Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Marshall »

Hvorfor ikke bare kjøpe flash kit til ECUen?
braaAAap :mc1

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Greenone »

Marshall skrev: 18 aug 2017, 20:16 Hvorfor ikke bare kjøpe flash kit til ECUen?
Tja, det er nok antakeligvis ingen write counter som kan leses ved diagnose og avsløre at ecu har blitt skrevet til x antall ganger.
Sånn sett kan man jo tune/flashe og flashe tilbake standard innstilinger ved behov.

Eneste bakdel er vel prisen. Woolich kit med logbox og wideband o2 koster rundt $7-800 + frakt og import kost. Og så har man en god jobb med tuning etterpå. Autotune går ikke av seg selv, selv om mange tror det.
Dersom man ikke kan/har interesse så kan man jo kjøpe kun flash interface, men da må sykkel tunes i benk og det blir nok like dyrt.

Powercommander 5 kan man jo også montere og evnt. demontere ved behov. Den håndterer selve bensintuningen like bra som et flash.
Sluttsummen blir omtrent det samme her med wideband o2 eller benktuning.
(Men man har jo såklart mange flere endringsmuligheter muligheter ved flash på nyere sykler)

Og dette er jo det "riktige" å gjøre dersom man skal få fullt utbytte av anlegget. Men, så har man jo det kjedelige tilfellet der motoren havarerer et stykke unna hjemmefra. Kranbilen kommer og kjører sykkel direkte til verksted før man rekker demontere eller flashe tilbake noe som helst...
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Htrafoss
Innlegg: 12
Registrert: 26 aug 2017, 10:48
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 - 850cc - 2015 Modell

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Htrafoss »

Hei,
har selv kjøpt og kjørt med Akra (fullsystem) nå i ett par mnd. Veldig fornøyd. Ble montert på Yamaha Vinterbro og de foretok ingen omprogrammering.

Jeg savner dog litt mer lyd fra Akra anlegget. Skulle gjerne ønsket at et var mer DB involvert ift å skifte fra originalt anlegg til Akra.
Iflg Akra sine egne sider gir dette anlegget +/- 5 ekstra HP ved 10.000 RPM og fjerner 2 kg vekt vs originalt anlegg....

Noen som har erfaring med å fjerne DB killeren på den nyeste Akra potten (med karbon tipp)??

Bazey
Innlegg: 5
Registrert: 13 jul 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 2017
Sted: Oslo

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Bazey »

Htrafoss skrev: 26 aug 2017, 14:09 Hei,
har selv kjøpt og kjørt med Akra (fullsystem) nå i ett par mnd. Veldig fornøyd. Ble montert på Yamaha Vinterbro og de foretok ingen omprogrammering.

Jeg savner dog litt mer lyd fra Akra anlegget. Skulle gjerne ønsket at et var mer DB involvert ift å skifte fra originalt anlegg til Akra.
Iflg Akra sine egne sider gir dette anlegget +/- 5 ekstra HP ved 10.000 RPM og fjerner 2 kg vekt vs originalt anlegg....

Noen som har erfaring med å fjerne DB killeren på den nyeste Akra potten (med karbon tipp)??

Se det jeg skrev på side 2 :)

Må borre ut et sveisepunkt

Htrafoss
Innlegg: 12
Registrert: 26 aug 2017, 10:48
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 - 850cc - 2015 Modell

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Htrafoss »

Takk for respons og har sett dette.
Men har sett andre som har prøvd, men ikke fått det til.

Sett på YouTube etter gode videoer på hvordan dette kan gjøres, uten hell. Har kun funnet videoer av "sluttresultatet", ikke som viser selve boringen av sveisepunktet.

Kom gjerne med tips om du/noen vet hvor man finner gode instruksjoner på dette :-)

Tusen takk for svar.




Bazey skrev: 30 aug 2017, 22:44
Htrafoss skrev: 26 aug 2017, 14:09 Hei,
har selv kjøpt og kjørt med Akra (fullsystem) nå i ett par mnd. Veldig fornøyd. Ble montert på Yamaha Vinterbro og de foretok ingen omprogrammering.

Jeg savner dog litt mer lyd fra Akra anlegget. Skulle gjerne ønsket at et var mer DB involvert ift å skifte fra originalt anlegg til Akra.
Iflg Akra sine egne sider gir dette anlegget +/- 5 ekstra HP ved 10.000 RPM og fjerner 2 kg vekt vs originalt anlegg....

Noen som har erfaring med å fjerne DB killeren på den nyeste Akra potten (med karbon tipp)??

Se det jeg skrev på side 2 :)

Må borre ut et sveisepunkt

Bazey
Innlegg: 5
Registrert: 13 jul 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 2017
Sted: Oslo

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Bazey »

Htrafoss skrev: 31 aug 2017, 10:09 Takk for respons og har sett dette.
Men har sett andre som har prøvd, men ikke fått det til.

Sett på YouTube etter gode videoer på hvordan dette kan gjøres, uten hell. Har kun funnet videoer av "sluttresultatet", ikke som viser selve boringen av sveisepunktet.

Kom gjerne med tips om du/noen vet hvor man finner gode instruksjoner på dette :-)

Tusen takk for svar.

Lager en liten guide til deg her:

1. Skru av eksospotta.
- En bolt på hver side av sykkelen
- Dra av to fjærer som holder bakpotta sammen med resten av eksosen.
- Dra bakpotta litt frem og tilbake, så løsner den fort fra resten av eksosen.

2. Skru av karbondekselet.
- Denne sitter fast med 3 torx skruer.

3. Borr ut punktsveis.
- Under karbondekselet ser du en liten fordypning i metallet.
- Borr gjennom denne med et 6 mm borr.

4. Dra ut db-killer.
- Denne sitter veldig godt. Jeg prøvde å dra den ut med tang, uten hell.
- Jeg borret et lite hull i db-killer og dyttet inn en glidehammer som jeg brukte til å banke ut db-killer. Glidehammer fås kjøpt på Biltema for 300 kr. Hvis du får i nærheten av Oslo så kan du låne min

PS. Det er mulig du må bytte om på trinn 1 og 2. Mener å huske at jeg ikke fikk bakpotta forbi bakhjulet med karbondekselet på. Men det finner du fort ut :)

Så lenge du har en glidehammer, så er denne jobben meget enkel.

Lykke til




Bazey skrev: 30 aug 2017, 22:44
Htrafoss skrev: 26 aug 2017, 14:09 Hei,
har selv kjøpt og kjørt med Akra (fullsystem) nå i ett par mnd. Veldig fornøyd. Ble montert på Yamaha Vinterbro og de foretok ingen omprogrammering.

Jeg savner dog litt mer lyd fra Akra anlegget. Skulle gjerne ønsket at et var mer DB involvert ift å skifte fra originalt anlegg til Akra.
Iflg Akra sine egne sider gir dette anlegget +/- 5 ekstra HP ved 10.000 RPM og fjerner 2 kg vekt vs originalt anlegg....

Noen som har erfaring med å fjerne DB killeren på den nyeste Akra potten (med karbon tipp)??

Se det jeg skrev på side 2 :)

Må borre ut et sveisepunkt

MT09
Innlegg: 33
Registrert: 20 apr 2019, 21:27
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 2017

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av MT09 »

Kjøpte et Euro3 akrapovic anlegg til MT09 her om dagen og fant ut under montering at grenrøret er for langt. Er det normalt at grenrøret som går inn på lyddempern er for langt? Trodde ikke det skulle være nødvendig å begynne og kappe til dette selv? Eller kan det være feil grenrør som er medsendt?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av AJ »

Heisan og velkommen her på MCsiden.no, MT09 :vs .

Rart om det er gjort endringer på MT modellen fra Euro3 til Euro4, eller er det 5 som gjelder nå?
Jeg vet ikke, men kjellv her inne kan kanskje si noe vettugt om dette siden han jpbber som bl.a. Yamahaselger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av HeHy »

MT09 skrev:Kjøpte et Euro3 akrapovic anlegg til MT09 her om dagen og fant ut under montering at grenrøret er for langt. Er det normalt at grenrøret som går inn på lyddempern er for langt? Trodde ikke det skulle være nødvendig å begynne og kappe til dette selv? Eller kan det være feil grenrør som er medsendt?
100% sikker på dette? Det kan være litt vanskelig å få alle deler dypt nok inn i hverandre. Det er som regel noe bevegelse i rørene, noe som kan føre til videre vanskeligheter for at alt passer bra sammen uten noen små vanskeligheter.

MT09
Innlegg: 33
Registrert: 20 apr 2019, 21:27
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 2017

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av MT09 »

AJ skrev: 20 apr 2019, 22:31 Heisan og velkommen her på MCsiden.no, MT09 :vs .

Rart om det er gjort endringer på MT modellen fra Euro3 til Euro4, eller er det 5 som gjelder nå?
Jeg vet ikke, men kjellv her inne kan kanskje si noe vettugt om dette siden han jpbber som bl.a. Yamahaselger.
Takk :thumleft
Er vel Euro 4 fortsatt tror jeg

MT09
Innlegg: 33
Registrert: 20 apr 2019, 21:27
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 2017

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av MT09 »

HeHy skrev: 20 apr 2019, 22:37
MT09 skrev:Kjøpte et Euro3 akrapovic anlegg til MT09 her om dagen og fant ut under montering at grenrøret er for langt. Er det normalt at grenrøret som går inn på lyddempern er for langt? Trodde ikke det skulle være nødvendig å begynne og kappe til dette selv? Eller kan det være feil grenrør som er medsendt?
100% sikker på dette? Det kan være litt vanskelig å få alle deler dypt nok inn i hverandre. Det er som regel noe bevegelse i rørene, noe som kan føre til videre vanskeligheter for at alt passer bra sammen uten noen små vanskeligheter.
Om jeg ikke tar feil er det en avsats i lyddempern som røret skal gå imot? Ifra hullet til lambasonden og ut til enden av røret er det 7,2cm. Så langt inn i lyddempern greier ikke jeg og skyve røret inn. Å ser man på installasjons videoer på youtube og heftet som er med så er jo røret bare halvparten av det jeg har?

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av HeHy »

Bilder sier mer enn 1000 ord. Jeg sliter litt med å visualisere problemet. Hvis du hadde klart å vise hvor problemet ligger, gjerne med et bilde fra installasjonsvideon du nevner som eksempel og.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av HeHy »


MT09
Innlegg: 33
Registrert: 20 apr 2019, 21:27
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 2017

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av MT09 »

Prøver å legge ved bilder men får denne beskjeden: BILDEFILEN DU PRØVDE Å LEGGE VED, ER UGYLDIG?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av kjellv »

MT-09 kom betydelig oppgradert i 2017, samtidig som den også var Euro4. Det er altså flere forskjeller på MT-09 enn Euro3/4 i 2017 uten at jeg har oversikt over alle endringene. Det var altså 2017 modellen som kom med bla.a. ny front, lignet mer på MT-10. Generasjon 1/Euro3/2014-2016 har bare ei hovedlykt, så på denne er det lett å kjenne igjen når Euro4 kom

Svar