Noe feil med bremsene.. R-sykkel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
KawaGreen
Innlegg: 58
Registrert: 24 mai 2016, 18:46
Motorsykkelen din: Kawasaki zx9r

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av KawaGreen »

Men jeg hadde det samme på min kawa, regner med at du har tokico kalipere! da var det dust sealern som sklir ut og kødder det til for ett stempel( eller flere) Når det skjedde kunne jeg presse hendelen i bånn.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av Zettexx »

**
Med tanke på at begge bremsene er like, må det jo være noe til felles! var bare ett tips
**

Bremsene er ikke sammenkoblet, så det kan ikke være en"felles" feil.

Hvis kaliperstemplene ikke beveger seg fritt, vil de bare gå frem og tilbake uten å selvjustere.

Her må kalipere av og stempler pusses/poleres. Av med kaliper. Smør stempel, gjerne med WD 40. Skyv forsiktig inn slik at gummien får smøring. Du må ha en fille rundt bremsevæskebeholder, den kan renne over her. Gjør prosessen med alle stempler.

Jeg ville valgt å ta ut stemplene og polert dem. Smøre gummien med fett. Så sette sammen og lufte med ny bremsevæske.

For å sjekke om dette er problemet...WD 40 rett på stemplene. Husk å ha en fille å dekke skivene med. Litt på alle. Vent 15 min så det kan trekke inn. Så en runde til. Vent igjen.

Nå kan du prøve å pumpe igjen.

Hvis ikke stemplene pusses og poleres kan det ødelegge pakningen/simmeringen.

Få en til å sitte og veilede så du får gjort det en gang.

KawaGreen
Innlegg: 58
Registrert: 24 mai 2016, 18:46
Motorsykkelen din: Kawasaki zx9r

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av KawaGreen »

Zettexx skrev: 27 mar 2017, 00:06 **
Med tanke på at begge bremsene er like, må det jo være noe til felles! var bare ett tips
**

Bremsene er ikke sammenkoblet, så det kan ikke være en"felles" feil.

Hvis kaliperstemplene ikke beveger seg fritt, vil de bare gå frem og tilbake uten å selvjustere.

Her må kalipere av og stempler pusses/poleres. Av med kaliper. Smør stempel, gjerne med WD 40. Skyv forsiktig inn slik at gummien får smøring. Du må ha en fille rundt bremsevæskebeholder, den kan renne over her. Gjør prosessen med alle stempler.

Jeg ville valgt å ta ut stemplene og polert dem. Smøre gummien med fett. Så sette sammen og lufte med ny bremsevæske.

For å sjekke om dette er problemet...WD 40 rett på stemplene. Husk å ha en fille å dekke skivene med. Litt på alle. Vent 15 min så det kan trekke inn. Så en runde til. Vent igjen.

Nå kan du prøve å pumpe igjen.

Hvis ikke stemplene pusses og poleres kan det ødelegge pakningen/simmeringen.

Få en til å sitte og veilede så du får gjort det en gang.
Du skjønte ikke hva jeg mente?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av Zettexx »

"Du skjønte ikke hva jeg mente?"

Antar at det har glidd og og lagt seg mellom stempel og bremsekloss. At det samme skjer foran og bak samtidig, er liten men mulig.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av Elruts84 »

Hadde et lignende problem for et par år tilbake. Var sikkert på at bremsevæsken inne hadde luft, var sikkert på skivene ikke var oljete, var sikker på klossene var gode. Årsaken var dritt/sand rundt stemplene.
Anbefaler fremgangsmåten til Zettexx her.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av KevinmsR6 »

KawaGreen skrev: 26 mar 2017, 23:43
SverreOlsen skrev: 26 mar 2017, 23:24
KawaGreen skrev: 26 mar 2017, 23:06 Prøv og bytt bremsevæske...
Så lenge bremsene fyngerte fint når den ble parkert for noen mnd si tviler eg bremsevesken har så mye å si.
http://www.dinside.no/1960/brun-bremsevaeske-til-bry

Med tanke på at begge bremsene er like, må det jo være noe til felles! var bare ett tips!

Godt tips var det og:)
En bytter jo bremse væske fremme og bak samtidig, så om den er gammel og har trekt til seg mye fuktighet er den dessverre defekt.

Men legg ut bilder av skivene og slangene med tanke på feil der.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

ZZR-Erling

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av ZZR-Erling »

Rengjør calipperne, eventuelt må også stempelet smøres opp.

