Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av kusa »

Hei, vil da starte en tråd med hva slags utstyr en burde ha som sykkel eier ( derav smøring, kjedeolje osv).

Nå nærmer jo vårsesongen seg straks og jeg vil da handle inn alt nødvendig utstyr til en komplett sjekk av sykkelen. Men er litt blank på hvilke ting som burde kjøpes. Har aldri eid en motorsykkel før i fjor, har bare hatt scooter/moped før og der var det briste eller bære!
Så spørsmålet er hva slags kjedeolje, motorolje, egentlig alt av utstyr som en MÅ ha og evt "burde" ha.

Kjører forøvrig en Kawasaki 636 Ninja 06 mod.

Håper flere også får bruk for denne tråden!
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av AJ »

Ja, hvor ikke en tråd som denne?
Her kan det fort komme mange gode tips :thumleft !

Dette er ikke noe du absolutt ha, men jeg slår likevel gjerne et slag for Tutoro auto chainoiler, som alle kan montere uten nødvendig teknisk kunnskap. Denne monteres uten tilkobling til sykkelens el- og innsprøytningssytem.

Med Tutoro løser du på en ganske genial måte jobben med å holde kjedet smurt hele tiden. Minimalt vedlikehold av systemet og slutt på kjedesprayintervallene :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av kusa »

AJ skrev:Med Tutoro løser du på en ganske genial måte jobben med å holde kjedet smurt hele tiden. Minimalt vedlikehold av systemet og slutt på kjedesprayintervallene :crazy: .
Denne så skikkelig spennende ut, har du bilde av hvordan den ser ut montert på sykkelen din? (vil tenke meg du har denne allerede da du anbefaler den). Denne fikk jeg veldig lyst på!
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av AJ »

kusa skrev:
AJ skrev:Med Tutoro løser du på en ganske genial måte jobben med å holde kjedet smurt hele tiden. Minimalt vedlikehold av systemet og slutt på kjedesprayintervallene :crazy: .
Denne så skikkelig spennende ut, har du bilde av hvordan den ser ut montert på sykkelen din? (vil tenke meg du har denne allerede da du anbefaler den). Denne fikk jeg veldig lyst på!
Her finner du bilder fra montering på min (første bilde i bildeserien) og en annen maken sykkel:
https://www.dropbox.com/sh/x4aevm4ebx9d ... nture?dl=0

Og her et par detaljbilder som ligger i andre tråder her på MCsiden.no:

Bilde

Bilde

Oljeslangen er festet på baksiden av svingarmen og påføringsdysen er forsterket med ståltråd, slik det ene bildet viser. Ståltråden gjør dysa mer bøyelig også slik at du få formet den bedre til for best mulig tilpasning.
Jeg har valgt den enkle påføringsdysen og plassert den over innsiden av kjedet så nær som mulig inntil bakdrevet.
Men de fleste velger å legge dysen inntil drevet, som mange eksempler på Tutoros nettsider viser.

Påføringsdysen på min sykkel er forøvrig solid festet til den nedre kjedebeskyttelsen med strips.

Det var forholdsvis enkewlt å finne en god plassering på 1290'en min, mens det kan være mer utfordrende på andre sykler. Men jeg tror ikke det er umulig på noen sykler. Bruk god tid på å finne den beste løsningen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av kusa »

Tusen takk AJ! :D

Skal sjekke hvordan denne monteringen blir på min sykkel i allefall før jeg bestiller! :)

Noen med flere tips? :vs
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av Jompa »

Ett verktøysett med kopp- og fastnøkler fra 5mm til 19mm skulle dekke det aller meste av vedlikehold.
Så kan du jo utvide etter hvert med momentnøkler, multimeter osv.

Vanlig bilvaskemiddel, kjedefett enten på boks eller automatsmøring som AJ foreslår.
En boks med 5-56 eller lignende til wirer.
Det er sikkert noe jeg har glemt, men du kmmer i alle fall i gang med ett sett med handverktøy.
Skrujern, av dem finnes det utrulig mye dårlig og i tillegg finnes det mnst like mye som nesten passer.
Er du i tvil, ta med en skrue når du kjøper verktøy
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av kusa »

Høres greit ut, har det meste av slikt utstyr!
Lurer på smøring til frontgafler og generelt fjæringa? Mye vedlikehold på dette?
Da det kommer til smøring av kjede så er det anbefalt å smøre for typ hver 400km kjørt?
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Ett verktøysett med kopp- og fastnøkler fra 5mm til 19mm skulle dekke det aller meste av vedlikehold.
Pipe- og nøkkelsett er et must, ja.
Samme med momentnøkler. Har tre stykker selv som tilsammen dekker alle tiltrekkingsmoment på KTM'en.
Skaffet meg også et billig og solid sett med torx bits på Jula. På KTM er omtrent alt av skruer en kombo av mutterhode og torx og på de fleste kommer man lettest til med nettopp torx.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av Jompa »

kusa skrev:Høres greit ut, har det meste av slikt utstyr!
Lurer på smøring til frontgafler og generelt fjæringa? Mye vedlikehold på dette?
Da det kommer til smøring av kjede så er det anbefalt å smøre for typ hver 400km kjørt?
Smøringa av forgaffelen er det demperoljen som tar seg av.
Spesiell "fork oil" som vel bør byttes hvert andre- tredje år.
Det du skal være obs på er riktig og nøyaktig og lik mengde i hvert av gaffelbeina.
Ellers er det smøring av lenkarmer på bakfjæringa.
Er du heldig, har du en sykkel med smørenipler.
Hvis ikke må delene demonteres, lagrene vaskes og settes in med nytt fett.

Smøring av kjede hver 400 km pluss minus skulle være ok, oftere når du kjører i regnvær.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av KevinmsR6 »

Motul kjedespray er ett must på racing :) denne er seig og verken drypper eller slipper ifra kjeden:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Filterverktøy, bladsøker til sjekk av ventiler

1/4" pipesett
1/2" pipesett
1/4" Torx
1/2" Torx
1/4" Umbrako
1/2" Umbrako

Fastnøkler mellom 6mm-19mm

momentnøkler, verkstedhåndbok

Man trenger egentlig ikke mye, men river selv fram det aller meste av verktøy når man først begynner.. Det meste kjøpt, men mye av verktøyet jeg bruker blir laget underveis.

KawaGreen
Innlegg: 58
Registrert: 24 mai 2016, 18:46
Motorsykkelen din: Kawasaki zx9r

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av KawaGreen »

for min del var sånn autosmøre system ubrukelig! Fikk bare olje på hele sykkelen! fikk det overhode ikke til å fungere!
Motul sin er bare best :twothumbs:

ZZR-Erling

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av ZZR-Erling »

Parafin og kost til vask av kjedet hver 5000km.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Anbefaler Motul Road kjedesprayen. Som ZZR erling skriver så anbefaler også jeg parafin og kjedekost (en slik kost med flere sider) til kjedevasken. Ingen vits å kjøpe dyr kjederens på boks. Men WD40 kan fint brukes til kjedevasken også.

Av verktøy så vet jeg ikke hva som er lurt å ha med seg. Slipper å skru på ny sykkel :)

Men et dekkrep sett i tillfelle punktering kan være greit å vurdere.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev:Men WD40 kan fint brukes til kjedevaskeen også.
Bruker man ikke WD40 til å smøre kjedet?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar