Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av biker7 »

kjellv skrev: 21 apr 2019, 16:46 Det er nok katalysatoren du mangler, den skal stå der.
2019-04-21.png
Funker uten Cat :knegg

Trur jaggu han har fått et "halvferdig" grenrør jeg :-k
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

MT09
Innlegg: 33
Registrert: 20 apr 2019, 21:27
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 2017

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av MT09 »

kjellv skrev: 21 apr 2019, 16:46 Det er nok katalysatoren du mangler, den skal stå der.
2019-04-21.png
Stemmer at den mangler, men røret på grenrøret blir ikke kortere av at den står i. Er jo det som er problemet at grenrøret blir for langt slik at lyddempern ikke passer i festene

MT09
Innlegg: 33
Registrert: 20 apr 2019, 21:27
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 2017

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av MT09 »

biker7 skrev: 21 apr 2019, 17:00 ..men tror faktisk du ikke har rett grenrør, evt feilproduksjon.. For ytterste del av grenrøret (venstre del av røret på ditt bilde) skal jo liksom bli litt bredere også, i henhold til andre bilder av dette anlegget, noe jeg også så på mitt anlegg.. Ditt har jo samme diameter fra "lamda-hullet" og ut.. Og i tillegg for langt.. :scratch :-k

https://www.motorspeed.no/Media/Cache/I ... 295610.Png
Ja har sett det samme. Så må jo være feil grenrør som er medsendt

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av HeHy »

Ser ut som et uferdig grenrør du har fått ja.
I manualen fra Akra ser det ut som den både skal være kortere og utvidet dimensjon på ytre del av grenrør
Bilde

Stenakim
Innlegg: 8
Registrert: 15 jan 2020, 22:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT09SP 850 2019

Re: Yamaha MT 09 og akrapovic full eksos

Legg inn av Stenakim »

Bazey skrev: 01 sep 2017, 19:05
Htrafoss skrev: 31 aug 2017, 10:09 Takk for respons og har sett dette.
Men har sett andre som har prøvd, men ikke fått det til.

Sett på YouTube etter gode videoer på hvordan dette kan gjøres, uten hell. Har kun funnet videoer av "sluttresultatet", ikke som viser selve boringen av sveisepunktet.

Kom gjerne med tips om du/noen vet hvor man finner gode instruksjoner på dette :-)

Tusen takk for svar.

Lager en liten guide til deg her:

1. Skru av eksospotta.
- En bolt på hver side av sykkelen
- Dra av to fjærer som holder bakpotta sammen med resten av eksosen.
- Dra bakpotta litt frem og tilbake, så løsner den fort fra resten av eksosen.

2. Skru av karbondekselet.
- Denne sitter fast med 3 torx skruer.

3. Borr ut punktsveis.
- Under karbondekselet ser du en liten fordypning i metallet.
- Borr gjennom denne med et 6 mm borr.

4. Dra ut db-killer.
- Denne sitter veldig godt. Jeg prøvde å dra den ut med tang, uten hell.
- Jeg borret et lite hull i db-killer og dyttet inn en glidehammer som jeg brukte til å banke ut db-killer. Glidehammer fås kjøpt på Biltema for 300 kr. Hvis du får i nærheten av Oslo så kan du låne min

PS. Det er mulig du må bytte om på trinn 1 og 2. Mener å huske at jeg ikke fikk bakpotta forbi bakhjulet med karbondekselet på. Men det finner du fort ut :)

Så lenge du har en glidehammer, så er denne jobben meget enkel.

Lykke til




Bazey skrev: 30 aug 2017, 22:44
Htrafoss skrev: 26 aug 2017, 14:09 Hei,
har selv kjøpt og kjørt med Akra (fullsystem) nå i ett par mnd. Veldig fornøyd. Ble montert på Yamaha Vinterbro og de foretok ingen omprogrammering.

Jeg savner dog litt mer lyd fra Akra anlegget. Skulle gjerne ønsket at et var mer DB involvert ift å skifte fra originalt anlegg til Akra.
Iflg Akra sine egne sider gir dette anlegget +/- 5 ekstra HP ved 10.000 RPM og fjerner 2 kg vekt vs originalt anlegg....

Noen som har erfaring med å fjerne DB killeren på den nyeste Akra potten (med karbon tipp)??

Se det jeg skrev på side 2 :)

Må borre ut et sveisepunkt


Gammel post.. men prøver allikevel. Har samme potten på min som jeg gjerne skulle fjernet db-killer på. Har boret inn sveisepunktet og forsøkt med glidehammer. Forstår ikke helt hvor jeg skal sette inn glidehammeren.. har du noen tips?

Svar