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av kusa »

Her er bilder av bremseskivene osv, om dere vil ha fler så spør i detalj så skal jeg fikse dette!
https://www.dropbox.com/sh/2si05uzljw5j ... NrmDa?dl=0
Dersom dere etterspør bilder laster jeg det opp i samme mappe og kommenterer her med at nye bilder er lagt i :)

Håper dere ser noe, jeg skal ta en tur i vaskehall nå og spyle som FÆÆÆÆN!
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av SverreOlsen »

Legger ved innzoomet versjon av bakbremse klossen din, ser litt deformert ut (?) Og begynner å bli utslitt.
Screenshot_20170327-152513.png
Så kansje en overgang av bremsene med bremsevæske bytte, klossebytte samt rengjøring og oppsmøring av kalipter er behovet som foreslått.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av kjellv »

Jeg har en ny tanke.. Du kjøpte sykkelen sen høst i fjor, og har selv ikke gjort noe med bremsene. Men kanskje forrige eier har :-k
Denne sykkelen skal ha Dot4 eller senere (Dot5, Dot5.1). Dersom forrige eier har bytta bremsevæske og hatt på LHM bremsevæske kan dette skje. Pakningene både i mastersylinder og kalipper vil ikke tåle denne bremsevæska. Da kan akkurat dette skje som du plages med, både foran og bak :scratch

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av kusa »

kjellv skrev: 27 mar 2017, 18:05 Jeg har en ny tanke.. Du kjøpte sykkelen sen høst i fjor, og har selv ikke gjort noe med bremsene. Men kanskje forrige eier har :-k
Denne sykkelen skal ha Dot4 eller senere (Dot5, Dot5.1). Dersom forrige eier har bytta bremsevæske og hatt på LHM bremsevæske kan dette skje. Pakningene både i mastersylinder og kalipper vil ikke tåle denne bremsevæska. Da kan akkurat dette skje som du plages med, både foran og bak :scratch
Okei, da skal jeg prøve å få til dette! Men bytte av bremsevæske så må jeg lufte bremser osv osv, right?

Forøvrig så virker bakbremsen greit nå etter spyling og vasking med klut. Men fremme er fortsatt ikke så bra.. Prøvde som en annen har nevnt tidligere her å holde inne bremsene over litt tid.. Virker som det hjalp litt.
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av kjellv »

kusa skrev: 27 mar 2017, 18:19
kjellv skrev: 27 mar 2017, 18:05 Jeg har en ny tanke.. Du kjøpte sykkelen sen høst i fjor, og har selv ikke gjort noe med bremsene. Men kanskje forrige eier har :-k
Denne sykkelen skal ha Dot4 eller senere (Dot5, Dot5.1). Dersom forrige eier har bytta bremsevæske og hatt på LHM bremsevæske kan dette skje. Pakningene både i mastersylinder og kalipper vil ikke tåle denne bremsevæska. Da kan akkurat dette skje som du plages med, både foran og bak :scratch
Okei, da skal jeg prøve å få til dette! Men bytte av bremsevæske så må jeg lufte bremser osv osv, right?

Forøvrig så virker bakbremsen greit nå etter spyling og vasking med klut. Men fremme er fortsatt ikke så bra.. Prøvde som en annen har nevnt tidligere her å holde inne bremsene over litt tid.. Virker som det hjalp litt.
Det er nok dessverre ikke bare å bytte bremsevæske dersom det er brukt LHM. Tetningene blir ødelagte og alle må byttes. Kan du se på fargen på bremsevæska du har i beholderne både foran og bak?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av Zettexx »

Sannsynligheten for LHM olje, er veldig liten.

Det er en spesialolje for hydraulikken til Citroen.

Lett å se om denne er brukt. All LHM olje er Kawa grønn. De gamle DOT XX typene er blå. Og nyere, som du skal bruke er klare uten farge. Hvis væsken i beholderen er grumset eller gulnet, må den byttes.

Hvis du skal gjøre et ordentlig tak på kaliperne, så skal stemplene ut, og da er det nesten påkrevd å bytte væske.

Dette er en jobb som er ukomplisert, når du har gjort det en gang.

Denne har nok fått en god vask rett før lagring, og så er det blitt litt korrosjon som "limer" stempel og gummi.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av Elruts84 »

Ville tatt en telefon til forrige eier og hørt også. For å få litt mer info om når osv.
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Noe feil med bremsene.. R-sykkel

Legg inn av kjellv »

Zettexx skrev: 27 mar 2017, 19:04 Sannsynligheten for LHM olje, er veldig liten.
Enig i det, men likevel ville det ikke overrasket meg. LHM er i salg og står pent plassert ved siden av Dotx i hyllene hos alle som selger slikt. Det har skjedd før og symptomene stemmer..

Svar