Ta service selv og spare 10k, eller....

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Elektrolux
Innlegg: 55
Registrert: 06 apr 2015, 09:11
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av Elektrolux »

Uten tvil ville jeg tatt service selv. Da vet en at alt blir gjort skikkelig og lærer sykkelen bedre å kjenne. ( bounding )

Husk verkstedet har budsjetter å forholdet seg til, noe som betyr begrenset med tid til kos. Er f.eks ventildekselet av, er dette en god anledning til å vaske dette på vanskelig tilgjengelige steder, og stiller du selv ventiler på sykkel med skims noterer du ned hva som står i slik at neste justering er det enkelt å handle rett størrelse.

Spesialverktøy for en jobb er ofte innspart etter første service, og ren bonus etter det.

Har inntrykk av at de som har kjøpt ca 100 MC og ca 100 biler av meg har verdsatt at jeg selv har tatt service på disse.

Eneste grunn til å sette vekk service er garantistempelet på helt nye kjøretøy. På Mercedes i millionklassen lot jeg derfor verkstedet skifte motoroljen de første 2 årene. På BMW R1200RS til 1/4 av prisen tar jeg heller servicediskusjonen skulle f.eks bensinpumpen svikte.

BMW selger meget gode originale verkstedsmanualer med automatisk oppdatering over internett til ca 1000 kr, og bruker du dette verktøyet har du all informasjonen du trenger for å stelle med egen sykkel. Kombiner gjerne med en slik: http://www.gs911usa.com/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av FredrikE24 »

gsx750_80 skrev:
FredrikE24 skrev:Skru selv og følg intervallene til BMW. Ingenting er bedre enn det! Du blir kjent med sykkelen, er ekstra nøye og får de riktige tingene gjort!

Verkstedene har jo verken yrkesstolthet eller kunnskap. Du betaler for at de skal skifte noen deler og stemple i boka, men så fort det blir litt mer enn det, så blir det vanskelig. Som feks. Å avbalansere et dekk..
Her gjøres alt selv både min gamle og nyere sykler og biler øvrig på gården. Verktøy og utstyr som mangler skaffes, så blir vedlikeholdet enklere og enklere for hver gang!
Verkstedene har hverken yrkesstolthet eller kunnskap sier du. For noe pølsevev.
Det er satt på spissen, men man betaler for profesjonelt arbeid helt etter boka. Slik er det gjerne ikke, det er slurv overalt..

Selv oppdaget jeg rett etter kjøp at det var brukt for lang kåpeskrue inn mot tanken slik at skruen gnagde seg inn i plasttanken.. Skikkelig dritt å få lekkasje.. Kåpeskruene var med andre ord blandet. Kun en eier som ila. 15 år aldri hadde skrudd på sykkelen selv. Så fort man tar i sykkelen selv, så må man rette oppi en masse slurv..

Levert sykkel på oljeskift, mister girskifter på tur hjem..
Skiftet ESA-demper forran på en nyere K-bike, skrudd sammen i feil rekkefølge med tanke på moment og det går skikkelig åt skogen, å ta denne jobben selv er ren skruing om du har manualen og momentnøkkel..
Får samme verksted til å legge om dekk, balanseringen fikk de ikke til, de mente det var en vanskelig operasjon. Vibrerte som fy.. Ikke rart når dem ikke fjerner de gamle loddene før avbalansering.. Felgen var FULL av lodd, er det mulig?!

Jeg lar ikke et verksted ta i sykkelen, jeg vil vite at ting har blitt gjort skikkelig, da må man gjøre det selv.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av Juicebox »

Er dette det samme verkstedet?! Autorisert mc-verksted? Skjønner deg godt etter disse hendelsene. Jeg har aldri opplevd noe slik. Olje, filter og tennplugger skifter jeg selv da dette ikke påvirker garantien. Følger serviceintervallene som vanlig hos et autorisert mc-verksted.

ZZR-Erling

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av ZZR-Erling »

olepeder skrev:Jeg har en BMW K1600 og nå er det 60 000km service rett rundt hjørnet.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.
Men, har du sjekket hvordan du får fyllt kjølevæske etter ventilsjekk??

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av olepeder »

ZZR-Erling skrev:
olepeder skrev:Jeg har en BMW K1600 og nå er det 60 000km service rett rundt hjørnet.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.
Men, har du sjekket hvordan du får fyllt kjølevæske etter ventilsjekk??
Det er kurant, hadde av radiatoren i høst og da skiftet jeg kjølevæske. Må luftes på 2 plasser.
Jeg har kjørt et par tusen km etter det og det funker som det skal.

