Kan utluftinga gro igjen ?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Kan utluftinga gro igjen ?

Legg inn av Jompa »

Har sett at luftfilterboksen på sykkelen min har oljesøl på undersida.
Regner med at det er olje inni boksen også.
Har det kommet olje inn i boksen må det nødvendigvis skyldes at den blåses opp gjennom lufteslangen fra gearkassa.
Enten er det stor gjennomblæsing i motoren, eller så blir ikke oljen fanga opp i væskefella og returnert til gearboksen.
Kan det være så enkelt som at væskefella er grodd igjen av gammelt slam ?
Nå er jo ikke sykkelen mer enn 34 år, men det kan ha skjedd ?
Er det noen som vet ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kan utluftinga gro igjen ?

Legg inn av JohnnyTh »

Det kan den helt sikkert. Jeg har opplevd det på biler.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kan utluftinga gro igjen ?

Legg inn av cannon »

Tipper du kan gjøre rent og kjøre 34 år til før problemet eventuelt gjenoppstår.
Det skal jo være litt oljedamp i luftboksen slik at filter fungerer bedre. Etter hvert (34 år-ish...) samler det seg opp litt.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kan utluftinga gro igjen ?

Legg inn av Kjellrf »

Kanskje du har kjørt med litt mye olje på motoren?
Da blåser det fort litt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kan utluftinga gro igjen ?

Legg inn av Jompa »

Kjellrf skrev:Kanskje du har kjørt med litt mye olje på motoren?
Da blåser det fort litt.
Det kan nok ha skjedd, ja.
Fyllt opp til merket og litt til for å være sikker, eller få brukt opp den siste skvetten i dunken.
Jeg var nok litt upresis i spørsmålet mitt.
Utluftinga er nødvendigvis åpen så lenge det kommer olje opp i filterboksen.
Det jeg egentlig skulle spørre om, var om hullet oljen skal renne tilbake til gearkassa ifra utskilleren kan gro igjen ?
Dette er jo en helt enkel sak uten verken filter eller over/undertrykksventiler av noe slag.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Kan utluftinga gro igjen ?

Legg inn av Zettexx »

Dette oppleves stadig.... og ofte blir det oversett.

Utlufting fra motorblokk skal normalt ha en form for ventil. Altså, det skal bare luftes når det er overtrykk. Dette er blitt løst på mange måter, den enkleste er vel "Kurvball" metoden. Der en lite kule ligger i et sete og holder noenlunde tett, men slipper trykk forbi den ene veien. Hvis kulen eller setet er slitt kan det hende at olje suges opp i større grad en det som kommer ved normal overtrykk. Annen enkel metode er å ha en "filterboks" med noen krøllete fiber. Her legger oljen seg og drypper tilbake unntatt når overtrykket er så stort at det ikke får tid til å kondensere.

Dette var blant de første "miljøtiltak" som ble påbudt og implementert, dersom en ser bort fra blyfri bensin der blyet ble byttet ut med mindre skadelige stoffer. Gamle motorer hadde gjerne lufting fra ventil lokket som gikk rett i friluft under motoren. Husker godt vi justerte dem så dryppene traff eksosrørene, da slapp vi drypp på bakken, og lukten var herlig...

Lufting fra blokk kunne også bli lagt i en "U" på vei til forgasser, slik at det ble en slags vannlås av avkjølt oljedamp.. Her kunne laveste punkt ofte gro igjen. Og med riktig uflaks kom det vann fra luftfilteret og lagde suppe. Det var gjerne et lite hull med rørstuss og slange som kom ut langs brannveggen. Her skulle det egentlig komme vanndamp som oppsto.

På mc var vel ikke det så greit, så da ble det avløp fra luftfilterboksen i tynn slange. Så langt jeg vet, har alle idag og også 30 år tilbake, et lignende system. Og ja, absolutt, det kan gå tett og gi merkelige utslag. Oljedampen er som oftest lagt mellom luftfilter og innsug. Min Kawa har et idiotisk løp for lufteslangen fra luftboksen, og det blir det en fiks på til våren.... Da skal det dryppe ned på katalysatoren og brennes av.

Beklager hvis dette ble for detaljert på grunnleggende nivå, som alle vet. Kan være andre mener noe annet, det hender at hukommelsen spiller litt puss på slikt...

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Kan utluftinga gro igjen ?

Legg inn av haakeik »

På min Triumph har jeg en propp i enden av lufteslangen. I boka står det at den skal tømmes hvert år. Skjønner godt at det er en propp der. Hvem vil vel risikere et oljeutslipp i nærheten av bakdekket?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kan utluftinga gro igjen ?

Legg inn av Kjellrf »

haakeik skrev:På min Triumph har jeg en propp i enden av lufteslangen. I boka står det at den skal tømmes hvert år. Skjønner godt at det er en propp der. Hvem vil vel risikere et oljeutslipp i nærheten av bakdekket?
En i klubben opplevde at proppen fløy ut, på en Honda CBX750F, på fullt pådrag.

Ikke gøy, men glatt, da den munner ut rett foran bakdekket.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar