fornuftig pris?
- FredrikE24
- Innlegg: 4716
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Er denne akslingen ødelagt?
Tools forhandler SKF, kan være et greit sted å sjekke.
- Cutless
- Innlegg: 1218
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Er denne akslingen ødelagt?
Ny aksling ble sendt fra Nederland i dag, så ser ikke ut til at det ble helt den store krisen likevel.
Snakket også med et lokalt maskinverksted som kunne skaffe lager etc. :)
Snakket også med et lokalt maskinverksted som kunne skaffe lager etc. :)