Vinterlagring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Sted: Søre sunnmøre

Re: Vinterlagring

Legg inn av adivass »

ZZR-Erling skrev: Det er minus du skal koble fra!
Ja og nei. Det er mest for sikkerheten til folk som er klønete, og eller sikkerheten på nyere biler etc der spenningshopp forårsaket av en gnist når man fjerner plussen kan skape problemer. Knallgass kan også være litt uheldig i en slik situasjon.
Jeg har fikla med batterier så mye at jeg vet hva jeg gjør på, og det er ingen sjans for at jeg kortslutter plusspolen til jord. Med plussen avkoblet kan det ikke skje at noe kortslutter og begynner å trekke strøm eller i verstefall resulterer i brann. Tingene mine står der smågnagere ferdes, så det hadde ikke overrasket meg om de fant det for godt å spise litt av ledningsnettet mitt..
Ideelt sett fjerner man vel begge, men jeg er lat, så jeg går for plusspolen ;)

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Vinterlagring

Legg inn av Honda2004 »

Hmm jeg kan komme med det jeg kommer på:

- Bytt olje og oljefilter.
Kjør en tur for å varme motor og dra olje i gjennom motor, før du bytter olje en gang til og kjører en tur til. Da er du sikker på at alt "grums" og skit er ute av motoren og at motoren er smørt.
- Luftfilter: Kjekt å bytte dette til et nytt (om det er gammalt) rense inntaket og spraye på luftfilter olje i filteret.
- Riktig dekktrykk ! Kontrollèr at dekkene har riktig trykk.
- For de som ikke kjører BMW: Sjekk kjedet. Er det tørt, smør kjedet før du parkerer sykkelen for vinteren.
- Vedlikeholdslader: Kjøp en slik lader hos biltema, eller andre og plugg den på batteriet. Da vil laderen lade batteriet automatisk etter behov og du trenger ikke tenke på det.
- Mc-trekk fra biltema e.l. Beskytter mot noe støv.
- Bruk gummifornyer fra Armor All/ Biltema på gummislanger og dekksider. Ser pent ut og holder kanskje gummien litt lengre ?
- Har du midtstøtte til sykkelen, bruk denne. Da står minst ett hjul i friluft og dekket vil ikke bli deformert. Du kan også snurre hjulene et par ganger i løpet av tiden den står parkert.

Mindre viktig, men kanskje fullt så kjekt å sjekke: LYS. Sjekk at alle lys og blinklys virker før du setter den bort. Da slipper du å starte neste sesong med å dra til forhandler for å kjøpe dette før du i det hele tatt har rukket og "sale opp hesten".

Selvfølgelig: Vask sykkelen grundig før du setter den bort.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Vinterlagring

Legg inn av kjellv »

Honda2004 skrev:Hmm jeg kan komme med det jeg kommer på:

- Bytt olje og oljefilter.
Kjør en tur for å varme motor og dra olje i gjennom motor, før du bytter olje en gang til og kjører en tur til. Da er du sikker på at alt "grums" og skit er ute av motoren og at motoren er smørt.
Sant nok at du ikke får ut all olja ved et oljeskift, det vil i de fleste motorer bli igjen noen få dl. selv om motoren er varm når du tapper. Men dobbelt oljeskift er da helt unødvendig. Da hadde jeg heller brukt pengene på olje av best mulig kvalitet og bytta bare en gang.


Sent fra min C6603 via Tapatalk

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Vinterlagring

Legg inn av Solo-rider »

Vurderer vinterlagring hos en mc forhandler i vinter :scratch
I den forbindelse blir det fortatt en sjekk av sykkelen og får jeg får vite hva som eventuelt bør gjøres med den.
Vanlig service / oljeskift er jo greit når det er tid for det. MEN... Er det å sette bukken til havresekken ved å la de som sikkert har ledig kapasitet på verkstedet i vintermånedene se over sykkelen ?
Noen her som har erfart det ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Toven

Re: Vinterlagring

Legg inn av Toven »

Skjønte ikke helt hva du mener.. men jeg har satt sykkelen hos vinterlagring hos verksted, og fikk samtidig gjort unna ventilsjekk pluss noe annet småting nå :) De tar også oljeskift og en 10 punkt sjekk - men gjør ikke noe arbeid som ikke er avtalt. I mitt tilfelle sa jeg at det er fint at jeg får beskjed evt når jeg henter sykkelen om de fant noe på den 10 punkt sjekken. Men at de ikke skulle gjøre noe arbeid som følge av den, som ikke er avtalt

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av AJ »

Toven skrev:Men at de ikke skulle gjøre noe arbeid som følge av den, som ikke er avtalt
Samme erfaring her. Har aldri opplevd at vinterlagringsverkstedet har påstått at noe gjøres på sykkelen, for å gi seg selv nok jobb i løpet av vinteren.
Der jeg har vinterlagret sykkelen har jeg inntrykk av at de har mer enn nok å gjøre, bla. med ATV'er og mange som faktisk bestiller service og evt. nødvendige reparasjoner/oppgraderinger på sykkelen de vinterlagrer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Vinterlagring

Legg inn av Ketil »

Hei! Et spørsmål angående olje: Oljen jeg har på nå ble skiftet i midten av august og sykkelen er kjørt knappe 300 mil siden. Er det da nødvendig å ta et skift nå før vinterlagring? Vurderer heller å ta et oljeskift til sesongstart 2017. Høres det OK ut? :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av AJ »

Ketil skrev:Hei! Et spørsmål angående olje: Oljen jeg har på nå ble skiftet i midten av august og sykkelen er kjørt knappe 300 mil siden. Er det da nødvendig å ta et skift nå før vinterlagring? Vurderer heller å ta et oljeskift til sesongstart 2017. Høres det OK ut? :-k
Jeg tenker at det er helt uproblematisk å vinterlagre med den olja du har på sykkelen.

