Ta service selv og spare 10k, eller....

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av gsx750_80 »

gorbys skrev:
gsx750_80 skrev: Noen kaller olje- og filterskift "service", kan det se ut som..
Vel, om du ser på kva som skal gjerast på dei forskjellige serviceintervallene på nokon sykler så er det av og til ikkje meir enn olje og filterskift...
Jeg har akkurat sjekket servicemanual for et par av de syklene jeg eier, eller har eid.
Ingen av de skal ha service i henhold til oppsatte intervaller som er begrenset til olje- og filterskift.
Hvis det er sykler som kun skal ha olje- og filterskift ved noe serviceintervall har i alle fall jeg til gode å se det,
og finner det sannsynlig at det er utypisk.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev:
gorbys skrev:
gsx750_80 skrev: Noen kaller olje- og filterskift "service", kan det se ut som..
Vel, om du ser på kva som skal gjerast på dei forskjellige serviceintervallene på nokon sykler så er det av og til ikkje meir enn olje og filterskift...
Riktig. Men den kalles gjerne enten oljeservice eller mellomservice. Særlig på små sykler (125cc) er dette veldig vanlig, disse har veldig lite oljereservoar og korte skiftintervall.
Interessant. Kan du legge ut lenke til en servicemanual for en mc der det kun er olje- og filterbytte som skal gjøres ved service?
Skulle anta at det angår en meget liten andel av motorsyklene på (det norske) markedet.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av gsx750_80 »

"...oljeservice eller mellomservice..."
Oljeservice kan oppfattes som olje- og filterskifte, og ingen normal service, i vanlig betydning av ordet.
Mellomservice heller ikke - det høres ut som noe som gjøres MELLOM servicer, mao heller ikke service i ordets rette betydning.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av gsx750_80 »

olepeder skrev:Jeg har en BMW K1600 og nå er det 60 000km service rett rundt hjørnet.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.
Du er inne på dette med serviceheftet.

I et servicehefte jeg har foran meg står det at serviceheftet må være fulgt dersom man skal beholde alle rettigheter ved en eventuell reklamasjon. Det er eiers ansvar at servicer blir foretatt til riktig tid, og at verkstedet kvitterer for servicen i heftet, står det også.

For min del har jeg valgt å ta servicer hos forhandler, i håp om å ha sykkelen mest mulig i orden til enhver tid, og å kunne få mer for
den ved et eventuelt salg enn om jeg ikke kunne dokumentere servicer hos et autorisert verksted.
Dessuten skal det gi sterkere kort på hånden ved en eventuell reklamasjon.

Garanti på denne typen sykkel kan kun overføres til ny eier forutsatt at betingelser i service- og garantiheftet er fulgt, etter søknad til importør.

Innenfor både garanti- og reklamasjonsperioder kan man i visse tilfeller stå svakt om ikke serviceheftet er riktig utfylt.
Følgende står med store bokstaver på i serviceheftet for denne sykkelen : "PÅSE AT DETTE HEFTET LEVERS MED KJØRETØYET DERSOM
KJØRETØYET SKIFTER EIER. UTEN DETTE HEFTET KAN GARANTIEN IKKE OVERFØRES".

I dette enkelttilfellet er det ikke godt å si hva som lønner seg, om du er kompetent og framstår troverdig overfor kjøpere.
Dessuten er det uklart om sykkelen på et evt framtidig salgstidspunkt er utenfor garantitid eller tidsrom for mulige reklamasjoner.
mvh