Danreit
Innlegg: 26
Registrert: 10 sep 2016, 21:46
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 600, 2007

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av Danreit »

Er det vanlig at service kommer på 10k ?
Mitt tilfelle for neste service er på 24000km, hvor ifølge håndboken "alt" skal sjekkes.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av kvase »

Min første service ble tatt på 15000 km og kosta ca 8000 kr. da sa de at alt sto bra til med KTM 1050 min i skien hos http://www.cbp.no/
Regner med da at alt de foretok seg blir registrert hos KTM slik de nå gjør forbi.
Det blir også foretatt en 2-3000 km servic også men da går de vel bare over KTm en og etter skrur (2015mod)
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av kjellv »

olepeder skrev:
ZZR-Erling skrev:
olepeder skrev:Jeg har en BMW K1600 og nå er det 60 000km service rett rundt hjørnet.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.
Men, har du sjekket hvordan du får fyllt kjølevæske etter ventilsjekk??
Det er kurant, hadde av radiatoren i høst og da skiftet jeg kjølevæske. Må luftes på 2 plasser.
Jeg har kjørt et par tusen km etter det og det funker som det skal.
Har også hørt at noen av K-ene er noe trøblete med dette. Kjølesystemet skal visst vakuumsettes?

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av Baffin »

Danreit skrev:Er det vanlig at service kommer på 10k ?
Mitt tilfelle for neste service er på 24000km, hvor ifølge håndboken "alt" skal sjekkes.
24000km. servicen på en Africa Twin hos Monsterbike Drammen kom på 15 035 kr i følge eier.

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av AJ »

Baffin skrev: 24000km. servicen på en Africa Twin hos Monsterbike Drammen kom på 15 035 kr i følge eier.

Baffin
Hæh!? :O
mye har jeg enda til gode å betale for en hovedservice på syklene jeg har hatt!
Selv ikke på KTM'en. Kom ikke på over 10 lapper heller...

Og i hvert fall ikke på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde. Den har så langt vært den rimeligste å ha på service av nysyklene jeg har hatt så langt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av WikingTnT »

Baffin skrev:
Danreit skrev:Er det vanlig at service kommer på 10k ?
Mitt tilfelle for neste service er på 24000km, hvor ifølge håndboken "alt" skal sjekkes.
24000km. servicen på en Africa Twin hos Monsterbike Drammen kom på 15 035 kr i følge eier.

Baffin
What ? - samme som turen til Alpene med overnatting på hotell i 8 døgn med halvpensjon og hovedservice på Benellin i Nürnberg og bensin inkludert.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av Zettexx »

Har aldri hatt sykkel på verksted for service.

Kjøpte en som kom rett fra storservice. Fellmonterte/manglende pakninger. Gaffeljustering misforstått og skrudd til med moment, som å kjøre med 2 jernstenger. Alvorlig feiljustert innsprøytning ikke bemerket eller utbedret. Kåpe satt sammen med en haug løse skruer og muttere.

Den svev pent på tomgang...

Merkeverksted.

Skru selv.

ZZR-Erling

Re: RE: Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av ZZR-Erling »

kjellv skrev:
olepeder skrev:
ZZR-Erling skrev:
olepeder skrev:Jeg har en BMW K1600 og nå er det 60 000km service rett rundt hjørnet.
Dette er en såkalt storservice med ventiljustering. Det er ikke noe ved denne servicen som er komplisert, bare en del skruing. Jeg er absolutt kompetent til å ta denne selv på en forsvarlig måte, men så var det dette stempelet i serviceheftet da.....
Spiller det egentlig så stor rolle hvis jeg dukumenterer på en skikkelig måte at jobben er gjort? Har tenkt å ha sykkelen et par år til iallefall.
Hvilke tanker har dere? Det er verditap og hvor salgbar den er videre jeg tenker på.
Men, har du sjekket hvordan du får fyllt kjølevæske etter ventilsjekk??
Det er kurant, hadde av radiatoren i høst og da skiftet jeg kjølevæske. Må luftes på 2 plasser.
Jeg har kjørt et par tusen km etter det og det funker som det skal.
Har også hørt at noen av K-ene er noe trøblete med dette. Kjølesystemet skal visst vakuumsettes?

Sent fra min C6603 via Tapatalk
På min K1300S skal den suges inn, og det trenger man en god del leamikk til..
http://s958.photobucket.com/user/TomL_p ... n.jpg.html

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av Zettexx »

:scratch

Vi er for og mot verkstedservice. Av mange grunner.

Norge har en alvorlig krise på verksted fronten, både bil og mc. De er overpriset og forverrer situasjonen ved å selge verdens dyreste deler.

Til tross for et felles marked og relativt like kostnader i hele nordvest europa, er vi i særklasse på verkstedpriser. Ikke kan de reparere noe heller. Helt fine deler skiftes fortløpende ut fra servicehefter. Noe er greit nok, men ofte helt tullete.

...men vi trenger verkstedene også. Men ikke til oljeskift.. Jeg innser at det nok kommer en dag når jeg også må besøke et verksted, alder og helse setter grenser.

Hvordan livet blir når det blir EU kontroll på mc, blir virkelig spennende.

Tore Huseby
Innlegg: 2
Registrert: 11 des 2011, 15:34
Motorsykkelen din: BMW/JAWA/SUZUKI

Re: Ta service selv og spare 10k, eller....

Legg inn av Tore Huseby »

Det beste er å kombinere.- Gjør det du mener at du kan utføre, og be verkstedet gjøre resten. Oppdateringer elektronikk samt visse modellutfordringer gjør at et samarbeid med verkstedet er det beste. Og da får du stempelet i boka også.... Hvis verkstedet protesterer og sier at dette er en dårlig løsning, da bør du bytte verksted. Det beste er jo at alle er fornøyd!

Svar