Selv byttet jeg på min sykkel i går etter å ha kjørt ca. 6000 siden forrige oljeskift etter to lengre turer i Europa.
Ikke tvingende nødvendig, men greit å gjøre etter såpass lang og til tider forholdsvis hard kjøring...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Vinterlagring

Legg inn av Ketil »

AJ skrev:
Ketil skrev:Hei! Et spørsmål angående olje: Oljen jeg har på nå ble skiftet i midten av august og sykkelen er kjørt knappe 300 mil siden. Er det da nødvendig å ta et skift nå før vinterlagring? Vurderer heller å ta et oljeskift til sesongstart 2017. Høres det OK ut? :-k
Jeg tenker at det er helt uproblematisk å vinterlagre med den olja du har på sykkelen.

Selv byttet jeg på min sykkel i går etter å ha kjørt ca. 6000 siden forrige oljeskift etter to lengre turer i Europa.
Ikke tvingende nødvendig, men greit å gjøre etter såpass lang og til tider forholdsvis hard kjøring...
Den er god :twothumbs:

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Vinterlagring

Legg inn av Dansekris »

Jeg har et annet spørsmål!

Jeg har depotstøtte for bakhjulet som jeg tenkte å bruke når jeg vinterlagrer. Er det noe poeng å kjøpe en som løfter forhjulet også?
Blir ikke helt klok på om dekkene tar noe skade av å stå rett opp og ned med vekt hele vinteren.

Toven

Re: Vinterlagring

Legg inn av Toven »

Dansekris skrev:Jeg har et annet spørsmål!

Jeg har depotstøtte for bakhjulet som jeg tenkte å bruke når jeg vinterlagrer. Er det noe poeng å kjøpe en som løfter forhjulet også?
Blir ikke helt klok på om dekkene tar noe skade av å stå rett opp og ned med vekt hele vinteren.
Mine dekk har ikke tatt skade av å stå på sidestøtta i hvert fall. Om det er rett på betong er det kanskje lurt å sette hjula på plank/papp? Mener det var noe med betong og noe muffins :-k :knegg

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Vinterlagring

Legg inn av Solo-rider »

AJ skrev:
Toven skrev:Men at de ikke skulle gjøre noe arbeid som følge av den, som ikke er avtalt
Samme erfaring her. Har aldri opplevd at vinterlagringsverkstedet har påstått at noe gjøres på sykkelen, for å gi seg selv nok jobb i løpet av vinteren.
Der jeg har vinterlagret sykkelen har jeg inntrykk av at de har mer enn nok å gjøre, bla. med ATV'er og mange som faktisk bestiller service og evt. nødvendige reparasjoner/oppgraderinger på sykkelen de vinterlagrer.
Jeg ser helt klart at det er en fordel å få gjort det som er nødvendig sykkelen når den vinterlagres. Men "fintenkte" litt om det fort kunne bli ekstrajobb på den . Noen verkstedsjobb som ikke er blitt avtalt hadde hadde jeg aldri gått med på å betalte for.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Vinterlagring

Legg inn av Jompa »

Toven skrev:
Dansekris skrev:Jeg har et annet spørsmål!

Jeg har depotstøtte for bakhjulet som jeg tenkte å bruke når jeg vinterlagrer. Er det noe poeng å kjøpe en som løfter forhjulet også?
Blir ikke helt klok på om dekkene tar noe skade av å stå rett opp og ned med vekt hele vinteren.
Mine dekk har ikke tatt skade av å stå på sidestøtta i hvert fall. Om det er rett på betong er det kanskje lurt å sette hjula på plank/papp? Mener det var noe med betong og noe muffins :-k :knegg
Ny betong inneholder etsende stoff, om det tærer på gummi vet jeg ikke.
Gammel betong er trygg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterlagring

Legg inn av cannon »

Helt ok at sykkelen står på egne hjul gjennom vinteren.
Fordelen med en depotstøtte er at sykkelen tar mindre plass ved lagring.

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Vinterlagring

Legg inn av kusa »

Hei, har hørt fra en venn at når han lagrer sykkelen så er det opp på depotstøtte(r), koble av batteri (kanskje vedlikeholds lading), ta ut ca 30% av lufttrykket i dekkene.

Er det noen andre forslag for en fin lagring? Og en problemfri oppstart på våren? (Tenker å ta oljeskift før jeg starter opp å kjører når våren kommer)
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Svar