CE godkjent eksos?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av simpson »

Dykkeren skrev: 15 mar 2017, 09:57 CE godkjent i dette tilfellet bør være at anlegget er godkjent til bruk på gjeldende MC. Med anlegget følger det med et "sertifikat" som bør oppbevares sammen med vognkortet. Skulle du bli stoppet, så kan du dokumentere at anlegget er godkjent for bruk på MC´en. Har et slikt "sertifikat" for Akrapovic anlegget som står på min mc. Spesielt Tyskland er opphengt i dette pga lyd.
Ikke noe som heter CE godkjent.
Det er som nevnt lenger opp bare at produsenten erklærer at anlegget oppfyller visse krav som EN-standarder.
Du må lese selv hvilke krav som CE merkingen henviser til.
CE er ikke noen form for godkjenning men ett krav stort sett til alt som selger i EØS.
Kjøper du en hjelm utenfor Europa er den ikke CE merket, mens samme hjelmen som kjøpes hjemme har CE merke med henvisninger til hvilket krav produsenten hevder at den oppfyller. Og det er produsenten selv som påstår at utstyret oppfyller påståtte krav, ikke en organisasjon eller lignende som TUV eller Veritas osv som tester dette og så gir en "godkjenning".

Ett eks er dykkermaske og svømmeføtter fra Biltema, disse er CE merket, men standarden den henviser til er samme som på badeleker, altså CE merket, men oppfyller ikke mer enn kravene til leketøy-

Bergenboy
Innlegg: 5
Registrert: 06 mai 2017, 21:56
Motorsykkelen din: MT 09 2017

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av Bergenboy »

Jeg ble ikke stoppet fordi de mistenkte lyd. Ble stoppet bare fordi jeg kjørte sykkel. De var faktisk i tvil på om den var godkjent. 690en har en mye høyere lyd enn MT 09. MT 09 uten db er ikke gale.

Får se hva jeg gjør. Kjedelig å kjøre nå. Så stille er den. Må jeg fortsette slik blir det salg av sykkel neste år og overgang til 300cc scooter.

Norge og byråkrati . Forstår race only potter, men ikke dette.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av HeHy »

Bergenboy skrev:Jeg ble ikke stoppet fordi de mistenkte lyd. Ble stoppet bare fordi jeg kjørte sykkel. De var faktisk i tvil på om den var godkjent. 690en har en mye høyere lyd enn MT 09. MT 09 uten db er ikke gale.

Får se hva jeg gjør. Kjedelig å kjøre nå. Så stille er den. Må jeg fortsette slik blir det salg av sykkel neste år og overgang til 300cc scooter.

Norge og byråkrati . Forstår race only potter, men ikke dette.
Har selv hatt 690, den var ikke veldig høylytt selv uten dbkiller, mens mt07 med godkjent akra uten dbkilleren høres ut som dommedagen som prøver å sprenge trommehinnene.
Men for å svare på om det er verd det, hvis du har kjøpt det godkjente anlegget (ja det finnes noen som er godkjente da med dbkiller) så kan du få det skrevet inn i vognkortet, mindre sjans på at de blir så irriterte at de gir deg bot. Ellers er det ufattelig sjeldent å bli stoppa av svv, og svv kan ikke gi deg bøter så vidt jeg vet, vanligvis vil nok det hele ende opp i visning av sykkelen der du har satt inn dbkiller igjen.

Bergenboy
Innlegg: 5
Registrert: 06 mai 2017, 21:56
Motorsykkelen din: MT 09 2017

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av Bergenboy »

Har det nå i vognkortet. Tror jeg tar sjansen etter sommerferien. Katalysatoren ser jo ut som en db killer. Ja MT 07 er ganske hissig lyd på uten db. Har kjørt den med ixil anlegg.

Bergenboy
Innlegg: 5
Registrert: 06 mai 2017, 21:56
Motorsykkelen din: MT 09 2017

Re: CE godkjent eksos?

Legg inn av Bergenboy »

Den er nok ikke godkjent. Er 125 CC med effekt anlegg som er grunnen til hyppigere kontroller har jeg hørt

Svar