-gsx750_80

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av kjellv »

gsx750_80 skrev:
kjellv skrev:
gorbys skrev:
gsx750_80 skrev: Noen kaller olje- og filterskift "service", kan det se ut som..
Vel, om du ser på kva som skal gjerast på dei forskjellige serviceintervallene på nokon sykler så er det av og til ikkje meir enn olje og filterskift...
Riktig. Men den kalles gjerne enten oljeservice eller mellomservice. Særlig på små sykler (125cc) er dette veldig vanlig, disse har veldig lite oljereservoar og korte skiftintervall.
Interessant. Kan du legge ut lenke til en servicemanual for en mc der det kun er olje- og filterbytte som skal gjøres ved service?
Skulle anta at det angår en meget liten andel av motorsyklene på (det norske) markedet.
Som jeg skrev, dette gjelder særlig små sykler med lite oljereservoar. Jeg skal ikke si at alle 125cc 4-takt, men det gjelder alle jeg har kjennskap til service på. Her fra serviceplanen på Yamaha YZF-R125:
yzf-r125.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev:
gsx750_80 skrev:
kjellv skrev:
gorbys skrev:
gsx750_80 skrev: Noen kaller olje- og filterskift "service", kan det se ut som..
Vel, om du ser på kva som skal gjerast på dei forskjellige serviceintervallene på nokon sykler så er det av og til ikkje meir enn olje og filterskift...
Riktig. Men den kalles gjerne enten oljeservice eller mellomservice. Særlig på små sykler (125cc) er dette veldig vanlig, disse har veldig lite oljereservoar og korte skiftintervall.
Interessant. Kan du legge ut lenke til en servicemanual for en mc der det kun er olje- og filterbytte som skal gjøres ved service?
Skulle anta at det angår en meget liten andel av motorsyklene på (det norske) markedet.
Som jeg skrev, dette gjelder særlig små sykler med lite oljereservoar. Jeg skal ikke si at alle 125cc 4-takt, men det gjelder alle jeg har kjennskap til service på. Her fra serviceplanen på Yamaha YZF-R125:
yzf-r125.jpg
Ja, men altså ikke "service" i ordets vanlige betydning, noe du i grunn også sier selv ved at du benytter begrepene "oljeservice"/ "mellomservice". Jeg tolker dette som oljeskift MELLOM servicer, men altså ikke service.

Feks opererer "maintenance schedule" for honda XL 250 R med ulike tiltak / sjekkpunkter etter 1000 km, 6000 km, 12000 km og 18000 km. Når 18000 km er passert skal man utføre samme kontroller / justeringer som ved de første 6000 km, osv.
Dermed skal, avhengig av sykkelens kjørelengde, 24000 km service ha samme sjekkpunkt som 6000 km service, 30 000 km service samme som 12000 km service, osv, osv..

Etter 6000 km skal: olje skiftes, ventiler inspiseres og evt justeres, dekomprimeringsmekanisme sjekkes, kamkjede evt justeres, kjede
evt justeres, bremser, lys, fjæring, skruer og bolter, hjul og styrehode / lager sjekkes. Dette er den minst omfattende av servicene.
Ved senere servicer skal flere punkter sjekkes, inkludert deler av drivstoffsystem, luftfilter og plugger mm inspiseres og til dels skiftes, om
nødvendig.

Beskrivelsen over, for Honda XL250R, er eksempel på hva som kan inngå i en service. Det omfatter oljeskift og en rekke andre elementer
i tillegg.

Dersom enkelte mener at service kan være synonymt med olje- og filterskifte blir det generelt misvisende. Da blir det langt mer fornuftig å
la ordet "service" være forbeholdt mer enn olje- og filterskift.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev:
gsx750_80 skrev:
kjellv skrev:
gorbys skrev:
gsx750_80 skrev: Noen kaller olje- og filterskift "service", kan det se ut som..
Vel, om du ser på kva som skal gjerast på dei forskjellige serviceintervallene på nokon sykler så er det av og til ikkje meir enn olje og filterskift...
Riktig. Men den kalles gjerne enten oljeservice eller mellomservice. Særlig på små sykler (125cc) er dette veldig vanlig, disse har veldig lite oljereservoar og korte skiftintervall.
Interessant. Kan du legge ut lenke til en servicemanual for en mc der det kun er olje- og filterbytte som skal gjøres ved service?
Skulle anta at det angår en meget liten andel av motorsyklene på (det norske) markedet.
Som jeg skrev, dette gjelder særlig små sykler med lite oljereservoar. Jeg skal ikke si at alle 125cc 4-takt, men det gjelder alle jeg har kjennskap til service på. Her fra serviceplanen på Yamaha YZF-R125:
yzf-r125.jpg
Ellers: Takk for info. Det var jo interessant å se hvor hyppig den skulle ha oljeskift. Hver 3000 km..
Har hørt enkelte som påstår de skifter olje hver 2500 km, selv på større 4-taktere. (bla eldre GSX 1100 )De mener tydeligvis at det kan være hensiktsmessig.
Gidder man, og har råd, kan antakeligvis motoren ha godt av det.
Nuvel.. det blir en liten utgift i det store og hele å ta noen ekstra oljeskift. Kanskje mer et spørsmål om å ta seg tid..
mvh

-gsx750_80

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av kjellv »

gsx750_80 skrev:
Dersom enkelte mener at service kan være synonymt med olje- og filterskifte blir det generelt misvisende. Da blir det langt mer fornuftig å
la ordet "service" være forbeholdt mer enn olje- og filterskift.
Jeg er HELT enig med deg!
Det er gjerne oljeskiftintervallene som danner grunnlaget for serviceplanen, og så legges de andre servicepunktene til i serviceplanen ettersom hvor ofte det skal sjekkes/utføres. Noe skal gjøres hyppig, annet skal gjøres sjeldnere. Så har du ting som mer riktig bør utføres f eks en gang i året eller hvert 3-4 år. Dette framgår som regel av serviceskjemaet som fabrikanten/merkeforhandlerne bruker. F eks bytte av bremsevæske eller kjølevæske.

Men for disse 125cc er det altså 6000 km mellom serviceintervallene, og så ligger det et oljeskift mellom disse ved 3000 km. Men også disse hver 3000 skal stemples i serviceboka for å beholde garanti!

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av SverreOlsen »

Bremsesystemet ser eg over en gang i blandt, blir kansje 1 gang i mnd eg sjekker kaliptere og klossene. Bremseveske bytter eg ikke ofte, samme gjelder kjøleveske. Bytter kjøleveske hver 2 år c., alt ettter bruk. Eg har kun eldre sykkler, 10 år pluss. Tennplugger, luftfilter, oljefilter, olje skifter eg hvert år eller oftere alt etter kjørelengde. Ventilkontroll, justering følger eg serviceintervall fra fabrikant. Resterende av lager, simringer, kjede drev osv skifter eg når det blir slitt. Holder ikke på og skifter deler som eg ser unødvendigt å skifte før det nærmer seg ett problem, når en ser drevet nærmer seg utslitt, når bremsebelleget begyner å nærme seg borte, simringene på framgaffelene begynner å svette, da bytter eg, ikkje pga det står en skal bytte simringene på 60 tusen km service eller lignende. Mange er ikke enig men det er sånn eg vill ha det :)
Eg tar ikke service osv på sykkelen for eg skal selge den videre, tar service for eg vill ha en driftsikker sykkel for meg selv, samt holde kostnadende nede, skifter eg det som trengs underveis :)

ZZR-Erling

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av ZZR-Erling »

Kvaliteten på service utført iht produsentens skjema for dette, varierer nu jammen endel rundt omkring. Jeg synes det har vært greit der jeg har hatt min K1300S, men man leser nu endel rart om andre. Dette er en av årsakene til at jeg for det meste har tatt alle servicer selv opp gjennom årene. Hvis jeg skulle kjøpt meg en dyr bike, og hadde flere å velge i, ville ett komplett servicehefte, utført av rette..telle positivt.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: RE: Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av gorbys »

gsx750_80 skrev:
kjellv skrev:
gorbys skrev:
gsx750_80 skrev: Noen kaller olje- og filterskift "service", kan det se ut som..
Vel, om du ser på kva som skal gjerast på dei forskjellige serviceintervallene på nokon sykler så er det av og til ikkje meir enn olje og filterskift...

Interessant. Kan du legge ut lenke til en servicemanual for en mc der det kun er olje- og filterbytte som skal gjøres ved service?
Skulle anta at det angår en meget liten andel av motorsyklene på (det norske) markedet.
Kan ta min eigen Suzuki sv1000 som eksempel, og dei fleste andre suzukier. På en 6000 service (eller årlig) så er det kun bytte av olje. Oljefilter byttes på 12000 eller annethvert år.
Det er det som skal GJØRES, så er det en del punkt som skal SJEKKES. Men lat oss være ærlig no, du har like lite garanti for at det faktisk er gjort på et verksted som du har av en privatperson.
Verksted vil ha profitt, mer sykler inn og ut på kortest mulig tid gir mer penger i kassa.
Men du har et stempel i boka da, og i en garantisak så tel det, men sykkelen min er ferdig med garantiperioden så det bekymrer ikkje meg.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av gsx750_80 »

Jeg fant manual for Syzuki SV 1000 på nett, og tiltak ved servicer skiller seg ikke nevneverdig fra andre sykler jeg har sett. Det er flere ting som skal gjøres, og evt utbedres, ved behov. https://www.dropbox.com/s/x5gjum6qb36ny ... Manual.pdf .
Det blir derfor misvisende å henvise til at det kun er oppgaver relatert til olje og filterskift som skal gjøres, som du påstår.

Jeg har generelt større tiltro til verksteder enn privatpersoner når det kommer til troverdighet med tanke på vedlikehold av mc.
At verkstedene vil ha profitt er åpenbart. At de generelt er mindre ærlige enn privatpersoner tror jeg ikke. Firma løper dessuten en svært stor risiko om de skulle finne på for mye lureri.
En privatperson som har lønna si fra annet hold kan selge en dårlig sykkel uten at det trenger få særlige konsekvenser.

Jeg har stempel i boka, men garantitiden har gått ut. Reklamasjonsrett har jeg antakelig fortsatt, da sykkelen enda ikke er 5 år.
Det er ikke den eneste verdien i serviceheftet, siden jeg ved et evt salg antakelig framstår som en som har tatt godt vare på sykkelen.
Dette gir meg sannsynligvis en bedre pris enn ellers, når jeg kan vise til et servicehefte der alle servicer er fulgt.
Jeg tror mao generelt at et servicehefte som viser at servicer er fulgt har en verdi utover det det kunne bety ved evt garanti- eller reklamasjonssak.
mvh

-gsx750_80

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av olepeder »

Takk for gode innspill. Tror nok at jeg tar den servicen selv. Penger spart og ikke minst vet jeg at det blir ordentlig gjort.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av FredrikE24 »

Skru selv og følg intervallene til BMW. Ingenting er bedre enn det! Du blir kjent med sykkelen, er ekstra nøye og får de riktige tingene gjort!

Verkstedene har jo verken yrkesstolthet eller kunnskap. Du betaler for at de skal skifte noen deler og stemple i boka, men så fort det blir litt mer enn det, så blir det vanskelig. Som feks. Å avbalansere et dekk..
Her gjøres alt selv både min gamle og nyere sykler og biler øvrig på gården. Verktøy og utstyr som mangler skaffes, så blir vedlikeholdet enklere og enklere for hver gang!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev:Skru selv og følg intervallene til BMW. Ingenting er bedre enn det! Du blir kjent med sykkelen, er ekstra nøye og får de riktige tingene gjort!

Verkstedene har jo verken yrkesstolthet eller kunnskap. Du betaler for at de skal skifte noen deler og stemple i boka, men så fort det blir litt mer enn det, så blir det vanskelig. Som feks. Å avbalansere et dekk..
Her gjøres alt selv både min gamle og nyere sykler og biler øvrig på gården. Verktøy og utstyr som mangler skaffes, så blir vedlikeholdet enklere og enklere for hver gang!
Verkstedene har hverken yrkesstolthet eller kunnskap sier du. For noe pølsevev.
mvh

-gsx750_80

Svar